Hålla rent hem i vårtider

fryckan

Trådstartare
Ja hur sjutton gör man? Jag dammsuger varje dag nu, ryktar vovven varje dag då han släpper ett ton hår och skurar så ofta jag orkar. Men likförbannat är det smuts synligt så fort jag stänger dammsugaren :p Hur gör ni för att ha så rent som möjligt den här tiden på året?

Sv: Hålla rent hem i vårtider

Jag ger tusan i att städa ;)

Inte riktigt, har sopborste framme så jag kan sopa upp det värsta. Annars blir det borstning och trimning så det mesta håret tas bort på så sätt, torkar de noga alt. dusch när de varit ute.

Sen är det bara att inse att det blir smutsigt och att i nästa hus jag flyttar in i så är groventre ett måste!

Man försöker inte vara så pedantisk. Tro mig, ju mer man fejar...desto mer manisk blir man ;)

Det är inte hållbart för mig att dammsuga 2-3 gånger om dagen och torka golvet varje dag. Därför använder jag glatt innetofflor och dammsuger/torkar golv när jag känner för det (Tre-fyra gånger i veckan) ;) Försöker hålla hundarna i hallen tills dom torkat men den lösningen håller inte alltid.

ähm.. jag borstar av fötterna innan jag lägger mig för att inte hela grustaget ska hamna i sängen :angel:

Jag tar hundarna raka vägen från promenaden in i badrummet och duschar av dem. Sedan sopar jag i hallen då och då för att inte värsta smutsen ska komma in i hemmet.

Man dammsuger och torkar under tiden man upprepar mantran "Jag ska aldrig mer ha en långhårin hund, jag ska aldrig mer ha en långhårig hund"

Men en jag vet lärde sina hundar snurra runt på en handduk innan de fick gå in.

Sopborste kan nog vara bra att köpa!!

Man försöker inte vara så pedantisk. Tro mig, ju mer man fejar...desto mer manisk blir man ;)

Hehe pedantisk kan man inte anklaga mig för att vara, men jag gillar inte knasterkänslan under fötterna av gruset :p

Man dammsuger och torkar under tiden man upprepar mantran "Jag ska aldrig mer ha en långhårin hund, jag ska aldrig mer ha en långhårig hund"

Lättaste lösningen är alltså att sätta ut Max på blocket :idea:

Hur gör ni för att ha så rent som möjligt den här tiden på året?

Det får bli lite som det blir. Jag torkar tassar, dammsuger och torkar golv så mycket jag orkar men när jag inte orkar mer så blir det skitigt. Simple as that. Jag kan ju inte göra mer än mitt bästa.

Jag har två whippetar med teflonpäls, så det räcker i princip alltid att bara torka tassarna med en liten handduk - även om de har sprungit runt i lera.

Däremot släpper Dafne mängder av päls just nu (borstar bort stora tussar varje dag), så det blir lite mer dammsugning just nu om man inte vill få vass whippetpäls i fötterna.

Efter de promenader min cavalier blir extra smutsig går vi in i duschen och tvättar av magen och tassar.
Dock så blir tassarna inte 100 % rena utan man får smutsiga spår istället. Det blir en del dammsugning och torkande med andra ord. Värst var när man fick med sig mycket grus hem förut.

Mitt mantra när jag varit hundvakt åt långhåriga hundar är: "Jag ska aldrig själv äga en långhårig hund" ;)

1. Robotdammsugare som går varje dag
2. Försök torka av tassar/mage osv.
3. Försök få till så att hunden ligger och torkar tex i hallen innan han springer in i resten av hemmet. Lättare om smutsen är någorlunda samlad.
4. Acceptera att det kommer vara smutsigt. Innetofflor är toppen.

1. Robotdammsugare som går varje dag
2. Försök torka av tassar/mage osv.
3. Försök få till så att hunden ligger och torkar tex i hallen innan han springer in i resten av hemmet. Lättare om smutsen är någorlunda samlad.
4. Acceptera att det kommer vara smutsigt. Innetofflor är toppen.

Skriver under på detta! Om man har möjlighet är det bra att försöka hålla rent just utanför sin dörr också, dvs sopa och eventuellt spola bort damm och grus nån gång i veckan, det tycker jag gör stor skillnad.

Med 5 st korthåriga hundar som fäller året runt, så är det typ städning jämt som gäller.

Det dammsugs 1-2 ggr per dag, och våttorkas lika ofta. Jag har en rejäl dörrmatta vid ytterdörren där smutsen samlas när man torkar av tassarna, och samma gäller för altandörren när dom kommer in den vägen. Är dom så pass skitiga att det inte går att bara torka rent, så får dom torka på sina egna rum. Det ena har en egen dörr ut, men det andra är i anslutning till hallen så då brukar jag bara lyfta hundarna över tröskeln. Ser rätt kul ut, kan jag tro - 35 kg stel Amstaff i famnen ;)
Vid väldigt dåligt väder har jag filtar i soffan som skakas någon gång om dagen, vid övrig tid så dammsugs soffan varje dag. Alla bord, byråar etc torkas av varje dag - dit flyger deras hemska hår alltid på något magiskt sätt.
Har valt att ha så öppet som möjligt i möbleringen, för att minimera ansamling av hår/damm.
Deras egna rum städas lika ofta som resten av huset, plus att deras fällar/filtar tvättas och byts ut några gånger i veckan.

Jag föredrar att bada hundarna så sällan som möjligt, gör alla får helt galna ryck efteråt och river hela huset. Plus att det luktar blöt hund medan dom torkar.

Kl
Skönt att jag inte är ensam...
Tycker inte att det hjälper att torka. Eller ja, klart det blir bättre men den fina sanden (som dessutom är svår att dammsuga bort), är kvar tills de torkat och att duscha 18 gånger/dag orkar jag inte. Så det är städa som gäller, men det blir inte så ofta som det hade behövts... Då fäller ändå inte mina.

Funderar på robotdammsugare så småningom. Efter flytten kanske det blir nån vits i att låta de torka i hallen också, men jag är osäker. Ligger så till att det dras runt överallt iaf om man inte städar undan det direkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 455
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 987
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka