Hästpratare

Sv: Hästpratare

Har haft en hästpratare ute till mitt sto:) Vi gjorde det som en rolig grej då det inte var speciellt dyrt.

Hon sa bland annat;)
"Sommaren är min tid, förutom småkrypen de äter sig in i min päls, så de slipper jag helst. Jag vill ha ett skjul att gå in i på vintern, eller så att jag kan hänga med huvudet ut och se snön, jag tycker om snön när jag inte är blöt och fryser.
Jag tycker att matte ska ta vara på sina känsliga fötter.
Fågeln är konstig och den vill jag inte ha.
Den gröna ängen med kullen saknar jag.
Rådjuren lugnare på andra stället.
Är rädd för den stora mörka valacken, han är ju inte riktigt klok.
Jag gillar små hundar och små barn, men inte mellanstora barn, hjälp vad de kan vara jobbiga.Prickiga hundar är inte heller riktigt kloka.
Denna boxen är väl bra, men den i hörnan bättre, den tar jag när den andra flyttar."

Visst, jag tycker allt stämmer bra, men vissa saker är lite enklare att pricka in medan med vissa saker prickade hästprataren helt rätt. Exempelvis fanns det en dalmartiner i stallet som verkligen inte var riktigt klok (hästprataren träffade inte denna hund), småbarn har hon alltid gillat men aldrig varit svag för "ponnyungar", hagen med kullen var en hage hon hade gått i tidigare och som hon trivdes toppen i. Vi har dock inte riktigt kommit fram till vem valacken är, det finns två kandidater som matchar profilen:D

Jag tycker absolut man kan ta ut en hästpratare till sin häst, men jag tycker det ska vara en rolig grej, INTE i stil med "jo, jag vill leva"...:crazy:

Idasagare skrev:
Vi köpte en häst som hade papper med sej från en hästpratare. Denne häst kände sej som Zubeyde i Robinson. :eek:

Hur farao kan folk betala flera tusen för att höra sådant bullshit? :crazy:

Hahaha!!! Hur dum får man va??!!! :D

Ibland önskar man att man kunde prata med sina djur, men jag tror att man kan komma långt genom att vara lyhörd och att man har känsla för sina djur. Man kan lära sig mycket av dem om man tex ställer sig och iakttar deras beteende i hagen.

Min mamma var hos ett medium och "pratade" med sin döda bror, hon var helt övertygad att det verkligen fungerar, men jag måste medge att jag är väldigt negativt inställd till sånt. Monty Roberts metoder tycker jag är toppen, han kan läsa hästens kroppsspråk. Men jag skulle aldrig anlita någon då jag har samma åsikt som Dalsland: Dom är bara ute efter din plånbok! :eek:

Jag har provat två "erkänt duktiga". Den ena hade en mycket fräck DYR liten bil.
Jag tror inte på någon av dem. Men eftersom de inte gjorde något fysiskt på hästen så sved det endast i min plånbok.
// Linda

Jag har haft hästpratare till min häst många ggr. Jag har haft honom sen han va liten och nu är han 17 år, så jag vet hela hans liv och VET också att allt han "sa" är sant. Jag blev också otroligt rörd så tårarna kom. Han berättade om vårt liv tillsammans och att han älskar när han hör mej skratta men att han vill se på mej och skratta med mej, han sa också många saker som vi gjort tillsammans som hon omöjligt kan veta. Hästprataren frågar mej alltid varför jag tar dit henne för min häst och jag förstår ju varandra så bar redan, men det är bara så kul att höra tycker jag.
Jag läste en gång om en häst som hade sagt att han inte ville dö utan ville leva i många år till, så ägaren hade låtit honom leva fast att han hade varit jättesjuk. Då hade hästprataren blivit stämd, men hon hade ju bara förmedlat vad hästen sagt, och det klart att han kanske inte vill dö bara för att han är sjuk. Där är det ju hästägaren som måste ta beslutet. Klart man alltid ska gå till vetrenär om det är nåt fel på hästen, med det skadar inte med lite "oskyldigt" prat. Det är otroligt intressant. jag har som sagt bara possetiv erfarenhet.

mahlmt skrev:
Jag har provat två "erkänt duktiga". Den ena hade en mycket fräck DYR liten bil.
Jag tror inte på någon av dem. Men eftersom de inte gjorde något fysiskt på hästen så sved det endast i min plånbok.
// Linda

:crazy: :crazy: :crazy:

Så Djurkommunikatörer bör skrota runt i en gammal 740 för att bli betrodda eller vad menar du?

Carola (Ingen bil alls)

Microbe skrev:
Jag tror faktiskt inte mycket på det där. Insider provade jag tror det var runt tio stycken och inget dom sa stämde. Dom babblade på om vad hästen tyckte om, att den ville smacka på ett bananskal och att den älskade att galoppera. När ägaren frågade om hästen hade ont svarade "hästprataren" att hästen kanske hade någonting som värkte under ridturen. Insider kollade med ägaren och försökte ge hästen ett bananskal, hästen vägrade att ta denna. Samt att galoppera ... hästen hade varit med om något hemskt och kunde egentligen inte ens ridas!

Haha, alla tio kom ifrån olika ställen. Men alla sa lika dåliga och meningslösa saker. När dom sedan ringde upp efteråt och frågade varför dom ljugit, la alla på luren. Fattar du eller .... falskhet!

Det är en sak att förstå sin häst.
Men att åka till en häst, träffa den en gång, inte känna den eller någonting och kunna översätta alla blickar och liknande i ord.

Allvarligt? :devil:

jag hörde om de avsnittet.... du vet inte om de går att köpa någongstanns????? missade de.... kanske inte finns längre... de var ju ett tag sen...

CactusCharlieVIII skrev:
Jag läste en gång om en häst som hade sagt att han inte ville dö utan ville leva i många år till, så ägaren hade låtit honom leva fast att han hade varit jättesjuk. Då hade hästprataren blivit stämd, men hon hade ju bara förmedlat vad hästen sagt, och det klart att han kanske inte vill dö bara för att han är sjuk. Där är det ju hästägaren som måste ta beslutet. Klart man alltid ska gå till vetrenär om det är nåt fel på hästen, med det skadar inte med lite "oskyldigt" prat. Det är otroligt intressant. jag har som sagt bara possetiv erfarenhet.

När min mest kära häst var 23 år och fick cushing med bla fångattacker som följd (även annat som belv jobbigt för honom bla angripna ögon) så kände jag när vi tog beslutet att avliva, mycket starkt att han ville leva. Det var fruktansvärt jobbigt eftersom den hästen hade stått mej mycket nära och jag kände av och "kommunicerade" med honom utan några konstigheter. Han var på kliniken och var mkt dålig, och vi tog beslutet. HEla tiden vi stod hos honom innan de kom från nödslakten kände jag att han sa att han ville leva. Det var fruktansvärt och jag drömmer mardrömmar om det än. Han ville att vi skulle ta hem honom och göra honom bra.

Men det fanns inget sätt att undvika nya attacker och nya plågor av fång som är en fruktansvärd sjukdom. Dessutom hade han som sagt andra allvarliga symtom.
Det hade varit fel att inte ta bort honom. Det hade varit oansvarigt
och grymt att lyssna på att han ville leva, när inget fanns för att hindra lidandet.
Som andra sa till mej efteråt, han hade haft ett långt bra liv hos oss och vi hade alltid funnits och gjort allt bra för honom så klart han litade på det nu också :cry: . Fast vi inte kunde.
Hur svårt det än är för människor att fatta det beslutet så är det vårt ansvar.

Det är fruktansvärt om en "hästpratare" får en redan ledsen och knäckt hästägare att vackla och kanske förlänga lidandet för hästen. Då ska man som hästägare även leva med att man har gjort plågan ännu värre sedan. Det är cyniskt.

För vår del behövdes som sagt ingen hästpratare för att känna vad hästen ville. Men vi kunde inte ge honom det.

*KL*

Jag har aldrig riktigt trott på det där med att prata med hästar. Vi tog upp det i stallet och stallägaren hade haft dit en till sina hästar.
Innan hon kom var de tvungna att ta ner alla namnskyltar. Hon satt på an pall i boxöppningen. Stallägaren trodde inte heller på detta men skulle prova tänkte hon. Ena hästen "berättade" att hon inte tyckte om när hon (stllägaren) och hennes dotter bråkade. Hästen berättade oxå att hon hade gjort en ryttare mycket illa och det tyckte hon inte om att hon hade gjort.
Ägaren förstog inte riktigt eftersom hästen aldrig hade kastat av någon eller gjort någon illa. Men när hon ringer till förra ägaren så visar det sej att hästen hade blivit skrämd i skogen av en hund när hon var unghäst och kastat av ryttaren så att hon skadade sej mycket allvarligt. Det skrevs om det i tidningen och polis var till och med inkopplad för att hitta ägaren till hunden.

De provade med alla sina hästar även de de hade fött upp själva och allt hästprataren sa stämde

Jag skulle vilja prova på min häst då jag vet att hon inte haft det så bra i två år innan hon kom till mej (är bara 4)

Min shetlandsponny som idag är 30 år (familjen har haft honom sedan han var föl), berättade följande..
- att han inte tyckte om hö (han har svårt att tugga)
- att han hade ont i länden (har veterinär sagt)
- att han vill att jag ska vara hemma mer (jag går i skolan och bor inte hemma i veckorna)
- om hästar han saknade (han beskrev dom i detalj och jag visste precis vilka de var)
- han undrade var "den lilla svarta skäcken" var nu som åkte för bara ett tag sedan (han är med mig på skolan)
- att han kände sig trött (inte konstigt om man är 30 år)
- att han ville ha någon som skötta om honom mer (vi lägger tyvärr mer tid på ridhästarna)

Jag lovade han att jag skulle ta hand om honom mer. Har snart höstlov så då ska jag ägna massa av tid till min hjärtevän.

Wilma, mitt halvblodssto berättade följande..
- att hon haft ett skarpt bett i munnen förut, men nu har ett bra bett (hon reds på kandar innan jag köpte henne!)
- att hon älskar att åka transport (hon springer in!!)
- hon älskar att visa upp sig på tävling (hon vägrar aldrig eller strular på en tävling och spänner alltid upp sig lite extra)
- hon hade ont i tänderna (varit hos tandläkare och rättat till felen)
- att hon alltid är rar och snäll (har aldrig bitit eller sparkat nån)
- att hon tycker om "hon som alltid pratar och pysslar med henne" (jag.. kan inte vara tyst)
- att hon haft en ryttare förut som tappat humöret snabbt och ryckt henne i munnen (hennes tidigare ägare..)
- att hon anser sig ha mjuka och fina gångarter (hon är dressyrhäst, fniss)

Allt stämde med henne också och så har vi min arabvalack som också fick lätta på hjärtat och berättade följande..
- att han hade ont i länden och ner i högra benet (vet. sagt oxå)
- att han inte tyckte om mörka och trånga utrymmen (han är extremt lasträdd och kan inte lastas)
- att han är i fin form för sin ålder (har han hört från oss)
- att han är väldigt snabb (har jag sagt många ggr till honom)
- att han är snäll och aldrig skulle göra någon illa (stämmer mkt bra)
- att han är pigg och framåt vid ridning (stämmer fint!)
- att han älskar att hoppa (jajamensan)
- att vi brukar ha en nattlampa tänd i stallet och den tycker han mkt om (stämmer så bra det kan..)
- att han inte tycker om när vi kallar han smeknamn som "lilla gubben", "mammas bebis".. (gör vi jämt)

Boj skrev:
Jag är av den åsikten att känner man sin häst väl, är tillräckligt lyhörd så behöver man ingen hästpratare. Det går bra att förstå sin häst ändå, jag behöver inte höra någon översätta till mig om jag är en bra eller dålig hästägare det talar hästen om för mig ändå.

Så här känner jag också, men jag har ändå svårt att låta bli att läsa horoskop och testa om lyckonumren stämmer just idag. :smirk: vilket de oftast inte gör... :crazy:

Och jag tror att en duktig djurtolk, skulle kunna ge lite mer inblick om egna hästen ifall man köpt den som gammal och faktiskt har lite funderingar om varför hästen gör olika saker, eller varför den inte vill göra vissa saker. :bow:

Jag skulle gärna ta ut någon. Men för det, behöver jag inte svälja allt djurtolken säger med hull och hår. Man får sålla det som sägs, något som man brukar få göra på diskussionsforum på internet också. :smirk:

Mvh

IngelaH

Idasagare skrev:
Vi köpte en häst som hade papper med sej från en hästpratare. Denne häst kände sej som Zubeyde i Robinson. :eek:

Hur farao kan folk betala flera tusen för att höra sådant bullshit? :crazy:
:rofl:

den va ju nästa bra ju! :bow:

men ärligt talat så tor jag säkert det finns de som är "riktiga" men majoriteten är nog bluffmakare skulle jag tro!...

*kl*

Jag har mött en "hästpratare" ,eller vad hon kallade sig, en gång. Om jag inte minns fel kom hon från norra sverige o detta var i södra sverige. Jag hade min häst med mig till praktik i ett travstall. Denna kvinna berättade saker som hon inte kan ha hittat på. I detta stall fanns hästar med olika ägare o bakgrunder. Vissa gick bra andra hade problem o hon som pratade med dem kan inte ha gissat bara. I alla fall så var där en häst som jag tyckte var sur o tvär. Hon ville aldrig som jag kändes det som o det enda jag såg när jag skulle hämta henne i hagen var rumpan. Damen sa att den hästen visade tydligt när hon inte gillade någon. Så då visste jag lixom att hon inte gillade mig. Det kändes sådär kul att hålla på med henne sen.
Det kom en ny häst till stallet några dagar efter att jag börjat min praktik o jag fick ansvar för den. Hon var lite ängslig men vi kom bra överrens o det gick jättebra, jag tyckte mycket om den hästen. Hästprataren sa att hästen ville stanna i detta stallet o inte behöva flytta igen. När jag hade slutat min praktik hörde jag att hästen hade skenat av banan i ett löp. Det kanske var mig hon gillade i nya stallet :)
Det som jag minns särskilt var oxå en häst som hade lite problem. Hon berättade att hennes före detta ägare hade haft så stora krav på henne o hon klarade aldrig att göra honom nöjd. Hästprataren beskrev mannen som en herre i trenchcoat o hatt. När vi sedan frågade han som ägde hästen då hur den förre ägaren såg ut så sa han att han alltid hade lång rock o hatt på sig. Det var flera sådana detaljer i berättelserna o hur skulle hon kunna hitta på det?
Hon sa att det var viktigt att man hälsade på alla hästarna när man kom så man inte var otrevlig.
Jag tror det finns många lurendrejare där ute som sysslar med sånt här men den här damen tror jag i alla fall på. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad hon heter. Det var ca 10 år sedan.

ZorréZaid skrev:
I alla fall så var där en häst som jag tyckte var sur o tvär. Hon ville aldrig som jag kändes det som o det enda jag såg när jag skulle hämta henne i hagen var rumpan. Damen sa att den hästen visade tydligt när hon inte gillade någon. Så då visste jag lixom att hon inte gillade mig. Det kändes sådär kul att hålla på med henne sen.

Jag förstår inte....? hur menar du att damen talade om för dig att hästen inte gillade dig, hur kan du ha undgått att inte se detta genom hästens beteende helt själv? :confused:
det räcker att titta på en hästs öronspel, kroppsspråk, beteende för att se sådant, och det behövs inte många minuter. Tanten såg väl hästen i boxen eller i hagen eller hur? :confused:

Dea skrev:
men ärligt talat så tor jag säkert det finns de som är "riktiga"

Men varför?! Vad finns det egentligen för anledning att tro att hästar kan kommunicera telepatiskt och att några "riktiga" har förmågan att snappa upp det?

jag menar itne att jag har sett det elelr så, och jag vet inte hur de skulle kunna komunicera heller...tror inte heller på telepati... men det finns mycket här i världen jag förstår, och vad jag har hört andra berätta så tycker jag att det verkar rimmligt att vissa människor bara helt enkelt har sinnet inställt på nått annat sätt så de förstår helt enkelt... men mycket bluff tror jag det finns oxå givetvis. Men ibland är det bara att acceptera det som sägs...

*kl*
Har ingen åsikt eftersom jag inte har någon erfarenhet i ämnet. Är inte främmande för att ta ut en hästpratare om jag någon gång skulle stå inför ett olösbart problem.

Däremot skulle jag gärna se att någon talade om för Humlan att matte är pank och det är väldigt onödigt att galoppera i starten i ett lopp speciellet när det är 75 000 i första pris. :angel:

ja visst! Hade det itne varit praktist om "hästpratarna" verkligen kunde PRATA med hästarna och förmedla det vi ville! ;)

Jag tror att det finns några som är seriösa och kan sin grej likaväl som det kan finnas de som bara är ute för att lura folk. Men tar man ut en hästpratare får man ta allt med en nypa salt.

Henry Blake berättar ju i sina böcker om ESP och om telepati. Han har några väldigt intressanta ideer faktiskt. I böckerna får man också lite tips om hur man ska få bukt med vissa problem.

Jag har råkat ut för några konstiga händelser tillsammans med min häst. En gång när hon var två så sprang hon iväg och vi kunde inte hitta henne. Några ryttare hade sett henne i närheten av där hon stack men sedan hade hon gått upp i rök. Vi var väldigt oroliga oc visste inte om hon hade gått ner sej i något kärr men på kvällen så känner jag mej helt plötsligt lugn och jag sover lugnt över natten. Först på förmiddagen när vi hade skickat ut att vi saknade en häst över radion (radio kristianstad) så ringer en gubbe och säger att han tror att min häst står i hans stall. Då hade hon stått där sedan eftermiddagen och varit väldigt lugn (väldigt glad för höet hon fick).
En annan gång är när jag har varit på ena sidan utav hagen och hon på andra så har hon kommit gående mot mej utan att jag har visslat. Hagen är väldigt stor, kuperad och det är inte precis så att man ser till andra sidan eller hör om någon kommer men där kom hon traskandes (flocken var kvar på andra sidan och vattenkaret var inte åt det hållet). Kanske finns det nån fort utav mental kommunikation?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 257
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka