Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hon är fem år, o de fem åren har gått fort...

kveikjafolis.jpg

:love:

Hon är så fin din lilla tjej!
När det lossnade så lossnade det med råge,
hur rejält som helst från att inte alls ha varit ngn 'eyecatcher'
men nu är hon ju hur läcker som helst :love:

Vad duktig din sambo är! :bow:
Har han ridit mkt?

Han sitter likadant som min sambo :D

kl

Varför kan inte alla bara tycka och tänka som jag? Tänk vad mycket bättre och vad mycket lättare allt skulle bli då! :D

Jag är så trött på att inte få bestämma själv över min hästs situation. Trött på alla olika åsikter hit och dit och trött på att min prins inte får ha en hel flock att gå med utan bara får ha en hagkompis. Ännu tröttare på att denna enda hagkompis har och kommer att bytas ut vid flera tillfällen. Suck.

Ge mig ett fint stall någon där det finns paddock, lösdrift, boxar, bra ridvägar, bra folk och många hästar!

//Julia

Bara för att förtydliga så att inga misstolkningar sker: Jag trivs bra där jag har Thytur. Ägarna till stallet är härliga människor som jag verkligen trivs med och det är goa människor i stallet. Det har bara varit lite rörigt kring det här med flocksammansättningar och funnits några missförstånd som nu är utredda (tack och lov!) Så nu behöver jag inte vara irriterad längre =)

Det är ju alltid svårt med alla olika åsikter och när jag skrev mitt inlägg så var jag väldigt upprörd och irriterad. Det syftade mest på att jag ville ha ett eget stall där jag kan bestämma allt själv och inte att jag ville flytta Tytte ;) Samtidigt finns det många fördelar med att vara inackorderad, och stället jag står på nu har just MÅNGA fördelar.

Så, nu är det förtydligat.

//Julia

Ja, min kära sambo lyckas rätt bra! Från att ha töltat första gången för ett par veckor sedan. Han har ridit mycket när han var liten, så han sitter stabilt o kan grunderna(full fräs i skogen :D ). De senaste två åren har han även ridit på min Andi o korta turer på Kvekki. Han behöver finputsa på tölthjälperna men av någon underlig anledning så studsar kvekki inte runt lika mkt när han rider? Detta passet var hon passaktig första halva varvet, men sen gick hon bara! Med mig var det travtakt o "galhopp"... Jag behöver äta mig större tror jag... :D

Det är väldigt roligt att han så seriöst börjat prata om egen häst nu! Vi har hittat ett par på nätet, men det är långt att åka o provrida. Vi får se hur det blir, men förhoppningsvis får vi hem en lite större ferrari (kvekki är ju på gränsen till för liten för honom). Problemet är bara att han vill inte ha tre hästar hemma o då måste Andi flytta... :(

Att han inte sitter så bra beror på att stiglädrena inte kan bli längre än vad han har. Han kommer lixom inte ner med benen, det ser bttre ut barbacka. Men jag skall köpa nya herr-läder åt honom.

Nu känner jag mig grymt taskig men det känns nästan som att hon trivs bättre med din sambo. Om man jämför bilderna så rider han lugnare och inverkar mindre, du verkar i det närmaste överambitiös och jobbar för mycket helt enkelt och borde kanske minska dina hjälper alltså göra dem mindre och inte så utsvävande. Hoppas inte att du blir ledsen över min kommentar men det är tyvärr det intrycket jag får. Då inte sagt att du på någotvis är en dålig ryttare för du har gjort ett jätte fint jobb med hästen. Men... intrycket man får just nu är att hon känns mer harmonisk med din pojkvän som sitter mer stabilt och inverkar mindre. Kanske något att inspireras av och ta efter? Inte sagt att du ska sluta att inverka på hästen men ja hoppas att du förstod min poäng! Förfina hjälperna och låt henne gå på när hon går bra.

Jhapp ingen äst för mig denna gången heller kan jag tala om. Så nu kommer det inte fler bilder på mig och Gymir:cry:

Här är bilder på Kaela, släppte lös henne och bäbis igår...
Tränade inför fölvisningen, hon har blivit mkt snyggare i kroppen nu sedan vi kommit igång lite mer.
Jag jobbar henne från marken änsålänge,i Januari åker hon på töltsättning.

22715025.jpg

22715362.jpg

22715366.jpg

22715516.jpg

Miranda(yngsta dottern,3 år)red sin och storasysters shettis Oskar igår...

22716635.jpg

22716639.jpg

22716755.jpg

Travar
22716758.jpg

22716761.jpg

Kratsar hovar
22716916.jpg

Till hagen
22716972.jpg

Dräktigheten ser ut att ha gjort henne lite gott. Hon är ganska mkt grövre nu :) Nästan lite för grov.. :angel:

Det är nog bara som hon är mindre tränad än under dräktigheten;)
Dessa bilder är från Maj 2007, innan dräktighet och precis när vi börjat sätta igång.

13894490.jpg

13895566.jpg

Jämfört med Oktober 2007 då hon tränas och tävlas.
Hon är här 3,5 månad dräktig.
15594297.jpg

Nu känner jag mig grymt taskig men det känns nästan som att hon trivs bättre med din sambo. Om man jämför bilderna så rider han lugnare och inverkar mindre, du verkar i det närmaste överambitiös och jobbar för mycket helt enkelt och borde kanske minska dina hjälper alltså göra dem mindre och inte så utsvävande. Hoppas inte att du blir ledsen över min kommentar men det är tyvärr det intrycket jag får. Då inte sagt att du på någotvis är en dålig ryttare för du har gjort ett jätte fint jobb med hästen. Men... intrycket man får just nu är att hon känns mer harmonisk med din pojkvän som sitter mer stabilt och inverkar mindre. Kanske något att inspireras av och ta efter? Inte sagt att du ska sluta att inverka på hästen men ja hoppas att du förstod min poäng! Förfina hjälperna och låt henne gå på när hon går bra.

Jag tar inte illa vid mig, så det behöver du inte oroa dig för. Konstruktiv kritik är inte annat än bra! Vad jag däremot undrar är om du avgör att mina hjälper är större enbart på bilderna från senaste inlägget eller om du oxå sett det på tidigare bilder?(dvs om det är en trend för mig?) För hemma i skogen(bilder i gångartstråden) så går hon mycket bättre med mer energi och engagemang. Då behöver jag inte göra mer än att åka med o njuta! Men på banan så tappar hon energin och om jag då inte stöttar,driver så faller hon i trav. När hon går bra inverkar jag inte.

Såvitt jag fått höra av båda mina tränare är att Mathias har mer tyngd i sig själv därav att hon sätter sig bättre o lättare håller tölten. Ingen av dem har nämnt yviga hjälper hos mig. Däremot Vet jag att jag blir lite mer pressad på ovalbanan eftersom jag känner att det måste gå bra. Men så har vi bara ridit på ovalbana vid två tillfällen, en tävling o nu igår... Så jag behöver mer rutin helt enkelt.

Tacksam för mer hjälp o tankar. Men jag hoppas bara du såg att galoppbilden med flygande armar inte är en bild där jag hjälper hästen utan försöker bara kolla så jag har rätt galopp (något jag inte är bra på)... En liten skojbild

Jag är inte speciellt intresserad av att jämföra :p
Jag blev mest positiv eftersom du konstant fick höra att hon var för smal och att hon "inte kunde vara dräktig"..

Se det som positiv feedback.
Du skall se mitt sto. Gräs samt stödfodring i höväg och kraftfoder har gjort henne riktigt rultig och gosig.. ;)

Känner mig värdelös just nu. Är nyss hem kommen från dagen ridpass med Örnen, och jag kom hem gråtandes. :cry:

Kan försöka ge en kortfattad förklaring...

Är så less på att han ska testa mig jämt och stängigt allt från att sticka iväg till att bocka och stegra. I början var han hel hemsk och varje ridtur slutade med att jag kom hem gråtandes. Men som tur är har hans underbara fd ägare hjälpt mig massor, och en till tränare. Och sen efter ca 2 månaders testande så vart han helt udnerbar, som den underbara häst jag prövred och det har hållt i sig tills nu!

Idag var han ja jag vet inte vad ja ska kalla det men han var inte trevlig att rida. Han bockade och stegrade så han nockade mig. :cry: Han funkade hyfsat ok när vi bara red runt fyrkanten, förutom i galoppen då han försökte dra vissa gånger. När vi red på volt så nöp han fast i bettet och kastade sig runt och körde upp huvudet.

Har nästan lust att ge upp, men ändå kan jag inte. Har ju bara ägt honom några få månader. Han är en helt underbar häst när allt klaffar, och han har så mkt kapaciet i sig så jag skulle kunna komma en bit på tävlings banan. Han är en hel mysig häst som kommer när man ropar, och älskar att bli ompysslad. De känns som att jag är urkass på att rida när de går så här. Fast att flera säger att jag är jätte duktig, så tar jag inte riktigt till mig de. Även om jag kanske borde?!

Ja det kändes isf skönt att få skriva av sig lite.

Senast ändrad:

Lät du göra en ordentlig veterinärbesiktning på hästen?kanske inte är olydnad endast?

Lät du göra en ordentlig veterinärbesiktning på hästen?kanske inte är olydnad endast?

Jo det gjorde jag. Man måste vara riktigt bestämd med honom, liksom tänka och ut före honom va han kommer att göra. Han har mkt egen vilja, och bara man säger åt han på skarpen så slutar han. Men han är riktigt inteligent och kommer alltid på nya saker att göra.

Ja han är lite lik IrpaSnirpas Yrpa. Eller ganska mycket, när hon beskriver Yrpa är de som att hon skulle beskrvia Örn.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 967
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• DIY hästvård