här gör mig bara så j**** förbannad!!

Sv: här gör mig bara så j**** förbannad!!

Har du inte sett fyrbenta hundar gå på bakbenen? På cirkus t ex?? Ingen som protesterar då, såvitt jag vet. Så att så märkvärdigt tror jag inte att det är. Artikeln är f ö knappast något sanningsvittne.

Nu jämför du äpplen med päron. Hur stor del av sin promenerande tid går cirkushundar på bakbenen? Den här hunden går ALLTID på två ben vilket onekligen kommer leda till förslitningsskador i både rygg och höfter.

För min del handlar det om att ägarna borde tänkt redan från början att det liv de räddar hunden till kan bli ett smärtfyllt sådant, både fysiskt och psykiskt (om vi nu kan tala om psykisk smärta hos hundar).

Möjligt att du får rätt, men ...

Du glömmer att den redan gått så i fyra år. Tydligen utan fysiska problem.

Du gör en konstig och ologisk jämförelse. Hundar går normalt på sina bakben, vi går inte på våra händer (sedan evelutionen reste oss upp). Deras bakdelar är skapta att bära vikt (om än inte på det här sättet), medan våra armar/axlar inte är det.
Ändock finns det dom som går långa sträckor på händer, bara för att. Utan att få stora smärtor. Känner en handikappad kille som alltid går på händer. Enda sättet för honom att komma någonstan på egen hand! :) Obs, vits!!

... men just förmågan att springa är så grundläggande för en hunds välbefinnande, ...
Om du läste mitt tidigare inlägg noga, så såg du kanske att jag skrev: "Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?"
Hur ser du på deras icke välbefinnande? Ska alla feta knähundar tvångsavlivas? Ska alla innebarbies som går omkring med accessoarhundar under armen tvingas släppa dom fria för springande och sniffande?

Om vi ska vara konsekventa!? För inte är det väl mer synd om två-beningen (som faktiskt lubbar omkring en hel del) än resten av "ickespringande" hundar?

Naturligtvis håller jag med dig om att en hund ska få röra sig fritt och göra sina hundgrejer. Självklart! Men om en hund nu berövats denna möjlighet, kan man väl tillåta den det näst bästa.

LIA

Nu jämför du äpplen med päron. Hur stor del av sin promenerande tid går cirkushundar på bakbenen? Den här hunden går ALLTID på två ben vilket onekligen kommer leda till förslitningsskador i både rygg och höfter.
Nej, det är du som inte läser innantill!! Det gällde lämpligheten och den eventuella svårigheten att lära hundar detta.
Även fyrbenta hundar drabbas i många fall av förslitningsskador. Inte avlivar vi alla hundar bara för det? Varför är det tankemässigt så svårt att låta hunden leva den tid den har?

För min del handlar det om att ägarna borde tänkt redan från början att det liv de räddar hunden till kan bli ett smärtfyllt sådant, både fysiskt och psykiskt (om vi nu kan tala om psykisk smärta hos hundar).
Håller med om det första, att människorna skulle tänkt en vända till. Varför man valde att göra det man gjorde, vet inte jag.
Kan vi inte sluta tjata om smärta i det här fallet? Varken du eller någon annan har belägg för att hundan har det!!
Vissy kan hundar lida psykiskt. Jag har träffat flera som gjort det, men inget i den här hundens uppträdande tyder på det.

Jag tycker att det är dags att sluta framföra ogrundade hypoteser om den här hundens mentala och fysiska status, eftersom inget tyder på några problem där.
Mer än att den saknar två ben. :eek:

LIA

Du gör en konstig och ologisk jämförelse. Hundar går normalt på sina bakben, vi går inte på våra händer (sedan evelutionen reste oss upp). Deras bakdelar är skapta att bära vikt (om än inte på det här sättet), medan våra armar/axlar inte är det.
Ändock finns det dom som går långa sträckor på händer, bara för att. Utan att få stora smärtor.

jag vet inte varför du inte vill förstå. men hunden är inte gjord för att gå på bakbenen. inte för att tyngden på bakbenen i sig är ett problem, men vinkeln blir onormal. sedan var det det här med ryggen, och jag föreslår att du tar dig en titt på ett hundskelett och jämför det med ett människoskelett. så ser du skillnaden.

Vad är det jag inte vill förstå?
Jag är fullt medveten om dom anatomiska förutsättningarna. Vilket jag faktiskt också skrev. Läste du inte det?

Vad du inte verkar vilja/kunna förstå, är att hunden faktiskt fungerar. Och har gjort så i fyra år.

Den kanske är slut om ett år, vilket vi väl knappast kommer att få reda på, men den kan lika gärna leva och fungera i tio år till. Jag har ingen förhandsinformation om någondera. Har du??

Killen jag känner då, som går på händer ... är han också en omöjlighet? Du hoppade över honom. :angel:

Har du några kommentarer om andra halvan av mitt svar? Det om andra hundar som inte får springa?

LIA

Killen jag känner då, som går på händer ... är han också en omöjlighet? Du hoppade över honom.

Har du några kommentarer om andra halvan av mitt svar? Det om andra hundar som inte får springa?

du får ge dig till tåls till i mogon, för nu måste jag sova. god natt.

Herregud! Helt vansinnigt! Jag har svårt att förstå människans syn på vad godhet är. Hunden kan aldrig leva ett normalt liv, inte ens nästan. Dess kropp kommer att slitas oerhört av den extrema påfrestningen och det kommer leda till stora smärtor. En kropp som stor under en sådan extrem belastning går sönder, och en kropp som går sönder, den gör också ont. Att hunden kanske inte har ont idag är mycket möjligt, men samtidigt vet vi inte. Något vi däremot vet är att den kommer att få ont i framtiden.

Att få någon som utsätter ett djur för ett sådant lidande att framstå som en hjälte är vansinne.

Angående jämförelsen med människor så tycker jag inte att det är rätt att hålla alla människor vid liv till varje pris heller. Tyvärr möjliggör vårt samhälle inte att skona många människor dess lidanden. Däremot kan vi göra det med djur, så låt oss då göra det!

Håller helt med dej, det är ett av de värsta misstagen vi gör att vi låter för mycket leva vidare. jag retar mig särskilt o sörjer mycket över det kattorganisationer som vältrar sig i självgodhet över att ha räddat en stackars katt till livet. I själva verket ska alla verak för at så många katter som möjligt blir avlivade, och att stearilisering blit gratis eller subventionerat.
Och att jubla över denna trebenta hund - fy fan.

Då måste jag fråga:

Går han ALLTID på händerna ? Sitter han aldrig i rullstol eller dylikt ?

Jag vet en tjej som faktiskt gör ALLT som vi som kan gå gör. H
Hon är super häftig och kommer det ett hinder ( dit inte rullstolen tar sig ) så slänger hon upp den på ryggen och går på händerna.

Hon säger att det är skitjobbigt just för att händerna/armarna är inte byggda/utvecklade för att man ska gå på dom och bära hela kroppstyngden.

Rent muskulärt är det okej kortare bitar, men kroppen tar stryk.

Vad du inte verkar vilja/kunna förstå, är att hunden faktiskt fungerar. Och har gjort så i fyra år.

Den kanske är slut om ett år, vilket vi väl knappast kommer att få reda på, men den kan lika gärna leva och fungera i tio år till. Jag har ingen förhandsinformation om någondera. Har du??

LIA

Men hur mycket smärta tror du inte att hunden får leva med? Det finns många individer, både människor och djur, som lever med en smärta utan att "klaga". Det betyder inte att det inte gör ont.

Eftersom vi vet hur en hundkropp är byggd och fungerar, så vet vi också hur den är byggd för att inte fungera. Jag är övertygad om att hunden har ont även om den kanske inte visar det. Du säger att hunden fungerar: Hur vet du det? Vad menas med fungera? Att det är genomförbart eller att hunder lever ett bra liv?

Visst fungerar det. Hunden kan ju gå på två ben, den gör det ju. Men det är för att den måste! Att den fungerar som en hund, som en lycklig individ, nej det tror jag inte en chans på.

hunden kommer få ont, om den inte redan har det. .

Om den haft ont borde det synas på bilderna. Om den får ont, avliva den när den får det.

Vår ryggrad sm det debatteras om är byggd för att knata omkring på alla fyra, evolutionen har inte ändrat kotorna eller ligamentapparaten nämnvärt (vi har fortfarande kvar det ligament i nacken som de som går på alla fyra använder för att hålla upp huvudet) etc. Så frågan hur kotpelaren kommer påverkas- beror på om den snedbelastar den. Bara vikten kommer den förmodligen klara utmärkt.

Jämför ALDRIG människor med andra djur vad gäller syn på liv. Människor har sin religion och syn på livets okränkbarhet. Djuren har biologins barmhärtighet.

Men du läs mitt inlägg igen och säg mig sedan vart jag har jämfört människan med djur?

Jag frågade LIA om hennes vän, som hon sa gick på händerna, om han alltid gick så eftersom av det lilla jag hört så tar även en männsklig kropp stryk av att användas i en onormal ställning för mycket, vad ska inte en hunds kropp göra då?

Liksom de flesta här inne så tycker jag att det är vidrigt att man ska rädda djur till varje pris.

LÄS innan du hojtar!

Ledsen, men jag menade inte dej. Slarvigt av mig.

Aha du lånade bara min knapp?

Aha onödigt då av mig att skriva ett så långt svar ;)

Men du läs mitt inlägg igen och säg mig sedan vart jag har jämfört människan med djur?

Jag frågade LIA om hennes vän, som hon sa gick på händerna, om han alltid gick så eftersom av det lilla jag hört så tar även en männsklig kropp stryk av att användas i en onormal ställning för mycket, vad ska inte en hunds kropp göra då?

Liksom de flesta här inne så tycker jag att det är vidrigt att man ska rädda djur till varje pris.

LÄS innan du hojtar!

Att rädda djur till varje pris är de sjukaste vi ka göra.

Nej, det är du som inte läser innantill!! Det gällde lämpligheten och den eventuella svårigheten att lära hundar detta.
Även fyrbenta hundar drabbas i många fall av förslitningsskador. Inte avlivar vi alla hundar bara för det? Varför är det tankemässigt så svårt att låta hunden leva den tid den har?

Att lära en hund det hela har jag ingenting emot (men jag har förbannat svårt att förstå varför man ska göra det). Däremot så är det ändå så att den här hunden var man tvungen att lära gå på två ben, annars kan den inte röra på sig. En cirkushund går på alla sina fyra ben större delen av livet.

Och visst avlivas fyrbenta hundar pga. förslitningsskador. Även när skadorna fortfarande är så lindriga så att hunden inte lider. Just för att man vill förebygga lidande.

Kan vi inte sluta tjata om smärta i det här fallet? Varken du eller någon annan har belägg för att hundan har det!!
Vissy kan hundar lida psykiskt. Jag har träffat flera som gjort det, men inget i den här hundens uppträdande tyder på det.

Nej, jag tänker inte sluta tjata om smärta. Jag påstår inte att hunden har ont men ägarna borde ha kunna ana sig till att ett liv på två ben kan vara väldigt smärtsamt för en hund (och jo, jag är helt övertygad om att många hundar skulle få ont snabbt av att gå på bakbenen). Och vaddå ingenting tyder på att hunden har ont... hur vet du det? Min katt sprang som vanligt i trappor när den hade ett brutet bakben. Hela lårbenet låg löst och han visade utåt sett ingen som helst smärta men nog f*n måste han haft ont.

Sedan vet du heller inte hur den här hunden har mått psykiskt under sin valp- och unghundstid. Och just för att man inte vet bör försiktighetsprincipen tillämpas dvs. man bör tänka worst case scenario och bespara hunden från det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix