Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Råkar det vara hingstfölet på den hemsidan jag tipsade om? :laugh:

KL

Idag sadlade jag på Lúkas och red. Han slängde sig åt sidan när vi mötte ett par storhästar - och började halta.
Ökade på lite och han blev riktigt halt. Jag slängde mig av och kände igenom benet, kollade under hoven - javisst satt det en stor sten där :grin:
Fortsatte ridturen med traaav, trav, trav. Fick tre riktigt bra galoppfattningar idag :banana:
En tog han i så mycket att jag höll på att flyga ur sadeln! :D
Sen la han sig i en sju jäkla ökad tölt??! när jag tog ner honom.
Den trodde jag inte fanns. :eek:

(Nu ska jag gå och lyssna på när mamma bråkar med min syster, hon har rymt ut igen.. :grin:)

Tömkörde Kaela idag, det gick super.:)
Skulle iväg och låna hem sadlar som skulle provas på kaela imorgon, men dom hade stängt:(
Får bli nästa vecka istället *suck*

Hon har fått en ny Huva från Hööks+Ny lädergrimma med mässingspännen till henne och fölis!!
Också var vi i Ullared idag och inhandlade 2 dunkar Linfröolja,Kylgele,Aloevera gel och nya ridhandskar till barnen bla.

:)

imorse tömmkörde jag både Romeo och Thengill, gick verkligen SKITbra med båda två, romeo gick jättebra med sitt träns, första gången han hade bett och träns hos mig.
gick i form stuntald med weei vågade inte ta för mkt i tömmarna han e sååå himla känslig och fin i munnen och bara tyglarnas vikt är ju nog för honom.
och sån jäkla kondis han har alltså fick springa runt massa varv och göra allt möjligt och han var långt ifrån det minsta svettig när vi var klara.

skönt man har en shettis som motionerar sig själv i hagen iaf.
och han har inte gått upp nämnvärt sen de släpptes på bete här i mitt nya stall...men håller dem under uppsikt och de får vila magarna minst halva dygnet varje dygn.
ångar inte en sekund att jag köpte en hingst så himla skönt och har aldrig träffat en så himla snäll hingst, ett barn skulle lätt kunna hantera och rida honom. han bara står helt blick stilla och njuter när man borstar honom.

tur 2 av 3 hästar inte har lätt för att bli feta iaf.

längtar tills jag hittat en sele och vagn till Romeo ska bli skitkul o ut och köra med honom så himla skönt att han har en sån himla grundkondis så det inte behövs flera månader av uppbyggande precis.
så ska thengill få springa brevid.

tömmkörde sen thengill lika lydig som vanligt, han e verkligen underbar kan gå helt lös brevid mig och lyder varje vink...älskar att han e så himla lydig.

gick massa i skogen och utforskade våra hagar närmare, hitta en jättemysig hage i skogen som jag kanske kan få använda skulle va perfekt till mina tjockisar.

men just nu har jag en då tillräckligt med hagar....2 små sötnosar och 6 hagar....
någon som behöver bete?

iaf, tömmkörde sen thengill på en äng där de tatt hö, först skulle han bråka lite som den gången ni fick bilder men ju mer jag enträget fortsatte att låta han springa destå piggare och lydigare blev han till slut sprang han runt i SKITFIN FORM i TRAV hela varvet runt varv på varv pigg och helt j*vla underbart fin.

DET ska ni få se bilder på såfort jag har kameran med.

så himla skönt, skall verkligen fortsätta jobba på tömmkörningen den gör nog himla mkt för thengill
han var ganska svettig eftersåt så han hade fått jobba en hel del.

tränade galoppfattningar med både han och Romeo.
och tempoväxlingar + övergångar.
+ reaktion.

imorn skall jag hinna hitta på nåt mer med dem...längtar tills jag fixat vagnen hit vagnen till nya stallet te thengill så vi kan ut och köra igen, det kommer göra susen för maggen...
så kan romeo springa brevid med....perfekt.

ÄLSKAR MINA POJKAR SÅ HIMLA MKT.

Glampi mannen skall på unghästmönstring i höst har bara inte bestämt mig riktigt hur jag skall göra och vilka mönstringar vi ska på.

svårt det här...mkt o tänka på när man har 3 underbara hästar...älskar er alla 3 ni är bara för underbara.

thengill o romeo e så himla söta när man kommer direkt upp me huvena och så kommer de skrittandes eller springades i full fart när man kommer hihi.

MATTE ÄLSKAR ER ALLA 3.

Senast ändrad:

My point of wiev är att det är fel att "låta magarna vila från mat",
hästar mår bäst av att kunna småäta o plocka i lite mat hela dygnet.
Dvs när de inte vilar eller leker tex.

De äter ju lite åt gången och långsamt,
har hört vetrinär som sagt att många hästars magproblem och magsår beror på att hästarna äter just bara halva dygnet och sen
får de äta hur de vill andra halvan.
Magsyror och dyl gör då att hästen får magsår.

Som sagt, det är bara vad jag har hört och därför behöver aldrig mina hästar vara utan mat (även om de inte alltid väljer att äta)
så har de en liten hö eller halmtuss de kan plocka med även nattetid om de står inne.

Vad roligt att det går bra för dig!! :)

Jag har tänkt mycket på dig!

Du lovade att du skulle pm'a ett filmklipp med första töltförsöken men jag väntar fortfarande på det ;)

(minns du att vi pm'ade om att vi kunde hjälpas åt för att hitta tölten då jag också har problem med en av mina..)

oookej som sagt....jag kan aldrig skriva nåt utan att någon hittar nåt "fel" i min text....

men men.

som jag skrev så "vilar alltså hästarna från BETET" det betyder ju inte att jag ställt dem i en box helt utan mat eller i en gruspaddock tills nästa dag.

men jag trodde inte jag skulle behöva förklara allt in i minsta detalj för att folk ska sluta klaga.

men just nu står de i en nerbetad hage där de kan plocka hela tiden men där de inte har så extremt mkt mat som på betet.
de fick t.o.m lite hö nu ikväll för att det regnade och jag tyckde de skulle ha nåt annat än massa blött gräs i magen som bara fyller ut och de ser ännu fetare ut.

så de svälter knappast hos mig.

jag skulle helst slippa allt krongel och bara släppa dem på betet o ha dem där jämt men jag är för rädd för att de skall få fång om jag gör det och min valack är ju redan nu FÖR fet.
skulle kunnat ha munkorg på han iaf men vet inte om jag vågar lämna honom med den helt ensam hela natten utan tillsyn han kan ju fastna vart som helst. har aldrig grimma i hagen heller för den delen.

jag tror jag gör lite som jag vill och tycker verkar bäst nu när jag har eget stall, det blir nog bra i slutändan skall du se, men tack endå.

Senast ändrad:

Eeeehhh, men ursäkta :crazy:

Jag har väl ändå inte skrivit att du har skrivit/gjort fel?!

Jag skrev att JAG tycker det är FEL tänkt att göra så,
om man tänker till hästens anatomi och hur de fungerar.

Men det är min åsikt, jag reflekterade aldrig ens över att det var du som skrivit det inlägget (varför tror du att folk klagar på dig så fort man tänker annorlunda?!).

Herregud, snart törs man inte ens andas på det här forumet,
jag trodde att ett forum var just ett forum för olika åsikter och kunskaper..

Gullan, ska du fräsa så här så fort nån skriver nåt som reflektion på dina inlägg så får du snart blunda när nån annan skriver nåt.

Jag blir väldigt ledsen när du försöker få det till att jag har sagt att du inte ger dina hästar mat och slänger ur dig rena skiten bara för att jag råkade svara på ditt inlägg.

/Linn - som funderar på att överge forumet då det blivit så dålig stämning på islandsdelen.

Nej gör inte det!

Jag kommer ju att få hem mina två Jörp-söner om 2 veckor, då kanske jag behöver lite tips och råd.:laugh:

Funderar på varför det inte finns nån tråd för -04or?

Du får väl starta en:idea:.
Jag har två st som jag tänkte sätta igång med snart så jag hänger nog på i såna fall!

Ja! Jag har också en 04:a och hänger på i så fall!

Gullan: Det är ju inte lätt att veta att du menar att hästarna vilar från betet när du skriver att de vilar magarna. Man kan då lätt tolka det som att de under den perioden inte får någon mat. Det är det krångliga med forum, man tolkar ordagrant eller läser mellan raderna där personliga fördommar/åsikter/erfarenheter avgör hur man tolkar andras inlägg. Det är inget konstigt med det och alla har ju rätt att uttrycka sina tankar.

Men nu släpper vi det här och har kul tycker jag!

//Julia

Impulsköpen blir oftast bäst! :D :p ;) :bump:

Jaa, men det gäller ju att veta att man faktiskt klarar av att göra ett impulsköp också.
Sitter och tittar runt på föl nu istället för en 3 åring. Hittar inga treåring i min prisklass ..

Salka9: Japp, det är den :)

Fast det är ju en bättre investering för dig (med tanke på att du ska jobba med hästar det kommande året och det verkar som om du kommer att ha möjlighet att ha egna träningshästar) att köpa en tre- eller ännu hellre oinriden fyr- eller tom femåring. Som du var inne lite på att utbilda och sedan sälja i när du har ridit in och utbildat den.
Men självklart handlar det om vad man har pengar till;), men det blir fortare pengar tillbaka om man säger så! Det kanske inte är så lätt att hitta alltid men jag tycker då och då att man ser hästar i "inridningsålder" till salu för ganska låga summor.

*kl*

Det går ju j**ligt bra för svenskarna på NM ju :bump::banana: :D

Nu ska jag ut och gå med min lilla skrothög! :D

Jag va lite inne på din idé först ..
men efter att ha tänkt efter lite och sett över möjligheter och så, så har jag insett att det är rätt lägligt att köpa ett föl ..
Jag är lite i valet och kvalet om man säger så .. Har nu hittat ett par superfina föl och inga unghästar i min prisklass ..

Svårt det där !

Tjohoo

Idag har vi varit på tävlingsbanan och tränat, inför tävlingen ästa vecka. Jag behövde bygga upp självföroendet igen för galoppfattning på bana. O det gick strålande, med galoppfattningarna, alla blev rätt. Men kvekkisen har ju inte hälften så mkt energi på bana som hemma i skogen! Hemma trillar hon på klockrent o på banan blir det mkt travtakt o galopphopp. Tyvärr blev det inga vidare töltbilder på mig o kvekki (pga kompisen som ändrat inställningar i kameran utan att jag ändrat tebaks). Men desto finare bilder på min kära Mathias o kvekki ihop! Hon blir lite framtung med mer vikt på ryggen men går mer stabil i gengäld.

stolt.jpg

Rätt galopp! Nu kan vi va med o fajtas i V5 igen :)
sgalok.jpg

Hmm, kan inte låta bli, så här ser jag ut för att "kolla bogarna", vackert va?
sgalful.jpg

Mathias råkade få en fin trav vid galoppavsaktning-
mtrav.jpg

O mkt fin tölt på min lilla prinsessa
mtolt.jpg

O nu vill han ha en egen isländsk ferrari, tölten har han fått smak för. Har ni några tips på bra pålle hör av er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 249
· Visningar
64 887
Senast: Mirre
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar