Hångla med en gift man

Sv: Hångla med en gift man

Fast det där med att man inte får titta sa hon väl aldrig? Det var kanske det där med att bli kåt.

Det har antagligen att göra med att, som sagt, vissa människor inte blir kåta än på sina partners.

Då känns det ju konstigt ifall den andra plötsligt blir kåt på nån på ICA.

Men är man en lite mer sexuell person är det ju inte konstigt alls. Förstår du skillnaden?

Man måste försöka komma ihåg att vi har så olika referensramar, eftersom vissa är mer sexuella än andra, och ser på sex på så olika sätt.

Min man tänker som mig, och tur är väl det. För mig får han ha sex med vem han vill, fast det vill han helt enkelt inte. Och givetvis vice versa. Man har helt enkelt noll intresse ifall man inte söker sällskap. Man (jag) snubblar liksom inte bara över ett ligg bara sådär ifall man inte är öppen för det. Och eftersom jag inte har nåt behov i världen av sex med någon annan än min man så händer det inte.

Sex för mig är viktigt, men bara som del i mitt förhållande.

Jag tror nog att analysen kan appliceras på fler relationer än Enyas och hennes mans.

Det handlar om vilken roll monogami spelar när det gäller kontroll. Eller vilken roll kontroll kan spela när det gäller monogami.

Snarare det sista. Kontroll är ett problem, monogami är det egentligen inte (om den är frivillig osv). Jag är övertygad om att kontroll kan vara väl så verksamt i polygama relationer.

Jag är övertygad om att mina tankegångar kan appliceras på fler relationer än Enyas äktenskap med sin avlidne make. Jag är också övertygad om att det finns grader i helvetet. Dvs kontrollen kan vara nog så närvarande och verksam, utan att det går till okontrollerade ilska och våld. Kontrollen kan också vara mer eller mindre ömsesidig.

Det är för övrigt intressant hur många i tråden som finner det viktigt att upplysa oss andra om hur många sexuella relationer man har för tillfället. Själv kan jag inte bry mig mindre än om folk har sex enbart med sin partner eller med fler, och jag fattar inte varför man känner behov av att upplysa oss andra om något så oerhört privat. Själv skulle jag aldrig svara på frågan om hur många sexpartners jag har eller har haft, oavsett vem som frågade.

Jag minns inga sådana trådar, och hoppas att folk inte automatiskt kopplar monogama förhållande till kontrollerade män.

Det är för övrigt intressant hur många i tråden som finner det viktigt att upplysa oss andra om hur många sexuella relationer man har för tillfället. Själv kan jag inte bry mig mindre än om folk har sex enbart med sin partner eller med fler, och jag fattar inte varför man känner behov av att upplysa oss andra om något så oerhört privat. Själv skulle jag aldrig svara på frågan om hur många sexpartners jag har eller har haft, oavsett vem som frågade.

Kan man inte delvis relatera det till uppfattningen om att homosexuella "ständigt måste upplysa världen om sin homosexualitet"? Eftersom monogaminormen fortfarande är så stark antas man vara monogam tills motsatsen har bevisats, och därifrån kommer behovet?

Jag minns också, men när jag läste Enyas inlägg i den här tråden började jag fundera på om jag blandat ihop henne med någon annan. Insåg när jag läste Ramonas inlägg att jag inte har det.

hoppas att folk inte automatiskt kopplar monogama förhållande till kontrollerade män.

Det beror väl lite på vad man lägger i kontroll, också. Det finns ju fler sätt att kontrollera andra än genom att binda fast dem i elementet när man går hemifrån.

Ett par kompisar till mig, som lever ihop, har enligt min mening en rätt kontrollerande relation där de hela tiden ser till att avståndet mellan dem hålls mycket kort och där det som jag uppfattar det ses till att ingen av dem ens riskerar att hamna i situationer där monogamin/troheten skulle kunna hotas.

Hur de har det när de är ensamma vet jag så klart inget om, men när någon av dem är med andra, så håller de hela tiden kontakt, berättar hela tiden var de är och med vem, när de kommer hem och hur de tar sig hem.

Gulligt och kärleksfullt eller ett ömsesidigt vaktande av varandras sexualitet? Eller båda samtidigt? Jag vet inte.

Men jag känner också folk som egenupplevt beskriver just den där sortens åtgärder som ett slags skydd mot otrohet i sina egna (nuvarande eller tidigare) relationer.

Och bara en sådan sak som att så få heterosexuella har nära vänskapsrelationer med personer av motsatt kön. En kollega till mig trodde inte sina öron när jag skulle gå ut och äta en lördagkväll med min kompis Tomas. Och när min man tillbringade en månad i Indien tillsammans med en tjejkompis, var det uppenbart att många av våra bekanta tyckte att det var väldigt underligt.

Men jag vill inte leva med ständigt pågående skydd mot otrohet.

Visst gör jag det, men jag tycker att folk automatiskt verkar tro att en eller båda parterna i ett förhållande är kontrollerande ifall man förhållandet är monogamt? Det behöver inte handla om krav eller ens överenskommelser, utan om att man är nöjd som man har det.

Samtidigt vill jag förtydliga (igen) att jag helt och hållet förstår polyförhållanden, och förhållanden som är outtalat poly (d.v.s. ingen överenskommelse finns, utan man tar det som det kommer) samt de olika synerna på otrohet.

I den senaste otrohetstråden fick jag verkligen en bättre förståelse efter att sida upp och sida ner ha käbblat emot Petruska, Ramona och Fanny. Till sist sa det klick och poletten trillade ner.

situationer där monogamin/troheten skulle kunna hotas.

Vad är det för nåt?

Resten låter väldigt konstigt och inte det minsta gulligt i mina öron, oavsett förhållandets natur.:crazy: Helt klart kontrollerande.

Fast jag tycker att det är de monogama som står för upplysningarna i den här tråden. (Jag tycker iofs också att heteron tjatar betydligt mer om sin sexuella orientering än homon också.)

Nej, är det någon som påstått det? Sexualdriften varierar mellan individer, det är väl solklart?

Hånglar du med främlingar då innan du hittar någon du tänder på? Något måste det ju finnas som gör att du väljer just "honom" att hångla med?

Nja...jag skulle nog aldrig hångla upp nån okänd ..och jag brukar inte spana in nån utan ( jantelagen gäller inte här) dom brukar alltid söka upp mig ( då är det väl dom som blir kåta på mig då ) ...och är det så att jag gillar det jag ser så visst kan jag hänga på....eller inte.

Däremot om det är nån jag känner o man umgås mycket så kan jag mycket väl vara tillgänglig, men inte så jag blir kåt i ICA kön precis ..

Jag kommer ihåg dem och ser Enyas idealiserande av en död man som har mycket lite gemensamt med den hon skrev om då.

Vad är det för nåt?

Situationer där den andra (teoretiskt) skulle kunna vara otrogen. Dvs oredovisad tid och/eller tid där man vistas i miljöer där det "går" att vara otrogen. Skulle ju också kunna vara luckor i schemat som man har hemlighållit.

Jag menar, min man vet att jag brukar vara borta i ca 4 timmar när jag åker till stallet, men strikt räknat vet han inte hur lång tid mina stallpass tar och varför - han vet tex inte exakt hur länge jag normalt rider. Jag kanske hinner med ett hopp i sänghalmen hos någon goding från Ica på hemvägen, för allt vad han känner till?

Men han frågar inte om sådant och han vidtar inga åtgärder för att kontrollera mig.

Det är mycket sällan jag ser att människor kritiserar och ifrågasätter de personer som har valt att leva utanför den "stereotypa" fyrkanten, om vi kan kalla den så.
Däremot ser jag ofta motsatsen!
Speciellt här på Bukefalos!
Den som väljer att leva i ett monogamt förhållande får inte sällan höra ifrån de monogamkritiska att de är oupplysta, naiva, slavar formade under Luther och samhällspatriakaler!

Kan det vara så att du själv lever i "den stereotypa fyrkanten"?

För mina erfarenheter överensstämmer inte med dina. Lever man utanför normen blir man definitivt kritiserad. Det är så normer funkar. Och ja monogami är norm. En väldigt stark sådan enligt mina erfarenheter.

Kommer man ut som ickemonogam betraktas det ofta som en inbjudan till debatt. Tusen frågor och sjukt mycket kritik. "Men hur gör ni om x, y och z? Inte kan ni väl göra a och b? Om JAG skulle göra c så skulle minsann... blablabla." Jag har tillbringat ett antal förfester med att beskriva och dissekera mina relationer i detalj.

För att inte tala om att min partner flera gånger fått berättat för sig att hen borde dumpa mig för vårt förhållande kommer ändå aldrig att fungera. Skrattat hen i ansiktet och kallat hen naiv. :meh:

Vi som är monogamikritiska är sannerligen inte i majoritet. Hur många brukar diskutera från den ståndpunkten här på buke? En handfull?

Alltså ....Ge fan i att analysera o diagnostisera Enya här...fy fan va lågt *arg*

Var o en har sitt sätt att sörja, och det lär inte hjälpa att pulverisera henne i denna tråden iallafall :mad:

Minimera risken att utsättas för frestelser? Inte umgås ensam med killkompis, inte gå på fest och dricka utan partner, inte ha ett eget facebookkonto utan hellre ett "par-konto" osv. Kan hårddras i det oändliga.

En person som arbetade på min gymnasieskola resonerade så, hon och hennes man undvek situationer där de skulle kunna utsättas för frestelser. T.ex. gick de aldrig på krogen bara en av dem. De var i princip aldrig ifrån varandra förutom när de jobbade. Jag tyckte (och tycker) det låter helt galet, som att de inte kan kontrollera sig om inte den andra är med och vaktar. Jag var helt förundrad när hon berättade om hur de levde, och än mer förundrad över att hon försökte framställa det som något normalt och beundransvärt, som något man ska sträva efter.

Snarare det sista. Kontroll är ett problem, monogami är det egentligen inte (om den är frivillig osv).

Nej det som är mest problematiskt är att monogami är normen. Jag tror ärligt att många skulle kunna må mycket bättre om de inte skolades så hårt i tvåsamhetsromantik.

Minimera risken att utsättas för frestelser? Inte umgås ensam med killkompis, inte gå på fest och dricka utan partner, inte ha ett eget facebookkonto utan hellre ett "par-konto" osv. Kan hårddras i det oändliga.
Hur fixar ens människor att leva upp till det där ständigt?

Både jag och min man reser hemifrån i jobbet, fikar/lunchar/äter middagar/festar med det motsatta könet i jobbet (eller som en social grej med arbetskamrater) och då och då bor vi på hotell med arbetskamrater i rummet bredvid eller på vandrarhem i rum med främlingar av motsatt kön.

Om vi hade varit "konservativt lagda" och tyckt att "man äter inte middagar med någon annan av motsatt kön, det är en par-grej" (åsikt som kom upp i annan tråd på Buke) eller "man sover inte i samma rum som någon av motsatt kön" eller "man blir inte onykter om inte partnern är med" - hur hade vi då ens klarat av att ha jobb? Det funkar ju inte ens att ha ett jobb då, tänker jag.

Något av det mest extrema jag läst var när någon på Buke var överens med sin partner om att man skulle se till att - och jag minns inte den exakta formuleringen - inte hamna i ett rum med det motsatta könet utan att partnern var med. Hur bär man sig åt i hissen? På busshållplatsen? När man handlar sent på kvällen och är ensam i hela butiken med bara en annan kund som råkar vara, i mitt fall, man?

Hur lever man när reglerna går bortom "det får inte pirra i ditt underliv när du tittar på någon annan"?

Senast ändrad:

Nej det som är mest problematiskt är att monogami är normen. Jag tror ärligt att många skulle kunna må mycket bättre om de inte skolades så hårt i tvåsamhetsromantik.
Det som jag finner jobbigast är att människor aldrig tänkt till. Att de aldrig funderat på hur de vill leva sina liv. Så när de möter någon som inte faller inom deras egna normgränser så är den människan konstig, extrem och omoralisk!!

När man sedan ifrågasätter varför de valt att vara monogama så blir de helt konfunderade. För det är ju ingenting man väljer, det är ju så man är. :crazy: Resonerar man lite med de människorna så inser man rätt så snabbt att de aldrig tänkt igenom hur de vill leva sina liv och varför, utan de lever bara på utan att tänka.

Däremot ska jag dock säga att det finns enormt många människor som i grupp tycker att otrohet är enormt hemskt och det värsta som kan hända dem, men när man har dem i liten grupp eller ensamma så kommer det fram att de gärna vill ha någon på sidan, eller till och med har någon på sidan. Men de skulle aldrig erkänna att de varit otrogna öppet, även om det är länge sedan.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 652
Senast: Whoever
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 869
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 939
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka