Hästar döms ut alldeles för lätt

Och att vila en häst frisk ett halvår eller ett år för att den eventuellt ska hålla, man blir knappast bättre ryttare av att den enda häst man har råd med inte är ridbar, är inte ett alternativ för många.

Och som att fortsätta på hur svårt det är med rehab.. jag hade en häst som vilade i nästan ett år. Blev sämre och dömdes ut.

En annan häst vilade i flera månader, blev sämre, kunde sen tränas/rehaba igång. Funkar idag utmärkt med rätt träning.
Har fått väldigt lite hjälp av veterinär med detta utan behövt testa mig fram och söka kunskap själv.

Igen. Jag hade velat se en annan sorts lista; vilka hästar kom tillbaka till samma nivå av träning (eller högre) som innan. Om du tittar i listan så är det tex en häst som gick att rehaba till "avelssto" - vilket hon antagligen inte var innan skadan/skadorna.
Avla på en häst som inte håller för ridning?

Och som att fortsätta på hur svårt det är med rehab.. jag hade en häst som vilade i nästan ett år. Blev sämre och dömdes ut.

En annan häst vilade i flera månader, blev sämre, kunde sen tränas/rehaba igång. Funkar idag utmärkt med rätt träning.
Har fått väldigt lite hjälp av veterinär med detta utan behövt testa mig fram och söka kunskap själv.
Tror söka kunskap själv är nästan det man måste.

Igen. Jag hade velat se en annan sorts lista; vilka hästar kom tillbaka till samma nivå av träning (eller högre) som innan. Om du tittar i listan så är det tex en häst som gick att rehaba till "avelssto" - vilket hon antagligen inte var innan skadan/skadorna.
Detta är ett projekt som gjorts. Finns nog många som lyckats få tillbaka sina hästar i tävlingsskick igen efter lång vila och många fall lösdrift. Borde finnas trådar här på buke.

Nej jag sa inte för jag lyckades med min eftersom lös benbit är mer vanligt än ovanligt. Men har du läst artikeln? Vem säger något om utsliten led. Dem har ju i artikeln tagit upp skador som hästarna blivit utdömda för och jag säger det igen relativt vanliga skader också tyvärr. Ändå 19 utdömda hästar som fortfarande funkar med rehab.
Du sitter här och spyr galla över alla vidriga hästägare som fått sina hästar utdömda för hälta istället för att rehabilitera dem och hänvisar till en lista på 19 hästar. Jag säger gång på gång att individerna den listan är noga utvald från en stor grupp. Den säger absolut inget om den generella hästen som döms ut iom att det för det första är en så liten grupp för det andra är just ett valt utdrag ur en grupp. Gång på gång attackerar du dem som påpekar svagheten i listan genom någon typ av cirkelresonemang. Läs vad som skrivs istället för att hitta på saker för att kunna angripa.
Återigen är det även så att de "vanliga" skadorna i listan ofta består av det extremt generella begreppet HÄLTA. En hälta är återigen ett samlingsnamn som säger noll och intet om problemet bakom det kan som sagt röra sig om allt från trampat snett till brutet ben. I fall A så är rehabiliteringen vanligen busenkel i fall B så är ett skott i pannan det mest humana och det utan rehabilitering.
Jag förstår fortfarande inte vad din häst säger om saken. Den har fått sin benbit bortplockad och fungerar GRATTIS men vad säger den enda individen om vilka skador andra hästar med lösa benbitar har i sina leder?

Har en med reservation bak. Egentligen ingen stor grej lös benbit.
Hållt i 13 år. Aldrig varit halt. Är nog till stor del hur man rider och tränar. Vila återhämtning är mycket viktiga grundstenar, varierad träning och mycket utevistelse. Minimalt med kraftfoder eller inget alls bra värde på grovfoder.

Nä, men händer något så får du ingenting. Då har jag hellre en häst utan reservation.

Du sitter här och spyr galla över alla vidriga hästägare som fått sina hästar utdömda för hälta istället för att rehabilitera dem och hänvisar till en lista på 19 hästar. Jag säger gång på gång att individerna den listan är noga utvald från en stor grupp. Den säger absolut inget om den generella hästen som döms ut iom att det för det första är en så liten grupp för det andra är just ett valt utdrag ur en grupp. Gång på gång attackerar du dem som påpekar svagheten i listan genom någon typ av cirkelresonemang. Läs vad som skrivs istället för att hitta på saker för att kunna angripa.
Återigen är det även så att de "vanliga" skadorna i listan ofta består av det extremt generella begreppet HÄLTA. En hälta är återigen ett samlingsnamn som säger noll och intet om problemet bakom det kan som sagt röra sig om allt från trampat snett till brutet ben. I fall A så är rehabiliteringen vanligen busenkel i fall B så är ett skott i pannan det mest humana och det utan rehabilitering.
Jag förstår fortfarande inte vad din häst säger om saken. Den har fått sin benbit bortplockad och fungerar GRATTIS men vad säger den enda individen om vilka skador andra hästar med lösa benbitar har i sina leder?
Vad är det med dig? Lugna ner dig. Jag delar inte din åsikt för det behöver du inte vara otrevlig 😄 Du har ju inte förstått någonting i det jag skrivit.
Vidriga hästägare? Din tolkning.
Jag bedömer mig tolkning efter vad det står.
Du tror jag anser alla hästar ska rehabas. Jag liksom du fattar ju hästar med knäckta ben osv inte går att rehaba. Inte skador som är allvarliga heller.
Och säkert avlivas hästar som också bör avlivas. Poängen i detta är ju dem som faktiskt går att rehaba. Jag fattar väl att inte alla hästar går att rehabilitera.
Det är ju såklart en bedömningsfråga.
Oftast kan man plocka bort lösabitar beror helt på vad dem sitter och om dem redan börjat skada en led. Så är ju prognosen såklart sämre. Men nu handla väl inte riktigt artikeln om det.

Ok, då anser jag att om man inte kan tänka sig förlora pengar , ge ett passande arbete/liv för sin häst för att den inte passar just den ryttarens ridning ska man inte ha häst.
Vi har haft tex senskadade fullblod som vi rehabat och sen gett dem ett nytt hem anpassat till de de klarat. Det ingår att ha häst. De är inga förbrukningsvaror.

Men att sälja en rehabiliterad häst är väl egentligen inte ett problem? Det är att köpa en häst som är rehabad med reservation som är problemet.
Det i mina ögon blir lätt att de som kan tänka sig det varken har försäkring eller pengar över till om skadan går upp.

Vad är en billig häst?
Det är ingen raketteknologi jag tror du förstår alldeles utmärkt. En häst som har en låg prislapp i förhållande till de man tänkt använda den till. Söker man en mästerskaps häst och lägger 100.000 för en vuxen häst med erfarenhet vet man att det är ett underpris, likväl som om man lägger 25.000 på en tilltänkt snäll skogsmulle av halvblodtyp som man tänkt ha i många år framöver.

Är ju upp till var och en.

Ja, precis....och vilka tror du väljer vad?

Min tanke är att de flesta som inte vill bli stående med extrema kostnader på en reservationsdel är de som betalar lite mer i inköpspris för en lite bättre säkerhet än de som tror att hästar är dyrast i inköp men glömmer att kostnaderna för allt annat är den faktiska kostnaden.

Men att sälja en rehabiliterad häst är väl egentligen inte ett problem? Det är att köpa en häst som är rehabad med reservation som är problemet.
Det i mina ögon blir lätt att de som kan tänka sig det varken har försäkring eller pengar över till om skadan går upp.
De vi har fortsatt kontakt med som vi sålt hästar till har aldrig haft det problemet.
Såklart beror det på typ av skada. Men som senskador som jag tog upp blir sällan jättedyra veträkn. Och vi har varit noga med hemmen det tror jag är en viktig faktor

Ja det var en av de lyckade rehabhästarna i artikeln som du verkar prisa så högt. Frågan är också om hästarna fungerade efter några år. Det framgår inte.
Prisa så högt? Ja dom lyckades komma tillbaks. Är väl jätte bra tycker inte du? 19 hästar som skulle varit döda nu förmodligen.

Vad är det med dig? Lugna ner dig. Jag delar inte din åsikt för det behöver du inte vara otrevlig 😄 Du har ju inte förstått någonting i det jag skrivit.
Vidriga hästägare? Din tolkning.
Jag bedömer mig tolkning efter vad det står.
Du tror jag anser alla hästar ska rehabas. Jag liksom du fattar ju hästar med knäckta ben osv inte går att rehaba. Inte skador som är allvarliga heller.
Och säkert avlivas hästar som också bör avlivas. Poängen i detta är ju dem som faktiskt går att rehaba. Jag fattar väl att inte alla hästar går att rehabilitera.
Det är ju såklart en bedömningsfråga.
Oftast kan man plocka bort lösabitar beror helt på vad dem sitter och om dem redan börjat skada en led. Så är ju prognosen såklart sämre. Men nu handla väl inte riktigt artikeln om det.
Eftersom jag inte framfört någon annan åsikt än att listan har rejäla svagheter så blir ditt inlägg obegripligt då du sedan säger att alla hästar inte går att rehabilitera vilket är det varenda inlägg jag skrivit handlar om.
Vet inte var du ser mig som otrevlig, du får gärna citera, för det enda möjligen 'otrevliga' jag skrivit är att jag påpekat att jag inte accepterar när folk vrider lina ord tid oigenkännlighet. Det är enligt mig inte otrevligt utan en baskrav inom kommunikation.

Agria #stoppahältan.
Men man får ju också ta till sig information inte köra i samma spår som man alltid gjort med varje häst.

Det var faktiskt Agria-experimentet som skrevs om i Ridsport och som de slutade med då det var för dyrt för dem men de "ville bevisa att det går". Vilket jag tror ingen tvivlade på.

Men, de vill att den enskilda personen ska betala rehab och mig veterligen är det inte många personer som går med vinst på sina hästar, som försäkringsbolagen gör och de valde ändå att lägga ner projektet för att det var för dyrt.

Eftersom jag inte framfört någon annan åsikt än att listan har rejäla svagheter så blir ditt inlägg obegripligt då du sedan säger att alla hästar inte går att rehabilitera vilket är det varenda inlägg jag skrivit handlar om.
Vet inte var du ser mig som otrevlig, du får gärna citera, för det enda möjligen 'otrevliga' jag skrivit är att jag påpekat att jag inte accepterar när folk vrider lina ord tid oigenkännlighet. Det är enligt mig inte otrevligt utan en baskrav inom kommunikation.
Orkar inte. Jag utgår utifrån åkommorna hästarna hade utifrån listan. Som gick att få bra igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar