Hästpratare

Sv: Hästpratare

Jag kan berätta om vad mina hästar sa till djurtolken.. (via distans)

Lilleman - 30 årig shetlandsvalack.
Jag vill gå ute hela tiden. Jag tycker om att lyssna på vinden! Hagarna är öppna med kullar och diken, vilket jag tycker om. Jag kan se långt! Kompisarna är snälla. Jag orkar busa, men jag är inte den busiga typen. Jag mår bra, men känner mig trött ibland. Jag vill ha gräs året om och gillar inte hö. Vill bara äta kraftfoder! Jag vill att matte (jag= är hemma oftare. Det är ordning och reda då! Jag har lite ont vid länden när jag springer fort. Jag undrar om jag får träffa "den stora fuxen" någon gång? Det åkte en svart liten ponny nyss? Får jag träffa honom igen?

SVAR: Allting stämde! Den stora fuxen antar jag var Kalle, som var ett gammalt fullblod, som han gick med i flera år. Han är död nu, så jag (djurtolken) fick tala om det för honom. Den svarta lilla ponnyn han nämnde som nyligen åkt, var Qrt och han följde med mig till skolan. Visst är Lilleman mycket tröttare nu än i sina yngre år! Hagarna är enligt beskrivningen och han brukar faktiskt stå och spana ut över de öppna åkrarna.

Det enda som djurtolken fick veta var hans namn. Sedan ställde jag frågor, men jag gav inga detaljer.

- - -

Zadek - 24 årig arabvalack (distans)

Jag är vacker för min ålder, det hör jag dagligen. Jag kan springa fort och tycker om att springa uppför den stora backen bakom stallet. Vi har en nattlampa i stallet, som jag tycker om. Då blir jag lugn! Kompisarna är snälla. Jag tycker inte om trånga utrymmen. Hoppa är kul och jag gör det gärna. Jag har ont i länden och neråt, men matte tränar mig och det blir bättre snart. Jag är rädd för att lämnas ensam. Jag försöker alltid vara till lags och göra mitt bästa, men under mina år har jag inte alltid räckt till och folk har blivit besvikna. Då har jag varit ledsen. Nu känner jag mig uppskattad och omtyckt! Här vill jag stanna.

SVAR: Veterinären hade under ett par veckor tidigare sagt att han haft ont i länden och ner genom ena bakbenet och givit mig råd angående träningen. Hans förra ägare sålde honom förmodligen pga. att han inte var bra nog. Han blir väldigt orolig när han blir själv och man måste släppa ut honom bland det första, samt släppa in honom tidigt. Han älskar verkligen att springa fort och vi har en brant backe precis bakom stallet där vi brukar dra någon repa då och då. Han gör alltid sitt bästa, vilket är mer än bra och han är väldigt omtyckt och har varit en fantastisk läromästare till mig.

Wilma - 8 årigt halvblodssto (distans)

Jag rör mig mjukt och är väldigt känslig. Jag vill gärna ha föl, men inte än. Först vill jag bli bättre på det jag tränas på. Jag tycker om kompisarna, men det finns en kompis som jag måste säga till och rätta hela tiden. Han kan vara riktigt jobbig ibland! Min tidigare ägare hade ett väldigt skarpt bett i munnen och var väldigt ryckig och hemsk på min rygg. Jag var rädd då. Nu mår jag bra och min ägare är snäll. Hon pratar med mig hela tiden och står och borstar mig länge. Jag njuter då. Jag mår bra och är frisk! Jag gillar att hoppa och vill ha hindrena låga först och sedan vill jag höja dom långsamt. Då hoppar jag som bäst!

SVAR: Att Wilma är mjuk och känslig, det är ingen nyhet. Kompisen som hon måste säga till hela tiden är Lilleman. Det är nästan lite komiskt. De två är lika envisa! Hennes tidigare ägare red Wilma (då bara 4 år) på kandar(!) och var väldigt sträng och bitsk. Jag pratar jämt och står oftast länge och borstar och gosar med henne.

Jag ställde frågor, som sagt men i det stora hela fick hästarna tala fritt.

Jag tror...
Att vi alla skulle kunna få fram information intuitivt från våra hästar.
Några får bara följa sin magkänsla medan andra kan utveckla förmågan till att till slut höra ord i sitt huvud eller känna saker i kroppen.
Har själv tränat ett tag och får uppleva mer och mer. Nu kan jag ibland nästan gå in i hästarna och uppleva en bit av ett träningspass eller få plötsliga kommentarer om livet och något som fattas dom.
Innan jag åker till en ny hästpatient brukar jag blunda i bilen och tänka på den, vet jag inget namn så styr jag tankarna efter ägaren eller stallet jag ska till.

Ofta kommer då en tydlig insikt om ett problem. Vilket alltid har stämt. Det är nog inte hästen i sig som säger till mig utan jag känner medialt av var det finns en störning i kroppen.
Varföär det sedan har blivit som det blivit har jag inte komit till. Det är inte vesäntligt för mig behandling, utan viktigast är att hitta grundskadan i hästen.
Sedan måste mina små grå jobba lite oxå!

Har en vän som är helt outstanding på att kommunicera med djuren. Oavsett djurart.
Hon kan testas om någon skulle vilja, men ofta svarar hästarna inte det ägaren känner för att höra, och inse. Då kan de bli tveksamma och avfärda henne som bluff.

Någon som vill höra, matte älskar mig och jag henne och jag tycker om havren, kanske får höra:
Matte borde tänka mer på sin hälsa och mitt bakben fungerar inte riktigt som det ska. eller jag är ledsen och vet inte varför.

Vem är vi att säga att hästen har fel?

och angående kaninen, det finns inga lögner i djurens värld, eller den "universella sanningen" så den som ska testa någon med falsk information får skylla sig själv då de går miste om något viktigt och ökta svar från sitt djur!

Precis, ett kompliment inte ett substitut!

Jag skulle aldrig få för mig att ersätta en veterinär,
den som bad mig om det skulle få höra ett klick i telefonluren
tex.

Sen finns det dom djurägare som blir besviken när inte djuret
berättar hur bedrövligt dom haft det innan dom hamnade hos
nuvarande djurägaren.
Att djuret inte har något problem..
Själv blir jag bara lycklig när jag kommunicerar med ett sånt
djur, men det är klart..det är ju inte så sensationellt då.

Går du till doktorn och frågar om ditt onda knä,
men blir förbannad när doktorn inte hittar orsaken
till din huvudvärk också?
:angel:

Varför ge fejkad info? :confused:

Jag tror faktiskt inte mycket på det där. Insider provade jag tror det var runt tio stycken och inget dom sa stämde. Dom babblade på om vad hästen tyckte om, att den ville smacka på ett bananskal och att den älskade att galoppera. När ägaren frågade om hästen hade ont svarade "hästprataren" att hästen kanske hade någonting som värkte under ridturen. Insider kollade med ägaren och försökte ge hästen ett bananskal, hästen vägrade att ta denna. Samt att galoppera ... hästen hade varit med om något hemskt och kunde egentligen inte ens ridas!

Haha, alla tio kom ifrån olika ställen. Men alla sa lika dåliga och meningslösa saker. När dom sedan ringde upp efteråt och frågade varför dom ljugit, la alla på luren. Fattar du eller .... falskhet!

Det där insiderprogrammet var som upplagt för att förlöjliga och "avslöja" de som anlitades för att prata med djuren.

De fick inte bara tolka vad hästarna hade att säga utan man kom med frågor till djuren som var totalt ledande och falska påståenden.
Tex, varför tycker jag om bananer? Hur ska en häst som aldrig ätit en banan (som achbnerg triumferande avslöjade) kunna ge ett rimligt svar på den frågan.
Att kommunicera med djur är beroende av att man kan stänga av sitt logiska tänkande, hur duktig pratarna än var så lär deras hjärnor ha varit inställda på att få ett svar på varför hästen gillar bananer samt varför den inte tycker om att gå i skrittmaskinen fast den inte varit i närheten av en.

Man kan ju i den rollen inte föreställa sig att man ska bli lurad och ha en misstanke i bakhuvudet vid varje fråga.
Att förnimma en annan individs tankar och känslor är nog klurigt ändå och det kan bli fel om man tvivlar på sin förmåga.

Tjejen som ofta talar med våra djur gör det för att trots att jag känner av dom väl och känner då något är tokigt, så kan hon "höra" rakt av hur dom resonerar och jag får ett kvitto på om jag uppfattat dem rätt eller fel. Hon tolkar inte enbart känslor utan vidarebefordrar rakt av deras uttryck och "ord"

Några exempel!

Min arab tittade alltid på mig extremt närgånget innan jag satt upp VARJE gång. Hon sög fast mig med blicken med bakåtvänt huvud då jag satt foten i stigbygeln.
Jag tolkade beteendet som om hon på något sätt ville slippa träna. Kanske för att jag i min osäkerhet inte litade på att jag gjorde rätt alla gånger i ridningen.

Min vän hästtolkerskan kom efter en tid och araben förklarade.
Hon gjorde så för att jag skulle komma ihåg att visualisera för henne exakt vad jag tänkte göra idag. Innan jag satt upp ville hon ha en beskrivning av hur och varför vi skulle träna på olika sätt. Rida ut, eller på banan, och varför det?!

Då jag provade, såg henne i ögat och skapade en bild i mitt huvud av att vi gjorde skolor och travade sakta och lugnt på volter och vändningar för att mjuka upp hennes stela länd, drog hon en nöjd suck och vände tillbaka huvudet.

Det passet var det mest harmoniska och bästa någonsin och sedan jag börjat göra så med andra hästarna fungerar kommunikationen super!!

Allt mina hästar talat om för mig genom min vän har lärt mig ofantligt mycket. Framför allt att jag kan själv inte förstår alla gånger. Man blir lätt hemmablind och tycks veta exakt vad ens hästar vill och behöver. De har via tolk nu bevisat för mig att jag haft fel många gånger men nu lär mig undan för undan.

Och alla veterinärer som haft åsikter om vår travare, och alla kiropraktorer, förståsigpåare och experter. Alla har haft en fast åsikt men endast hästen har kunnat lösa problemet.
-Han visste hela tiden att det var kraftfodret som gjorde hans kropp stel och krampande. Men det var för gott för att sluta äta. Och om han lämnat, hade inte vi försökt trycka i honom det ändå?
Alla kortisonsprutor och behandlingar som skulle göra susen, men han var lika risig efteråt varje gång!

Nu tränar han på egen inrådan på MASSOR av hö och som han själv säger, MJUK mat(olja). inte spannmål eller pellets.
Om det inte vore för djurtolken skulle inte jag ha litat på min egen känsla som var densamma utan han kanske vore död nu, eller i alla fall inte på väg mot en stor revanch!!!

Det där insiderprogrammet var som upplagt för att förlöjliga och "avslöja" de som anlitades för att prata med djuren.

De fick inte bara tolka vad hästarna hade att säga utan man kom med frågor till djuren som var totalt ledande och falska påståenden.

Exakt! Insider förlöjligade verkligen saken. :(

Men om de verkligen kunde prata med hästarna hade väll inte hästen sagt att banan är gott om den nu inte tyckte det?

Eller sagt att han saknade sin kompis som flyttade som egentligen inte existerade?

Men om de verkligen kunde prata med hästarna hade väll inte hästen sagt att banan är gott om den nu inte tyckte det?

Eller sagt att han saknade sin kompis som flyttade som egentligen inte existerade?

Djurtolkarna kanske inte kunde. :mad:

Jag tror faktiskt inte mycket på det där. Insider provade jag tror det var runt tio stycken och inget dom sa stämde. Dom babblade på om vad hästen tyckte om, att den ville smacka på ett bananskal och att den älskade att galoppera. När ägaren frågade om hästen hade ont svarade "hästprataren" att hästen kanske hade någonting som värkte under ridturen. Insider kollade med ägaren och försökte ge hästen ett bananskal, hästen vägrade att ta denna. Samt att galoppera ... hästen hade varit med om något hemskt och kunde egentligen inte ens ridas!

Haha, alla tio kom ifrån olika ställen. Men alla sa lika dåliga och meningslösa saker. När dom sedan ringde upp efteråt och frågade varför dom ljugit, la alla på luren. Fattar du eller .... falskhet!

Det är en sak att förstå sin häst.
Men att åka till en häst, träffa den en gång, inte känna den eller någonting och kunna översätta alla blickar och liknande i ord.

Allvarligt? :devil:

Bara för att tio av äpplena är ruttna betyder inte det att det gäller hela högen...

Jag är säker på att vissa kan det. Många (många inte alla)är bara för rädda för att tro på det som är annorlunda. De tror bara på det som går att förklara.
Som sagt, har ni inte tänkt säga något som sedan din vän säger direkt efter du tänkt det?
Ni som tror att det bara är en tillfällighet så stod det i en bok att ordet tillfällighet ligger nära ordet tillfälle som betyder möjlighet...

Som sagt, har ni inte tänkt säga något som sedan din vän säger direkt efter du tänkt det?
Ni som tror att det bara är en tillfällighet så stod det i en bok att ordet tillfällighet ligger nära ordet tillfälle som betyder möjlighet...

Självklart så har det hänt, MEN det har också hänt ännu fler gånger (oftast, alltså) att man tänkt säga nåt som ens kompis INTE säger sekunden efter.. likaså så har det hänt nån gång att man tänkt på nån och inom 5 minuter så ringer den personen, men de flesta gångerna så ringer personen INTE.
Jag vet inte varför dessa sammanträffanden används som argument för att man kan prata med hästar när det inte har någonting alls med saken att göra men man ser det man vill se antar jag.

/Lukin

*kl*
Detta var en gammal tråd men ändå...

Jag behöver ingen hästpratar till min häst.. Han pratar hela tiden, får skvasår i öronen att allt hans babblande..
Varför skall man anlita en hästpratare??

Har aldrig haft ut en hästpratre men tror att det finns säkert folk som kan kommunicera på ett annat sätt lr att dom är mer uppmärksamma för nadras känslor och tankar. Mkt ser man ju på sin häst bara genom att kolla på den.
Själen avspeglas i ögonen...

Jag är av den åsikten att känner man sin häst väl, är tillräckligt lyhörd så behöver man ingen hästpratare. Det går bra att förstå sin häst ändå, jag behöver inte höra någon översätta till mig om jag är en bra eller dålig hästägare det talar hästen om för mig ändå.

:bow::bow::bow::bow:

Orkade bara läsa första inlägget. Men en pratare har pratat med mina två hästar, och det hon sa stämde så förbannat bra och var så kusligt och rörande o allt på en gång så jag stod nog där o lipade till slut! :) Tror helt 100% på det, det hon sade om mina är sådant som man bara int kan lyckas hitta på, o så rätt!

Är grymt sugen på att ta en pratstund igen nu efter något år och kolla om min egna insikter stämmer väl överens med hästarnas verkliga tankar!

En kul grej i somras var då jag var övernervös medans hästen gick bakom startbilen runt svängen som snart skulle släppa av hästarna. Kompisen som "har gåvan" stod brevid o jag kunde inte hålla mig, Åh, fråga hur han känner sig!?

svaret; "nu får ni sluta, det här kan jag"! och så gick han ett oerhört bra lopp sicksack mellan hästar i fullt tempo och vann på nytt rekord som en raket mot slutet!!
Han utstrålade verkligen lugn innan, men mitt eget tvivel och oro att hästen var stressad/plågad drev mig att fråga via "tolken". Svaret var så lugnande att jag stått emot djurtolkarsuget ganska länge nu!

Kan själv bara känna av saker i kroppen, men rena mentala ord klarar min analyserande hjärna inte av att uppfatta. Vill för mkt och låser mig. Men en dag kanske det lossnar! Längtar lugnt!

Jag fick mej en knäpp på näsan när jag tog ut en "hästpratare". Tog ut denna dam endast på skoj lixom, hästen mår bra och allt är bra men jag skulle vilja veta lite saker tänkte jag. Fick tipset av en annan om denna dam.

I Fredags kom hon.... efter 10sek inne i boxen träffade hon rätt direkt. alltså hon kan inte ha en aning om denna grej, dessutom så stod min häst med dubbla täcken på sig så hon kan inte ha kännt något heller. sen så rasslade de in sak på sak som stämde som hon inte kan ha en susning om, läskigt alltså.

Tro vad ni vill, men jag kan inte motbevisa damen så jag tror på henne!

=)

Mina hästar pratar med mig - varje dag.

Det behövs ingen yrkesroll som heter Hästpratare eller Djurpratare för att prata med djuren. Jag blir beklämd av alla som tror att man måste ha ett certifikat eller titel djurpratare för att kunna förstå sina djur. Ännu mer beklämd att "djurpratarna" påstår att hästen "säjer" saker i mänskligt sammanhang. snacka om att applicera mänskliga drag till djur och anta att de tänker och uttrycker sig exakt som vi. Det gör de inte.

snack som att "hästen sa att han vill bo hos mig", "hästen säger att den vill leva" eller liknande - helt enkelt bog och bedrägeri anser jag. det finns dokumenterade fakta om detta och hur illa det kan gå när människor väljer att tro på dessa människor, och förmänskligar sina hästar/applicerar sina egna viljor och önskningar på hästarna, iklätt mänskliga ord.

halleluja - precis min åsikt! bara att kämpa på och lära sig läsa hästens signaler, med andra ord. men människor och med mänskliga tankar på det viset, det blir de aldrig. och det är vär tur det, då skulle de ju inte vara hästar längre.

HERREGUD, kan ingen låsa IN de här s k hästpratarna! Det borde f-n vara straffbart:mad: Och hur enfaldigt lättlurad får man vara som hästägare? Kan inte ha alla hönsen hemma är min bedömning...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 257
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka