Hångla med en gift man

Sv: Hångla med en gift man

Om jag någonsin mer skulle ha ett förhållande så skulle jag tidigt göra klart för gubbjäveln att om han känner ett fysiskt begär efter en annan kvinna/man, så är han fri som en fågel att göra vad han vill och inte komma tillbaka till mig.

Den inställningen till frågan tror jag att väldigt många har - tills de är otrogna.

Otrohet är jättevanligt. Vad tror du att det beror på? Själv tror jag inte att det beror på att de flesta par har en hejkon bejkon-inställning till otrohet, jag tror att de ärligt tänkt sig trohet - tills det händer.

Jag har själv aldrig varit otrogen så jag talar inte i egen sak. Den enda gång jag velat vara det gjorde jag slut först. Men jag har varit med så länge att jag sett hur enkelt det kan vara att göra något man var heeeelt säker på att man aaaldrig skulle göra.

Är det alltså vanligt att man förväntar sig att ens partner inte ens känner sig kåt på andra?

Jag har svarat på det här så många gånger på buke så jag orkar inte med nån längre utläggning. Men det är iaf inte det värsta min sambo skulle kunna göra mot mig, det lovar jag dig. Och de saker jag tycker skulle vara värre är helt säkert bagateller för många.

Jag vill bara försöka väcka era medvetanden lite och inse att väldigt mycket handlar om gränsdragningar, och att det inte alls är så himla enkelt att kalla åsikter och göranden för rätt eller fel.

Jag tyckte alla de sakerna var lätt fel, utan tvekan. Så det var ingen svår gränsdragning. (Det finns svåra gränsdragningar säkert, men de är någon annanstans)

Det är en oändlig skillnad mellan att en kille har en tjejkompis och fikar utan att behöva "säga till" sin partner och att vara kåt på någon och äta tindrande middag utan att ligga. Alla dina exempel hamnade för mig i kategorin -gör slut först (eller direkt efter).

Självklart håller jag med om att om jag levde i ett samhälle med arrangerade äktenskap som höll ihop för ekonomins och ägornas skull vore all den där romantiken ok. Sexet helt ok efter att "arvingen" och "reserven" producerats. Men jag är glad över att ha missat den tidsåldern.

(Såklart menar jag ovanstående om det handlar om att göra det utan partnerns vetskap. Med godkännande får väl folk göra vad fasen de vill. Men jag personligen vill nog helst inte trassla in mig i det, för min egen skull.)

Att råka göra någonting man tycker är fel är såklart alltid möjligt. Det behöver inte betyda att man tycker det är rätt.

Det du säger betyder bara att man inte ska vara dömande gentemot andra när de råkar göra någonting man tycker är "fel". Alla kan göra "fel", då blev det fel och man får försöka göra det bästa av det.

(Lösningen är inte att göra våld på sig själv och tvinga sig att njuta av en god bok när ens partner bokat in romantisk middag med objektet han är kär i, kåt på och håller hand med. Bara för att bejaka livets gråzoner.)

Det du säger betyder bara att man inte ska vara dömande gentemot andra när de råkar göra någonting man tycker är "fel". Alla kan göra "fel", då blev det fel och man får försöka göra det bästa av det.

Det jag säger är mest att man aldrig ska säga aldrig. Brösttonerna man ofta hör i sådana här diskussioner stämmer dåligt med verkligheten...

Vad är det som inte funkar tycker du? Är det för mycket begärt att en partner talar om för sin flickvän att man är kåt på en annan?

Men helt ärligt. Jag skulle tycka att det var ett väldigt underligt valt samtalsämne om min partner höll låda om vilka han är kåt på, om några. Jag har inte frågat så jag vet inte i vilken mån det förekommer och jag känner ärligt talat att det är ungefär lika intressant som vilken konsistens hans avföring har.

Det händer att han nämner att han har sett någon söt/snygg, och jag vet att han gärna köper blommor i en viss butik för han är lite svag för expediten, men inte sjutton förväntar jag mig att han berättar om han är lite pilsk på någon. Vilka han tycker är söta/snygga, tycker jag är lite roligt att få se, och jag har inga problem med att han ibland småflörtar med andra när jag är med (eller när jag inte är det, men det vet jag ju inte om) men vilka han är kåt på - nej, tack.

Jag tror det blir brösttoner i diskussioner. Även när man är mer moderat i sitt tänkande och vet att alla kan hamna i dumma situationer så blir det mer lättbegripligt i text att skriva aldrig.

Iofs så håller jag med om att vissa människor verkligen verkar tro att de "aldrig" skulle göra vissa saker och till råga på allt gillar att döma sin omgivning väldigt hårt (lite får man väl döma :sneaky:). Men jag blir ändå oftast förvånad :D

Om man ska vara den som är den så får man ju egentligen inte heller skriva -jag skulle aldrig mörda någon och jag tycker det är fel! (man vet ju aldrig liksom...).

Senast ändrad:

Det händer förvisso ganska ofta att jag berättar för min partner att jag är kåt på någon (jag ser någon snygg person på stan eller blir betuttad i en kursare) men att göra det för att det skulle vara ett svek om jag inte gjorde det, som ett krav, det känns otroligt främmande. Väldigt kontrollerande på ett otäckt vis.

Såna här relations-/otrohetstrådar får mig ofta att känna mig som ett UFO.

Nej, lägg inte ord i min mun!
Jag tycker det är motbjudande med män som är kåta på andra kvinnor men inte är ärliga nog att tala om det för den de är tillsammans med.
Det är fegt.

Du förblir nog singel med den inställningen/vokabulären, i nästa inlägg skriver du "sätta på" på ett ganska nedlåtande sätt.
Oavsett sexuell läggning skulle jag inte kunna bli attraherad av någon som uttalar sig så om mänskliga/sexuella relationer/attraktioner.

Läste på nån nättidning på småtimmarna DN/SvD att asexuella relationer/äktenskap är på uppgående, kanske något för dig?

Mer att de flesta, i början av ett förhållande, har inställningen att de inte kommer att vara otrogna.

Om det inte vore för buke, hade jag trott att folk överhuvudtaget inte tänker på trohet/otrohet, utom om det råkar bli aktuellt. Jag hade aldrig före buke tänkt mig att det var en stor grej att ta upp och skapa överenskommelser kring. Jag tänker mig nog att det, som så väldigt många andra saker, är något man får hantera när det dyker upp. Funkar man hyfsat tillsammans, borde det inte vara ogörligt.

Det händer förvisso ganska ofta att jag berättar för min partner att jag är kåt på någon (jag ser någon snygg person på stan eller blir betuttad i en kursare)

Sånt nämner jag också ofta (eftersom jag brukar prata om det jag tänker på), men jag tycker inte att det är exakt samma sak som kåt. Det kan sammanfalla med kättja, men måste inte göra det.

Sånt nämner min partner också, som sagt, men hittills aldrig i termer av kåt. Vi är lite pryda, kanske?

Oftast när man säger sådant (kan inte tala för Enya) så pratar folk väl inte om -oj, han var snygg! jisses. Utan om att gå och tråna i veckor efter ett speciellt objekt.

Om det inte vore för buke, hade jag trott att folk överhuvudtaget inte tänker på trohet/otrohet, utom om det råkar bli aktuellt. Jag hade aldrig före buke tänkt mig att det var en stor grej att ta upp och skapa överenskommelser kring.

På buke brukar ju folk ofta tala om den där ÖVERENSKOMMELSEN. Och jag brukar också undra lite, har verkligen alla en sådan? Är det inte snarare så att det där med att inte ligga med andra, det ingår i nåt slags nät av förväntningar som förhållanden ofta är förknippade med.

Aha. För mig förutsätter det kåthet = att jag vill ha sex med dem.

Men eftersom jag och min partner även ligger med andra och berättar om det så är det lite kåthet vardaglig småpotatis. Vi har heller inga hämningar vad gäller att dra hem ragg till den gemensamma sängen när den andre inte är hemma. Så vi är väl "skitstövlar" båda två, tur att vi hittade varandra! :D

Det där med att den gemensamma sängen skulle vara helig är ju en fascinerande detalj i det stora hela. Oavsett om man är ok eller inte med att partnern har sex med andra, så spelar det väl ingen som helst roll var de har sex?

Att man kan ha synpunkter på smittskydd och vid behov barnbegränsande åtgärder, kan jag förstå, men val av lokal för aktiviteten?

Jag är så gammal och trött, så jag kopplar inte alls med självklarhet kåthet till att jag råkar vara betuttad. Rent praktiskt har jag fan inte tid att vara otrogen, då hinner jag ju inte till stallet den dagen. Men betuttad kan man ju vara samtidigt som man får saker gjorda. :D

:rofl:

Men det ger ett fascinerande perspektiv. Jag kan inte påstå att jag stöter på dylika åsikter i min vardag.

På buke brukar ju folk ofta tala om den där ÖVERENSKOMMELSEN. Och jag brukar också undra lite, har verkligen alla en sådan? Är det inte snarare så att det där med att inte ligga med andra, det ingår i nåt slags nät av förväntningar som förhållanden ofta är förknippade med.

Ett av mina gamla ex ansåg sig ha en sådan ÖVERENSKOMMELSE med mig, visade det sig då den ansågs bruten. :p Men jag kan inte minnas att vi ingick någon, utan tror som du att exet tyckte att en sådan ÖVERENSKOMMELSE var en självklar del av att vara ihop.

Jag tycker att det verkar osmidigt med en överenskommelse, nästan oavsett vad den innehåller. Skulle man då ändra sig, byta åsikt, så blir det tjafs om ÖVERENSKOMMELSEN istället för om sakfrågan, vilket känns tröttsamt.

Pratar man någorlunda regelbundet med varandra, borde man klara sig utan ÖVERENSKOMMELSER av den där typen.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 652
Senast: Whoever
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 869
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 939
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka