Hästpratare

Sv: Hästpratare

Ska man alltid låsa in oliktänkande? Är det inte det som kännetecknar vissa diktaturer etc?

Som hästägare kan man dock aldrig gömma sig bakom att en hästpratare sagt si eller så, det är alltid ägaren som har det slutgiltiga ansvaret för hästen. Inte ens bakom en veterinärs rekommendationer kan man gömma sig i alla lägen - det finns ju alltid situationer där inte ens en veterinär kan säga säkert och då måste hästägaren bedöma vad som skall göras.

Vårt ansvar för de djur vi tar hand om kan aldrig inskränkas!

____________________________________________________________________________________________

Vad gäller själva frågan om att tro eller inte tro på hästpratare då. Jag är skeptisk men ändå försiktigt positiv. Ibland förnimmer man ju själv saker, jag kan till exempel känna sådana småsaker som att min häst inte vill att jag ska gå utan ta mig tiden att stanna ännu en stund på kvällen etc. Om han "säger" det till mig eller om det är hans kroppsspråk som visar det tycker jag är oväsentligt, jag känner/vet ju att han vill att jag ska stanna i alla fall.

Likadant resonerar jag om "hästpratare" - de kanske bara tränat upp sin förmåga att läsa/känna av djurens beteende eller så är det någon form av telepati. Ointressant vilket för mig, hittade jag en person jag litade någotsånär på så skulle denna gärna få försöka "prata" med min häst - sedan är det ju upp till mig att värdera och överväga det h*n säger till mig. Givetvis skulle jag också i det läget fundera över vad jag själv kan läsa ut av min hästs beteende etc.

Sedan finns det förstås folk som väljer att tjäna pengar på andras tro att vissa personer kan läsa/prata med hästar - utan att ha någon sådan förmåga eller kapacitet. Det är skrämmande men som sagt var, en ansvarskännande hästägare kan nog rätt lätt genomskåda sådant och således välja att ignorera det hästprataren sagt i de lägena.

Någonstans måste man ju även ta i beaktande att även om hästen kan säga att den vill si eller så så är det inte alltid det bästa. En häst vet förstås inte alltid vad som är bäst för den - precis som vi människor inte alltid vet vad som är bäst för oss. Kan tänka mig att det finns ett antal fång-ponnyer som vill ha mer mat till exempel :angel: men att de inte förstått att det finns ett samband mellan att de äter för mycket och att de får så ont i fötterna.

Även OM man alltså kan få fram vad hästen säger så kan en ansvarsfull hästägare inte alltid göra som hästen säger till en. Ta exemplet med hästen som inte "ville dö" - även om den faktiskt skulle ha känt så så behövde den ju få somna in. Det finns ju människor som ligger svårt svårt sjuka och bara plågas men som ändå inte vill släppa taget och somna in. Varför skulle inte detsamma kunna gälla en häst?

jag var med om en sak när jag var 14 år (är 24 nu)
jag var medryttare på en häst vi namn oliver twist. Red honom 3 år och han var som min.
stallet tog ut en häst pratare vid namn mia mattson, men jag var inte där när hon var där.

jag säger bara det han sa, det hon skrev ner.

Han berättade att hon som var med inte var den som red honom eller tog hand om honom. Utan att han hade en annan "matte" en lill matte. Han älskade henne så mycke för att hon såg honom. Hon brukar sjunga i skogen när vi är ensamma. Hon leker följa jon och hon busar mycke. Vi tränara hoppning och hon säger alltid " kom igen killen jag vet att du kan" jag vet att jag kan det är hon som blir nervös:smirk:
jag skulle även vilja prova på fält orgentering ( här sa Mia att hon måste missförstått honom men han visade upp de oranga kontrollerna)

detta är det jag minns.

Nu till förklaringen

jag var det som tog hand om honom och det visste hon inte då ägaren var där vid pratet. Jag hade hand om honom alla dagar i veckan om jag ville.
frasen vid hoppningen är helt korekt.
sjungandet i skogen kan bara han veta då jag brukade skråla rätt så hökt på den tiden (gick i kör):)
busandet i skogen stämmer det med. Gjorde rätt så galna saker på den tiden som att släppa honom i en glänta och leka följa jon jag efter honom sen han efter mig. Han brukade ibland lägga sig ner och så låg vi bara där och va.

Orgenteringe är så roligt. Veckan innan hade vi varit runt i skogen som vanligt och stött på sånna där kontroller och han blev livrädd, jag som alltid pratar mycke med mina hästar förklarade att såndant gjorde jag i skolan och allt som hörde till. Jag tog några blad stämplade och galopperade vidare till nästa som skymtade och så höll vi på ett bra tag då man såg dem genom skogen.
inte konstigt att han visste vad orgentering var:rofl:

några år efter i ett annat stall frågar en kvinna mig och jag inte hade ridit oliwer o.s.v det visar sig att vi hade kommit med i en bok av mia mattsson:)
jag var så lyckklig då oliwer togs bort pga brutet ben och han är och kommer alltid vara MITT LIVS STÖRSTA KÄRLEK.

vill tillägga att de hade inte fått ställa några frågor utan hon berättade bara vad han förmedlade. samt att hon var ensam med hästen i stallet, ägaren ställde bara in den.

vad som är sant eller inte är inte upp till mig att avgöra utan det gör varje indevid för sig.

HERREGUD, kan ingen låsa IN de här s k hästpratarna! Det borde f-n vara straffbart:mad: Och hur enfaldigt lättlurad får man vara som hästägare? Kan inte ha alla hönsen hemma är min bedömning...

Vilken fantastisk bedömning :D

Är allt svart eller vitt i ditt liv?

Och vilken gammal tråd :o

Carola - Borde kanske vara inlåst :angel:

för min del så "berättade" min häst först och sedan så fick jag ställa frågor. Damen sa bestämt att hon inget ville veta före (vilket jag redan gissat mej till )

Du är kanske en av de sk hästpratarna själv? Som tjänar pengar på folks dumhet?

Skandal att det är lagligt att blåsa folk, på bekostnad av djurens hälsa dessutom:mad:

Skandal att det är lagligt att blåsa folk, på bekostnad av djurens hälsa dessutom:mad:

Det finns många lagliga sätt att blåsa folk på pengar.

Om det sker på bekostnad av djurens hälsa eller inte kan man väl bara bedöma utifrån enskilda fall? Om hästprataren säger att hästen sagt vissa saker - som påverkar hälsan till exempel.

Dessutom hävdar jag bestämt att det alltid alltid alltid är upp till ägaren att stå för alla beslut om hästen, se mitt tidigare inlägg.

Jo jag har läst ditt inlägg och där står mycket vettigt i det men jag anser att om man är hästägare och sätter sin tilltro till s k hästpratare när hästen är sjuk - Är man då lämplig att ta ansvar och äga ett djur ö h t? Jag anser inte det.

Men vem säger att man endast använder prataren när hästen är sjuk??

Det anser inte jag heller - och jag anser egentligen att det är där skon klämmer. Det finns en massa människor som inte "borde" få ha häst, som saknar ansvarskänsla och som är fega och därför väljer att hänga upp sina beslut på vad folk i omgivningen säger.

Självklart skall man ta råd etc. (från vem man än tror på, stallkompisen, någon som kan "prata" med hästar etc. etc.) men det krävs alltid att man då i slutänden ändå kan stå för det beslut man fattar som hästägare och den enda hästen faktiskt har att förlita sig på. Sedan har ju förstås en veterinär en helt annan tyngd i sina råd än någon annan. I många fall kan ju till och med veterinären i praktiken fatta beslutet åt en. DET förtroendet lämnar jag dock inte till någon annan än en veterinär jag verkligen litar på.

Du är kanske en av de sk hästpratarna själv? Som tjänar pengar på folks dumhet?

Jag är, som vanligt helt öppen och pratar gärna men inte med folk med din attityd. Det ger mig inget.

Jo jag har läst ditt inlägg och där står mycket vettigt i det men jag anser att om man är hästägare och sätter sin tilltro till s k hästpratare när hästen är sjuk - Är man då lämplig att ta ansvar och äga ett djur ö h t? Jag anser inte det.

Du generaliserar grovt här.

Du svarade inte på min fråga - Är du själv en av dem som tjänar pengar på dyl hästpratande?

Generaliserar gör jag inte - jag anser att sk hästpratare är lurendrejare hela bunten men det är ingen generalisering, bara fakta...

Du svarade inte på min fråga - Är du själv en av dem som tjänar pengar på dyl hästpratande?

Generaliserar gör jag inte - jag anser att sk hästpratare är lurendrejare hela bunten men det är ingen generalisering, bara fakta...

Fakta för DIG ja.

Jadå, jag tjänar pengar på mitt yrke.

Tjänar du pengar på ditt yrke?

Det verkar vara svårt att verkligen stå för ditt yrke, eller? Jag betraktar dig som ganska irrelevnt i diskussionen, jävig helt enkelt, om det är så att du själv är en av dessa s k hästpratare. Det blir liksom inte trovärdigt eftersom du självklart försvarar det du tjänar pengar på.

Jag har ett yrke, som jag tjänar bra på, men det går inte ut på att blåsa folk.

Det verkar vara svårt att verkligen stå för ditt yrke, eller? Jag betraktar dig som ganska irrelevnt i diskussionen, jävig helt enkelt, om det är så att du själv är en av dessa s k hästpratare. Det blir liksom inte trovärdigt eftersom du självklart försvarar det du tjänar pengar på.

Jag har ett yrke, som jag tjänar bra på, men det går inte ut på att blåsa folk.

Nej, där tar du fel, jag har aldrig haft svårt att stå för det jag gör.

Jag gör det jag gör och är mycket nöjd med det.

Blåsa folk?

Skulle inte tro det. Jag har aldrig tvingat någon, däremot är jag flitigt anlitad.

M A O du sitter här och försvarar att du tjänar pengar som s k hästpratare...då förstår jag ditt argumenterande bättre.:cool:

kan inte bara alla människor få tycka och tänka vad dom själva vill? varför ska alla på den här sidan jämt hoppa på andra människor för att dom tänker annorlunda!?!? inte EN ENDA tråd har jag hittat där det inte förekommer spydigheter eller elaka kommentarer! om jag nu vill tro att det går att kommunicera genom telepati med andra levande varelser, så kan jag väl för sjutton få tro det!!?? utan att få ta emot en massa skit från höger och vänster!? blir så trött...

kan inte bara alla människor få tycka och tänka vad dom själva vill? varför ska alla på den här sidan jämt hoppa på andra människor för att dom tänker annorlunda!?!? inte EN ENDA tråd har jag hittat där det inte förekommer spydigheter eller elaka kommentarer! om jag nu vill tro att det går att kommunicera genom telepati med andra levande varelser, så kan jag väl för sjutton få tro det!!?? utan att få ta emot en massa skit från höger och vänster!? blir så trött...

Var det riktat till mig?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 257
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur