Hästpratare

Sv: Hästpratare

CarolaLind skrev:
:crazy: :crazy: :crazy:

Så Djurkommunikatörer bör skrota runt i en gammal 740 för att bli betrodda eller vad menar du?

Carola (Ingen bil alls)
Nope, det hjälper inte det i heller :smirk:
// Linda

Ibland kan det kanske vara bra ändå med hästpratare. Jag vet inte alls och tror nog heller inte att det fungerar men faktum är att i stallet jag stod förut fodrade man hur illa som helst (därav att jag inte stod kvar). Hästarna fick stå typ 10 timmar utan något att äta. Givetvis drabbades ett av djuren av svårartad kolik gång på gång. Ägarinnan till hästen tog ut en hästpratare som kom och "pratade" med hästen. Hästen "sade" att han behövde mer och annat att äta vilket han fick och koliken försvann.

Jag håller fullständigt med dig i allt du skriver!!:bow: :bow: :bow:

Det är rent fördjävligt att desperata djurägare ska luras att tro att de ska få hjälp utav dessa .....salvare. :mad:

Artikeln som Flashlight länkat till borde räcka för att förstå att det är buffel och båg som dessa djurkommunikatörer håller på med!!

Det tråkiga var äl bara att det var det andra bakbenet.....

Jag kommer inte ihåg vilket ben det var. Dock har jag fått information från en som vet som hände under inspelningen av programmet. Det som visas i programmet stämmer inte med verkligenheten, om man säger så. Programledningen valde att klippa bort sådant som var till hästpratarnas fördel.

/Lizzie

Oavsett om man tror på fenomenet i sig eller ej...
Så är detta fruktansvärt, tragiskt och om det nu är så att någon som "pratat" med hästen i detta tillstånd som artikeln visar, och ej förordat avlivning tan sagt att hästen "vill leva" så är det djupt oetiskt och oseriöst! :(
Nu vet jag inte om det ligger till så, men om det gör det...

Förövrigt tror jag på fenomenet som sådant, men inte på de flesta som håller på med det, tyvärr.

Det var Victory Tilly det gällde. Han blev skadad en tid efteråt. Huruvida det var "rätt" bakben eller inte har jag ingen aning om. Han kom sedan tillbaka till start. Inte i sin tidigare toppform visserligen, men har var ju äldre.

*knapplån* Den djurprataren i Insider som försvarade sig med att hästen ljugit, gjorde ju ett mycket oseriöst intryck. Däremot mådde ju en av hästarna i programmet, nämligen galoppören, helt uppenbart inte bra. Den stod tillexempel och vävde i boxen medan djurprataren pratade med honom. Enligt tränaren mådde hästen utmärkt. I det fallet tycker jag nog att det var större fel på tränaren än på djurkommunikatören... Så nog var programmet vinklat alltid.

De flesta som säger sig kunna "prata med hästar" är nog ute efter att länsa plånboken helt enkelt. Men... Det finns ett fåtal människor som har förmågor som de flesta av oss inte besitter. De är inte många och jag tror man ska ha tur om man råkar stöta på någon.
ett exempel Min kompis ville miljöträna sin unga häst och åker ett 10tal mil för att rida en helg. När hon rider första passet där i en paddock kommer en äldre man och ställer sig brevid mig vid staketet. Han tittar på ekipaget som är ett 50 tal meter bort. efter ett par minuter vänder han sig till mig och säger "fin häst, härliga rörelser, men jag ser att hon haft problem med vänster framknä".
Hur vet du det undrar jag? mycket förvånad. "jag ser sånt mumlar han och går därifrån.
Jag står kvar och är väldigt konfunderad. Hästen i fråga har behandlats en gång för ledinframmation i just det knät, ett helt år tidigare och har inte haft några problem alls efter behandlingen.

exempel 2
Vi har ett äldre sto i stallet som för 2 år sedan mirakulöst överlevde ett kraftigt kolikanfall. vererinärerna kunde inte göra något och hon svarade inte på behandling. Efter en vecka när hon bara tuggat i sig en lite tuss uppblött hö per dag, hade totalt slocknad blick och svårighet att röra sig, piggnade hon plötsligt till och repade sig fint. Känslig mage är det enda men hon fick. Men...
2 veckor efter hennes kolikproblem blev jag uppringd av en kompis. Hon hade varit ute och ridit och haft en bekant med sig som aldrig varit häromkring förut.De hade ridit förbi hemma hos oss och när de ridit förbi hagen hade hennes bekant stannat till, sen sa hon "Oj vad den bruna hästen i hagen försökte få kontakt med mig. Hon säger att hon har massor att berätta, men jag orkar inte ta emot det nu, jag har för mycket som det är."
Min kompis undrade om det hänt något speciellt med hästen eftersom bekantingen sagt så och jag berättade då att hon varit mycket nära döden. Jag bad henne fråga om damen inte kunde tänka sig att komma hit och träffa hästen igen. Hon frågade men hon avböjde. Hon tyckte det räckte med sina egna djur och ville inte åka ut och "lyssna" på andras.
Det finns de som ser och uppfattar saker utöver det vanliga, det är jag övertygad om, men de är väldigt få.

Så är detta fruktansvärt, tragiskt och om det nu är så att någon som "pratat" med hästen i detta tillstånd som artikeln visar, och ej förordat avlivning tan sagt att hästen "vill leva" så är det djupt oetiskt och oseriöst! :(

Överhuvudtaget kan de som varit i kontakt med hästen och INTE fått spel kan väl ifrågasättas kraftigt

Hästägarna själva är dömda såvitt jag förstår , och enligt lagen är det de som har det yttersta ansvaret.

Det här fallet har ju satt igång så man vill ändra på det....

Lex maria kanske vore nåt att pröva inom hästvärlden:devil:

Denna historia om hästen Pinnen, var också med i programmet om hästpratare och det är rent utsagt för jävligt att människor kan plåga en häst på det viset.
Eftersom dessa hästpratare vill bli betrodda, så måste de faktiskt kunna erkänna att denna häst går inte att hjälpa längre. Det kan ju tex. doktorer som faktiskt kan prata med sina patienter. Alla sjukdomar går inte att bota.
Tror som många andra att det finns vissa människor som kan prata med hästar men många som luras. Efter det programmet så blev jag ännu mer skeptisk.
Och de människor som "behandlade" och de som gick med på denna "behandling" av Pinnen borde aldrig mer få komma i kontakt med en häst, än mindre driva en verksamhet eller ha egna hästar. De borde alla dömmas för djurplågeri!!

Ja givetvis!
JAg berörde ju bara ev djurkommunikatörer i just det här fallet, men självklart ska djurägaren dömas för att inte ha tagit sitt ansvar. Och även som sagt alla inblandade som inte förespråkat avlivning!

Ta två barn och dom kan leka tillsammans och förstå varandra fast dom kommer från olika länder. jag tror också att vi komunicerade så innan vi kom på språket, som sen har gjort oss mer blockerade.

Har ni någon gång tänkt på en person och den sedan, ja kanske bara några minuter senare har ringt dig?

Har ni någon gång tänkt göra en grej som sedan din kompis eller något har gjort och du sagt;
- har du redan gjort det? hade ju jag tänkt höra.

Det är telepati!

Människan kommunicerade förmodligen så innan vi lärde oss språket. Vissa har en stark ådra för att sedan kunna prata via detta sättet.

Jag ser inget konstigt i det.

Tänk på allt annat konstigt i världen?

Att vi ens finns. Var kommer vi ifrån och vad har allt för mening?

Jag menar.. är ni verkligen så förvånade över att man kan tala med djur? Varför ens dela in människor i en grupp och djur för sig?

Har hänt mej många gånger. Jag kan sitta och tänka på en sak och så säger pojkvännen den senare. Men jag har också varit med om del saker där jag har varit alldeles säker på att det är på ett visst sätt fast de andra tror att det inte är så. Efteråt har det visat sej att jag var den som hade rätt.

Men det är rätt intressant hur man verkligen kan kommunicera med varandra om man bara är öppen. Bara för att man inte kan se det eller uppleva hur komminukationen går till mellan djurprataren och djuret så betyder inte det att det inte existerar.

Senast ändrad:

Knapplån

Vad har denna tråden på Hästvård att göra?

Det är en tvättäkta gnäggtråd och borde förpassas dit.

Hoppsan!! Ömma tår gör ont... ;) skämt åsido!! :) :)

Jag tycker att denna tråd passar alldeles utmärkt på hästvård, eftersom en del hästägare har gjort misstaget att lyssna på hästpratare i stället för att göra som veterinären sagt till dem!!

Det är av yttersta vikt att belysa vad detta hästpratande kan leda till!!

En sjuk häst ska alltid behandlas av veterinär och deras ordinationer skall följas till punkt och pricka.

Deras kompetens ska inte ifrågasättas av folk som inte har någon advekat utbildning i ämnet.

Detta är att jämföras med Strasserverkare, som verkar ner hästar så att de inte kan gå eftersom de har hemska smärtor.

Som hästägare hade jag aldrig låtit en person (oavsett vad personen kallar sej) göra mina hästar illa.

Vill dom karva sönder min häst så slår jag dom i värsta fall med hammaren i huvudet om jag inte kan få dom att sluta på annat sätt. Och om någon påstår att min dösjuka häst ska lida vidare så skiter jag helt enkelt i vad dom säger och gör som jag själv tycker.

Lite tåga som hästägare måste man ha. Jag har tagit på mej ansvaret över mina hästar och deras öde ligger i mina händer.

Som hästägare hade jag aldrig låtit en person (oavsett vad personen kallar sej) göra mina hästar illa.

Vill dom karva sönder min häst så slår jag dom i värsta fall med hammaren i huvudet om jag inte kan få dom att sluta på annat sätt. Och om någon påstår att min dösjuka häst ska lida vidare så skiter jag helt enkelt i vad dom säger och gör som jag själv tycker.

Lite tåga som hästägare måste man ha. Jag har tagit på mej ansvaret över mina hästar och deras öde ligger i mina händer.

JEPP!! 101010101

Men vad har detta med hästpratare att göra?
Om någon säger "låt denna person karva sönder hovarna" och jag säger OK så har ju JAG tagit fel beslut.
Eller om någon tycker att jag ska strunta i att hästen lider och jag struntar i det. Då är det ju Jag som försummat mitt ansvar som hästägare!

Jag håller fullständigt med dig!!!

Gjorde bara en jämförelse av hur stor skadan kan bli med VISSA okonventionella metoder.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 977
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 259
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka