Sv: Hångla med en gift man
Att monogami hör samman med kontroll är då rakt ingen nyhet. Monogami är ingen urdrift som alla föds med. Både stat och kyrka har ju genom tiderna haft fullt sjå med att få folk att vara monogama. Monogami är minst lika mycket politik (äktenskap, arv, sedlighet) som känslor.
Vad i Petruskas monogamikritik är det som oroar dig?
Inte heller empati är medfött! ;-)
Jag anser att man, oavsett sexualitet, etnicitet, religiositet etc. ska få leva hur man vill, med vem man vill osv!
Så länge man inte skadar sig själv eller andra och att de inblandade är överens!
Det är mycket sällan jag ser att människor kritiserar och ifrågasätter de personer som har valt att leva utanför den "stereotypa" fyrkanten, om vi kan kalla den så.
Däremot ser jag ofta motsatsen!
Speciellt här på Bukefalos!
Den som väljer att leva i ett monogamt förhållande får inte sällan höra ifrån de monogamkritiska att de är oupplysta, naiva, slavar formade under Luther och samhällspatriakaler!
För mig rimmar de dåligt med mina egna grundläggande värderingar om att alla ska ges utrymme och respekt inför det liv vi har valt att leva!
Likväl som Hans Scheike och hans kvinnor inte ska behöva utstå spott och spe så ska inte heller personer som finner den ultimata kärleken i monogami behöva stå till svars eller bli (över-)analyserade av folk som tror sig veta bättre!
Angående Petruskas inlägg så finner jag det roande och fascinerande hur mycket psykologi man kan läsa in i en annan persons inlägg!
För mig blir det pompöst och parodiskt att tolka det som att en monogam person
inte-är-i-kontakt-med-sina-känslor och är en potentiell misshandlare!
Physiology overload!
Andra är av en annan åsikt och jag respekterar båda infallsvinklarna även om jag inte förstår den ena.