Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

*kl*

Idag har jag varit hos min osteopat för typ första gången på evigheter känns det som..

Och hon gav min rygg en rejäl bedömning.
Låsning i bröstkorgen, låsning i en ländkota, inflammation i hö knä och det värsta av allt - min vänstra höft var så sned att jag inte ens kan stå rakt på vänster ben. :eek:

Nu har hon låst upp allting, och hjälpt mig få bukt på min inflammation i knät som jag haft ända sen min otäcka mopedolycka för 3-4 år sedan.

Inte konstigt att Filipus inte gått sådär superbra på sistone då.. :grin:

Dessutom fick jag höra ett o annat om att jag inte är snäll mot min häst, men hon har så rätt. Hur ofta vämer ryttaren upp innan dom rider? Hur ofta stretchar vi innan vi sitter upp? Vi har kanonbra hästar som gör allt för oss och vad ger vi tillbaka? Ingenting. Vi sitter upp stel och kall i musklaturen medan vi är så noggrann med att värma upp hästarna och hon sa en sak som jag kommer ha i tanke jämt: Skulle din häst välja mellan en uppvärmd och nystretchad ryttare eller en kall och ouppvärmd ryttare skulle den välja den uppvärmda. Från och med nu ska jag vara snäll mot Filipus. 10 min uppvärmning innan jag ens funderar på att stoppa in foten i stigbygeln. Och min osteopat vet vad hon gör, hon har behandlat ryttare upp på internationell nivå.

Nu har jag ridförbud fram till söndag - vilket innebär mkt arbete från marken! :D Det behövs nu kan jag lugnt säga. Idag ska vi först ta en långpromenad i skogen så vi får lyfta på benen lite, och sen ska vi prova att tömköra lite smått! :D

Nu har jag lagt in biderna från våran första tävling.
Ja´g var nervös och spän, så hon går absolut inte sitt bästa, framtung och dann, men det räckte till en 5e plats:love:
wqsuv7.jpg

tölten
6qzdjc.jpg

galopp
29epqfr.jpg

trav utan någon form, men i finalen var jag grymt nerövs och Daggan väligt överladdad så när jag väl fick henne i trav vågade jag inte pilla så mycket:D

Något att säga??

filipuss-vad är det jag har läst, tappat motivationen??? Vi som ska ha så kul med våra hästar Wången??? Kom igen och ryck upp dig...hade en sån djup svacka i våras, ingenting var ku, hästen gick skitdåligt, bara bråkade och så, men då släppte jag allr, red barbacka i hackamore utan ngr större krav, bara att hon lyssnade, så höll jag på ett par veckor, sen var vi mycket positivare båda två, så det finns hopp=)

Du har en helt underbar pålle! :love:
Och galoppen var :love:

Vad kul att ni kom på 5:e plats! :D

filipuss-vad är det jag har läst, tappat motivationen??? Vi som ska ha så kul med våra hästar Wången??? Kom igen och ryck upp dig...hade en sån djup svacka i våras, ingenting var ku, hästen gick skitdåligt, bara bråkade och så, men då släppte jag allr, red barbacka i hackamore utan ngr större krav, bara att hon lyssnade, så höll jag på ett par veckor, sen var vi mycket positivare båda två, så det finns hopp=)

Ja, vi har en svacka nu :( Mest troligt för jag haft en massa skit i ryggen och hästen har dragit på sig några låsningar i bogen och jag har tränat för hårt. Vi kommer igång snart! Vi är peppade nu när jag såg dina tävlingsbilder - jag vill också tävla! :D

knapp

Gneisti har enligt viktbandet gått ner från 415 till 371 sedan Juni :banana: och det har jag unghingstarna i hagen att tacka för, själv har jag varit lite lat under den varma perioden och inte orkat rida :o

gneignei887.jpg

och när bandet visade 385 (taskig bild men mest för att jag ville jämföra då och nu för mig själv)
gneismalare.jpg

Nu börjar däremot träningen både för Gneisti och mig för 21 September börjar vi rida för instruktör... har aldrig ridit för islandshästinstruktör så det ska bli väldigt spännande :bump:

Stackars Saga! Mitt i rötmånad och allt! :(
Hoppas det läker ihop så det inte blir infektion eller nån skit!

Lika viktigt är det att stretcha ut häst OCH ryttare efter ridningen. Man glömmer gärna sig själv...

Hade ute ET till Pjakkur igår, återbesök. Inga låsningar alls - ingenstans! Så skönt, nu är vi på rätt spår igen, nu fattas bara en mindre sadel för min del, min rumpa är lite för liten för en 17,5".

/Elin, som gärna hade blivit equeterapeut OM det inte kostade 300 000 kr att gå utbildningen !

Ja, PLUS att man måste ha jobbat med hästar i heltid i tre år. Glömde, det finns bara 20 platser och det är 200-300 sökande varje år så det är ju sådär lätt att komma in, tyvärr.

Ja, PLUS att man måste ha jobbat med hästar i heltid i tre år. Glömde, det finns bara 20 platser och det är 200-300 sökande varje år så det är ju sådär lätt att komma in, tyvärr.

Fruktansvärt. Och sen måste man väl ha kanonbra betyg också eller? Isåfall är det bara att glömma ET.. Men man kan ju alltid gå och utbilda sig till hästmassör :angel: :idea:

*kl på mig själv*

Nu har jag och Filipus tagit våran promenad. Och det var jobbigt. :angel: Jag måste verkligen börja konditionsträna.. Planerat in 15 min promenader varje dag. Även om jag rider ska vi ut och gå en sväng. Ska även börja utfodra mer nu, 3 kg hö om dagen samt 1 näve krafft så länge.

Dags att plocka fram klippmaskinen också.. Filipus ska få bli pudel i år. :D

Han fick prova sin nya grimma som jag köpte åt honom i måndags. Vad tycks? :D

Vad söt! Dem där grimmorna är härliga, speciellt om hästarna får skav !

KL

Igår var mamma och jag ute och skrittade en sväng i skogen. Spurning är riktigt pigg! Man får sitta och hålla i sej :p
Riktigt kul att hon är på hugget!

Nu rider jag även ett litet svart 17-årigt femgångsto då ägaren skadats i en olycka. Hon är ganska envis och har bra och takfast trav och galopp. Grisepassare men tölten finns där, fast ganska långt inne. Mitt mål med henne är att få en trevlig relation till henne,hitta framåtbjudningen och få en mjuk,följsam häst. Om jag hittar det tror jag även gångarterna kommer bli bättre . Hoppas på att kunna tölta henne längre sträckor efter att mit arbete med henne är klart.

KL.
Trodde ju att jag skulle börja sätta igång BÅDA pojkarna idag, på födelsedagen och allt. TJI FICK JAG ! :mad:

Erro tyckte det var så mysigt på dejten med världens bästa (och charmigaste) hovslagare i tisdags så han har fixat så att han måste ha en till ..
Red iaf på Ási och det känns verkligen att han har för mkt fett på kroppen, han är så tung att rida :rofl:
Men snart så är han igång igen :D :D

Tyra är nu helt OK i sin hovar igen så i en vecka ha rjag kunnat rida som vanligt nu och hon bara sprudlar av energi, vilket är mkt jobbigt ibland då vi rider dressyr....:crazy:

iaf så satsat i stenhårt inför tävlingen om två veckor nu, känns inte alls som vi är redo så vi får ta tävlingen som en träning.... blir ju trots allt bara andra gången vi tävlar V1 och ska visa ökad tölt.... sist så kunde hon inte koncentrera sig så det blev typ ingen ökad tölt alls så vi får hoppas det går bättre nu.. har fixat en nosgrimma så nu får hon allt vackert lydigt lyssna på mina hjälper i stället för att vifta med tungan :P

imorgon blir vi ett gäng som ska rida ut p ålångtur, blir skoj det!

Tackar tackar :angel:
hoppas inte den lilla va till för mkt besvär när ni fick passa henne ..

haha, nä, hon är så sööt :love:

Men ofta jag missar att gratta dig när vi för en gång ses och du fyller år :cool:

Haha, ja, shit happens ;)

KL.
Jag ska se över min ekonomi för dom närmsta tre åren .. Har just fått ett erbjudande om ett hingstföl som rör sig utav bara helskotta.
E: Vaengur frá Auðsholtshjaleigu (samma pappa som älsklings Lokkur).
Så nu snurrar hjärnan som bara den i mig ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 248
· Visningar
64 880
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar