Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Det där känner jag igen så himla väl. Min lilla Filipus var nästan likadan, smackade man för mkt eller tog i för mkt med skänkeln eller peta med spöt - då åkte man i backen om man inte var beredd.. Det sitter i fortfarande men jag har lärt mig nu hur han fungerar, och jag har blivit väldigt noggrann att känna efter vilket humör han är på..

Lycka till med din söta pålle! :D

Tack! Ja vist är han söt :love:!

*kl*
Jag har äntligen fått motivationen tillbaka igen för hästarna och ridningen. Mycket gjorde nog att jag böt stall och fick ridsällskap och Vattar fick en lugn flock att gå i. Känns hur bra som helst! Vattar fick massage förra veckan, han fick omdömet att han var fint musklad och jämn, lite mindre musklad i höger ryggfilé där det fanns lite slaggprodukter. Det var en låsning i nacken som släppte.

Vattar är igång satt nu, eller han har inte vilat helt under sommaren, men han har inte varit igång mkt. Men hujeda mig vad mkt energi han har i kroppen nu. Känns jätte roligt då han är så possitiv att rida. Han bara VILL jobba. Kan få honom i riktigt bra samling nu i skritten. Känns jätte roligt.

Tror att även min livssituation i övrigt har ändrat sig och gjort att jag mår bättre. Ny lägenhet som vi renoverar så vi får större och att jag känner att jag snart är klar med skolan, och att jag ser fram emot 5 veckor på Akademiska sjukhuset i Uppsala på Akutvårdsavdelningen. :)

i dag hade vi ett ridpass! :)
Både jag och lilla systern red och det gick bara bra för oss båda!
Och vet ni!! När vi var ute och skrittade så står det en JÄTTE STOR Elg tjur mitt på vägen!! Vi vände och sprang därifrån!
Vad brukar ni göra om ni möter en älg? Bättre tipps än att springa ifrån? :p
Nu ska vi nog förhoppningsvis komma igång med privatlektioner och det behövs eftersom man behöver lite nya träningsmetoder! :)

Filipuss: Har inte hängt med, vart ska du flytta? :)

IMG_4816.jpg

Lillasyster red, och var jätte duktig!

IMG_4810.jpg

GALOPP! :D

IMG_4841.jpg

han sticker direkt inte iväg, han kan nypa fast i bettet och om man inte säger åt han direkt när han nyper fast i det så kan han bli himla stark. Och han är inte sån som tok bockar, utan om man petar till honom med spöet på baken för att han ska använda sina bakben så kan man få en liten "protest bock". Och stegringarna gör han för att komma undan arbetet, tex om man flyttar för skänkeln och de blir lite jobigt så kan han stegra. Dock har han nästan slutat med det nu. Som tur är.

Ja, men dåså :) Då låter det inte så "farligt" som jag uppfattade det!

*kl*

Måste bara visa denna bild som jag fick igår av en tjej som var och fotade på Tävlingen i Maj :D

22784762.jpg

Foto: Malin Enström

Visst ser han trött & nöjd ut? Plutten :love:

Hon är så vacker Snerra tjejen :love:

Och himla rolig att rida också kan tilläggas ;)

Tack så mycket! :D
Fast nu liknar hon en tunna...

Din polle är jätte fin oxå! :love:
Fast jag vet ju inte hur han är att rida men han är nog jätte bra! :p

KL.
Jag, mamma och Michis begav oss neråt landet i söndags. Dagarna spenderades på Larsgården, pysslade och red på Gimsteinn. Igår körde vi honom till Heimir, alltså tvärs över landet, lämnade honom där och åkte sedan hem till Stockholm igen, en resa på totalt över 100 mil. Här kommer lite bilder på prinsen.
22815068.jpg

Tölt vid longering
22815069.jpg

Tölt under ryttare
22815070.jpg

Nyduschad
22815071.jpg

22815067.jpg

Idag har Kjarni och jag varit på kurs, horsemanship kurs.
Det var väldigt intressant och verkligen en tankeställare och ibland blev det också en aha-upplevelse.
En sådan enkel sak som när jag följde honom och lät han gå som han ville nästintill. Han fick inte vända så repet låg an mot halsen och inte gå på mig. Hur som helst gick han mycket med nosen i marken och luktade omkring för det tycker han om att göra. När vi skulle öka tempot så skulle jag bara ha mer energi i kroppen ocuh höja huvudet så skulle han sluta nosa i marken. Och vet ni vad, det funkar. Det var en aha-upplevelse. För det fungerade och var inte bara en tillfällighet. Han var väldigt duktig Kjarni och funderade mycket på vad sjutton vi ville egentligen. När vi skulle flytta framdelen backade han en del men flyttade sen, bra. Denna människan som hade kursen kunde också utan att ha sett honom i rörelse säga att han var framtung samt vilken sida/bakben han har svårt i, detta bara av att titta på hur han står.

Nej det var mycket roligt och även om Kjarni går på mig så är han en mycket mild och enkel häst, inte fräck. Han accepterar allt så fort han fattar. Det är bara jag som genom att kleta på honom tillåter honom att vara mig nära, alldeles för nära. Så det ska vi sakta men säker jobba bort. Inte flytta honom varje gång han går fram till mig men dom flesta. Skulle inte göra det varje eftersom han gör det av gammal vana och vi ska inte bara hux flux säga att nej nu får du inte komma till mig längre.

22818476.jpg

Han är fin Gimsteinn! När han är visad (och förhoppningsvis godkänd) ska du ha honom som ridhäst då, eller hur är planerna?

Jag har varit och hälsat på Bjartur idag. Tyvärr var batterierna slut i kameran så några bilder kan jag inte bjuda på.
Han var bedårande :love: trots sin avskavda man. han har blivit så mycket mer tillgiven än tidigare. Nu får man komma fram och klappa och gosa emd mulen och ansiktet. Förut var han så skygg.
Stor som ett as är han! Ser ut att få plats med sadel ala 20" på ryggen. :rofl:
Är så spänd på vad det kan bli av honom.

Längtar som bara den till den dagen då jag har möjlighet att ta hem honom.

Vad fin han är Kickan!! :)

Alltså, hur får man dom att tölta vid longering?? Gauti väljer bara trav då!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 980
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar