här gör mig bara så j**** förbannad!!

Sv: här gör mig bara så j**** förbannad!!

Använder rullstol men går mycket på händerna. Det går fortare och är enklare. Är snart ålderspensionärsmässig, och fortfarande hänger kroppen med.
Det underlättar säkert viktmässigt att en del av underredet saknas. ;)

Jag kan också tänka mig att det kan skilja mellan tjejer och killar?

LIA

Nej, det VET vi inte alls!! Om inte du har en kristallkula förståss?

LIA

Nej, det är sant. Hunden kan ju dö av något annat innan den hinner få ont, men under förutsättningarna att den inte gör det kan väl vilken människa som helst med lite kunskap om hundens anatomi förstå att de förslitningsskador hunden kommer att få även kommer medföra smärta.

Jag tror inte att det skiljer mycket på tjej/kille.
Mannen kanske å ena sidan kan bygga starkare muskler i armarna, men kanske å andra sidan har en tyngre kropp att släpa runt på.

"underredet" saknas nog på de flesta som kan gå på händerna, det är ju nästan omöjligt annars eftersom man då måste släpa med sig ett par ben som väger bly ..

Du får tycka och tro vad du vill. Det är din rätt.

I det här fallet underlättar det om man kan läsa hundar.

LIA

Nej, det VET vi inte alls!! Om inte du har en kristallkula förståss?

LIA

Extrem belastning ger en sliten kropp. En sliten kropp får skador, skador ger smärta.

Leder som använd på felaktigt sätt eller som belastas för hårt slits. Slitna leder gör VÄLDIGT ont.

En cirkushund går på alla sina fyra ben större delen av livet.
Ovidkommande, det är fortfarande själva inlärandet det gällde.

Och visst avlivas fyrbenta hundar pga. förslitningsskador. Även när skadorna fortfarande är så lindriga så att hunden inte lider. Just för att man vill förebygga lidande.
Men knappast "bara för att" va? Först konstateras att förslitningsskadorna finns där. Eller hur?

Och just för att man inte vet bör försiktighetsprincipen tillämpas dvs. man bör tänka worst case scenario och bespara hunden från det.
OK, så då avlivar vi alla hundar då? För säkerhets skull?

Avlutningsvis förutsätter jag att alla djurägare kan läsa sin djur. Kanske dumt?

LIA

Nä, just det. Varken du eller någon annan vet något om framtiden! Man tar den som den kommer.

LIA

Du läser ju som djävulen läser bibeln. Det är ingen som pratar om att avliva hunden IDAG. Det j*vliga är att hunden räddades som valp. För nej, jag tycker inte att man ska rädda alla. Det är där försiktighetsprincipen träder in. Om man inte med största sannolikhet kan rädda hunden till ett bra liv, då bör man inte rädda den. Jag tvivlar på att ägarna till denna hund med största sannolikhet visste att deras hund skulle växa upp till en smärtfri och glad hund (och som sagt, smärtfri vågar jag inte säga att hon är).

Vad gör vi med valpar som har gomspalt? Missbildade matstrupar? Saknar anal? Stoppar in slangar och håller dem vid liv tills vi kan operera dem? Nej, det gör vi givetvis inte för vi anser inte att det är rätt och riktigt att utsätta de små liven för sådant. Lika lite anser jag att det är rätt att utsätta en liten valp för att kravla runt utan grundläggande lemmar och till råga på allt utsättas för en amputering.

Leder som använd på felaktigt sätt eller som belastas för hårt slits. Slitna leder gör VÄLDIGT ont.
Tell me about it! :crazy: Skulle jag varit hund hade jag blivit dödad för många år sedan. Varför inte vänta med domen tills hundens leder gör ont??

För att komplicera ännu lite till, så tar man ibland bort ledkulan hos djuren. Hur kan dom klara detta? Djuren alltså?

Extrem belastning ger en sliten kropp. En sliten kropp får skador, skador ger smärta.
Inte nödvändigtvis. Du skulle bara se dom många gamla slitna bönder vi har omkring oss. Det dom utförde med sin kroppar, kan inte dagens ungdom ens drömma om att klara av. Och dom bönderna fungerar fortfarande. Pratade just om det med en 87-åring igår.

Dessutom, så vet vi inget om den här hundens livslängd, vilket påpekats ett antal gånger redan.

LIA

Nope, jag drar konsekvenserna av dina resonemang.

Är amputeringen tillbaka igen? Jag trodde hunden föddes utan framben. Det är i a f vad som sägs i videorna.

Jag är inte insatt i vad ägaren visste eller inte, så det kan jag inte kommentera. Eftersom du är fixerad vid att hunden har smärta, känns det inte meningsfullt att diskutera mer.

God natt!

LIA

Tell me about it! :crazy: Skulle jag varit hund hade jag blivit dödad för många år sedan. Varför inte vänta med domen tills hundens leder gör ont??
LIA

Skillnaden är att du kan tala om att det gör ont och på så vis få hjälp. Jag är själv reumatiker, så jag vet mycket väl om hur jävligt det kan vara. Och jag önskar ingen individ det som inte kan tala om när och hur det smärtar och därefter få hjälp! För utan medicinering, sjukgymnastik osv så vet jag inte själv om jag hade stått ut.

Hur vet du att den inte har ont redan idag?
Du säger att vi inte kan veta att den har ont.
Lika lite kan vi veta att den inte har ont.
Det är en risk som, i alla fall jag, inte är beredd att ta för någon annan.

Du säger att vi inte kan veta att den har ont.
Lika lite kan vi veta att den inte har ont.
Det är en risk som, i alla fall jag, inte är beredd att ta för någon annan.

Då kan vi ju lika gärna avliva alla varelser som finns :smirk: Alla KAN ju ha ont nånstans fast det inte syns (även om det är mer otrligt när det gäller djur, sätskilt rovdjur som inte brukar vara lika noga med att "dölja" ev smärtor såsom bytesdjuren kan behöva göra).

Då kan vi ju lika gärna avliva alla varelser som finns :smirk: Alla KAN ju ha ont nånstans fast det inte syns (även om det är mer otrligt när det gäller djur, sätskilt rovdjur som inte brukar vara lika noga med att "dölja" ev smärtor såsom bytesdjuren kan behöva göra).

Nej! Det jag menar är att det här är en hund, som med stor sannolikhet har eller kommer att få ont på grund av sin onormala användning av kroppen. Jag menar inte att man ska avliva djur som verkar sunda bara för att det finns risk för att den har ont, även om den inte visar det. Det är att förenkla en hel del när man säger som du: "Då kan vi lika gärna avliva alla varelser som finns."
Här talar vi om något extremt, en hund som går på två ben. En hund som inte hade levt idag om det inte hade varit för människan. Jag undarar för vems skull lever den här hunden?

Det här med smärtans vara eller icke vara kan vi diskutera fram och tillbaka hur länge som helst utan att komma fram till något. Men nu har jag sagt vad jag tycker.

Jag hänvisar mina framtida svar till bland annat cillamuffins, krausux, sol och många andra som säger det mesta av det jag vill ha sagt.
De har redan förklarat så bra, möjligen lägger jag mig i igen om det är ngt jag vill lägga till.

Jag håller mig dock från att säga att hunden har eller kommer få ont, jag känner att jag vet för lite om det.

Angående dina pikar om att jag skulle överdriva informationen och försvåra den på så vis kan du lägga ner på en gång. Det är så tröttsamt. I artikeln står det inte om att hunden varit benlös hela sitt liv och jag utgår från den eftersom att jag förmosligen inte kommer att kunna sova på en vecka efter att ha sett filmen. Huga!

Vad jag kan se på bilden stämmer bättre med tidningsartikeln än med videon dvs att ena benet är amputerat.
Jag tycker det är oetiskt att ha kvar djur med så grava missbildningar.
PL

Senast ändrad:

Den sista videon är vidrig. Amerikanarna måste vara stolta över sina soldater:mad: :mad:

Jag undarar för vems skull lever den här hunden?
För sin egen, förhoppningsvis.

Och jag önskar ingen individ det som inte kan tala om när och hur det smärtar och därefter få hjälp!
Ursäkta mig, men jag förstår inte det här. Menar du (och fler) att du inte kan läsa din hund eller har den kommunikationen med den, så du inte vet om den har ont?? :confused: Seriöst alltså!

LIA

Angående dina pikar om att jag skulle överdriva informationen och försvåra den på så vis kan du lägga ner på en gång. Det är så tröttsamt.
Det är inga pikar! Fakta!!
Jag förstår att du inte uppskattar att bli korrigerad, men jag tycker det är ett grundvillkor i en diskussion att man håller sig till sanning och kända fakta. Beklagligt att du inte har samma syn.

Argumentera för eller emot tvåbeningen kan man göra utan att ta till överdrifter.

LIA

Ja, man undrar ju över vad dom har i pallet. Att det finns idioter i alla läger är en sak, men borde inte diciplin och befäl hindra sånt här?
Jag menar, dom står ju på minus på så många andra sätt, så varför bjussa på ett till?

LIA

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka