Hästar döms ut alldeles för lätt

Det går under samma klausul som att man måste ge hästen vila mellan tävlingar osv! Gäller även om man rådfrågar stallkompis istället för att söka vård och på så sätt fördröjer veterinärvård.
Vi var till vet med ponnyn som hade gått omkull i hagen och efter det betedde sig lite lite underligt när jag longerade och tömkörde henne, hittade tillslut en liten vrickning på ena bak. Då ville Agria veta hur länge det hade gått mellan händelsen där skadan uppkom och veterinärbesöket. Det tycker jag är bra och bidrar förhoppningsvis till att man tar hästen till veterinär innan skadan har hunnit förvärrats allt för mycket.

Hur länge höll de? Det är det som jag ifrågasätter, inte att man lyckades få dem säljbara. Missade du verkligen det?

Det är rätt länge sedan så jag tvivlar att det är många som är vid liv nu i och för sig.
Maila Agria får du svar på frågan än att anta majoritet är under jord idag. Hur länge det höll har inte jag svar på men Agria förmodligen 😄 Sagt 100 ggr Agria kan säkert svara vad som hände sen?! Eller hästarna kanske bytte försäkring.

Maila Agria får du svar på frågan än att anta majoritet är under jord idag. Hur länge det höll har inte jag svar på men Agria förmodligen 😄 Sagt 100 ggr Agria kan säkert svara vad som hände sen?! Eller hästarna kanske bytte försäkring.
Så du vill inte verifiera att din teori är rätt utan påstår bara det är så utan underlag för det? Varför tycker du jag ska göra det då. Det är du som påstår något utan fog, inte jag, jag bara påpekar det uppenbara att det inte finns något i artikeln som ger belägg för att hästarna höll i längden.

Så du vill inte verifiera att din teori är rätt utan påstår bara det är så utan underlag för det? Varför tycker du jag ska göra det då. Det är du som påstår något utan fog, inte jag, jag bara påpekar det uppenbara att det inte finns något i artikeln som ger belägg för att hästarna höll i längden.
Varför är det så svårt för dig acceptera mitt synsätt på artikeln? Vad är det du inte förstår i det jag skrivit? Ok tar det igen..
"Oftast" är det återkommande ryttare som har problem med skador. Häst utdömd köpa ny samma skit igen. Är inte Markus 12 år vars ponny som har kronisk fång som får avlivas är dessa ryttare som har återkommande skador på häst efter häst och får dessa utdömda. När felet sitter hos RYTTAREN/ägaren till 90% antagligen! Nu orkar jag inte förklara en gång till.
Det finns alltså ett MÖNSTER. Ja det måste va ett fel på hästen för jag har ju inte gjort något fel själv anser ryttaren. Vanligt scenario. Tycker artikeln beskriver väldigt väl vad man syftar på.

Senast ändrad:
Jag fattar det inte överhuvudtaget, men så är jag inte stadig kund hos alternativbehandlare alls varken när det gäller mig själv eller mina djur ;)
Jag vet folk som tycker att deras ET är såååå duktiga och som rekommenderar andra att anlita dem när det borde vara självklart att först ta hästen till veterinär. Tycker det är befängt.
Jag ser min ET som ett komplement till veterinär och som komplement till bra träning. Är hästen mjuk och fin i musklerna utan låsningar eller spänningar så ser jag det som ett kvitto på att jag tränar hästen rätt. Min gamla dressyrhäst hade stora problem med diverse låsningar när jag köpte honom. Han var besiktad ua men hande svårt för det mesta trotts att han hade resultat upp till PSG. Efter ett par behandlingar av ET var han som en ny häst, han kunde röra sig ordentligt igen, musklade sig rätt och blev pigg, glad och till och med lite busig. Han kollades efter det en gång per år men oftast behövdes endast små justeringar.
Stoet jag skrev om tidigare intråden som blev utdömd men senare funkade som hobbyridhäst efter att ET hade fixat till allt som var snett på henne ger också en bild av att det nog vore bra om olika professioner arbetade mer tillsammans på klinikerna. Tänk om någon sett då, när vi behandlade stoet på alla tänkbara vis mot hältan, att hon var så sned i kroppen. Kanske hade hon kunna fortsätta vara tävlingshäst då till och med. Men det är ju 20 år sedan nu och jag vet att en del större kliniker är bättre på att ta in andra professioner för bedömning. Tex att arbeta med klinikhovslagare.

Jag har en del problem själv som jag får hjälp av naprapat med och vet vilken skillnad det kan göra i min rörlighet. Där kan sjukvården inget mer göra mer än att konstatera problemen.

Jag tänker att även veterinärer har kunskap om hästens olika mjukdelar. Iaf de veterinärer jag anlitar.
Men jag har hört argumentet av andra också, fattar det dock inte.
Och jag håller med om att en (välutbildad) equiterapeut eller dylikt är värdefull, som komplement till veterinär och inte istället för.
Fast om man tänker efter hur mycket går en veterinär igenom hästens muskler, hur smidig den är åt olika håll osv? Klart de kollar lite övergripande och känner igenom till en viss del, men många går ju ganska raskt över till böjprov. Läste du om vet i artikelns utfall på böjprov ? Hade varit intressant med fler liknande tester. Hans test är ju lite oroväckande.
Något intressant som kommer allt mer är forskning kring asymmetri. Har en häst som går ojämnt rakt av ont? Tex själv är jag sned, utredd av läkare , aldrig behandlad av läkare men kiropraktor. Jag sätter ned mitt ena ben lite snabbare än det andra speciellt när jag blir trött ( ex löpträning). Jag skulle definitivt anses som halt om jag vore häst😆Men jag har inte ont, men har muskler som hjälper mig och jag går till kiropraktor . Jag tror vi måste acceptera att hästar inte är perfekta o h med hjälp av både , vet, massörer, equiterapeuter osv samt oss själva ( som någon så klok skrev om här att rannsaka allt ) hålla och få tillbaka hästar till ett bra hästliv.
Om man fokuserar på ett bra hästliv istället för hur mycket man kan förlora i pengar, stolthet, press från sig själv eller andra tror jag både ryttare o häst får ett bra hästliv

Jag ser min ET som ett komplement till veterinär och som komplement till bra träning. Är hästen mjuk och fin i musklerna utan låsningar eller spänningar så ser jag det som ett kvitto på att jag tränar hästen rätt. Min gamla dressyrhäst hade stora problem med diverse låsningar när jag köpte honom. Han var besiktad ua men hande svårt för det mesta trotts att han hade resultat upp till PSG. Efter ett par behandlingar av ET var han som en ny häst, han kunde röra sig ordentligt igen, musklade sig rätt och blev pigg, glad och till och med lite busig. Han kollades efter det en gång per år men oftast behövdes endast små justeringar.
Stoet jag skrev om tidigare intråden som blev utdömd men senare funkade som hobbyridhäst efter att ET hade fixat till allt som var snett på henne ger också en bild av att det nog vore bra om olika professioner arbetade mer tillsammans på klinikerna. Tänk om någon sett då, när vi behandlade stoet på alla tänkbara vis mot hältan, att hon var så sned i kroppen. Kanske hade hon kunna fortsätta vara tävlingshäst då till och med. Men det är ju 20 år sedan nu och jag vet att en del större kliniker är bättre på att ta in andra professioner för bedömning. Tex att arbeta med klinikhovslagare.

Jag har en del problem själv som jag får hjälp av naprapat med och vet vilken skillnad det kan göra i min rörlighet. Där kan sjukvården inget mer göra mer än att konstatera problemen.
Ja och det du beskriver är ju inga konstigheter alls! Är inte alls sådana fall jag tänker på som problematiska..

Varför är det så svårt för dig acceptera mitt synsätt på artikeln? Vad är det du inte förstår i det jag skrivit? Ok tar det igen..
Oftast är det återkommande ryttare som har problem med skador. Häst utdömd köpa ny samma skit igen. Är inte Markus 12 år vars ponny som har kronisk fång som får avlivas är dessa ryttare som har återkommande skador på häst efter häst och får dessa utdömda. När felet sitter hos RYTTAREN/ägaren till 90% antagligen! Nu orkar jag inte förklara en gång till.
Det finns alltså ett MÖNSTER.
Jag accepterar ditt synsätt, men jag håller inte med och du började föreslå att jag ska söka bevis att det du påstår utan stöd i artikeln. Vill du ha stöd för din teori så söker du den lämpligen själv- Jag är dessutom säker på att det skulle vara omnämnt i artikeln att hästarna var välfungerande efter 3 år om det varit så.

Ja och det du beskriver är ju inga konstigheter alls! Är inte alls sådana fall jag tänker på som problematiska..
Fast stoets liv var nog problematiskt när vet inte hittade felet som ET gjorde
Jag hade gjort i samma ordning som stoäg men helt klart fick stoet hjälp av ET med sina svåra problem

Jag accepterar ditt synsätt, men jag håller inte med och du började föreslå att jag ska söka bevis att det du påstår utan stöd i artikeln. Vill du ha stöd för din teori så söker du den lämpligen själv- Jag är dessutom säker på att det skulle vara omnämnt i artikeln att hästarna var välfungerande efter 3 år om det varit så.
Ja du tycker så och jag tycker som jag gör. Tycker artikeln beskriver ganska väl vad det oftast handlar om. Ryttaren som köper hästen är för kass helt enkelt. Amatör som inte fixar förvalta hästen man köpt av en skickligare ryttare! Men alla ska ju ha elithästar men få klarar ju hålla dessa fräscha.

Fast stoets liv var nog problematiskt när vet inte hittade felet som ET gjorde
Jag hade gjort i samma ordning som stoäg men helt klart fick stoet hjälp av ET med sina svåra problem
Ja? Jag syftade inte alls på om det var problematiskt för hästen eller inte.
Jag menade att jag inte tycker att man ska anlita tex equiterapeut innan en veterinär har gått igenom hästen. Om man sedan anlitar tex equiterapeut som komplement till veterinärens utredning så är ju det fine. Likaså om man använder det förebyggande. Men jag tycker det är riktigt dåligt när folk tar ut tex ET istället för veterinär.

Ja? Jag syftade inte alls på om det var problematiskt för hästen eller inte.
Jag menade att jag inte tycker att man ska anlita tex equiterapeut innan en veterinär har gått igenom hästen. Om man sedan anlitar tex equiterapeut som komplement till veterinärens utredning så är ju det fine. Likaså om man använder det förebyggande. Men jag tycker det är riktigt dåligt när folk tar ut tex ET istället för veterinär.
Jag syftade på din mening där du skrev att det inte alls var sådana fall du tyckte var problematiska...🤔

Ja du tycker så och jag tycker som jag gör. Tycker artikeln beskriver ganska väl vad det oftast handlar om. Ryttaren som köper hästen är för kass helt enkelt. Amatör som inte fixar förvalta hästen man köpt av en skickligare ryttare! Men alla ska ju ha elithästar men få klarar ju hålla dessa fräscha.
Var i artikeln står det att hästarna har varaktig hållbarhet?

Vad menar du med varaktig hållbarhet? Rätt dåligt av den varan idag precis som artikeln beskriver. Artikeln handla om det antog jag??! 😄Men vems är felet?
Fy sjutton så drygt otrevlig du gång på gång är mot alla som råkat ut för sorgen att förlora sin älskade häst pga hälta.
Till det är du extremt bra på att läsa in saker som inte står i artikeln i den samt vägrar se svagheterna med innehållet tillvägagångssätt och blir otrevlig mot de som drar fram dessa svagheter. Eftersom du vägrar svara på alla frågor som ställts till dig inom ämnet då ska jag istället ställa en annan fråga. Vad är fin agenda med det här iom att du är då totalt okritisk till innehållet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar