här gör mig bara så j**** förbannad!!

Sv: här gör mig bara så j**** förbannad!!

Bla jag har svarat på det.
Du svarade innan jag skrivit mitt inlägg? :confused:

Men om jag förstår rätt, så menar du alltså att alla feta knähundar ska tvångsavlivas, att alla innebarbies som går omkring med accessoarhundar under armen ska tvingas släppa dom fria för springande och sniffande och att jakthundar inte ska få hållas i hundgårdar osv?

LIA

Hundar(inte nödvändigtvis knähundar) som är så feta att de inte kan röra sig ordentligt är djurskyddsfall o kan mkt väl omhändertagas för avlivning om inte ägaren gör ngt åt saken.
PL

Jag har redan påpekat det.
Gå igenom vad du skrivit och se efter hur det stämmer med verkligheten. Jag tycker faktiskt inte att andra ska behöva göra det åt dig.

LIA

Vet du vad LIA, jag har kollat igenom mina inlägg. Men som jag tidigare skrev så hittar jag inget som inte stämmer överens med verkligheten. Om det är något i mina inlägg som är fullkomligt osant får du visa mig det, eftersom att du är den enda här i tråden som menar på att jag skulle vara någon form av lögnerska.

Eftersom att du vet bäst vad det är som inte stämmer och uppenbarligen inte jag så är du välkommen att citera det så att diskussionen kan fortsätta. Är du beredd att anstränga dig så mycket för min skull?

Möjligt att du får rätt, men ...

1Du glömmer att den redan gått så i fyra år. Tydligen utan fysiska problem.

2Du gör en konstig och ologisk jämförelse. Hundar går normalt på sina bakben, vi går inte på våra händer (sedan evelutionen reste oss upp). Deras bakdelar är skapta att bära vikt (om än inte på det här sättet), medan våra armar/axlar inte är det.
Ändock finns det dom som går långa sträckor på händer, bara för att. Utan att få stora smärtor. Känner en handikappad kille som alltid går på händer. Enda sättet för honom att komma någonstan på egen hand! :) Obs, vits!!

3Om du läste mitt tidigare inlägg noga, så såg du kanske att jag skrev: "Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?"
Hur ser du på deras icke välbefinnande? Ska alla feta knähundar tvångsavlivas? Ska alla innebarbies som går omkring med accessoarhundar under armen tvingas släppa dom fria för springande och sniffande?

4Om vi ska vara konsekventa!? För inte är det väl mer synd om två-beningen (som faktiskt lubbar omkring en hel del) än resten av "ickespringande" hundar?

5Naturligtvis håller jag med dig om att en hund ska få röra sig fritt och göra sina hundgrejer. Självklart! Men om en hund nu berövats denna möjlighet, kan man väl tillåta den det näst bästa.

LIA

SÅ. nu ska jag försöka svara på hela inlägget.

1. om jag förstod saken rätt så var hunden fyra år gammal, och det hade tagit lång tid för hunden att lära sig gå så. så att den har promenerat runt på två ben under alla dessa fyra år borde inte stämma. sedan får vi tänka lite hur det ser ut när fyrbenta hundar lär sig "dansa" på bakbenen. när den förlorar balansen tar den emot med frambenen. hunden i fråga har förmoden dråsat rätt ner på bålen. så utan fysiska problem är nog ett tokigt ordval.

2. har jag redan svarat på (delvis). att människor kan gå på armarna tvivlar jag inte på, inte heller att de kan göra det enstaka längre sträckor. men, jag tvivlar starkt på att de kan förflytta sig flera km om dagen i ett högt tempo, utan att få förslitningsskador i axlarna.

3. en dålig sak rättfärdigar inte en annan. men ingen får hjältestatus av att släpa runt på en överfet vavva med prinsesskläder.

4. jo, jag anser nog att det är lite mer synd om tvåbeningen som inte har en chans till att någonsin få leva ett hyfsat normalt liv.

5. en del grejer kan man bara inte tumma på. en sådan grej är att få röra sig fritt. en annan är att få gå ut och kissa när det behövs och en tredje att få ha sällskap. kort och gott, hundens basbehov måste uppfyllas.

För sin egen, förhoppningsvis.

Ursäkta mig, men jag förstår inte det här. Menar du (och fler) att du inte kan läsa din hund eller har den kommunikationen med den, så du inte vet om den har ont?? :confused: Seriöst alltså!

LIA

Det handlar inte om kommunikation. Det handlar inte om att läsa sin hund. Det handlar heller inte om att man skulle vara en dålig hundägare som inte kan se om ens hund har ont eller ej, vilket det känns som att du antyder.

Jag har haft hund med ryggproblem som först uppdgagades vid 7-års ålder. Denna hund hade, enligt veterinären, med all säkerhet haft smärtor under de senare åren. Något som vi aldrig märkte av, förutom att han under en rutinkontroll visade sig ha rätt dåliga reflexer bak. Något som vi först efteråt insåg hängde ihop med ryggproblematiken. Det här var "världens lyckligaste hund". Så såg det i alla fall ut.

Det är inte alltid djur visar att den har ont. Lika lite som människor alltid visar sin smärta.

Jag fick min diagnos på reumatism när jag var sju och har sedan dess varit sjuk. Jag har, så länge jag kan minnas, haft mycket smärta i perioder.

Fråga min mamma om hon alltid har kunnat se det på mig så får du svaret nej, och likaså av många andra anhöriga till personer som är sjuka.

För faktum är att man vänjer sig, slutar klaga. Det betyder inte att det gör mindre ont!

Jag tror att detsamma gäller djur.

Ditt inlägg # 21:
Sen ska benen amputeras,

# 23
du glömmer även att djur fortfarande befinner sig i ett väldigt primitivt stadie och har inte de utvecklade känselcentra vi har. ?

Jag blir trött på folk som vill förmänskliga sina djur, ?

LIA

Det handlar inte om kommunikation. Det handlar inte om att läsa sin hund.
Vi har olika uppfattning.

vilket det känns som att du antyder.
Nope, jag antyder inte. Jag ställer en fråga eftersom jag var konfunderad.
Djur kan dölja smärta och maskera skador om dom behöver det. En familjehund torde inte ha det behovet.

Man kan ha div olika fel i kroppen utan att det gör ont. Jag vet. :crazy:

LIA

1 Dom fysiska problemen (jag var inne på) gällde själva gåendet- vilket väl var det vi diskuterade?

2 Vem har talat om flera km i högt tempo?

3 Nej, det gör det inte. Jag tog upp det för att jag själv ser ett likhetstecken och som jag skrev, så väntade jag mig konsekvens. Många har blivit extremt upprörda i den här tråden, vilket jag finner underligt!! För samtidigt har man tydligen inget alls att erinra mot den hundhållning vi talar om här.

4 Det är ju just det! Det har inte dom andra heller!! Inte med nuvarnade ägare!!!

5 Men det har väl den här två-beningen i huvudsak? Förmodligen mer än dom andra hundarna under 3.

Tack för meningsutbytet. Det är alltid intressant att fäktas med åsikter och argument.
Tyvärr har fr a P-L hittat hit och serverar sina otrevligheter och påhopp.
Jag lämnar därför tråden så får ni som vill fortsätta att diskutera, förhoppningsvis sakligt och utan personangrepp.

Hej från
LIA

Ditt inlägg # 21:
Sen ska benen amputeras,

# 23
du glömmer även att djur fortfarande befinner sig i ett väldigt primitivt stadie och har inte de utvecklade känselcentra vi har. ?

Jag blir trött på folk som vill förmänskliga sina djur, ?

LIA

Öh, och varti detta ligger det osanning menar du:crazy: :confused:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka