Hästar döms ut alldeles för lätt

En tanke som slog mig var att det måste ju vara jättesvårt att vara behandlande veterinär i detta.

Man ser en häst framför sig som uppenbarligen har ont. Sen om det beror på felaktig träning, det är ju jättesvårt för en veterinär att bedöma.

De försöker behandla den , men den kanske inte blir bra. De kan ju iof diskutera träningsupplägg men det kanske är svårt att säga rent ut att det troligen beror på yttre omständigheter att hästen inte blir frisk.

Vi behandlade vår ponny i somras för hälta och vet var tydlig med att det är inte säkert det går (gammal hopp-ponny) , men vi måste försöka. Och det hon sa till mig var att det viktigaste man kan göra som hästägare, det är att rannsaka sig själv, hur tränar man, hur utfodrar man, hur ser hagvistelse mm ut. Man måste ge hästen de bästa förutsättningarna för att lyckas. En veterinär jag fick förtroende för och hästen blev frisk.

Vi ändrade träningsupplägget, i övrigt samma.

Senast ändrad:
Agria har hållt på länge med detta. Dom går ut väldigt hårt med hältrelaterade problem. Jag tror på artikeln så behöver inte ha underlag i detta påstående. Tycker man påstående är fel så har man rätt till det också. Livet går vidare.
Men det står inte ett ord i artikeln om hur det gått långsiktigt, att alla klarat sig väl långsiktigt är ren spekulation från din sida.

Utöver att få veta en mer specifikt diagnos skulle det även vara intressant att veta kostnad, tid och tillvägagångssätt för de olika hästarna. Samt förstås hur de funkade några år efter att de friskförklarats.

Fast jag upplever att utvecklingen går mot att folk kollar upp sina hästar mycket mer idag och känslan är väl mer att av olika anledningar får man nån gång hälta på nån häst.
Jag uppfattar dey stora problemet att sen behandlas det men ingen större förändring görs efter jästen friskförklarats. Den går i samma hage, samma underlag , foder, hovslagare osv.

Sen kanske man inte ska skriva att saker har sagts som inte sagts utan bara varit en underton,..🤗
Jag tycker det finns en ganska stor kategori hästägare som hellre anlitar alternativare än veterinär när något problem uppstår. Och tyvärr finns det gott om massörer, equiterapeuter osv som faktiskt behandlar och ger råd kring dessa hästar trots att de inte är utredda av veterinär innan.

Jag tycker det finns en ganska stor kategori hästägare som hellre anlitar alternativare än veterinär när något problem uppstår. Och tyvärr finns det gott om massörer, equiterapeuter osv som faktiskt behandlar och ger råd kring dessa hästar trots att de inte är utredda av veterinär innan.
Så kan det säkert vara också. Tycker en häst ska utredas men jag tror massörer , kiropraktor och equiterapeuter kan göra mycket.
Snubblade över denna artikel för ett tag sen som var väldigt intressant...,
https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/veterinar-per-jonsson-utreder-muskelskador-vill.htm

Även om det är fel så kan jag förstå att man gör så. För mig är det hundra gånger enklare att ta ut min equiterapeut än att åka 20 mil enkel väg till veterinären. Det är även mycket billigare. Dock är min ET väldigt noga med att inte behandla om hen är det minsta osäker på om hästen bör kollas upp veterinärt.

Så kan det säkert vara också. Tycker en häst ska utredas men jag tror massörer , kiropraktor och equiterapeuter kan göra mycket.
Snubblade över denna artikel för ett tag sen som var väldigt intressant...,
https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/veterinar-per-jonsson-utreder-muskelskador-vill.htm
Ja men det där är ju en veterinär. Som använder diverse undersökningsmetoder. Inte någon random equiterapeut som hittar på en diagnos baserad på dens subjektiva undersökning.
Jag tycker inte att alternativbehandlare ska kopplas in förrän hästen är undersökt av veterinär och man antingen har uttömt veterinärens utredningsalternativ eller att hästen ordinerats rehab av veterinären. I övrigt på friska symptomfria hästar är det något annat såklart.

Jag har flera exempel från min omgivning. Någon häst som inte ville galoppera i ena varvet, hästar som inte kan lyfta bakbenen normalt vid skoning, påtaglig stelhet osv.

Även om det är fel så kan jag förstå att man gör så. För mig är det hundra gånger enklare att ta ut min equiterapeut än att åka 20 mil enkel väg till veterinären. Det är även mycket billigare. Dock är min ET väldigt noga med att inte behandla om hen är det minsta osäker på om hästen bör kollas upp veterinärt.
I mina trakter är det god tillgång till veterinärer oavsett om man vill åka till klinik eller ta ut veterinär på hemmaplan. Ett ET-besök är kanske billigare än ett klinikbesök, men inte så extremt stor skillnad. Tänker man långsiktigt tror jag det är billigare med veterinärbesök, framförallt eftersom man då kan använda sin försäkring.

Fast jag upplever att utvecklingen går mot att folk kollar upp sina hästar mycket mer idag och känslan är väl mer att av olika anledningar får man nån gång hälta på nån häst.
Jag uppfattar dey stora problemet att sen behandlas det men ingen större förändring görs efter jästen friskförklarats. Den går i samma hage, samma underlag , foder, hovslagare osv.

Sen kanske man inte ska skriva att saker har sagts som inte sagts utan bara varit en underton,..🤗
gå tillbaka till inlägget igen och läs att det inte är några ord lagda i någon mun utan uttryckligen står undertoner. inlägg 129.

I mina trakter är det god tillgång till veterinärer oavsett om man vill åka till klinik eller ta ut veterinär på hemmaplan. Ett ET-besök är kanske billigare än ett klinikbesök, men inte så extremt stor skillnad. Tänker man långsiktigt tror jag det är billigare med veterinärbesök, framförallt eftersom man då kan använda sin försäkring.
Agria har ju dessutom gått ut med att de kan neka ersättning för senare veterinärbesök om det kommer fram att man anlitade alternativbehandlare istället för att söka veterinär direkt.

Absolut. Jag menar inte att det är rätt att göra så, men jag kan förstå ATT man gör så. Är tillgången på veterinärer god så förstår jag det dock inte lika väl. Men antar att man är rädd för att få höra att hästen är skadad. Känns mindre dramatisk att en ET fixar några låsningar....

Ja men det där är ju en veterinär. Som använder diverse undersökningsmetoder. Inte någon random equiterapeut som hittar på en diagnos baserad på dens subjektiva undersökning.
Jag tycker inte att alternativbehandlare ska kopplas in förrän hästen är undersökt av veterinär och man antingen har uttömt veterinärens utredningsalternativ eller att hästen ordinerats rehab av veterinären. I övrigt på friska symptomfria hästar är det något annat såklart.

Jag har flera exempel från min omgivning. Någon häst som inte ville galoppera i ena varvet, hästar som inte kan lyfta bakbenen normalt vid skoning, påtaglig stelhet osv.
Det jag vill säga med artikeln är att den handlar om hästens muskler . Jag känner att vi i Sverige har ett väldigt fokus på leder och skelett. Hur många skador kan förebyggas , lindras och läka genom att vi även fokuserar på resten av hästen?
Som jag skrev i förra inlägget bör man kolls upp sin häst av veterinär men jag tror också de andra yrkenas kompetens är väldigt viktiga. Kan vi genom att undersöka och även kontinuerligt känna igenom hästarna i övrigt skulle vi nog kunna få ner antalet ledproblem tänker jag 😊

Absolut. Jag menar inte att det är rätt att göra så, men jag kan förstå ATT man gör så. Är tillgången på veterinärer god så förstår jag det dock inte lika väl. Men antar att man är rädd för att få höra att hästen är skadad. Känns mindre dramatisk att en ET fixar några låsningar....
Jag fattar det inte överhuvudtaget, men så är jag inte stadig kund hos alternativbehandlare alls varken när det gäller mig själv eller mina djur ;)
Jag vet folk som tycker att deras ET är såååå duktiga och som rekommenderar andra att anlita dem när det borde vara självklart att först ta hästen till veterinär. Tycker det är befängt.

Det jag vill säga med artikeln är att den handlar om hästens muskler . Jag känner att vi i Sverige har ett väldigt fokus på leder och skelett. Hur många skador kan förebyggas , lindras och läka genom att vi även fokuserar på resten av hästen?
Som jag skrev i förra inlägget bör man kolls upp sin häst av veterinär men jag tror också de andra yrkenas kompetens är väldigt viktiga. Kan vi genom att undersöka och även kontinuerligt känna igenom hästarna i övrigt skulle vi nog kunna få ner antalet ledproblem tänker jag 😊
Jag tänker att även veterinärer har kunskap om hästens olika mjukdelar. Iaf de veterinärer jag anlitar.
Men jag har hört argumentet av andra också, fattar det dock inte.
Och jag håller med om att en (välutbildad) equiterapeut eller dylikt är värdefull, som komplement till veterinär och inte istället för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar