Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Du kan låta vet testa kortisonspruta, men det är nog inte bra när hästen diar.
Kostar inte mkt heller.

Men i övrigt så tror jag inte helsosan hjälper, du ska smörja med ngt som dessutom är insektsavvisande som superbra hästsalva(klåddämpande) eller skillingarydsalva.Annars är kotten där & biter ändå.

Var det inte Rodi som du skrev inte travade?

Har beställt Vegebom nu så jag hoppas det ska hjälpa henne!!
Kommer inom 2-5 dagar:)

Tack allihopa.:)

Nu måste jag packa upp varor i butiken...

Kan tipsa om Nylanders också. Funkar än så länge jättebra på min häst!
Horsol hjälpte lite förra året.

Alla aloeprodukter är otroligt bra.
Jag har använt dem på Yrpa.
Nu blandar jag aloe med proben.

Proben är lätt att applicera, men den använder jag inte på sår.
Aloen tar lite längre tid att hålla på med. Och iom att Yrpa har fölet vid sidan av så vill jag ju inte pilla för mycket med henne!

Vegebom är superbra. Det använder jag uteslutande vid mjölkstockning och sår på juvret.

KL

Idag körde jag Azola medans Madde red och hade Lúkas som handhäst.
Trav trav trav, medans jag galopperade som bara fan med Azola :D
Satt i boxen hos henne sen och då var hon på väg att lägga sig brevid mig flera gånger (blev störd varenda gång :mad: :p)

Lúkas BÖRJAR gå ner i vikt nu. Syns när han löslongeras iaf :D
Ska sova i stallet ikväll tror jag (eller imorgon). Vi får se hur det blir.
I såfall ska Lúkas stå inne över natten = Massage :)

kl

Varför kan inte alla bara tycka och tänka som jag? Tänk vad mycket bättre och vad mycket lättare allt skulle bli då! :D

Jag är så trött på att inte få bestämma själv över min hästs situation. Trött på alla olika åsikter hit och dit och trött på att min prins inte får ha en hel flock att gå med utan bara får ha en hagkompis. Ännu tröttare på att denna enda hagkompis har och kommer att bytas ut vid flera tillfällen. Suck.

Ge mig ett fint stall någon där det finns paddock, lösdrift, boxar, bra ridvägar, bra folk och många hästar!

//Julia

Ah.. Synd :(

Hans knuta vid bogen har börjat försvinna, masserar och sen får han stå med fleecetäcket en liten stund.
Efter det får han ha ett ofodrat regntäcke :D Så han blir aldrig stel.

Men han är lite stel i sitt höger bak ( som vanligt ), men det vet jag inte hur jag ska massera :p

*kl*

Idag när jag släppte över Filipus på betet så fick han ett riktigt tokryck, och travade :eek: som en tok. Det var ingen grisepass, ingen oren takt - och han sprang "i form", inte med huvudet rakt upp. :love: Jag ska löslongera honom nu ikväll om det kan sluta regna någon gång och försöka fota lite. :D Tömkörningen fixar vi imorgon, jag ska ändå upp tidigt då och åka till osteopaten.

Älskade tokiga pålle jag har, han är helt fantastisk ibland. Trots vårat tjafs igår med tömkörningen så kom han och gnäggade imorse när jag visade mig ute. :love:

På lördag kommer massören ut. :bump::banana:

Förresten, är det någon här inne som är bra på det där med foderstater som vill hjälpa mig? Ska försöka mig på en vettig foderstat till Filipus att använda i höst.. Undrar om dom har analyserat hö uppe på Wången..

kl

Varför kan inte alla bara tycka och tänka som jag? Tänk vad mycket bättre och vad mycket lättare allt skulle bli då! :D

Jag är så trött på att inte få bestämma själv över min hästs situation. Trött på alla olika åsikter hit och dit och trött på att min prins inte får ha en hel flock att gå med utan bara får ha en hagkompis. Ännu tröttare på att denna enda hagkompis har och kommer att bytas ut vid flera tillfällen. Suck.

Ge mig ett fint stall någon där det finns paddock, lösdrift, boxar, bra ridvägar, bra folk och många hästar!

//Julia

JAG HAR PLATS FÖR DIG OCH TYTTE!!!
Vi inreder ett rum åt dig och bygger en box åt Tytte.. Komsi komsi!

Vad skönt att den har kommit fram! Ska ni behålla eller sälja honom?

Behålla över vintern åtminstone, sedan får vi se. Det beror på hur det blir med övriga hästar, och mig.

Kjarni skrutten fick springa i paddocken idag, jag höll på att strypa honom flera gånger... Jag hatar när han får för sig att han ska grisepassa och absolut inte trava.
Lite trav fick vi dock..
22665048.jpg

22665049.jpg

Liten uppdatering från mig igen då....

Garpur ska sättas igång imorgon och det längar jag till!! Ska bli så underbart och få igång honom på riktigt innan plugget börjar och bara få mysa med sin söta häst ^^, Loooove <3

Tack _moa_ och HanSomFlyger för eran tröst! Det känns enormt tomt utan Svaffe.... Min syster är både ledsen och lättad, av att han mår mycket mycket bättre nu, men saknar sin ögonsten... De som precis hade börjat kommit igång med ridningen och det gick så jäklans bra! Och eventuellt tävla en lite tävling nu i höst eller till våren. Men så blev det inte... :( Men man får tänka på att han nu får han springa på de evigt gröna ängarna utan bekymmer, utan sitt eksem och bara njuta :)

Vila i frid Svaffe och njut av livet på de grönskande ängarna...

Alla aloeprodukter är otroligt bra.
Jag har använt dem på Yrpa.
Nu blandar jag aloe med proben.

Proben är lätt att applicera, men den använder jag inte på sår.
Aloen tar lite längre tid att hålla på med. Och iom att Yrpa har fölet vid sidan av så vill jag ju inte pilla för mycket med henne!

Vegebom är superbra. Det använder jag uteslutande vid mjölkstockning och sår på juvret.

Jag använder oxå proben. Är otroligt nöjd med den. Men som du använder jag den inte på sår. Utan där kör jag med vegebom så är såren snart borta. :)

Aloe, är det rinnande som probolja eller hur är konsistensen på den? Går det att ha på sår eller mer som motverkande? Är det antiklådstillande? (Intressant att höra om andra produkter som någon faktiskt har provat ett tag...)

Det är ju just såna saker du förhoppningsvis kommer att lära dig på den utbildning du ska gå:idea:. Det finns säkert folk däruppe som kan hjälpa dig med det när du kommer dit, dessutom skulle han väl delvis användas i undervisningen så han lär väl stå uppstallad i skolan och de borde väl ha folk som vet "lite" om fodring.
Nu har jag aldrig varit på Wången men det verkar ju vara ett bra ställe. Lugna ner dig lite och tänk på att allt inte behöver vara perfekt när du kommer dit, du och Filipuss är väl där för att lära er mera.Snart kommer du förhoppningsvis vara omgiven av kunniga hästpersoner inom olika ämnen:laugh:.

Yrpa har vi haft aloe på sedan hon fick eksem 2004. Både i maten (juice) och vid man och svans. Fram till förra året var hon symptomfri på det. Men i sammaband med betäckning så blev hon riktigt dålig, men då sköttes hon inte heller enligt Ö.K och det kan alltså inte läggas på Aloen utan på bristande omvårdnad.

I år har hon fått gå, hon har vart fin med insmorning 1 - 2 ggr dag. Men när hon fölade så blev hon riktigt dålig igen. Nu står hon på stall.

Aloe finner du i olika former, det finns spray (använder jag mest) som man applicerarar över mankam och svansrot. Vid torra ställen tilllägger jag sedan Aloe Propolis, vid svullnader blir det Aloe gel. Sen finns även MSM-salvan (aloe) som används vid sår som är lite irriterade. Det kan svida lite, men kyler sedan skönt. Jag har testat detta på mig själv med så jag vet ju hur det fungerar.

Yrpa "behandlas" med aloe året runt. Dvs när knottsäsongen är över får hon sin juice i maten 1 gång om dagen, det är 2-3 kapsyler. Just nu när hon hon är sämre får hon mer.

Det är mycket pill och det tar lång tid innan det ger bästa resultat. Men sen får man verkligen lön för mödan. Nu när Yrpa är installad och smörjs som hon skall samt får sin juice så har eksemen torkat ut och hon är fin nu, inget kli whatsoever och manen har redan börjat växa ut. Man ser snabbt resultat på så vis. Men så har Yrpa fått detta i fyra år också vilket kanske är bidragande till den snabba återhämtningen.

Jag berättar gärna mer ingående via PM om någon är intresserad.
Man kan säga att Yrpa på sätt och vis ingår i en "egen" liten studie om hur aloe-produkterna verkligen fungerar.

KL.
Imorgon ska jag sitta på båda pojkarna igen för första gången sen dom släpptes på vila. Ska bli så roligt !!

Juste .. jag tror jag glömt tala om att vi fått en ny familjemedlem.
14 veckor blandrasvalpen Mirelle :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 765
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar