Sv: Hästpratare
De flesta som säger sig kunna "prata med hästar" är nog ute efter att länsa plånboken helt enkelt. Men... Det finns ett fåtal människor som har förmågor som de flesta av oss inte besitter. De är inte många och jag tror man ska ha tur om man råkar stöta på någon.
ett exempel Min kompis ville miljöträna sin unga häst och åker ett 10tal mil för att rida en helg. När hon rider första passet där i en paddock kommer en äldre man och ställer sig brevid mig vid staketet. Han tittar på ekipaget som är ett 50 tal meter bort. efter ett par minuter vänder han sig till mig och säger "fin häst, härliga rörelser, men jag ser att hon haft problem med vänster framknä".
Hur vet du det undrar jag? mycket förvånad. "jag ser sånt mumlar han och går därifrån.
Jag står kvar och är väldigt konfunderad. Hästen i fråga har behandlats en gång för ledinframmation i just det knät, ett helt år tidigare och har inte haft några problem alls efter behandlingen.
exempel 2
Vi har ett äldre sto i stallet som för 2 år sedan mirakulöst överlevde ett kraftigt kolikanfall. vererinärerna kunde inte göra något och hon svarade inte på behandling. Efter en vecka när hon bara tuggat i sig en lite tuss uppblött hö per dag, hade totalt slocknad blick och svårighet att röra sig, piggnade hon plötsligt till och repade sig fint. Känslig mage är det enda men hon fick. Men...
2 veckor efter hennes kolikproblem blev jag uppringd av en kompis. Hon hade varit ute och ridit och haft en bekant med sig som aldrig varit häromkring förut.De hade ridit förbi hemma hos oss och när de ridit förbi hagen hade hennes bekant stannat till, sen sa hon "Oj vad den bruna hästen i hagen försökte få kontakt med mig. Hon säger att hon har massor att berätta, men jag orkar inte ta emot det nu, jag har för mycket som det är."
Min kompis undrade om det hänt något speciellt med hästen eftersom bekantingen sagt så och jag berättade då att hon varit mycket nära döden. Jag bad henne fråga om damen inte kunde tänka sig att komma hit och träffa hästen igen. Hon frågade men hon avböjde. Hon tyckte det räckte med sina egna djur och ville inte åka ut och "lyssna" på andras.
Det finns de som ser och uppfattar saker utöver det vanliga, det är jag övertygad om, men de är väldigt få.