Hästar döms ut alldeles för lätt

Att vila en häst frisk är underskattat i många fall.
”Vanligt scenario är att en amatörryttare köper en häst för tävlingsbruk av en skickligare ryttare, som utbildat och tävlat hästen på ett bra sätt fram till köpet. När en häst byter ägare och stall innebär det stora förändringar för hästen. Det är ny ryttare, nya träningsmetoder nytt foder och foderrutiner. Det är nytt underlag på träningsbanor och i hagar. Det är nytt sätt att förbereda hästen för tävling och ofta olika svårighetsgrad och intensitet i både träning och tävling. Det kan också bli statisk träning eller träning där hästen inte går i balans. Att det här totala miljö-och träningsbytet kan påverka hästarna såväl psykiskt som fysiskt är nog de flesta helt överens om. Hästarna kan bli halta av felaktig ridning. Hästarna kan bli istadiga av felaktig ridning. Hästarna kan börja vägra för att ryttarna inte är bra hoppryttare eller att det begärs för mycket av hästen. Hästar vill inte slå sig och börjar då vägra och/eller bli istadiga när ryttarna gör fel. Men en ny ryttare kan självfallet också vara positivt för hästen.”
Och att vila en häst frisk ett halvår eller ett år för att den eventuellt ska hålla, man blir knappast bättre ryttare av att den enda häst man har råd med inte är ridbar, är inte ett alternativ för många.

Har en med reservation bak. Egentligen ingen stor grej lös benbit.
Hållt i 13 år. Aldrig varit halt. Är nog till stor del hur man rider och tränar. Vila återhämtning är mycket viktiga grundstenar, varierad träning och mycket utevistelse. Minimalt med kraftfoder eller inget alls bra värde på grovfoder.
Jag blir väldigt provocerad av den här sortens uttalande. Kanon att din häst aldrig varit halt men det kan precis lika gärna vara tur som skicklighet. Vissa hästar går sönder extremt lätt trots att man gör så rätt det bara går. Men det förstår man inte förrän man ägt en. Det är lätt att tycka att andra borde göra bättre/rehabilitera mer om man aldrig varit i en hopplös situation själv.

Det sägs så i artikeln men det hela blir ju en rejäl förenkling. Är det de här veterinärerna som dömer ut snabbt eller är det de här veterinärerna man söker upp eftersom de är kända för att vara bra. I det senare fallet så får de ju de svåra fallen (omöjliga) och om de då klarar säg 40% av de hästarna så har man ju minskat utslagningen istället för att öka den trots att antalet utdömda blir väldigt hög hos just den veterinären. Det finns helt enkelt många aspekter som kan påverka den här typen av statistik.

Ja det är vanliga åkommor framförallt som många av orsakerna anges som "hälta" , "ryggont" eller annat som är totalt innehållslöst. En hälta kan vara "trampade snett och var oren i 3 steg" eller "brutet skenben". Listan kan man ty inte dra några slutsatser alls från

Nu vet jag inte riktigt vad du läst in i mitt inlägg. Det du skriver känns på något sätt som om du vrider det till något för mig oigenkännbart. Du får det att låta som om jag håller med om att hästar döms ut lättvindigt och på löpande band vilket jag inte alls står bakom. Jag håller med om att det finns hästar som döms ut som kan rehabiliteras men att det som du ger sken av skulle vara merparten tror jag inte ett ögonblick på.
Ja fast nu var ju dessas hästar utdömda som gick att få friska.
Jag tycker artikeln är riktigt bra.
Även om inte alla håller med.
Min uppfattning av på vilka grunder en häst döms ut är inte likvärdig din uppfattning.
Har under min tid i olika stall 30 år sett utdömningar som ägaren själv velat få.
Så min verklighetsuppfattning är något annorlundare än din.

Jag blir väldigt provocerad av den här sortens uttalande. Kanon att din häst aldrig varit halt men det kan precis lika gärna vara tur som skicklighet. Vissa hästar går sönder extremt lätt trots att man gör så rätt det bara går. Men det förstår man inte förrän man ägt en. Det är lätt att tycka att andra borde göra bättre/rehabilitera mer om man aldrig varit i en hopplös situation själv.
Så du anser ägare som gång efter gång kommer in med skadade hästar enbart har otur? Bullshit.

Har en med reservation bak. Egentligen ingen stor grej lös benbit.
Hållt i 13 år. Aldrig varit halt. Är nog till stor del hur man rider och tränar. Vila återhämtning är mycket viktiga grundstenar, varierad träning och mycket utevistelse. Minimalt med kraftfoder eller inget alls bra värde på grovfoder.
Det finns en variabel till, hästar är olika hållbara också. Det är en konst att hålla en känslig häst med en taskig uppväxt frisk och fräsch. Hade man avlat mer på hållbarhet både när det gäller uppväxtmiljö och genetiskt arv hade färre hästar varit i farozonen för att bli sönderridna, Det är svårt att kompensera en uppväxt med mycket tid i stall och få eller inga möjligheter att naturligt bli starka genom att röra sig fritt i bra och stora hagar med flera kompisar och i värsta fall mindre lämplig mat.

Eller så har du haft tur. Vissa benbitar påverkar inte, andra påverkar rejält och så har man de smygande där inget syns men sedan så rasar det helt plötsligt (har en sådan i min bekantskapskrets, man visste inte om benbiten förens det var försent och hästen var 15+)
Han är opererad alltså för den. Borta.
Köpte honom efter rehab.

Min uppfattning av på vilka grunder en häst döms ut är inte likvärdig din uppfattning.
Har under min tid i olika stall 30 år sett utdömningar som ägaren själv velat få.
Kan du sluta pådyvla mig åsikter jag inte uttryckt TACK! börjar bli mer än less på den typen av beteende. Jag har aldrig angett någon uppfattning om varför hästar döms ut!
Jag tycker artikelns utgångspunkt är bra men att med de extrema förenklingar man gör inom flera områden så blir den totalt värdelös. Med den typen av massivt generella förenklingar så träffar man mer rätt om man som bollidiot försöker sätta en basketboll i korgen på 50m avstånd.

Senast ändrad:
Inlägget är skrivet utifrån TS tanke att man om man inte klarar av att hålla hästen frisk med sin ridning så ska man sälja den till någon som klarar det och inte avliva den, och här ser jag knappast en kö av potentiella bra köpare. Jag tror få köper en häst med tanken att de kommer att rida sönder den men alla (nästan alla åtminstone) som tecknar livförsäkring är också beredda att utnyttja den och många gör det hellre än att förlora pengarna och dessutom riskera att hästen far illa utom deras kontroll.
Ok, då anser jag att om man inte kan tänka sig förlora pengar , ge ett passande arbete/liv för sin häst för att den inte passar just den ryttarens ridning ska man inte ha häst.
Vi har haft tex senskadade fullblod som vi rehabat och sen gett dem ett nytt hem anpassat till de de klarat. Det ingår att ha häst. De är inga förbrukningsvaror.

Så du anser ägare som gång efter gång kommer in med skadade hästar enbart har otur? Bullshit.
Det har jag aldrig sagt. Däremot finns de absolut, jag är en sån. Men så har jag kollat upp hästar även när tränare tycker att det är onödigt, för att jag känt något som stör/inte funkar som det ska och mycket riktigt hittat en hälta.

Jag förstår ditt syfte och det är fint men jag tror inte man kommer få någon förbättring i sporten så länge man dömer personer som får halta hästar och tycker att de är andra klassens hästägare. Man är tillräckligt ledsen när hästen är halt utan att bli illa åtgången av stallkompisar och andra. Ingen tycker på riktigt att det inte är en big deal att hästen har ont.

Jag tycker att det är ett större problem att folk undviker checkups även när tränare rekommenderar det för att det "nog inte är nåt" och man inte vill hitta nåt fel. Så rider man vidare på en lindrigt halt häst som fortsätter ställa upp tills den dagen det inte går mer. Nä, jag tycker att det vore sundare för sporten och hästvälfärden att vi avstigmatiserar hältan så hästarna kan få vård tidigt, kanske redan när de bara är "lite trötta" i en led. Det är ju egentligen i det skedet rehabilitering har absolut bäst effekt. Min klinik har sjukgymnast på plats två dagar i veckan, toppenkomplement till den medicinska vården.

Det har jag aldrig sagt. Däremot finns de absolut, jag är en sån. Men så har jag kollat upp hästar även när tränare tycker att det är onödigt, för att jag känt något som stör/inte funkar som det ska och mycket riktigt hittat en hälta.

Jag förstår ditt syfte och det är fint men jag tror inte man kommer få någon förbättring i sporten så länge man dömer personer som får halta hästar och tycker att de är andra klassens hästägare. Man är tillräckligt ledsen när hästen är halt utan att bli illa åtgången av stallkompisar och andra. Ingen tycker på riktigt att det inte är en big deal att hästen har ont.

Jag tycker att det är ett större problem att folk undviker checkups även när tränare rekommenderar det för att det "nog inte är nåt" och man inte vill hitta nåt fel. Så rider man vidare på en lindrigt halt häst som fortsätter ställa upp tills den dagen det inte går mer. Nä, jag tycker att det vore sundare för sporten och hästvälfärden att vi avstigmatiserar hältan så hästarna kan få vård tidigt, kanske redan när de bara är "lite trötta" i en led. Det är ju egentligen i det skedet rehabilitering har absolut bäst effekt. Min klinik har sjukgymnast på plats två dagar i veckan, toppenkomplement till den medicinska vården.
Många hästar brukar hålla för hobbynivå inte för att analyseras sönder.

Var går gränsen för rehabilitering man "självklart" gör för att vara en godkänd hästmänniska?

Min häst har varit under rehab i princip sedan 2017 av olika skador som avlöst varandra trots att jag varit försiktig och är både utbildad och kunskapshungrig. Jag har full förståelse om inte alla orkar rehabilitera sin häst på olika sätt i fyra år och leva med ständig oro över nya skador eller att gamla ska gå upp.
Fast det tillhör nog ytterligheterna. Och de finns också och dey har jag full förståelse för och det är nog ingen som säger att man inte kan lägga ut hur mkt som helst.
Själv har jag en som jag har haft sen föl.Vi tycks inte komma igång ”på riktigt” jag har varit gravid, han har fått spark på ett framknä, lymfangit, inflammation i en sula och ryggöm en kort period så är hästlivet ibland🙈

Men så bra då finns det ingen benbit så då är ju problemet löst. Din häst säger fortfarande ingenting om varför många andra hästar inte kan rehabiliteras (det går tex inte att rehabilitera en totalt utsliten led).
Nej jag sa inte för jag lyckades med min eftersom lös benbit är mer vanligt än ovanligt. Men har du läst artikeln? Vem säger något om utsliten led. Dem har ju i artikeln tagit upp skador som hästarna blivit utdömda för och jag säger det igen relativt vanliga skader också tyvärr. Ändå 19 utdömda hästar som fortfarande funkar med rehab.

Särskilt utvalda, rehabiliterade av ett proffs och till en kostnad som gjorde det olönsamt. Hade det varit lönsamt hade försäkringsbolaget givetvis fortsatt.

Så nu är du emot att hästarna får vård när de de facto har en häLta?
Vissa är födda med en ojämnhet som inte har med skada att göra. Finns ju forskning som gjorts på det. Många ägare vill ju leta fel på varje häst också och skylla det på det sen när dem inte lyckas. Brukar säga letar man så finner man. Finns ingen felfri häst. Skulle önska mer ryttare hade lite ödmjukhet och självinsikt inte bara skylla ifrån sig.

Särskilt utvalda, rehabiliterade av ett proffs och till en kostnad som gjorde det olönsamt. Hade det varit lönsamt hade försäkringsbolaget givetvis fortsatt.
Agria #stoppahältan.
Men man får ju också ta till sig information inte köra i samma spår som man alltid gjort med varje häst.

Nej jag sa inte för jag lyckades med min eftersom lös benbit är mer vanligt än ovanligt. Men har du läst artikeln? Vem säger något om utsliten led. Dem har ju i artikeln tagit upp skador som hästarna blivit utdömda för och jag säger det igen relativt vanliga skader också tyvärr. Ändå 19 utdömda hästar som fortfarande funkar med rehab.

Igen. Jag hade velat se en annan sorts lista; vilka hästar kom tillbaka till samma nivå av träning (eller högre) som innan. Om du tittar i listan så är det tex en häst som gick att rehaba till "avelssto" - vilket hon antagligen inte var innan skadan/skadorna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar