Sv: här gör mig bara så j**** förbannad!!
Kl
Ska fortsätta att filosofera, men först lite faktatitt.
Jag sätter inte någon tilltro till kvällstidningarnas uppgifter.
Först efter en annan källa kan man börja tro.
Enligt videon (om jag hör rätt!) fanns inte frambenen när valpen plockades fram. Det är alltså i så fall inte fråga om att två framben blev amputerade. Möjligen det ena.
Vad vi då har som tagits upp som något negativt, är att valpen fick läras att gå på två ben i st för fyra. Förvisso ett aber, men inte mycket värre än en del annat som valpar måste lära sig.
Hunden skulle inte klara sig bland andra hundar? Bevisligen, enligt videon, kan den det. Om än under människans överinseende, men det gäller väl alla hundar?
Om vi ska vara realister, är det inte så att de flesta hundar huvudsakligen umgås med familjen (människor!)?
Och är det inte så, att många hundar aldrig får leva ett hundriktigt liv, trots att dom är fullt friska?
Den känner smärta säger en. Jaså blir mitt svar, hur vet du det?
Funderingar:
Varför man gör så här? Svaret är förmodligen sammansatt. En orsak kan vara egoism. En annan nyfikenhet (- går det?). En tredje kan vara samma känslor som gör, att vi vill försöka rädda allt liv.
Man gillar inte min jämförelse med handikappade människor. Upp till var och en, men med den kunskap jag har om sådana känns det inte så främmande.
Djur ska/bör avlivas, människor
får inte dö.
Det är en jämförelse man visst kan göra. Om ni pallar med (förutsätter) att se en kraftigt handikappad människa som en "vanlig" människa, varför bli så upprörda av en handikappad hund?
Vilket var tanken bakom att jag tog upp jämförelsen.
Det förutsätts att en gravt handikappad människa kan leva ett normalt liv (gör dom??) medan mindre handikappad hund inte skulle kunna klara det. Gör mig brydd.
Hunden förstår inte, sägs det. Förmodligen inte, men skulle man avliva den bara för det, kommer vi att vara hundlösa i Sverige.
Mot bakgrund av det jag skrev under "fakta" om det liv många hundar lever idag, tror jag inte att den här saknar så mycket. Jag har setat här och studerat den på videon, och ser en glad, positiv och nyfiken hund, tämligen omedveten om sitt handikapp. Den har ju aldrig rört sig på annat sätt!!!
Man efterfrågar fysisk aktivitet... tycker inte den ser ut att lida brist på det?
Hur ser framtiden ut? Säg det. Vilken tur att ingen vet något om den. Förhoppningsvis, får alla våra djur dö när det är dags!! Även den här jycken. Den är fyra år nu. Jag tror att den varit nöjd med det mesta av dessa år, och hoppas den får några likadana till.
MrsScabtree, du tittar för mycket på Cesar.
LIA