här gör mig bara så j**** förbannad!!

Sv: här gör mig bara så j**** förbannad!!

Det där är så sjukt!
Varför inte avliva hunden istället?
Det kan ju inte vara bra för hundens bakben, rygg och höfter det där:crazy:

Det är inga pikar! Fakta!!
Jag förstår att du inte uppskattar att bli korrigerad, men jag tycker det är ett grundvillkor i en diskussion att man håller sig till sanning och kända fakta. Beklagligt att du inte har samma syn.

Argumentera för eller emot tvåbeningen kan man göra utan att ta till överdrifter.

LIA

citera detta som du stör dig så väldigt mycket på då? För jag hittar nämligen inget?

Jag har redan påpekat det.
Gå igenom vad du skrivit och se efter hur det stämmer med verkligheten. Jag tycker faktiskt inte att andra ska behöva göra det åt dig.

LIA

Tagga ner lite o titta på din egen attityd.
Bara tanken att tycka det är ok att "rädda" livet på en trebent valp med ett förtvinat ben som är döende pga tiken inte bryr sig längre o sen utsätta den för att krypa omkring tills dess familjens andra hund trackade den så mkt att den var tvungen att lära sig "gå" på två ben.
Ser man sen hur bröstkorg o buk ser ut så inser man att detta inte är ok.
PL

Sedan är det som sagt skillnad på hund och människa i det avseendet att en människa kan förstå varifrån smärtan kommer och att smärtan i bästa fall är övergående. Försök förklara det för en hund. :smirk:

Dåligt exempel jag tog, men spädbarn då? Dom kan man inte heller förklara för varför dom har ont eller om det kommer sluta. Men de ska vi tvinga att leva så länge det går även om de lider av något som aldrig går att bota och deras korta liv är ett rent helvete.

Varför skulle man avlivat denna hund som nu ser ut att må bra?
Vissa skriver också att hund mamman försökte bita ihjäl valpen och man skulle låtit naturen ha sin gång. Om hunden hade levt vilt hade det varit det mest humana att den skulle dö och då gjorde såklart tiken rätt, den handlade instinktivt. Nu levde ju dock hundarna i en familj som kunde hjälpa valpen till ett bra liv. Jag ser inte felet med att dom ingrepp :confused:

Det där är så sjukt!
Varför inte avliva hunden istället?
Det kan ju inte vara bra för hundens bakben, rygg och höfter det där:crazy:

När hunden börjar må dåligt på grund av slitnings skador tycker jag man ska avliva den. Men nu när den mår bra kan man väl låta den leva och njuta den stunden?

Kl
Ska fortsätta att filosofera, men först lite faktatitt.

Jag sätter inte någon tilltro till kvällstidningarnas uppgifter. :angel: Först efter en annan källa kan man börja tro.
Enligt videon (om jag hör rätt!) fanns inte frambenen när valpen plockades fram. Det är alltså i så fall inte fråga om att två framben blev amputerade. Möjligen det ena.

Vad vi då har som tagits upp som något negativt, är att valpen fick läras att gå på två ben i st för fyra. Förvisso ett aber, men inte mycket värre än en del annat som valpar måste lära sig.

Hunden skulle inte klara sig bland andra hundar? Bevisligen, enligt videon, kan den det. Om än under människans överinseende, men det gäller väl alla hundar?
Om vi ska vara realister, är det inte så att de flesta hundar huvudsakligen umgås med familjen (människor!)?
Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?

Den känner smärta säger en. Jaså blir mitt svar, hur vet du det?

Funderingar:
Varför man gör så här? Svaret är förmodligen sammansatt. En orsak kan vara egoism. En annan nyfikenhet (- går det?). En tredje kan vara samma känslor som gör, att vi vill försöka rädda allt liv.

Man gillar inte min jämförelse med handikappade människor. Upp till var och en, men med den kunskap jag har om sådana känns det inte så främmande.
Djur ska/bör avlivas, människor får inte dö. :crazy: Det är en jämförelse man visst kan göra. Om ni pallar med (förutsätter) att se en kraftigt handikappad människa som en "vanlig" människa, varför bli så upprörda av en handikappad hund? :confused: Vilket var tanken bakom att jag tog upp jämförelsen.
Det förutsätts att en gravt handikappad människa kan leva ett normalt liv (gör dom??) medan mindre handikappad hund inte skulle kunna klara det. Gör mig brydd.

Hunden förstår inte, sägs det. Förmodligen inte, men skulle man avliva den bara för det, kommer vi att vara hundlösa i Sverige.

Mot bakgrund av det jag skrev under "fakta" om det liv många hundar lever idag, tror jag inte att den här saknar så mycket. Jag har setat här och studerat den på videon, och ser en glad, positiv och nyfiken hund, tämligen omedveten om sitt handikapp. Den har ju aldrig rört sig på annat sätt!!!
Man efterfrågar fysisk aktivitet... tycker inte den ser ut att lida brist på det?

Hur ser framtiden ut? Säg det. Vilken tur att ingen vet något om den. Förhoppningsvis, får alla våra djur dö när det är dags!! Även den här jycken. Den är fyra år nu. Jag tror att den varit nöjd med det mesta av dessa år, och hoppas den får några likadana till.

MrsScabtree, du tittar för mycket på Cesar. ;)

LIA

:bow: :bow:

Håller med dig

Jag är tveksam till om den mår bra men om den nu mot förmodan skulle göra det skall den inte avlivas i dagsläget. Däremot skulle den aldrig ha "räddats" o utsatts för operationen o tvånget att lära sig gå på ett onaturligt sätt.
PL

Brandgul: Fint att dina inte skulle klara sig bra utan att spåra. Mina hundar har aldrig varit intresserade nämnvärt.. Förstår inte riktigt relevansen? Spåra är väl inte allt. Många gör varken spår/agility/skydd/ etc etc med sin hund & den mår ändå bra..

Jag skrev också att alla är INTE intresserade av det. Men att för oss hemma hos mig betyder det så mycket så att jag inte skulle beröva en hund det. Snusa i backen när de promenerar gör väl de flesta? Stannar och luktar på marken. Pinkar lite... strosar... För mig är det att vara HUND!!

Vad är bevisen för att hunden har ett fullgott liv? För att den hade snälla ögon på TV? Men vart är bevisen för att den verkligen mådde bra?

Du glömde en del.
Vad anser du om den här hundhållningen, på tal om strosande hundar?

... att jag skrev: "Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?"
Hur ser du på deras icke välbefinnande? Ska alla feta knähundar tvångsavlivas? Ska alla innebarbies som går omkring med accessoarhundar under armen tvingas släppa dom fria för springande och sniffande?

Om vi ska vara konsekventa!? För inte är det väl mer synd om två-beningen (som faktiskt lubbar omkring en hel del) än resten av "ickespringande" hundar?

Naturligtvis håller jag med dig om att en hund ska få röra sig fritt och göra sina hundgrejer. Självklart! Men om en hund nu berövats denna möjlighet, kan man väl tillåta den det näst bästa.

LIA

heeeeregud ,man blir ju helt målös!
så j*vla förbaskad jag är på den usla människa som gjort detta !
Extremt USELT , SKAFFA ETT LIV, FÖSTÖR INTE ANDRAS!!!!!!:eek:
hela saken är vidrig ju!

Dåligt exempel jag tog, men spädbarn då? Dom kan man inte heller förklara för varför dom har ont eller om det kommer sluta. Men de ska vi tvinga att leva så länge det går även om de lider av något som aldrig går att bota och deras korta liv är ett rent helvete.

Varför skulle man avlivat denna hund som nu ser ut att må bra?
Vissa skriver också att hund mamman försökte bita ihjäl valpen och man skulle låtit naturen ha sin gång. Om hunden hade levt vilt hade det varit det mest humana att den skulle dö och då gjorde såklart tiken rätt, den handlade instinktivt. Nu levde ju dock hundarna i en familj som kunde hjälpa valpen till ett bra liv. Jag ser inte felet med att dom ingrepp :confused:

Med sina barn har man ju den naturliga driften att föra sina gener vidare så jag anser inte att det går att jämföra heller. Sedan finns det ju situationer när föräldrar faktiskt väljer att avstå vård eftersom behandlingen är väldigt avancerad, kan medföra lidande och har osäker utgång.

Jag tvivlar på att valpen såg ut att må bra när den hade tre ben varav ett höll på att förtvina. Jag finner det högst osannolikt att en sådan valp mår bra. I det läget anser jag att valpen borde avlivats, inte opererats. Som jag skrev tidigare så ska man självklart INTE avliva hunden idag, men den skulle inte ha räddats öht.

Å andra sidan så tror jag att LIA skulle vara för om vi var emot så... ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka