Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Alltså, hur får man dom att tölta vid longering?? Gauti väljer bara trav då!

Jag har också svårt med att få dem att tölta vid longering/tömkörning utan att man sa ta dem för mycket i munnen.

Perla var riktigt svår, hon är rätt lat och väljer alltid trav helst ;) Men om man smackade (som bara fan) och gjorde ungefär 200 halvhalter så gick det. Men då hade jag fullt schå med att få henne att hålla tölten att jag inte hann se om den var ren :rofl:

Hilda är känsligare och är lättare att få att tölta. Men jag tycker det blir förmycket dra i munnen. Man kan ju nästan bara ingripa genom tömmarna eftersom man inte sitter på och kan få dem att tölta med sitsen?

Jag brukar därför nöja mig med några töltsteg enbart, bara få dem att sätta sig och sen slutar jag.

Jag har också svårt med att få dem att tölta vid longering/tömkörning utan att man sa ta dem för mycket i munnen.

Perla var riktigt svår, hon är rätt lat och väljer alltid trav helst ;) Men om man smackade (som bara fan) och gjorde ungefär 200 halvhalter så gick det. Men då hade jag fullt schå med att få henne att hålla tölten att jag inte hann se om den var ren :rofl:

Hilda är känsligare och är lättare att få att tölta. Men jag tycker det blir förmycket dra i munnen. Man kan ju nästan bara ingripa genom tömmarna eftersom man inte sitter på och kan få dem att tölta med sitsen?

Jag brukar därför nöja mig med några töltsteg enbart, bara få dem att sätta sig och sen slutar jag.

Ja, det är så det är med Gauti också. När jag tömkör kan han tölta några steg, för att jag "håller han i mun" då. Men vid longeringen töltar han aldrig. Speciellt inte vid löslongering :D

Tycker dock det är bra att träna traven vid longering, men vore kul om man även kunde träna tölten ifrån marken ibland :)

Oj, vad snygg han är! När ni fått honom bedömd sen så får Kvekki komma på en dejt ;) Efter hon är bedömd då oxå såklart...

Knapplån följer...

Jag bara måste få skryta lite! Vi var på tävlingskurs igår, efter teoripasset och mycket väntan på min tur så äntrade vi ovalbanan. Jag red ett V5 program och fick därefter synpunkter på uppvisningen och tips för förbättring... Vet ni vad det första domaren sa när vi gjort halt inför "domarkommentarerna"?

...."Du har en aaaaasbra häst".... "Svinbra häst".... (Och det upprepades ett par gånger...)

*Gissa vem som blev ett par cm längre där på hästryggen? :D
:banana:

Vi fick oxå order om att det är dags att börja samla, innan hjorthalsen kommer. Jag har ju inte vetat hur mycket jag vågar hålla ihop henne...Och min tränare har inte alls börjat jobba oss med det ännu, där är hon ög i formen.
Så fick jag fixat till det att domaren skall komma upp o hålla lektion för oss! Hon var så glad, engagerad och tyckte det skulle bli jätteroligt så det blir nog bra! Hon sa oxå att om vi bara fick till lite eftergift(dvs inte "fri form") så skulle vi lätt få en 7p i skritt t.ex.! Efter det hörde jag inte så mycket på en stund, jag såg bara framförmig en gammal teckning jag ritade när kvekki bara var föl, en teckning där kvekki töltar på en ovalbana med mig(?) på hållandes svenska flaggan... Jag fick storhetsvansinne där för en stund... Tror jag får leta upp den där teckningen...

Och imorgon är det tävling för andra gången! Hoppas jag får rätt galopp den här gången...
sgalok.jpg

KL

Idag hade vi en bråkdag :D
Lúkas var väldigt nervös idag (oväder var på gång), men jag red ändå. Red ut en sväng med hackamore, sen smäller det till över oss.
Åskan hade kommit - jag spänner mig. Åska är äckligt!
Lúkas känner det och vänder. Sen blev det full fart hem, varpå jag försöker bromsa och vända tillbaka. Tillslut går det. Sen vänder jag.
Höll in honom (dock behövde jag inte ha så mkt kontakt med tyglarna) och han satte sig på arslet. Hej o hå.
Sen hör man hur Madde och Hrói kommer bakom - Lúkas drar i tölt!!
har nog aldrig ridit sån ökad tölt på honom någonsin :p
Red förbi stallet, med protester från Lúkas, fortfarande töltandes.
Vände och red hem, i samlad mycket bra tölt :love:
Bensprattel började komma också! Wiiie!

KL

Måste bara uppdatera lite från dagens ridpass...

Idag var jorunn svindyr:love:

Galoppen börjar bli allt starkare och stabilare = kalasbra=)
Hon känns riktigt rikitgt fin nu nu fattar hon galopp helt från stillastående de ni:banana::bump:

I går töltade vi hon föll över helt självmant när hon vart halvrädd för en vägpinne och började skritta på riktigt fort..

Så nu är tölten riktigt nära:bump:

Hon åker nästa Onsdag till Töltsättning så jag tror de kommer gå riktigt riktigt bra där..
Fyy så jag längtar tills jag får hem henne därifrån..

*kl*

Idag tränade Litla på att följa med som handhäst. Det gick faktiskt riktigt bra. Vi höll oss bara i padocken, men snart kan vi nog ge oss ut. :) Bósi är jätteduktig som "arbetshäst".

22827311.jpg

Han är fin Gimsteinn! När han är visad (och förhoppningsvis godkänd) ska du ha honom som ridhäst då, eller hur är planerna?

Aa, precis :) det är tanken.
Kul att Bjartur har blivit så förändrad! Kommer ihåg när han var skygg. Ser fram emot bilder :)

Vad fin han är Kickan!! :)

Gimsteinn har väldigt lätt för tölten och jag var minst sagt imponerad när han töltade på som en klocka, och det gör väldigt bra för lösgjordheten i ryggen!

Filipuss: Har inte hängt med, vart ska du flytta? :)

Vi flyttar, som Gauti skrev, upp till Wången för att jag ska plugga till ridledare för islandshäst :bump::banana::D

*delvis kl*
Hemma efter en lååång shoppingdag. Besökte bla en välkänd hästaffär som börjar på H :angel: och shoppade för mkt som vanligt.
Köpte ett par shortchaps, en bygelnosgrimma :love: och lite småsaker som strumpor och underställ.

Nu börjar det närma sig, och det känns.. Fixade iaf transport och chaufför upp till Wången nu. Ungpållans ägare ställer upp och skjutsar :bow: Härligt värre!
Nu väntar bara ännu mer saker som ska smörjas och packas ner. Det är ju trots allt ganska mkt saker man samlar på sig på 10 år som hästägare och nu när man börjat rota på "vinden" så kommer det fler saker fram, som t ex förra stoets schabrak, brunrutigt och dösnyggt - och det passade perfekt på Filipus, lite stort bara.

Imorgon ska vi rida på rakt spår. Enligt massören bör han ridas så rakt som det bara går eftersom han gärna vill böja sig lite extra åt vänster. Det gäller till att tänka efter imorgon..

Oj, vad snygg han är! När ni fått honom bedömd sen så får Kvekki komma på en dejt ;) Efter hon är bedömd då oxå såklart...

Tack :love: såklart att folk säger så om din sessa, det stämmer ju ;) ser fram emot hennes bedömning, ska bli spännande!

*kl*

Idag tränade Litla på att följa med som handhäst.

Vad kul! Hon verkar harmonisk och det syns inte att hon bara är 130, hur hög är Bósi?

Kiickan: GUU VILKEN SNYgGING DU HAR TILL HÄST!! :D :love:

Tack :love:

Ja, hon är faktiskt väldigt trevlig att jobba med. Men hon orkar inte tänka allt för länge efter att hon lugnat ner sig. XD
Bósi är 138 i mankhöjd. :) Hoppas Litla ska växa sig lite större sen...

Din kille är ju hur läcker som helst btw. :love:

Kan berätta hur de har gått nu de två senaste ridturena.

Igår red jag ut körde igenom alla gångarterna och tränade mkt tölt. Han var faktisk riktigt trevlig, inte alls tjurig och bråkig.

Idag for jag ut en kort sväng, träna tempo växlingar i trav, och idag var han också riktigt trevlig.

Imorgon ska jag försöka mig på att rida på plan igen och se hur de fungerar.

En bonus bild för att han är himla vacker!

hur kan du hålla han så smal på DET gräset?

fin han är, måste då fråga, foderfixerad som jag är
vad äter en sån snygging för att se så vältränad ut då?
hur mkt tränas han?

Vad fin han är Kickan!! :)

du gör som när du rider, samlat ihop och ger samma tecken/kommando som från ryggen, men det är sååå mkt roligare/bättre från marken för då kan du se hur han rör sig och även vara snabb att peta på rumpan så han inte faller i trav.
man kan även samla ihop mkt mera då man ser allt från sidan och ja, man ser hur den rör sig och jag tycker det är skitbra träning.
man kan träna på formen med och se hur hästen ser ut i olika former.

roligt att det går så bra för er...VAR stolt och njut av det sålänge det varar.

vilken dommare var det? känner igen de där orden, tror jag ridit "träningstävling" för "henne" med?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 980
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar