Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inga pikar! Fakta!!
Jag förstår att du inte uppskattar att bli korrigerad, men jag tycker det är ett grundvillkor i en diskussion att man håller sig till sanning och kända fakta. Beklagligt att du inte har samma syn.
Argumentera för eller emot tvåbeningen kan man göra utan att ta till överdrifter.
LIA
Sedan är det som sagt skillnad på hund och människa i det avseendet att en människa kan förstå varifrån smärtan kommer och att smärtan i bästa fall är övergående. Försök förklara det för en hund. :smirk:
Det där är så sjukt!
Varför inte avliva hunden istället?
Det kan ju inte vara bra för hundens bakben, rygg och höfter det där
Kl
Ska fortsätta att filosofera, men först lite faktatitt.
Jag sätter inte någon tilltro till kvällstidningarnas uppgifter. Först efter en annan källa kan man börja tro.
Enligt videon (om jag hör rätt!) fanns inte frambenen när valpen plockades fram. Det är alltså i så fall inte fråga om att två framben blev amputerade. Möjligen det ena.
Vad vi då har som tagits upp som något negativt, är att valpen fick läras att gå på två ben i st för fyra. Förvisso ett aber, men inte mycket värre än en del annat som valpar måste lära sig.
Hunden skulle inte klara sig bland andra hundar? Bevisligen, enligt videon, kan den det. Om än under människans överinseende, men det gäller väl alla hundar?
Om vi ska vara realister, är det inte så att de flesta hundar huvudsakligen umgås med familjen (människor!)?
Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?
Den känner smärta säger en. Jaså blir mitt svar, hur vet du det?
Funderingar:
Varför man gör så här? Svaret är förmodligen sammansatt. En orsak kan vara egoism. En annan nyfikenhet (- går det?). En tredje kan vara samma känslor som gör, att vi vill försöka rädda allt liv.
Man gillar inte min jämförelse med handikappade människor. Upp till var och en, men med den kunskap jag har om sådana känns det inte så främmande.
Djur ska/bör avlivas, människor får inte dö. Det är en jämförelse man visst kan göra. Om ni pallar med (förutsätter) att se en kraftigt handikappad människa som en "vanlig" människa, varför bli så upprörda av en handikappad hund? Vilket var tanken bakom att jag tog upp jämförelsen.
Det förutsätts att en gravt handikappad människa kan leva ett normalt liv (gör dom??) medan mindre handikappad hund inte skulle kunna klara det. Gör mig brydd.
Hunden förstår inte, sägs det. Förmodligen inte, men skulle man avliva den bara för det, kommer vi att vara hundlösa i Sverige.
Mot bakgrund av det jag skrev under "fakta" om det liv många hundar lever idag, tror jag inte att den här saknar så mycket. Jag har setat här och studerat den på videon, och ser en glad, positiv och nyfiken hund, tämligen omedveten om sitt handikapp. Den har ju aldrig rört sig på annat sätt!!!
Man efterfrågar fysisk aktivitet... tycker inte den ser ut att lida brist på det?
Hur ser framtiden ut? Säg det. Vilken tur att ingen vet något om den. Förhoppningsvis, får alla våra djur dö när det är dags!! Även den här jycken. Den är fyra år nu. Jag tror att den varit nöjd med det mesta av dessa år, och hoppas den får några likadana till.
MrsScabtree, du tittar för mycket på Cesar.
LIA
...skall den inte avlivas i dagsläget. Däremot skulle den aldrig ha "räddats" o utsatts för operationen o tvånget att lära sig gå på ett onaturligt sätt.
PL
Brandgul: Fint att dina inte skulle klara sig bra utan att spåra. Mina hundar har aldrig varit intresserade nämnvärt.. Förstår inte riktigt relevansen? Spåra är väl inte allt. Många gör varken spår/agility/skydd/ etc etc med sin hund & den mår ändå bra..
Men om en hund nu berövats denna möjlighet, kan man väl tillåta den det näst bästa.
LIA
Har du några kommentarer om andra halvan av mitt svar? Det om andra hundar som inte får springa?
LIA
Att rädda djur till varje pris är de sjukaste vi ka göra.
För att komplicera ännu lite till, så tar man ibland bort ledkulan hos djuren. Hur kan dom klara detta? Djuren alltså?
LIA
Dåligt exempel jag tog, men spädbarn då? Dom kan man inte heller förklara för varför dom har ont eller om det kommer sluta. Men de ska vi tvinga att leva så länge det går även om de lider av något som aldrig går att bota och deras korta liv är ett rent helvete.
Varför skulle man avlivat denna hund som nu ser ut att må bra?
Vissa skriver också att hund mamman försökte bita ihjäl valpen och man skulle låtit naturen ha sin gång. Om hunden hade levt vilt hade det varit det mest humana att den skulle dö och då gjorde såklart tiken rätt, den handlade instinktivt. Nu levde ju dock hundarna i en familj som kunde hjälpa valpen till ett bra liv. Jag ser inte felet med att dom ingrepp