här gör mig bara så j**** förbannad!!

Sv: här gör mig bara så j**** förbannad!!

citatet i artikeln: "Har det varit lätt att få hunden att gå på två ben? Nej verkligen inte" . Hunden ska alltså först födas och vara gravt missbildad, den ska även så gott som återuppväckas från de döda då den så gott som är död. Sen ska benen amputeras, och sen ska den lära sig att gå på två ben?

Förstår djuret människans välvilja med denne procedur? Nej.
Gjorde människan detta för hundens skull? Verkligen inte. Enbart sin egen.

Litar jag på någon här lita jag på tiken. Hon visste att hennes valp inte var frisk och hon försökte göra något åt det.

du glömmer även att djur fortfarande befinner sig i ett väldigt primitivt stadie och har inte de utvecklade känselcentra vi har.

En ledsen människa är en svag människa i en hunds ögon.
En tröstande, ömkande etc likaså. För de förstår inte "välmeningen i detta". Känslor är utan direkt gråskala i djurens värld.
Jag blir trött på folk som vill förmänskliga sina djur, en amputerad människa kan man tala med. Man kan förklara varför den måste amputeras och människan kan välja.

Jag tycker att hon har satt sin hund i en väldigt utsatt position med sitt handikapp och hunden som är väldigt beroende av sitt kroppspråk kan plötsligt inte "tala" ordentligt med andra hundar.
Men förhoppningsvis är den tämligen isolerad från de flesta.

Återkommer imorgon, har en väldans huvudvärk nu.

Nej, vi kan inte utgå från att det varit illa men jag menar att ägarna har en skyldighet att vidta försiktighetsprincipen men de kanske aldrig tänkte tanke att denna hund skulle kunna utsättas för lidande pga. sin anatomi...

Nej, och det har du rätt i att de borde tänkt på.

jag tror jag måste kräkas lite... usch och fy så hemskt!

LIA: det går inte att jämföra djur med människor i det här fallet! människor kan du prata med, förklara varför och hur osv. handikappade människor kan ha ett normalt och fullgott liv i rullstol, eftersom de själva kan styra över hur de vill ha det. har människan ont kan hon välja hur mycket medicin hon vill ha, och hon har tillgång till mängder med hjälpmedel för att underlätta vardagen och dessutom har vi LSS i sverige, vilket gör att den handikappade kan få ett par levande armar och ben att utföra det hon inte kan göra själv.

en hund har för det första inte förmågan att förstå vad det är som händer, varför den plötsligt inte kan röra sig fritt och varför den känner smärta. för det andra är hundar gjorda för att springa, och just den fysiska aktiviteten är en viktig och nödvändig del i deras liv. en hund som inte kan röra sig fritt lever inte ett fullgott liv!

och i denna hundens fall; höftleden ser normal ut, för TILLFÄLLET. men hur ser det ut om 1 år? hur ser vävnaden runt leden ut? och än viktigare, hur ser ryggen ut? hundar är inte gjorda för att gå på två ben, och alltså är ryggkotorna inte gjorna för att tåla att bli ihoptryckta. hur länge de håller utan att diskar och annat slits ut går det bara att gissa sig till. min gissning är dock "inte så länge".

För att jag anser att ett hundliv är så mycket mer än så... Springa, apportera, leka, spåra... För mig kan det inte bara vara att gå omkring som en liten människa, även om man lyckas hitta aktiviteter som nästan påminner om det. Jag anser också att en hund måste ha rätt till ett bra kroppspråk i umgänge med andra. Både hundar och människor.

Kl
Ska fortsätta att filosofera, men först lite faktatitt.

Jag sätter inte någon tilltro till kvällstidningarnas uppgifter. :angel: Först efter en annan källa kan man börja tro.
Enligt videon (om jag hör rätt!) fanns inte frambenen när valpen plockades fram. Det är alltså i så fall inte fråga om att två framben blev amputerade. Möjligen det ena.

Vad vi då har som tagits upp som något negativt, är att valpen fick läras att gå på två ben i st för fyra. Förvisso ett aber, men inte mycket värre än en del annat som valpar måste lära sig.

Hunden skulle inte klara sig bland andra hundar? Bevisligen, enligt videon, kan den det. Om än under människans överinseende, men det gäller väl alla hundar?
Om vi ska vara realister, är det inte så att de flesta hundar huvudsakligen umgås med familjen (människor!)?
Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?

Den känner smärta säger en. Jaså blir mitt svar, hur vet du det?

Funderingar:
Varför man gör så här? Svaret är förmodligen sammansatt. En orsak kan vara egoism. En annan nyfikenhet (- går det?). En tredje kan vara samma känslor som gör, att vi vill försöka rädda allt liv.

Man gillar inte min jämförelse med handikappade människor. Upp till var och en, men med den kunskap jag har om sådana känns det inte så främmande.
Djur ska/bör avlivas, människor får inte dö. :crazy: Det är en jämförelse man visst kan göra. Om ni pallar med (förutsätter) att se en kraftigt handikappad människa som en "vanlig" människa, varför bli så upprörda av en handikappad hund? :confused: Vilket var tanken bakom att jag tog upp jämförelsen.
Det förutsätts att en gravt handikappad människa kan leva ett normalt liv (gör dom??) medan mindre handikappad hund inte skulle kunna klara det. Gör mig brydd.

Hunden förstår inte, sägs det. Förmodligen inte, men skulle man avliva den bara för det, kommer vi att vara hundlösa i Sverige.

Mot bakgrund av det jag skrev under "fakta" om det liv många hundar lever idag, tror jag inte att den här saknar så mycket. Jag har setat här och studerat den på videon, och ser en glad, positiv och nyfiken hund, tämligen omedveten om sitt handikapp. Den har ju aldrig rört sig på annat sätt!!!
Man efterfrågar fysisk aktivitet... tycker inte den ser ut att lida brist på det?

Hur ser framtiden ut? Säg det. Vilken tur att ingen vet något om den. Förhoppningsvis, får alla våra djur dö när det är dags!! Även den här jycken. Den är fyra år nu. Jag tror att den varit nöjd med det mesta av dessa år, och hoppas den får några likadana till.

MrsScabtree, du tittar för mycket på Cesar. ;)

LIA

Så umgås inte mina hundar med andra. Mina hundar klarar också av att umgås med andra utan mitt överseende. Mina hundar är också mycket intresserade av att spåra och det är verkligen livet för dem. Alla hundar är inte intresserade av det, men mina är det tillräckligt mycket för att det inte skulle vara ett fullvärdigt liv för dem. Därför skulle jag aldrig beröva någon hund det.

Huruvida andra hundar inte får umgås med andra hunar hör inte hit. Jag har aldrig sagt att alla hundar med 4 ben lever ett fullvärdigt liv.

Jag håller med dig LIA!
Hunden ser inte ut att lida av det handikappet den har, dessutom har den alltid sett ut som den gör. Jag tycker det är fel att jämföra den här hunden med andra hundar och säga att det är synd om den bara för att den inte kan springa. Den saknar det inte eftersom tillvaron den har nu är likadan som den alltid haft!

Varför tycker vissa att det är fel att hunden lever bara för att den kan få problem med höfterna sen? Ska man döda en person med svår cancer på en gång bara för att hon/han kommer lida?

Ska man döda en person med svår cancer på en gång bara för att hon/han kommer lida?

Ska man hårddra det så sker det redan. Min pappa dog pga. morfinöverdos. Han hade en hjärntumör som inte gick att göra något åt, det enda som kunde göras var att se till att han inte hade ont, även om doseringen av smärtstillande skulle ta död på honom.

Sedan är det som sagt skillnad på hund och människa i det avseendet att en människa kan förstå varifrån smärtan kommer och att smärtan i bästa fall är övergående. Försök förklara det för en hund. :smirk:

Man gillar inte min jämförelse med handikappade människor. Upp till var och en, men med den kunskap jag har om sådana känns det inte så främmande.
Djur ska/bör avlivas, människor får inte dö. Det är en jämförelse man visst kan göra. Om ni pallar med (förutsätter) att se en kraftigt handikappad människa som en "vanlig" människa, varför bli så upprörda av en handikappad hund? Vilket var tanken bakom att jag tog upp jämförelsen.
Det förutsätts att en gravt handikappad människa kan leva ett normalt liv (gör dom??) medan mindre handikappad hund inte skulle kunna klara det. Gör mig brydd.

jag kanske borde ha förtydligat mig lite. jag arbetar med handikappade barn. "mina" barn råkar också vara psykiskt handikappade, och på grund av sitt andra handikapp inte riktigt förståelse för vad som händer dem. några av barnen har haft en mycket låg intellektuell förmåga, säkert lägre än en hunds. men genom mitt yrke har jag kommit i kontakt med enbart fysiskt handikappade, och det är genom de mötena jag har fått en uppfattning om hur livet är för svårt handikappade människor. min uppfattning är givetvis inte den enda och abslolut inte Den Rätta, men någon liten erfarenhet har jag trots allt.

jag vet inte om jag tycker det är rätt att barnen ska få leva alla gånger. det gör ont, riktigt ont, när jag ser en liten kropp förvridas i smärta och kramper. ibland undrar jag om det verkligen är värt det. det är väl nackdelen med att vara människa i sverige. vi ska hållas vid liv, vare sig vi vill eller inte.

men ett djur bör hållas utanför alla sådana existensiella frågor. ett djur är, och då ska det ha det bra, annars får det vara, anser jag.

det jag blir mest förbannad över är att människan som tagit sig an denna hunden framställs som heroisk i artikeln:eek:

Ja jag har tappat talförmågan.

Jepp, jag såg ett Oprah Winfreys show där dom tagit dit "räddarna" till hunden samt hunden själv..
Alla var tårögda för att det var så fint gjort av människorna att rädda en sån hund, och sedan lägga ner så mkt pengar/tid på att hjälpa den till rätta...
HEEEELT sjukt :(
Där framgick det också att tiken försökt bita ihjäl valpen.. Hm, kanske fanns ett skäl till det?!?!
Men man slutar aldrig förvånas över människors påfund/ego :crazy:

Sedan är det som sagt skillnad på hund och människa i det avseendet att en människa kan förstå varifrån smärtan kommer och att smärtan i bästa fall är övergående. Försök förklara det för en hund. :smirk:

Men vem har sagt att den har ont :confused:

Brandgul: Fint att dina inte skulle klara sig bra utan att spåra. Mina hundar har aldrig varit intresserade nämnvärt.. Förstår inte riktigt relevansen? Spåra är väl inte allt. Många gör varken spår/agility/skydd/ etc etc med sin hund & den mår ändå bra..

Jag säger som sagt inte att det var rätt att rädda hunden ifråga men jag tycker argumenten emot är lite knasiga ibland ;)

jag kanske borde ha förtydligat mig lite. jag arbetar med handikappade barn. "mina" barn råkar också vara psykiskt handikappade, och på grund av sitt andra handikapp inte riktigt förståelse för vad som händer dem. några av barnen har haft en mycket låg intellektuell förmåga, säkert lägre än en hunds. men genom mitt yrke har jag kommit i kontakt med enbart fysiskt handikappade, och det är genom de mötena jag har fått en uppfattning om hur livet är för svårt handikappade människor. min uppfattning är givetvis inte den enda och abslolut inte Den Rätta, men någon liten erfarenhet har jag trots allt.

jag vet inte om jag tycker det är rätt att barnen ska få leva alla gånger. det gör ont, riktigt ont, när jag ser en liten kropp förvridas i smärta och kramper. ibland undrar jag om det verkligen är värt det. det är väl nackdelen med att vara människa i sverige. vi ska hållas vid liv, vare sig vi vill eller inte.

men ett djur bör hållas utanför alla sådana existensiella frågor. ett djur är, och då ska det ha det bra, annars får det vara, anser jag.

Du sa precis det jag tänkte:bow:

Enligt videon (om jag hör rätt!) fanns inte frambenen när valpen plockades fram. Det är alltså i så fall inte fråga om att två framben blev amputerade. Möjligen det ena.
Åh, ännu större anledning till att behålla valpen:crazy:

Vad vi då har som tagits upp som något negativt, är att valpen fick läras att gå på två ben i st för fyra. Förvisso ett aber, men inte mycket värre än en del annat som valpar måste lära sig.
Fortfarande är en hund inte fysiskt byggd för att gå på två ben.
Och fortfarande står det i artikeln attd et var mycket svårt att få hunden att gå på detta sättet, det låter mycket logiskt i mina öron.

Hunden skulle inte klara sig bland andra hundar? Bevisligen, enligt videon, kan den det. Om än under människans överinseende, men det gäller väl alla hundar?

Kroppspråket försämras på den amputerade hunden och den har därmed svårare förs ig att uttrycka sig genom ex hållning osv.

Funderingar:
Varför man gör så här? Svaret är förmodligen sammansatt. En orsak kan vara egoism. En annan nyfikenhet (- går det?). En tredje kan vara samma känslor som gör, att vi vill försöka rädda allt liv.
All punkter du tog upp är egoistiska, med tanke på att det är människan som har bestämt att den missbildade hunden mot alla odds ska överleva.

. Djur ska/bör avlivas, människor får inte dö. :crazy: Det är en jämförelse man visst kan göra. Om ni pallar med (förutsätter) att se en kraftigt handikappad människa som en "vanlig" människa, varför bli så upprörda av en handikappad hund? :confused:
Vad skiljer sig mellan människor och djur?
Jo, människan har ett extremt känslo och tankecentra. En hund har förvisso känslor, men dom är mycket grövre uthuggna och finns inte i lika stor gråskala som hos människan. Djur klarar sig i största mån genom att smälta in i en flock flockdjur) eller åtminstone befinna sig på samma nivå som artfränder, en missbildad hund avviker starkt från det och hade denna hunden inte haft en människas beskydd hade den varit död-för att mamman visste att den inte skulle kunnat klara sig själv eller leva ett naturligt liv. Människan vill alltså prompt
lägga sig i deras sätt att vara för att rena våra egna samveten fast det blir helt fel.

Hunden förstår inte, sägs det. Förmodligen inte, men skulle man avliva den bara för det, kommer vi att vara hundlösa i Sverige.
Varför det? Min hund är frisk så vitt jag vet.

MrsScabtree, du tittar för mycket på Cesar.

Jag har sett två/tre avsnitt och jo, jag tycker faktiskt om det mesta av hans tankesätt. Han vill åtminstone inte göra hundarna till något de faktiskt INTE är: dvs människor och jag blir alltid lika illa till modsa när jag hör om folk av dina åsikter som vill ha dem dit.
Ska man prompt ha hund får man banne mig rätta sig efter dem, eftersom att de oftast inte har en aning om vad det är vi håller på med.

Men i just det här fallet finns inga tecken på smärta. Väl??

Det är vi människor som förfasas över något så onaturligt som en två-bent hund. Inte hundarna och fr a inte den tvåbente.

LIA

hunden kommer få ont, om den inte redan har det. hade ru varit tvungen att gå på händerna hade du också fått leva med stora smärtor efter ett tag.

jag har inget emot djur som inte ser ut som de ska. hade den saknat ett öga tror jag inte att någon hade reagerat. men just förmågan att springa är så grundläggande för en hunds välbefinnande, att det aldrig kan täckas upp för. sedan kan hunden vara hur älskad som helst, det räcker ändå inte.

Åh, ännu större anledning till att behålla valpen
Jag korrigerade dina felaktiga uppgifter för att få balans i historien. Den är svår ändå utan överdrifter och felaktigheter.

Fortfarande är en hund inte fysiskt byggd för att gå på två ben.
Och fortfarande står det i artikeln attd et var mycket svårt att få hunden att gå på detta sättet, det låter mycket logiskt i mina öron.
Har du inte sett fyrbenta hundar gå på bakbenen? På cirkus t ex?? Ingen som protesterar då, såvitt jag vet. Så att så märkvärdigt tror jag inte att det är. Artikeln är f ö knappast något sanningsvittne.

Kroppspråket försämras på den amputerade hunden och den har därmed svårare förs ig att uttrycka sig genom ex hållning osv.
Redan kommenterat.

All punkter du tog upp är egoistiska, med tanke på att det är människan som har bestämt att den missbildade hunden mot alla odds ska överleva.
Håller inte med dig.

Vad skiljer sig mellan människor och djur?
Jo, människan har ett extremt känslo och tankecentra. En hund har förvisso känslor ...
Du har fullkomligt missuppfattat det jag skrev.

Varför det? Min hund är frisk så vitt jag vet.
Även detta missförstod (?) du. Det gällde hundarnas nivå av förståelse, inte hälsa!

... Han vill åtminstone inte göra hundarna till något de faktiskt INTE är: dvs människor och jag blir alltid lika illa till modsa när jag hör om folk av dina åsikter som vill ha dem dit.
På vad grundar du den beskyllningen? På vad sätt vill jag göra hundar till människor??

Ska man prompt ha hund får man banne mig rätta sig efter dem, eftersom att de oftast inte har en aning om vad det är vi håller på med.
:confused: Förstår inte.

LIA

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix