Det finns ju ett jätteproblem i form av att kunskapen om sund träning är rätt låg samtidigt som vi avlat fram rörligare hästar som pga större gång, mer överrrölighet och även till viss del högre blod etc blir svårare att rida. De är känsligare fysiskt och psykiskt. Och ryttarkunskapen/hanteringen hänger inte med i utvecklingen.
Jag som jobbar mycket inom rehab och dressyr vet ju hur många hästar som funkar kanon med en viss typ av träning. Men där ryttaren inte förmår få till den typen av träning. Visst skulle de kunna lära sig förutsatt att hästen tål felridning fysiskt och psykiskt. Men det är tyvärr inte inom en rimlig tidsram i många fall.
Jag tycker det är trist att inte lösgjordhet, balans och lätt kontakt/lätta hjälper premieras över flashighet. Det ger i mina ögon allmänheten en bild av att den spända, framtunga ridningen som är rent osund är bra. Nu börjar det väl sprida sig mer och mer kunskap. Men det är fortfarande långt kvar innan folk slutar rida i slitage.
Min sambo är inom rehab och är en del i ett team som jobbat åt DKs största försäkringsbolag och varit sista chansen för många hästar. De har handplockat spetskompetenser i form av veterinär, kiropraktor(human och häst), hovslagare, tandläkare, sjukgymnast(human och häst) och rehabtränare. De har genom att de olika kompetenserna tar ett helhetsgrepp kunnat rädda väldigt många hästar. Plus att de ju så klart lär sig väldigt av varandras kunskap och kan även vid eget jobb enklare rekommendera kunder vidare till andra kompetenser.
Men man samarbetar på ett annat sätt inom olika kompetenser i DK. Och de använder en annan tandvård som varit otroligt viktig i att få väck hältor och minska besvär av kissing spines etc. Där ligger Sverige många år efter. Jag får ofta be rehabkunder byta tandläkare. Många hästar har problem i munnen. Och det leder till problem i käkled som sedan påverkar nacken. Det finns ett skäl till att atlaskotan kallas "av och på-knappen". Har man låsningar där påverkar det hela kroppen negativt och leder oftast till fler låsningar och spänningar.
Så käkleden och att tänderna är biomekaniskt gjorda är otroligt viktigt.
Jag hade inte velat sälja häst till främling på prov. Det finns så mycket okunskap att man i så fall riskerar att få hem en häst som är paj och antingen är osäljbar en period eller iaf droppat rejält i pris.
Jag är själv en sådan som behåller mina hästar. Men trots det tycker jag nog att många borde sälja sin häst och skaffa något mer lämpligt för både häst och ryttares skull. om de inte säljer riskerar man än mer att det blir skador, på häst eller ryttare.
Det är en jättefin tanke att man inte ska avliva djur. Jag har själv förut slagit mig blodig för att rädda alla hästar. Men grejen är ju den att de som kan hålla en paj individ synmptomfri kan tillräckligt mycket för att inte ta på sig det. De som vill rädda hästarna är tyvärr sådana som inte har kunskap och i vissa fall inte heller pengar nog.
Det finns en sådan enorm okunskap gällande vad som är sund och osund träning. Jag vet ju hur många som helst som fått veta att hästen har ont pga tex kissing spines eller tex överansträngt bakknän och måste rehabas. Då gör man det för samma tränare man ridit för då man via ridningen framkallat smärtan. Man gör då en miniomläggning av träningn ihop med tränaren som inte fattade att träningen var fel eller ens såg att hästen hade besvär.
Om min tränare ser till att jag rider så att hästen går sönder och inte ens ser att hästen har ont under våra pass så är ju inte det den personen jag tror är absolut bäst på rehab. Att tävla GP är inte detsamma som att kunna rida hållbart.
Ytterligare ett problem är ju att de flesta rehabtränare ju egentligen inte kan så där väldigt mycket. Många har gått någon snabbkurs och har aldrig utbildat hästar till någon form av nivå. De vill jobba med djur och i många fall så var det väl så att de inte var så duktiga tränare. Så då blev det rehab. För det fanns ont om sådana.
Och i vissa fall köper man en aquatrainer för att det ju är bra. Och ja, det är jättebra om man vet hur man bäst använder den. Det är ju inte bara att stoppa in hästen och köra som det görs på många ställen.
Plus att vad lär sig ägaren av aquatrainern? Och vilka hjälper får hästen inlärt som går att ta med upp i sadeln? Inget och inga! En bra rehabtränare ska kunna utbilda ryttaren i att rida sunt och kunna lära in avsuttet hjälper som man kan ta med upp i sadeln för att kunna formge och balansera upp hästen.
Kan man rida lösgjort i balans brukar även hästar med diverse defekter kunna rehabiliteras och hållas symptomfria. Men det kan kräva veterinärbehandling, tandjobb, hovis, kiro och mycket träning. Oh så ska man ha tur att hitta kunnigt folk med dessa kunskaper. Och vilja kämpa.
Iom de förutsättningarna så dömer många veterinärer ut hästar som de vet kan funka kanon hos rätt person. För chansen att allt detta klaffar är väldigt liten.
Och jag tror man förenklar det när man lägger det på veterinärer och försäkringsbolag. Det handlar om utbildning i mina ögon. Och där måste väl alla kompetenser gå ihop för att bryta det här mönstret. Det gäller ju även domarkåren.