HALLOWEENBAL PÅ DOWNTON ABBEY (ulvlek)

Fast tjuven fungerar ju som en siare också - den vet ju vilken sida en person är på när den har stulit dens skills(förutom själva skillen).
Jo, det gör de ju. Och den som väljer sida också, om den väljer den onda sidan och missar att gissa sig in i lyan. Då har hen tre (troligen, hen kan ju råka gissa på den onda tvillingen) spelare som den vet om.

Nä? Det blir de väl inte? De vet ju, lika lite som goda, vem som är den onda utanför lyan, eller hur? Då bidrar väl inte en lynch av denne till att man blir godförklarad?
Det har hänt vid åtminstone ett tillfälle tidigare, då var jag ond utanför lyan, @LenaH ulv i lyan och satte igång ett drev mot mig vilket gjorde henne godförklarad i nästan hela den leken.

Okej Detta har hänt (mer eller mindre):
Jag förutsätter att de rösterna som kommer efter DL inte kommer att räknas in i statistiken men att det inte räknas som en missad röst, right ?
Men tycker det är en mycket bra idé att alla som missar röstningen oavsett hur sent denne kommer på det, ska berätta vem denne skulle röstat på och varför.

Jag antar som dig att missade röster inte kommer att räknas in i statistiken. Men hur menar du efter DL - alla missade röster kommer väl in efter DL ;)

Eller funderar du över att röster som kommer med typ en minuts försening inte räknas som missad men de som kommer väldigt sena räknas som missade? Det funderar iaf jag över.
jag tänker mig att alla röster som kommer efter DL inte kommer med i statistiken annars är ju DL liksom meningslöst. O_o men jag tänker att de som kommer efter DL-uppdateringen räknas som missade - typ. Om nån ens röstar då med motivering och allt det blir ju jäkligt märkligt att lägga en röst med motivering när alla vet vem som har åkt liksom
Då hänger jag med vad du tänker. Fast jag tror det kan säga ganska så mycket om personen som motiverar å röstar i efterhand iaf, även om resultatet av lynchen blivit känt
Jag tycker att det känns som att cirkus rör till det för sig (och oss?)? Att man om man missar DL tvingas skriva vem man skulle ha röstat på gör väl inte att de som kommer med försenade röster kommer att räknas i lynchen? Jag fattar inte logiken där, men det verkar som om Paddi redde ut det i alla fall.

Ett antal rollfunderingar:
Här blir jag förvirrad. Först skriver du att han dör själv om han käkar ulven och sedan att han inte kan stjäla från någon annan ulv efter det. Men det kan han väl inte oavsett om han dog? Eller?
En annan fråga om tjuven - om den stjäl av fårulven - vad händer då? Om den käkar så fattar jag, men om den inte käkar får den fårulvens förmåga att rösta dolt?
Alltså fårulven vet den om vilka som är med i lyan eller inte? fattade inte riktigt? Eftersom det verkar som att det är ulvarna som äter om nätterna och inte fårulven?
Mycket snack om fårulven här:cautious:

Sitter och klurar på fördelningen. 16/3 är 5.33333....

6 namngivna goda och X bybor.

2 namngivna onda och Y ulvar.

Och en okänd.

En gissning på att Y = 3. Eller något helt annat eftersom den onda sidan har chansen att bli en nån (kvinna) starkare om den okända skulle välja den onda sidan.

Följdfråga på detta. Den onda tvillingen. Ingår den i lyan?

Matematiska funderngar, känns vettiga många har hållt med om dem också.

Vet tvillingarna om vilken som är dens tvilling mao, även om de väljer att inte ha kontakt med varandra utanför leken sas?
jag undrar även över detta : Edith får alltså tre chanser att hitta en ulv, men bara om hon väljer att spela som ond? Eller är det att valet blir automatiskt om hon gissar fel på tre ulvar så blir hon god ? Eller så väljer hon direkt att vara god och blir då bybo? Och vad händer i så fall om hon hon väljer spela som ond och att gissa tre gånger och inte hittar en ulv?:confused:
ehum
hur ser vinstvillkoren ut:confused:
eller är jag blind- hittar inte att det står nåt om det:idea:
Q frågar en massa, i vanlig anda, men missar vinstvillkoren. Hmm....

Nedanstående hittar jag inget svar på ? @Myrten @Artline?
Kan inte se om ngn redan ställt frågan men, kommer det stå i spioninfon vilken sida Lady Edith väljer?
Om denne blir siad, kommer man bara få veta rollnamnet eller även vilka sida hon valt?

Nä jag måste rösta nu. (första rösten, som vanligt :p)
Q sticker ut nu efter en snabb genomläsning.
Dels hennes inlägg om fårulven ger mig en känsla av att hon vill ta distans från rollen och markera att hon inte vet något (= jag är inte i lyan då hade jag inte behövt fråga detta)

Cirkus tankar kring Missat-DL-regeln känns en aning snurriga, de med.

Och så Snurrfian som menar att lyan kan bli godförklarad om de röstar ut den onda spionen, det har tydligen hänt förut. Men det gör ju också att folk har fått upp ögonen för det. Och som jag skrev, lyan vet lika lite som de goda om vem som kan vara ond spion (förutom att de då kan ta bort sina kollegor ur ekvationen) - vilket borde leda till att man inte blir godförklarad för en sådan sak.

Så... Vem tror jag är mest ond nu?
Det får nog faktiskt bli Q, jag får känslan av att hon vill ta avstånd från fårulven på ett sätt som får mig att undra om hon faktiskt vet vem det är som har den rollen. Därför:

Blacksmithfarm röstar på quarter4ever

Även jag håller med om att det känns troligast att det är 5 ulvar från början (max) och så Edith.
Sedan har vi ju den onda spionen som inte räknas in i vinstvillkoren (goda vinner när alla ulvar är döda, onda när de är fler än goda)

Hmm. Fråga då @Myrten @Artline
Om jag nu utgår från 5 "grundulvar för att skriva mitt exempel här:
Goda måste få ut alla ulvar (5 eller 6 beroende på om den som får välja har valt och gissat sig in i lyan)
Onda ska vara fler än goda - där räknas den onda spionen in och eventuellt Edith (oavsett om hon gissat sig in än eller inte?) I så fall 6-7st.
Stämmer detta?

Teoriar vidare enligt detta:
Det skulle kunna betyda att det står 6-10 nu, ev 7-7 imorgon om Edith väljer onda *och gissar sig in direkt*, en god lynchas och käket lyckas.
Då vinner onda om de lyckas lyncha en god till?
Fördelen för goda här är ju att de inte känner till sin spion och förhoppningsvis käkar eller hjälper till att rösta ut denne. Fast det i sin tur innebär att ingen mer spioninfo kommer i leken...

Edit ** Antar att det räcker att Edith väljer onda sidan för att räknas som ond enl. vinstvillkoren? LL?
Väljer Edith onda sidan så räknas hon in som ond i vinstvillkoren oavsett hon är i lyan eller inte :)

Jag vet inte jag... Blir bara snurrig av att läsa alla diskussioner som varit hittills och alla olika roller som kan hitta på en massa jäkelskap. :crazy: Så jag har inte så mycket att tillägga ännu, mer än att jag hajade till rejält när snurrfian godförklarade sig själv så snabbt och minns när jag gjorde det sist (och var ond). Men det behöver förstås inte betyda något. :banghead:

Kokerskan Mrs Patmore (god) och andrakokerskan Daisy (ond) (tvillingar med spionegenskaper, en är ond en är god) – Daisy är less som sjutton. Mrs Patmore är det inte. Diskussionerna går höga i köket kan man säga. Efter varje natt-DL får de spioninfo, men bara så länge båda tvillingarna finns i livet. De väljer själva om de vill ha kontakt med varandra utanför leken.

Nu när jag läser igenom rollista för hundrade gången, slår det mig att det här kan bli en riktigt jobbig twist för tvillingarna. De vill ju gärna bli av med den andre, men samtidigt blir de ju av med spioninformationen då...

Och jag måste lära mig att inte vara med i Myrten-lekar när jag inte har tid att sätta mig in i konstiga rollistor och 576 olika möjliga scenarion. :p :banghead

Jag har i alla fall hittat hit. Kommer INTE lägga större delen av min tid på att förstå roller och möjliga (eller omöjliga) scenarion pga dessa utan tar det efterhand.

Jag tycker att det känns som att cirkus rör till det för sig (och oss?)? Att man om man missar DL tvingas skriva vem man skulle ha röstat på gör väl inte att de som kommer med försenade röster kommer att räknas i lynchen? Jag fattar inte logiken där, men det verkar som om Paddi redde ut det i alla fall.

Nedanstående hittar jag inget svar på ? @Myrten @Artline?

Frågan om Edith vill jag avvakta med till Artline, som skapat rollen, kommer in. Om hon haft någon idé som vi inte diskuterat eller som jag missat.

Om att den som missat rösta ska göra det i efterhand kan jag kommentera, för det har vi pratat mycket om och vi var överens om en ståndpunkt: vi testar regeln enbart för att underlätta spelet. När någon missar att rösta blir det ofta en lucka i teoriande och resonemang när man kommit en bit in i leken. Därför tyckte vi att vi kunde testa det här, för att ta bort luckor i röststatistiken. Sen är det naturligtvis inte samma sak, för en efterhandsröst kan ju anpassas efter lynchens resultat - men även det är något att teoria om.

Efterhandsröster påverkar inte försenade röster eller något annat. De är bara för att få motiveringar från den som missat rösta.

Och jag måste lära mig att inte vara med i Myrten-lekar när jag inte har tid att sätta mig in i konstiga rollistor och 576 olika möjliga scenarion. :p :banghead

Jag har i alla fall hittat hit. Kommer INTE lägga större delen av min tid på att förstå roller och möjliga (eller omöjliga) scenarion pga dessa utan tar det efterhand.

Men hallå, både Edith och tvillingarna är @Artlines skapelser! Fast det var ju inte så att jag klagade när hon kom med förslagen direkt...:rofl:

Vill ni att vi ska vara OT-färgade även som Artline och Myrten eller är det bara när vi är Cora och Mary förresten? Jag är på jobbet just nu, så då är jag (som ni märker) Myrten. And now I have better things to do, so I will stop talk nonsense! (That was Mary!)

Men hallå, både Edith och tvillingarna är @Artlines skapelser! Fast det var ju inte så att jag klagade när hon kom med förslagen direkt...:rofl:

Vill ni att vi ska vara OT-färgade även som Artline och Myrten eller är det bara när vi är Cora och Mary förresten? Jag är på jobbet just nu, så då är jag (som ni märker) Myrten. And now I have better things to do, so I will stop talk nonsense! (That was Mary!)
Note to self: Artline är lika jävlig som Myrten när det kommer till nya roller och krångliga lekar

Note to self: Artline är lika jävlig som Myrten när det kommer till nya roller och krångliga lekar

OMG! :eek:
- Carson, we have a rude guest here. Can you...?
- I'll take care of it mylady.
KRASCH, BOM, BANG! *Hysteriska skrik*
- Mission completed, mylady.
- Thank you, can I have some more champagne? And do wipe that... blood off your sleeve!

Så är ni missnöjda med de rollerna så är det Myrten ni ska skälla på eftersom hon inte protestera :angel::D

Jag känner mig lite osäker på att jag ska hinna hem i tid till dl så för att vara på den säkra sidan så måste jag lägga en tidig röst, jag kan hålla med BSF att Qs avståndstagande till fårulven är lite skumt men å andra sidan så vet jag inte om det säger så mycket.
Jag har fortfarande lite agg mot @Klara för hennes X och Y uppställningar, det är ett väldigt räknande från hennes sida och min hjärna går i baklås. :arghh:
BSF å andra sidan räknar inte alls, eller jo lite men det brukar vara hon som börjar med sina uppställningar.
Sen är det många som inte ens har hunnit skriva något, vilket gör det svårt att försöka utläsa något av det.
Jag hoppas att jag hinner in innan dl och några fler har skrivit så att det kanske finns något mer att gå på men just nu tycker jag att Klara är skummast med sina uträkningar och jag tror att hon lägger in X&Y för att förvilla mig fullständigt. ;)
Snurrfian röstar på Klara

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar