Hästar döms ut alldeles för lätt

Tror söka kunskap själv är nästan det man måste.
Och det blir ofta rätt fel då personer inte har en bra kunskapsbank innan. Då kan man inte avgöra om det man letat fram på nätet etc är bra. Och man kan feltolka saker. Och det kan bli för svårt att omsätta i praktiken. Plus att man kan lita så på sin tränare att man kör på dennes linje även om tränaren har för lite kunskap om rehab. För IOM att gemene man har ännu mindre kunskap låter ju tränarens idéer bra.

Det är ett jätteproblem att det lärs ut så mycket slitage-ridning.

Folk kan ju inte rehaba om ingen vet hur man gör.
Veterinärerna själva rider ju sällan på någon nivå och kan heller inte bidra med så mkt kunskap.
Det finns ju rätt mycket konstiga tips och råd som florerar gällande rehab som är tokigt. Men som många iaf ser som sanning.

Så i många fall tas hästarna bort för att ingen kan rehaba dem. De är egentligen som individer inte omöjliga. Men kombinationen den hästen och den matten går inte. Och de som kan tillräckligt köper en frisk häst.

Prisa så högt? Ja dom lyckades komma tillbaks. Är väl jätte bra tycker inte du? 19 hästar som skulle varit döda nu förmodligen.
Det är jättebra att man lyckats rehabilitera de här 19 hästarna men återigen så säger det inget alls om hur många som döms ut som kan rehabiliteras. Ska man få reda på det så får man göra ett test där man försöker rehabilitera typ var 50de häst som döms ut utan att välja från annat än nummerföljden. Det är diskutabelt om ett sådant test kan anses etiskt försvarbart.

Vissa är födda med en ojämnhet som inte har med skada att göra. Finns ju forskning som gjorts på det. Många ägare vill ju leta fel på varje häst också och skylla det på det sen när dem inte lyckas. Brukar säga letar man så finner man. Finns ingen felfri häst. Skulle önska mer ryttare hade lite ödmjukhet och självinsikt inte bara skylla ifrån sig.
det är skillnad mellan medfödda ojämnheter och pågående processer i leden. Inflammationer. Hästar ska inte gå med låggradiga ledinflammationer, det är inte hälsosamt, det är inte nyttigt och det ska absolut inte vara normalt. De fungerar ofta ganska länge med låggradiga inflammationer vilket en mindre nogräknad hästägare tycker innebär att "inget är där" men hästen har ont.

Vi människor kan knota på med ett dåligt knä resten av livet men det är rent av taskigt att låta hästar springa runt i arbete med lindriga hältor. De har inte valet att vila sig i form/söka vårdcentral om det blir för tungjobbat, vi måste ta det åt dem.

Orkar inte. Jag utgår utifrån åkommorna hästarna hade utifrån listan. Som gick att få bra igen.
Har du ens läst listan? I den finns åkomma i flera fall angivet som 'hälta' eller 'ryggont' utan vidare förklaring. De ospecificerat diagnoserna ger ju ingen info alls ur ett rehabiliteringsperspektiv. Vad kan du utläsa från de diagnoserna som ger dig relevant information?

Och det blir ofta rätt fel då personer inte har en bra kunskapsbank innan. Då kan man inte avgöra om det man letat fram på nätet etc är bra. Och man kan feltolka saker. Och det kan bli för svårt att omsätta i praktiken. Plus att man kan lita så på sin tränare att man kör på dennes linje även om tränaren har för lite kunskap om rehab. För IOM att gemene man har ännu mindre kunskap låter ju tränarens idéer bra.

Det är ett jätteproblem att det lärs ut så mycket slitage-ridning.

Folk kan ju inte rehaba om ingen vet hur man gör.
Veterinärerna själva rider ju sällan på någon nivå och kan heller inte bidra med så mkt kunskap.
Det finns ju rätt mycket konstiga tips och råd som florerar gällande rehab som är tokigt. Men som många iaf ser som sanning.

Så i många fall tas hästarna bort för att ingen kan rehaba dem. De är egentligen som individer inte omöjliga. Men kombinationen den hästen och den matten går inte. Och de som kan tillräckligt köper en frisk häst.
Tycker ändå det är märkligt med tanke på alla terapeuter, sadelutprovare kiropraktorer, hovslagare osv osv att så många då besitter så dålig kunskap i att få en häst frisk? Tänker så mycket expertis, forskning fakta osv skulle vara helt åt skogen?
Tänker mycket hur överlevde hästarna förr egentligen där vi inte hade något av det förstnämnda. Men i din tolkning så säger du även att ägaren själv inte har tillräcklig kunskap?

Senast ändrad:
Har du ens läst listan? I den finns åkomma i flera fall angivet som 'hälta' eller 'ryggont' utan vidare förklaring. De ospecificerat diagnoserna ger ju ingen info alls ur ett rehabiliteringsperspektiv. Vad kan du utläsa från de diagnoserna som ger dig relevant information?
Vad är det i artikeln du själv har svårt att förstå?

De vi har fortsatt kontakt med som vi sålt hästar till har aldrig haft det problemet.
Såklart beror det på typ av skada. Men som senskador som jag tog upp blir sällan jättedyra veträkn. Och vi har varit noga med hemmen det tror jag är en viktig faktor

Det kräver sin säljare och det kräver sin köpare men några garantier finns ju inte.

Men, det jag menade är väl egentligen precis det du skriver, att det beror på skadan, vem som säljer och vem som köper. Det är också, som du säger inte jättekostnader för en senskada och återfall är ju tämligen inte så stor om den rids som ridhästar med medioker motionsläge, som de flesta av oss rider.

De stora skadorna som är svåra att bli av med utan att rida rätt och en del rehab är ju kotledsinflamationer och kissingspines bl.a. och DET om något kräver en ryttare som riden på rätt sätt och de brukar sällan vilja köpa dessa hästar. Så tänker jag.

det är skillnad mellan medfödda ojämnheter och pågående processer i leden. Inflammationer. Hästar ska inte gå med låggradiga ledinflammationer, det är inte hälsosamt, det är inte nyttigt och det ska absolut inte vara normalt. De fungerar ofta ganska länge med låggradiga inflammationer vilket en mindre nogräknad hästägare tycker innebär att "inget är där" men hästen har ont.

Vi människor kan knota på med ett dåligt knä resten av livet men det är rent av taskigt att låta hästar springa runt i arbete med lindriga hältor. De har inte valet att vila sig i form/söka vårdcentral om det blir för tungjobbat, vi måste ta det åt dem.
Vem säger man ska fortsätta rehaba en häst till dödagar? Inget jag läst artikel iaf.

Tycker ändå det är märkligt med tanke på alla terapeuter, kiropraktorer, hovslagare osv osv att så många då besitter så dålig kunskap i att få en häst frisk? Tänker så mycket expertis, forskning fakta osv skulle vara helt åt skogen?
Tänker mycket hur överlevde hästarna förr egentligen där vi inte hade något av det förstnämnda. Men i din tolkning så säger du även att ägaren själv inte har tillräcklig kunskap?
Vi har slutat döma ut hästar pga lynnesfel, det var rätt vanligt om man går ett par-tre decennier tillbaka i tiden. Lynnesfelen berodde sannolikt på smärta men man antingen iddes inte eller saknade verktyg för att utreda var smärtan kom ifrån.

Vem säger man ska fortsätta rehaba en häst till dödagar? Inget jag läst artikel iaf.
Jag har inte sagt det, du har inte sagt det, däremot har du sagt att folk borde rehabilitera hästar mer OCH att man inte ska leta hältor på sin häst för då hittar man dem.

Hur ska folk kunna rehabilitera hästarna ifall man inte upptäcker hältan medan det går att göra något åt? Jag förstår inte din linje fullt ut.

Jag har inte sagt det, du har inte sagt det, däremot har du sagt att folk borde rehabilitera hästar mer OCH att man inte ska leta hältor på sin häst för då hittar man dem.

Hur ska folk kunna rehabilitera hästarna ifall man inte upptäcker hältan medan det går att göra något åt? Jag förstår inte din linje fullt ut.
Suck Ja letar man så finner man. Är säkert så på dig också om man hade kollat dig från topp till tå. Men att leta fel på varje ny häst man har är inte normalt. Och aldrig inse det kan vara fel på en själv. Då är det lättast man håller sig till en käpphäst

Prisa så högt? Ja dom lyckades komma tillbaks. Är väl jätte bra tycker inte du? 19 hästar som skulle varit döda nu förmodligen.
Kallar du det är lyckad rehab att ha en häst som inte fungerar för ridning som avelssto?

Och vad jag ser så finns det ingen långsiktig uppföljning. frågan är inte om man lyckas rehabilitera hästarna så det går att sälja utan att man lyckas så de håller i längden. Hur många fungerade bra efter 3 år?

Kallar du det är lyckad rehab att ha en häst som inte fungerar för ridning som avelssto?

Och vad jag ser så finns det ingen långsiktig uppföljning. frågan är inte om man lyckas rehabilitera hästarna så det går att sälja utan att man lyckas så de håller i längden. Hur många fungerade bra efter 3 år?
Nej då misslyckades man med 1 häst. 1 av 19. Tycker du 1 av 19 är mycket? 😄

Suck Ja letar man så finner man. Är säkert så på dig också om man hade kollat dig från topp till tå. Men att leta fel på varje ny häst man har är inte normalt.
skillnaden mellan mig och min häst är att jag själv kan söka vård när jag finner det befogat eller helt enkelt välja ett jobb där jag inte får ont i kroppen. Min häst är beroende av att jag fattar att nåt är fel.

Självklart ska hästar inte behöva gå runt och ha ont, inte ens "litegrann". därmed inte sagt att man ska utreda varenda häst med all tillgäglig teknologi bara för att det går, men känner man att vissa rörelser inte funkar rakt ut, musklingen blir lite ojämn eller hästen har "åsikter" så är det ansvarsfulla att kolla sin häst hos en veterinär duktig på rörelseapparaten så den har bra förutsättningar för arbete.

Vad är det i artikeln du själv har svårt att förstå?
Jag har inte svårt att förstå någonting i artikeln. Det jag gång på på gång skrivit är att testet är så förenklat att man inte kan dra någon slutsats utifrån det mer än att just dessa 19 individer gick att rehabilitera. Man kan inte dra någon slutsats alls om hur många % av de övriga utdömda hästarma som går att rehabilitera eller ens om det finns några fler iom hur urvalet gått till.
Problemet är alltså att man inget alls vet mer än att det sker vilket vi redan visste iom att sådana här artiklar poppar upp då och då. Kunskapsbasen är därmed inte utökad.

skillnaden mellan mig och min häst är att jag själv kan söka vård när jag finner det befogat eller helt enkelt välja ett jobb där jag inte får ont i kroppen. Min häst är beroende av att jag fattar att nåt är fel.

Självklart ska hästar inte behöva gå runt och ha ont, inte ens "litegrann". därmed inte sagt att man ska utreda varenda häst med all tillgäglig teknologi bara för att det går, men känner man att vissa rörelser inte funkar rakt ut, musklingen blir lite ojämn eller hästen har "åsikter" så är det ansvarsfulla att kolla sin häst hos en veterinär duktig på rörelseapparaten så den har bra förutsättningar för arbete.
Ja vissa rörelser och saker kanske beror på dig som ryttare hur du sitter och rider inte hästen i grund och botten.
Hur vet man vems felet är?
Alltid letar man ju på hästen först och främst så man har något man ev kan skylla på varför det är si eller så?
Är få som kanske är tillräckligt uppriktiga och säger det beror på din ridning.

dessa 19 lär vara handplockade av försäkringsbolagets veterinär efter nogrannt granskade journaler för att anses vara extra lämpliga för rehabiliteringsförsöket. En mer rättvisande studie hade försökt rehabilitera alla hästar utdömda i en viss kalendermånad eller liknande.
Ja eftersom dessa ansågs ju av någon ev gå att rehabilitera. Alltså dessa typ av skador på utdömda. Är väl lite det artikeln handlar om.

dessa 19 lär vara handplockade av försäkringsbolagets veterinär efter nogrannt granskade journaler för att anses vara extra lämpliga för rehabiliteringsförsöket. En mer rättvisande studie hade försökt rehabilitera alla hästar utdömda i en viss kalendermånad eller liknande.
Exakt det jag sagt i flera inlägg. Började fundera på om jag missat något grundläggande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar