Natt-DL är ulvarnasNattDL är deadline för de roller som har förmågor som är bara deras sas- och som ska vara bestämda innan nattDL och som inte syns för alla öppet i tråden, såsom en dagDL röstning gör. Dessa nattDL-val sker i pm till LL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Natt-DL är ulvarnasNattDL är deadline för de roller som har förmågor som är bara deras sas- och som ska vara bestämda innan nattDL och som inte syns för alla öppet i tråden, såsom en dagDL röstning gör. Dessa nattDL-val sker i pm till LL
ehum
Halloween 1925
- Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman?
- Ja, Lady Mary. Vi har hyrt in en från en förmedling. Jag har inte träffat honom ännu, men han har de bästa rekommendationer.
- Bra. Åh, Mama!
- Är allt under kontroll, Mary?
- Absolut! Har du sett Rose, förresten?
- Hon är nästan färdig. Och alldeles uppeldad. Bäst att plocka fram grammofonen.
- Haha! Ja, det får vi göra. Carson?
- Jag ska se till att det blir gjort, Lady Mary. Ursäkta mig!
- Tack Carson. Mama, vänta lite... Jo, nu när vi är ensamma – vad tror du om det här om Roses idé att försonas med sin mor? Jag... ja, jag vill inte att Rose ska bli sårad!
- Jag har oroat mig för det där, Mary. Men nu kommer ju Susan ändå hit. Jag trodde hon skulle tacka nej. Förmodligen har hon beslutat sig för att ändå ta sin dotter till sig, trots att hon är missnöjd med hennes val av make. Så – låt oss hoppas på det bästa!
Men i en bil på väg till Downton Abbey sitter Susan MacClare, markisinna av Flintshire. Hon har inga planer på att försonas med sin dotter Rose eller med familjen Crawley. Nej, hon kommer till festen av en enda anledning – att bränna ner Downton Abbey och därmed ta från familjen Crawley vad hon själv redan har förlorat: familjegodset. Och hon har använt sina absolut sista pengar att muta några av deltagarna i festen att hjälpa henne!
REGLER
Var snälla mot varandra och mot LLs
LLs bestämmer, men förslag och frågor är naturligtvis välkomna.
Vid missad röstning riskerar man att kickas från leken. Meddela LL vid förhinder! OBS! Lägg en säkerhetsröst om du vet att du kan ha svårt att hinna!
Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet!
Röster skall fetstilas och motiveras, exempelvis Myrten röstar på Artline för att…Motiveringen ska finnas i röstinlägget. Det är ok med citat.
BOPar (blunda och peka = man röstar utan teori) är förbjudna
Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två spelare varje dag.
Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Man får inte god- eller ondförklara någon utan teori. Man får inte heller antyda sin egen roll. Undvik att outa goda specialroller tidigt i leken (= före DL3). Även om du vet något, teoria om varför du tror att spelaren är god. Senare i leken är det alltid nödvändigt att börja diskutera roller, men vi LLs tycker att spänningen uppehålls bättre om man låter det komma senare. Det är dock inte ett regelbrott att outa en god specialroll, men att undvika det är ett önskemål från LLs.
Det är tillåtet att spöka i tråden. Använd gärna OT-färg. Det är dock förbjudet att teoria i tråden när man är död.
Leken är slut när siste ulven är död eller när onda är fler än de goda.
Deltagarlista
1. Quarter4ever
2. Lobelia
3. Lenis
4. Blacksmithfarm
5. cirkus
6. Habina
7. Snurrfian
8. bollen__
9. Klara
10. Mirtai
11. FiaM
12. Paddington
13. Gabby_Ossi
14 Ferrari
15.Ileo
16. Hedinn
Goda roller
Robert Crawley, greve av Grantham (borgmästare) – Husets herre – tror han. Vi vet att det i själva verket är kvinnorna som bestämmer på Downton! Men Robert avbryta en lynchning under spelets gång. När överdomaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henom”. Har utslagsröst om det blir oavgjort i en röstning. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning.
Mrs Hughes (ängel) – Housekeeper med stenkoll och ett gott hjärta. Kan varje natt skydda en deltagare från att käkas. PM:ar sitt val vid natt-DL.
Mr Bates (ficktjuv) – Lord Granthams betjänt. En man med ett brokigt förflutet och många talanger. Väljer varje natt att låna en annan deltagares specielkraft. PMar före dag-DL “jag vill tjuva från Myrten”. Om Myrten till är ängel kan tjuven kommande natt skydda sig själv eller någon annan medan ängel är utan krafter den natten. Nästa natt fungerar ängeln som vanligt. Bates kan bara stjäla från varje deltagare en gång. Om han upptäcker en ulv och därmed stjäl käket kan han välja på att äta ulven och dö själv på kuppen eller låta käket försvinna. Käket kan dock endast stjälas en gång under spelet. Om Bates träffar på ännu en ulv går han lottlös (och får inte veta annat än det).
Lady Rose Aldridge (välsignad byfåne) – Livsglad ung kvinna som är tillfälligt hemma från USA tillsammans med sin man Atticus. Rose ser kanske aningslös ut, men har speciella krafter. Kan en gång i leken sia en annan deltagare. Pmar då LL före natt DL “jag vill sia Artline”. Förutom siakraft är Rose även immun första gången ulvarna försöker käka henne.
Tom Branson (jägare) – Svärson till greven och grevinnan och förvaltare på Downton Abbey. Irländsk proletär som inte är rädd för att ta i och en jäkel på att skjuta med hagelgevär! Tar vid sin död med sig en annan deltagare. Kan när som helst ändra sitt val genom att PMa LL.
Gäster och tjänstefolk (bybor) – mest intresserade av att dricka drinkar eller servera dem. Inga specialkrafter, men vill att Downton Abbey ska bestå!
Anna och John Bates stuga (goda lyan) - Goda deltagare får eftersin död samtala med de andra döda goda deltagarna. En gång per speldygn får de skicka ett paket till en valfri deltagare. Paket de har att välja på är Förhäxning (den förhäxades röst räknas inte), sia, beskydd, extra röst. De får skicka alla paket en gång i valfri ordning tills paketen är slut.
Onda roller
Susan MacClare, markisinna av Flintshire (ulv i fårakläder) – Roses extremt bittra och otrevliga mamma! Eftersom Crawleys är så godhjärtade och Rose också är hon inbjuden. Ett misstag, för hon vill bara sabba festen och hämnas (oklart på vem!). Har en särskild förmåga, då hon röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna.
Susan har genom mutor lyckats värva några personer (ulvar) bland personal, familjemedlemmar, eller gäster att hjälpa henne. Dessa äter om nätterna.
Och vad har vi mer då? Jo...
Kokerskan Mrs Patmore (god) och andrakokerskan Daisy (ond) (tvillingar med spionegenskaper, en är ond en är god) – Daisy är less som sjutton. Mrs Patmore är det inte. Diskussionerna går höga i köket kan man säga. Efter varje natt-DL får de spioninfo, men bara så länge båda tvillingarna finns i livet. De väljer själva om de vill ha kontakt med varandra utanför leken.
Lady Edith Crawley (ny roll) – ambivalent till det mesta, främst sin syster Mary som hon inte kommer överens med. Alls. Därför har Edith när leken börjar inte bestämt sig vilken sida hon spelar för. Hon kan välja mellan att vara ond och har då tre chanser på sig att under natten gissa en deltagare som finns i lyan och därmed bli vanlig ulv. Eller vara god och leka som bybo.
Raden ovanför deltagarlistan.ehum
hur ser vinstvillkoren ut
eller är jag blind- hittar inte att det står nåt om det
Raden ovanför deltagarlistan.
Vilken härlig rolllista!
Oh my god - nu dök @Monstermom (ha ha jag kunde tagga) upp!
Är du en bonus LL måntro? med avseende på avataren gissar jag att du är en dito
Sitter och klurar på fördelningen. 16/3 är 5.33333....
6 namngivna goda och X bybor.
2 namngivna onda och Y ulvar.
Och en okänd.
En gissning på att Y = 3. Eller något helt annat eftersom den onda sidan har chansen att bli en nån (kvinna) starkare om den okända skulle välja den onda sidan.
Följdfråga på detta. Den onda tvillingen. Ingår den i lyan?
Jag jobbar
börjar strax jobba
Absolut! Tänk att alla går runt i smoking nu för tiden. Amerikanskt. Men vissa vänjer sig aldrig...
Jag förstår inte frågan. Och har vi ens blivit presenterade!?
Kära nån! Jag tror en av gästerna har blivit sjuk! Nåja, självkontroll är inte något alla är begåvade med... Carson! Vill du hjälpa den här... personen undan, där hon kan göra mindre av ett spektakel av sig själv?
Men... varför?
Mary? Cora? Vad är det som pågår? Är det här något slags... modern fest? Var det meningen jag skulle anlänt iförd en maskeraddräkt av något slag? Bagare?
Vänjer sig är vad svagare sinnen gör när de inte orkar kämpa emot degenererande influenser från mindre civiliserade trakter!
Lady Edith Crawley (ny roll) – ambivalent till det mesta, främst sin syster Mary som hon inte kommer överens med. Alls. Därför har Edith när leken börjar inte bestämt sig vilken sida hon spelar för. Hon kan välja mellan att vara ond och har då tre chanser på sig att under natten gissa en deltagare som finns i lyan och därmed bli vanlig ulv. Eller vara god och leka som bybo.
Nu tar vi det här direkt - du säger till mig, Lady Mary Crawley, vad jag ska göra?snälla, skulle vårt eminenta värdpar och gran vara så underbara och OT-färga sina inlägg
Fast samtidigt så finns det stora möjligheter för oss på den goda sidan att få mycket information, vi har en ficktjuv, en byfåne som har en sia och sen den goda lyan som har möjlighet att skicka paket, och så det spännande spionrollen, den borde kunna ge en hel del bara man kommer underfund med vem man kan lita på.Funderar vidare kring fördelningen. Jag vill inte gärna se att det är mer än fem onda från början eftersom vi har en som kan välja att bli ond. Sex onda från början skulle ge en fördelning på 7-9 om det vill sig illa. Känns som ett väl stort övertag för de onda.
Fast samtidigt så finns det stora möjligheter för oss på den goda sidan att få mycket information, vi har en ficktjuv, en byfåne som har en sia och sen den goda lyan som har möjlighet att skicka paket, och så det spännande spionrollen, den borde kunna ge en hel del bara man kommer underfund med vem man kan lita på.
Fast spionrollen är ju dubbel. Den onda sidan får samma information. Förvisso till en ond utanför lyan, men infon finns ju där ändå. Det gör det ju lite extra svårt att hitta vem man kan lita på, känner jag lite spontant. Den onda sidan har också fördelen av den dolda rösten som kan ställa till med rejäl förvirring om det vill sig illa. Och då då möjligheten att onda sidan kan bli en mer än den är från början. Jag tycker nog balanserat i leken är rätt bra så här på pappret.Fast samtidigt så finns det stora möjligheter för oss på den goda sidan att få mycket information, vi har en ficktjuv, en byfåne som har en sia och sen den goda lyan som har möjlighet att skicka paket, och så det spännande spionrollen, den borde kunna ge en hel del bara man kommer underfund med vem man kan lita på.
Fast hade jag skrivit den goda sidan så hade ju frågan varit om jag inte var på den så ordval tycker jag är rätt vanskligt att slå ner på, det spelar ju liksom inte så stor roll vad man skriver, det finns alltid något man kan vända emot. Självklart har den onda sidan rätt starka kort också, och väljer den ambivalenta att spela för onda sidan så blir den rätt stor. Nackdelen för den onda sidan är att det är lätt att käka/lyncha de onda som står utanför lyan för att de kanske sticker ut lite, fördelen med det kan vara att lyan vid en lynchning kan bli godförklarad men samtidigt så minskar de antalet onda.Alltså...dagens godförklaring av sig själv och ingen analys alls av onda sidans styrkor Jag noterar.
Själv tycker jag att onda sidan har rätt starka kort. Onda sidan har ju en egen spion med allt vad det innebär. Goda lyan får som jag förstår det inga spionrader och då kan det bli jäkligt svårt att hitta vem som är god så paketen kan hamna lite varsom. Dessutom kan ju den som får välja sida välja att bli ond.
I övrigt så håller jag med @Klara om att fördelningen med max 5 onda från början låter rimlig.
Nä? Det blir de väl inte? De vet ju, lika lite som goda, vem som är den onda utanför lyan, eller hur? Då bidrar väl inte en lynch av denne till att man blir godförklarad?Fast hade jag skrivit den goda sidan så hade ju frågan varit om jag inte var på den så ordval tycker jag är rätt vanskligt att slå ner på, det spelar ju liksom inte så stor roll vad man skriver, det finns alltid något man kan vända emot. Självklart har den onda sidan rätt starka kort också, och väljer den ambivalenta att spela för onda sidan så blir den rätt stor. Nackdelen för den onda sidan är att det är lätt att käka/lyncha de onda som står utanför lyan för att de kanske sticker ut lite, fördelen med det kan vara att lyan vid en lynchning kan bli godförklarad men samtidigt så minskar de antalet onda.
Fast spionrollen är ju dubbel. Den onda sidan får samma information. Förvisso till en ond utanför lyan, men infon finns ju där ändå. Det gör det ju lite extra svårt att hitta vem man kan lita på, känner jag lite spontant. Den onda sidan har också fördelen av den dolda rösten som kan ställa till med rejäl förvirring om det vill sig illa. Och då då möjligheten att onda sidan kan bli en mer än den är från början. Jag tycker nog balanserat i leken är rätt bra så här på pappret.
Goda sidan har ju max två sior. Förutsatt att den goda lyan lyckas skicka paketet till en god.