Jag ser min ET som ett komplement till veterinär och som komplement till bra träning. Är hästen mjuk och fin i musklerna utan låsningar eller spänningar så ser jag det som ett kvitto på att jag tränar hästen rätt. Min gamla dressyrhäst hade stora problem med diverse låsningar när jag köpte honom. Han var besiktad ua men hande svårt för det mesta trotts att han hade resultat upp till PSG. Efter ett par behandlingar av ET var han som en ny häst, han kunde röra sig ordentligt igen, musklade sig rätt och blev pigg, glad och till och med lite busig. Han kollades efter det en gång per år men oftast behövdes endast små justeringar.
Stoet jag skrev om tidigare intråden som blev utdömd men senare funkade som hobbyridhäst efter att ET hade fixat till allt som var snett på henne ger också en bild av att det nog vore bra om olika professioner arbetade mer tillsammans på klinikerna. Tänk om någon sett då, när vi behandlade stoet på alla tänkbara vis mot hältan, att hon var så sned i kroppen. Kanske hade hon kunna fortsätta vara tävlingshäst då till och med. Men det är ju 20 år sedan nu och jag vet att en del större kliniker är bättre på att ta in andra professioner för bedömning. Tex att arbeta med klinikhovslagare.
Jag har en del problem själv som jag får hjälp av naprapat med och vet vilken skillnad det kan göra i min rörlighet. Där kan sjukvården inget mer göra mer än att konstatera problemen.