Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Idag red jag och Filipus ut en sväng.. Det gick väl ganska bra förutom att min pålle får för sig dumma saker..

.. han vill jaga älg och rådjur. :eek:
Vi såg först en älg inne i skogen, och Filipus ville dit. Han skulle dit. Tur att man har en snäll pålle som lyssnar på en iaf, annars vet man aldrig vad som hade hänt. Nåja, efter det älg-mötet red vi vidare och galopperade lite på en stig i skogen, och helt plötsligt drar Filipus iväg i världens galopp - rakt mot ett rådjur. Rådjuret fick panik och kuta iväg, och Filipus saktade inte in direkt. Till sist stanna han och gnägga efter rådjuret. Man tycker ju att hästar borde bli lite rädd för älgar och rådjur, men inte min kille. Han tycker det är skitkul att möta rådjur i skogen.
För drygt ett år sen när jag och syster var ute och red på honom (turades om att cykla och rida) så såg vi tre rådjur och självklart skulle Filipus efter dom. :eek: Knäppa pålle! :D

På vägen hem mötte vi en fyrhjuling som stod helt still men brummade lite, men den kunde verkligen äta upp Filipus. Den var superläskig tyckte min lilla bråkstake.

Vi avlutade turen med att gå ner till bryggan och fota lite. Fast Filipus ville mest äta gräs så det blev inte så bra bilder..

den är nog lätt att blanda ihop med "min" lilla vili, de är halvbröder ;)

Ja, han är ju inte alls så fet över revbenen (som det ser ut, egentligen behöver man känna och klämma för att verkligen kunna bedömma det) för att ha vilat så mkt. Ni är nog fit for fight till hösten när ni sätter igång igen!

Jag träffade honom ^^,! Mycket söt liten häst :).

Sprettur: Slänger upp några bilder på oss dådå.

IMG_3045.jpg

Traven från tävlingen.

IMG_2631.jpg

Trav en annan gång ;)

Åhh, det låter jätte mysigt :love: när du väl är där har du nog inte tid med att länga hem!;)

Ja visst är han, saknar honom så mycket :(

Är Gymir också 2001:a ?
Måste bara passa på att fråga, hur är hans vilja? Det var nämligen på grund av Vilis bristande vilja som jag bestämde mig för att sälja honom.

nej har du sålt din vili? va de länge sen`? hur många hästar har du nu?

sällan du lägger ut bilder va? vill ju se...

Uppdatering från mig!

idag spikade och borrade jag upp alla hängare i nya sadelkammaren så det blev så mysigt och hemtrevligt.
sååå skönt med en alldeles egen sadelkammare, har kommit på att så mkt grejer som jag har så behöver jag en egen sadelkammare för att få plats haha.
innan jag köpte Glampi och Romeo så hade jag saker för 3 hästar redan då.

Men Thengill är verkligen riktigt bortskämd finns nog inget jag inte har till han...ups och sen helst minst 2 uppsättningar av allt med...*pust* blir mkt grejer att hålla reda på.

ska försöka flytta min vagn någon dag med till nya stallet så man kan ut och köra oftare, nu står den hemma i ladan vid mitt hus 1,5km från stallet lite jobbigt att rida dit varje gång bara för att sela och spänna för sen köra en sväng sen ta av sele o vagn o sen rida hem 1,5km....

det gör man inte på en kvart precis.

sen fick hästarna komma in och äta lite kraftfoder mest för att de ska tycka de e kul o komma in, de e så söta för de kommer i världens kareta när man ropar då vet de att det är mat....sååå söta e de mina snuttar *Älska*

och så ska de pussas båda två och blir jätte avis på varann såfort jag råkar pilla mer på den andre. hiihi.

Thengill är verkligen överkelig nu bara för att han ska visa att han e minsann mattes älskling nr 1.

Sen gjorde jag ett tappert försök att rida med Romeo som handhäst, först skulle han bara försöka springa om och preja thengill så min lilla arm gjorde rätt ont med tanke på att han hade vanlig grimma.
sen vart det världens kalabalik för både thengill o romeo blev rädda när jag råkade vifta med spöet så ett tag kändes det himla nära sken så jag fick kasta spöet och kasta mig av i farten och då tappade jag såklart romeo som sakta men säkert började skritta hemåt.

så då skulle jag gå efter han med thengill men då blev han bara med stressad när han hörde thengill så då fick jag parkera thengill i vägkanten och gå efter romeo vilket funkade mkt bättre.
såå skönt man har en häst som går att parkera iaf.

sen hoppade jag upp igen och tänkte nej nu rider vi hem igen.
då vägrade romeo gå fram istället och skulle istället gå bakom thengill så min arm var nära att brytas av. *suck*
till slut fick jag ut romeo i vägkanten så kunde jag iaf trava/tölta tillbaka till stallet då sprang de perfekt som små änglar brevid varann.

sen när vi nästan var framme i stallet så skulle såklart romeo preja thengill igen och tack vare att jag har världens snällaste mest lättstyrda (även med en hand och bara skänklar)häst så kunde jag backa ner på nåt konstigt sätt och thengill lyckades rädda mitt knä från att krossas mot ett staket.

men såklart så tappade jag romeo IGEN (säger bara tur det inte e ston i närheten eftersom han är hingst).
men då sket jag ärligt talat i det så då red jag efter han och han fick gå lös ner till stallet för det gick endå jättebra.
thengill tyckte de va skitkul när romeo sprang lös och skulle bralla o ha sig.

sen parkerade jag thengill utanför stallet och gick in och ställde romeo i en box och gick i hämtade lite hö te han.
thengill världens mest parkervänliga häst stod som en ängel utanför stallet sen.

det gulliga är att det redan verkar som att de känner att det är deras stall nu för thengill ville hem till detta stallet och inte det gamla och de har en då bara bott här nu i 3dagar typ.

de e såååå söta killarna de gillar verkligen varann...när jag kommer på mornarna så ser man dem inte och blir skiträdd att de rymt eller nåt men så när man kommer ner till Lösdriften så ser man en nos kika fram och så står thengill där och romeo lite bakom.

hihi och en dag så kom de ut båda två därifrån och romeo sträckte på sig så de hade nog legat där inne båda två hihi fy va de e söta tillsammans.
märk verkligen vilka goda vänner de e.....e så glad jag köpte Romeo annars hade thengill stackarn fått stå helt ensam i de nya stallet ju och det hade jag inte accseppterat.
även om han kan stå själv så tycker jag synd om han om han skulle behöva stå ensam.
hästar är ju trots allt flockdjur.

Efter att ha ställt in Romeo så red jag en rund med en underbar klätterbacke thengill sattsade järnet och galopperade uppför halva sen tog orken slut, har ärligt talat aldrig sett en så brant backe och de konstiga är att det är ingen backe ute i skogen så lixom uppför ett berg eller nåt utan det är en VÄG....en "traktorväg" typ men endå och det känns som den lutar 90grader eller nåt fattar inte hur man skulle våga köra uppför där med en bil hade aldrig gått med en vanlig bil utan att man skulle glidit nerför.

men den skall jag rida nu iaf minst 1 gång per vecka kommer ta skitbra.
Thengill var kalaspigg och på värlens bästa humör var pigg både bortåt och hemåt.
han älskar när det blåser lite då blir han pigg och glad.

han töltar så GRYMT bra nu alltså såfort han får lite vila så blir han helt ren i tölten igen och så underbar.
han var riktigt fin idag med inte alls framtung utan riktigt reste sig framtill och med underbart steg och tempo...

han var jätteladdad i galoppen med så försökte lite ökad tölt men han inte röra mig i sadeln innan han gasade iväg i race galopp.

oh älskar hans tölt när den är ren alltså så jäkla underbar och nu rider jag inte ens med några skydd eller nåt han går asbra.

sen kunde han t.o.m utan att bli springig galoppera jättesakta samlad och med bärighet.
han är så underbar för han har alltid kunnat galopp från skritt han blir så jäkla laddad då och samlar sig mkt bättre med.

haha men ja höll på o dö av skratt idag med, för upptäckte att tölt-galopp inte för tillfället är någon vidare hit, iaf inte om han är tok laddad *asg* det blev världens korsgalopp och jag riktigt kände hur förvånad han var men han fortsätte och bralla och tyckte de va skitkul haha jag höll på att ramla av av skratt kändes så himla fult men han fortsatt vifta med benen fast han med kände att allt var inte riktigt som de skulle haha...

men de hände bara en gång och det var(som på bilderna jag lade ut) när han blir väldigt laddad i tölten och jag håller in han för mkt i galoppfattningen då lixom viftar benen hej vilt åt fel håll på nåt sätt så han behöver mer frihet i fattningen även om de känns som man inte riktigt vill släppa tyglarna när de känns som han ska bralla iväg och bocka med så jag försöker hålla upp huvudet precis i början av galoppen lite för att han inte skall köra ner det helt och det är då han spänner till sig lite och det blir fel.

men det har hittils bara hänt 2-3gånger under dessa 3åren så jag hoppas inte det kommer fortsätta.
nu vet jag ju vad jag gör för fel iaf.

ohhh han är underbar min älskling idag kändes det verkligen peppande och roligt.

tog lite bilder med som ni kanske får se sen...

oj herregud detta måste vatt den längst uppdateringen från mig på MKT länge haha undra om någon orkar läsa.

Kom på en sak ang. box till shettis. Jag var i ett stall en gång där de hade en shettis i en storhästbox, men de hade gjort som ett litet fönster/öppning i boxväggen så att shettisen kunde kika ut där. Var inget galler för, men det kanske man kan sätta dit om de vill hoppa ut.
Nu har jag absolut noll erfarenhet av shettisar och jag vet inte hur bra det är att göra så säkerhetsmässigt, men kom att tänka på det när du sa att du skulle vilja ha lägre boxdörr.

Härligt med eget stall:laugh:!

Ja visst är han, saknar honom så mycket :(

Är Gymir också 2001:a ?
Måste bara passa på att fråga, hur är hans vilja? Det var nämligen på grund av Vilis bristande vilja som jag bestämde mig för att sälja honom.

Japp, Gymir är också 2001:a :)! Mamma är Rán frá Stóra-Hofi (samma som till Nattfaradis från Wreta).

Jag köpte honom av Anna & Magnús Skúlason och de sa att när hans gnista och vilja vaknar kommer han att kunna gå långt! Det är just det jag har fokuserat på nu, och att ha kul så den har börjat vakna nu alltså. Från början var han ganska viljelös men det har blivit MKT bättre! Vi är på gång :banana:

Åh! Ja men det är ju klart! Gud så skönt att slippa klådan.
Ska strax ut till Laufi och knäppa några bilder. Imorse var han fortfarande lite surmulen över ovädret och han var lite svårflörtad med ryktborsten. Undrar vad han kommer säga om vinterkyla och hög snö! :p

Ja det var Magnus som red in Vili också , han sa desamma, vaknar bara viljan kan han bli hur bra som helst , men ja med fler hästar blir de ju lätt att man inte orkar kämpa hur längesom helst med en viljelös häst.

Ja både Vili och hästen på min avatar Hlynur är nu sålda, Vili såldes i November till en liten stockholmstös och Hlynur såldes bara för några dagar sen till en tjej i Danmark.

Nu har jag mitt ungsto Saga född 2005 som ska ridas in nästa år och min nya häst Dagfari född 1999 mycket av allt, gångarter vilja ect. Dock är jag nu gravid så ridningen är lagd på hyllan tills den lille är ute.

Här är iaf en bild på mig och dagfari
hasth21.jpg

Idag har Kaela blivit löslongerad med inspänning, gick jättebra hon är pigg som attan.:)
Har hållt igång en månad med markarbete nu eftersom jag inte äger ngn sadel för tillfället.
På fredag ska jag åka och låna hem ett gäng sadlar som ska provas under helgen!!:)

Ikväll efter jobbet ska barnen ut och rida sin shettis Oskar.....:love:

*kl*

Det var ett tag sen jag skrev här nu tror jag. Men allt går bara bra. Litla käkar och har fått sig en riktig liten mage nu. Men tänkte fråga er om vad ni tror att hon kommer bli för färg? I våras var hon väldigt stickelhårig men när sommarpälsen kom blev det mindre och jag var nästan bombis på att hon skulle bli bleksvart (hon ser så ut på långt håll) men nu börjar hon bli väldigt stickelhårig IGEN, och ja, nu vet jag inte längre vad hon ska bli. Hennes mamma är skimmel och hennes pappa är bleksvart. Vad tror ni?
Såhär ser hon ut på kroppen nu:
22627246.jpg

Min söta i somras:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/22390000-22399999/640x480/22398489.jpg

Kan passa på och uppdatera lite om Bósi då också. Han har fått vila lite i sommar när jag var på semester, men nu är vi igång igen. För tillfället töltar han som en klocka och vi tränar på tempoväxlingar. KANSKE vågar vi vara med på någon öppenklass i höst. :d
Vi badar lite:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/22620000-22629999/640x480/22627408.jpg

Och Fjalar älskar regnet! Inga knott, inga flugor, ingen klåda. Perfekt för en eksemhäst! :angel:

Nehe!
Stallet är det bästa enligt min dam. Hon står vid grinden hela dagarna.. Så går hon ner och äter lite, såfort hon hör mig gnäggar hon och kommer springande.. Oavsett väder!

Idag är det sol, massa flugor och skit. Hon står inne så jag får lite lugn och ro :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 716
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka