Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Visst är det tråkigt när man känner att man inte kan rida och man känner sig värdelös.

Men så tror jag absolut inte att det är för dig!! Du gör säkert ett jättebra jobb. Det är krävande att ha en sådan häst som hittar på en massa hyss. Och sen blir man kanske rädd när det väl händer också, så är man inne i en ond cirkel.
Jag tror att du kommer klara detta galant!!

Varför sålde förra ägaren hästen? Just för att han är som han är, eller finns det någon annan anledning? Har han varit med om något förut som kan ha gjort han otrygg?

Tack!

Han importerades från tyskland pga att då varande ägaren var rädd för honom. Och då köpte Örns förra ägare honom och red till han, och sen så köpte jag honom.

Han är mycket för att testa sina ryttare och har tyvärr lärt sig en massa rakartyg.

Du ska bara veta att du inte är ensam om såna problem. Mitt första år med Pjakkur var kantat av sken, avkastningar och annat påhitt. Jag var bara 14 då och blev rädd för honom, vilket resulterade i att hästkräket inte töltade på två år, han kunde ju hur enkelt som helst smita undan från arbete. Men tja, i år har jag haft honom i sex år så skam den som ger sig, tölten har han hittat tillbaka till för länge sen och i dag säljer jag honom aldrig, skrutthästen.

Men känner man att man inte reder ut situationen så ska man inte envisas med att det ska funka, det är en hårfin gräns det där ... Då kan det vara lika bra att sälja hästen, man ska ju inte riskera liv och lem för att få syssla med sitt största intresse. Och viktigaste utav allt, det ska vara roligt!

Tack! Jag tänker då inte ge mig, om jag gjorde de skulle jag ångra mig i resten va mitt liv. Han är en så speciell, hel mysig häst som har i princip allt ja kan önska mig. Men då är de att han har rätt mkt egen vilja ;) tokstållen min.

Tack!

Han importerades från tyskland pga att då varande ägaren var rädd för honom. Och då köpte Örns förra ägare honom och red till han, och sen så köpte jag honom.

Han är mycket för att testa sina ryttare och har tyvärr lärt sig en massa rakartyg.

Ja, okej. Då visste du alltså lite vad du gav dig in på. Att han varit en problemhäst tidigare.

Blev han bra då förra ägaren red till honom?

Ni kanske inte känner varandra och litar på varandra till 100% än. Med mer tid och träning så tror jag att det kommer att bli bra. Det gäller bara att inte ge upp, men det verkar det inte som om du kommer att göra heller.

Kom bara ihåg att vara rädd och dig själv, så du inte riskerar ditt liv när du rider. För så ska det inte vara i ridningen :)

Kan uppdatera med att jag är i Barcelona nu efter en veckas kryssning :love: Besökt Pompeij, Florens m.m. Åkt Ferrari i Mone Carlo, festat och shoppat :banana: Åker hem på onsdag då det blir igångsättning av hästen och åka till Nina :)

Ge inte upp!!!
Han kommer att bli den underbara häst igen han varit emellanåt så småningom...
När jag började rida min häst så tog det nog typ ett halvår innan vi lärt känna varandra. Innan dess kunde jag knappt rida ut själv utan att han drog med mig, hem eller in i skogen eller nån annanstans. Han testade mig hela tiden! Dock inte på banan... men alla hästar är ju olika. Men jag tror att när ni lärt känna varandra bättre och Örn vet att du är ledaren så kommer han att bli den hästen du trodde att du köpte! :) Lycka till!!

Första gången jag red snerra i dag!! :)

Det gick ganska bra, vi red ut och inget hände förrutom några snubblingar men det kanske man får räkna med om pollan inte har blivigt riden på ett tag? :p
Lägger upp lite bilder på tjockisen här under från rundvolten! :)

DSC00048.jpg
DSC00044.jpg
DSC00046.jpg

KL.
Salka: vi får väl se .. Har hittat en väldigt intressan gulsvart sak för 10.000 mindre så time will tell ..

Inte så konstigt då heller ;) men det var kul att se och få ge rosett till "din" Vili iallafall. Ja även till Oski! :)

*kl*

Nu är allting klart! :bump:

Om exakt 13 dagar, då flyttar jag och min älskade Filipus upp. Känner jag mig själv rätt kommer jag ta med en massa packning åt hästen och glömma hälften av min packning. :o

Försöker skriva ner vad jag ska ha med mig till Filipus och jag kan säga såhär, listan är så mkt längre än vad jag trodde.. :eek: Försöker komma på vad som är viktigast, men allting är lika viktigt ju. Jag tror jag och mamma får trycka in oss i bilen när allting är klart, för så mkt grejer är det jag ska ha med. :eek: :D

Ja, det finns ju så mycket föl och unghästar till salu så det finns ju en hel del att kolla på ;)

Efter två välförtjänta vilodagar så körde vi igång idag med intervallträning(konditionsträning).
Gick jättebra och efteråt gick vi en runda.:)
Duschade henne, rengjorde med varmt vatten, trokade och smorde in med Vegebom som kom med posten igår:banana:
Hoppas det gör susen på hennes exem.:)

Masserade hennes ben med kylgele också.

Ja, okej. Då visste du alltså lite vad du gav dig in på. Att han varit en problemhäst tidigare.

Blev han bra då förra ägaren red till honom?

Ni kanske inte känner varandra och litar på varandra till 100% än. Med mer tid och träning så tror jag att det kommer att bli bra. Det gäller bara att inte ge upp, men det verkar det inte som om du kommer att göra heller.

Kom bara ihåg att vara rädd och dig själv, så du inte riskerar ditt liv när du rider. För så ska det inte vara i ridningen :)

Jo de viste jag. Han har testat förra ägaren också men hom fick till honom rätt snabbt, fast hon är ju också utbildad.

Alltså han är inte "farlig" i ridningen, utan mer tjurig och envis.

Ge inte upp!!!
Han kommer att bli den underbara häst igen han varit emellanåt så småningom...
När jag började rida min häst så tog det nog typ ett halvår innan vi lärt känna varandra. Innan dess kunde jag knappt rida ut själv utan att han drog med mig, hem eller in i skogen eller nån annanstans. Han testade mig hela tiden! Dock inte på banan... men alla hästar är ju olika. Men jag tror att när ni lärt känna varandra bättre och Örn vet att du är ledaren så kommer han att bli den hästen du trodde att du köpte! :) Lycka till!!

Tack! Han försöker skrämma en som ryttare, för han vet att en av hans förra ägare var rädd för honom och då fick han i princip göra som han ville. Men när man visar honom att man inte blir rädd och de är inte ok att han ska göra som han vill så brukar han ge sig.

Precis, min häst va oxå så! :) Plus att han själv va rädd, för ingen vågat vara hans "ledare" innan. Men nu är det så bra så...därför tror jag det kommer ge sig för er oxå, så småningom! Kämpa på!! :)

Jo de viste jag. Han har testat förra ägaren också men hom fick till honom rätt snabbt, fast hon är ju också utbildad.

Alltså han är inte "farlig" i ridningen, utan mer tjurig och envis.

Ja, okej. Men då är jag säker på att du kommer att få till honom också till slut :)

Bra att han inte är farlig, men själv anser jag att det kan vara rätt farligt om en häst bockar eller sticker, men det beror ju på individ till individ det där

*kl*

Nu har Filipus fått massage. Jag tror han tyckte det var skönt, faktiskt. :laugh:

Jag fick även mkt bra tips om hur jag ska stretcha honom efter ridturerna. Hon tyckte även han var lite stel över korset och lite ojämn över korset (vet ej om han fått ngn smäll där eller om bakbenen är olika långa). Men vi ska massera 2 gånger till och se om det blir någon förbättring :D

Filipus var så himla snäll, rörde inte ens på öronen när han fick sin massage. :D

Ja, okej. Men då är jag säker på att du kommer att få till honom också till slut :)

Bra att han inte är farlig, men själv anser jag att det kan vara rätt farligt om en häst bockar eller sticker, men det beror ju på individ till individ det där

han sticker direkt inte iväg, han kan nypa fast i bettet och om man inte säger åt han direkt när han nyper fast i det så kan han bli himla stark. Och han är inte sån som tok bockar, utan om man petar till honom med spöet på baken för att han ska använda sina bakben så kan man få en liten "protest bock". Och stegringarna gör han för att komma undan arbetet, tex om man flyttar för skänkeln och de blir lite jobigt så kan han stegra. Dock har han nästan slutat med det nu. Som tur är.

Måste bara säga vad alla är gulliga här, och kommer med peppningar och goda råd. Så himla skönt att de finns sånna härliga personer att prata med.

Kan berätta hur de har gått nu de två senaste ridturena.

Igår red jag ut körde igenom alla gångarterna och tränade mkt tölt. Han var faktisk riktigt trevlig, inte alls tjurig och bråkig.

Idag for jag ut en kort sväng, träna tempo växlingar i trav, och idag var han också riktigt trevlig.

Imorgon ska jag försöka mig på att rida på plan igen och se hur de fungerar.

En bonus bild för att han är himla vacker!

Senast ändrad:

han sticker direkt inte iväg, han kan nypa fast i bettet och om man inte säger åt han direkt när han nyper fast i det så kan han bli himla stark. Och han är inte sån som tok bockar, utan om man petar till honom med spöet på baken för att han ska använda sina bakben så kan man få en liten "protest bock". Och stegringarna gör han för att komma undan arbetet, tex om man flyttar för skänkeln och de blir lite jobigt så kan han stegra. Dock har han nästan slutat med det nu. Som tur är.

Det där känner jag igen så himla väl. Min lilla Filipus var nästan likadan, smackade man för mkt eller tog i för mkt med skänkeln eller peta med spöt - då åkte man i backen om man inte var beredd.. Det sitter i fortfarande men jag har lärt mig nu hur han fungerar, och jag har blivit väldigt noggrann att känna efter vilket humör han är på..

Lycka till med din söta pålle! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar