Det har jag aldrig sagt. Däremot finns de absolut, jag är en sån. Men så har jag kollat upp hästar även när tränare tycker att det är onödigt, för att jag känt något som stör/inte funkar som det ska och mycket riktigt hittat en hälta.
Jag förstår ditt syfte och det är fint men jag tror inte man kommer få någon förbättring i sporten så länge man dömer personer som får halta hästar och tycker att de är andra klassens hästägare. Man är tillräckligt ledsen när hästen är halt utan att bli illa åtgången av stallkompisar och andra. Ingen tycker på riktigt att det inte är en big deal att hästen har ont.
Jag tycker att det är ett större problem att folk undviker checkups även när tränare rekommenderar det för att det "nog inte är nåt" och man inte vill hitta nåt fel. Så rider man vidare på en lindrigt halt häst som fortsätter ställa upp tills den dagen det inte går mer. Nä, jag tycker att det vore sundare för sporten och hästvälfärden att vi avstigmatiserar hältan så hästarna kan få vård tidigt, kanske redan när de bara är "lite trötta" i en led. Det är ju egentligen i det skedet rehabilitering har absolut bäst effekt. Min klinik har sjukgymnast på plats två dagar i veckan, toppenkomplement till den medicinska vården.