Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

*kl*

Idag gick allt åt h**vete.. :cry:

Filipus har stått några dagar nu, och idag tänkte jag bara rida en sväng.. Jo tjena, det höll på att sluta illa. Jag red först efter vägen, tränade både tölt och trav-övergångar. Det gick skapligt bra. Sen red vi in på en annan väg och skrittade tills vi kom fram till en skogsstig som vi skrittade efter. När vi väl vände hemåt så blev Filipus spänd för nåt, vad vet jag inte. När vi kom upp på vägen igen blev han ännu mer spänd och då tog jag tag i honom för att göra halt. Jag hann inte mer än ta lite i tyglarna så skenade han iväg. Och det gick fort, för fort.

Jag satt där med hjärtat i halsgropen och tårarna i ögonen och tänkte bara: jag måste få stopp på hästen.
Vi hade ju kunnat gått omkull, vad som helst ju. Och jag som är lite rädd fortfarande efter att ha gått omkull med hästar och åkt av en massa gånger så man blir lite skakis när nåt sånt här händer.

När jag väl fick stopp på honom var det bara att vända och gå samma väg tillbaka. Inga problem alls, förutom att han blev spänd då och då. Till sist var det dags att vända hemåt, spänd häst + spänd ryttare = inget bra! Jag fick sitta av, försöka slappna av och sen upp igen och sen var det skritt 5 steg, sen halt o skritt igen som gällde hela vägen hem. Till sist slappnade Filipus av och jag vågade ge han mer tyglar..

Men frågorna snurrar fortfarande i mitt huvud.. Var det mitt fel? Var det hans fel? Håller han på att bli som han var förut? Vågar jag ens ställa av han nån dag?

usch, imorgon blir det markarbete och sen ev en skrittpromenad ut. Nu ska han ridas regelbundet. Vågar inte ställa av han alls. :crazy:
Hoppas detta bara var en engångs sak som inte sätter sig uppe i huvudet på honom igen.. :(

Analysera inte så mycket! Hästar har sina dagar de också. Imorgon är kanske allt som vanligt. Det behöver inte vara "någons fel". Han kan helt enkelt blivit rädd för något, det behöver inte betyda "gamla banor"

Var inte så hård mot dig djälv!

Analysera inte så mycket! Hästar har sina dagar de också. Imorgon är kanske allt som vanligt. Det behöver inte vara "någons fel". Han kan helt enkelt blivit rädd för något, det behöver inte betyda "gamla banor"

Var inte så hård mot dig djälv!

Jag vet att jag analyserar mkt, men han började såhär innan han blev så "hemsk" som han blev. Direkt fick man upp tankarna att shit, det kanske är på väg tillbaka.. Visst, han kan ha blivit rädd för ngt men han har aldrig skenat av rädsla, han brukar hoppa till och stå o stirra på det farliga - men jag har aldrig suttit på honom när han blivit så pass skrämd att han skenat och då har vi mött älg, rådjur, cyklister, fyrhjulingar - ja allt som kan vara farligt. :crazy:

Det här kanske låter hårt men- ge dig, slappna av.
Hästar blir rädda ibland. Ibland t.o.m skenar de! Det behöver absolut inte betyda att han är på väg att bli som förr, eller att du inte ska ställa av honom alls.

Det är inte bra att du blir så pass uppjagad för en sån här incident, särskilt inte om du har tänkt dig att jobba med träning av hästar sen.

Nej, sluta analysera, börja andas och ta nya tag imorgon. Han kände säkert av att du blev rädd och spänd också, och därför "höll det i sig". Kanske skulle ni promenerat hela vägen hem istället, för att bryta den onda cirkeln?

Det här kanske låter hårt men- ge dig, slappna av.
Hästar blir rädda ibland. Ibland t.o.m skenar de! Det behöver absolut inte betyda att han är på väg att bli som förr, eller att du inte ska ställa av honom alls.

Det är inte bra att du blir så pass uppjagad för en sån här incident, särskilt inte om du har tänkt dig att jobba med träning av hästar sen.

Nej, sluta analysera, börja andas och ta nya tag imorgon. Han kände säkert av att du blev rädd och spänd också, och därför "höll det i sig". Kanske skulle ni promenerat hela vägen hem istället, för att bryta den onda cirkeln?

Jag vet att det inte är bra, men eftersom jag varit med om ett o annat (det var efter den vägen jag ramlade av så jag skadade ryggen samt att jag gått omkull där tidigare år med mitt förra sto och skrapade upp hela ansiktet) så sitter det i mitt huvud att shit, det här kommer sluta illa. Som tur var slutade det inte illa idag och det är jag jätteglad över.

Ska ut och skritta imorgon, säkert är det inga problem då men man vet ju aldrig.. Jag tror faktiskt att jag var lite spänd på hemvägen och han var pigg.. Nåja, nya tag imorgon, får hoppas det går bättre då! :)

KL*
Långt och tråkigt, men behöver skriva av mig lite till folk som kanske förstår.

Ja, vad skall man säga. Allt går verkligen åt helv*te just nu helt enkelt! Jag har ju flyttat och likaså Barki. Han trivs bra, vad jag kan se...Jag med, typ... Men vi har ett litet problem. Eller ja, en hel del tyvärr. Men det största är väl att det är ett helsike att ta sig ut till stallet. Kostar mig skortan, och så kan det ej fortsätta.

Så nu letar jag ny stallplats åt Barki. För jag har helt enkelt inte råd...

De gånger jag varit i stallet och verkigen tränat har det gått riktigt riktigt dåligt. Igår kan sammanfattas med:

Barki slet sig när jag hämtade honom från hagen. Stannade dock pga att han klev på grimskaftet och stod stilla tills jag kom. Med hjärtat i halsgropen kutade jag efter som en idiot. Detta har nämligen hänt en annan gång, vilket jag kan berätta lite längre ned.

Han fick panik i stallgången medans jag var i sadelkammaren och snurrade runt och ströp sig av repen. Lyckades lugna honom och fick loss honom. Sen höll han sig lugn som vanligt...

Sprang runt när jag skulle hoppa upp, och lyckades snubbla och kliva på mig 3 ggr.

Jag sitter upp
, och i stort sett helt uppe exploderar hästen totalt, jag lyckas återfå en del av kontrollen, men då sitter jag så snett att han börjar bocka igen. Jag åker av som en vante efter en del kämpande, druttar i backen i en "bra" avsittning. Har lyckats lära mig att alltid hålla kvar i tyglarna och hästen, vilket jag också gjorde denna gången. Men tyglarna går av när Barki vänder sig, vilket gör att jag snurrar runt och skadar mitt knä. Som tur är springer han bockandes åt "fel" håll och måste stanna för staketet så jag kan få tag på honom igen helt utan problem...Han kom tillochmed till mig när jag kom fram.

Jag känner då igenom honom ordentligt men utan negativa responser. Markarbetar då istället pga mitt knä, vilket ibland går jättefint, ibland går jättedåligt. Vissa varv gick han avslappnat och sänkte sig fint gick tillochmed i en riktigt fin form bara på lina. Men så exploderar han igen, reser sig och slänger sig åt andra hållet. Men med lång lina och bett så håller jag honom enkelt och försöker vara så lugn och pedagogisk som möjligt. Tillslut går det okej igen, och jag avslutar på topp.

Har hänt liknande incidenter innan, men igår tog priset i kvantitet. Vet verkligen inte vad det kan vara. Han har inte ont, för det mesta är han som vanligt, han trivs med hästkompisarna och trivs i hagarna. Antar att det inte är flytten, för att han var normal i början, och det borde ju ha yttrat sig på en gång då, eller?

Höll på att förlora medvetandet en gång också.

För några veckor sedan skulle jag och syrran tvätta Barki, vilket inte brukar vara några som helst problem. Men spolspiltan fungerade inte för tillfället, så det fick bli utomhus. Barki var galen och vägrade lugna ner sig. Tillslut slet han sig och sprang stolt ner mot stora vägen. Barfota sprang jag nog det snabbaste jag någonsin sprungit, hulkandes, darrandes och helt förstörd. Endast några minuter innan vägen, vände han tvärt och sprang istället ut på ett fält och sedan mot hagen, och där fick jag tag på honom. :crazy:

Vissa ridturen har jag inte kunnat sudda leendet av mina läppar för att han är så underbar och full av energi, men så händer sånt här helt plötsligt. Vad har jag gjort för fel? Har han ont? Vad är hans problem? Vad skall jag göra? Är det mitt fel? Stallägarna? Något som hänt? Vilan? För mycket energi? tusen jäkla tankar snurrar runt och jag är bara sur, ledsen, frustrerad och helt förstörd. Barki kan busa, han gör inte sånthär. Så är det bara. Varför skulle han bli så just nu? Jag förstår ingenting...

Ett möjligt alternativ finns. Något som jag vet skulle bli bättre för mig, och tid och pengamässigt för Barki. Börjar nämligen fundera på att flytta igen! Jag tror att det skulle bli bättre för Barki, men vill ändå inte stressa upp honom mer med en till flytt?! Eller?

Jag hatar det här!!! :cry:

Oj!

Har för mig att han har stått ett tag (?), det kan inte vara så enkelt att han helt enkelt är understimulerad? Hur mycket är han ute, hurdan är flocken (rör dem på sig mycket och busar osv.)? Hur mycket har du kollat upp så att han inte har ont, och vad säger din magkänsla dig (om han gör det bara för att vara knepig eller om det faktiskt är något)?

PM:ar dig!

Helt rätt att han stått ett tag! Och han är allt annat än i form nu, men under igångsättning är vi iallafall! Understimulerad är också det jag satsar på...Han går i en aktiv flock om 4 hästar nu, och de rör på sig och busar mycket faktiskt. Han har en 5årig paintkille som han alltid hittar på hyss med!

Angående smärta, så är inte veterinär uttagen eller liknande. Men jag har känt igenom, sträckt, tänjt, böjt, klämmt, gått igenom olika scenarion om och om igen osv osv osv...Jag skulle nog säga, utan att låta självgod nu, att jag kan en hel del, men hittar absolut ingenting. Han reagerar inte på någonting, och reagerar heller inte lika i alla situationer. Ena stunden går en sak utmärkt, och gör man den exakt likadant gången efter går det åt helv*te!

Så antagligen är han typ understimulerad, jävlas med mig helt enkelt. Men vet inte riktigt hur jag skall lösa det! Markarbete och mycket psyiskt arbete är väl det jag får fortsätta på helt enkelt och hoppas att det löser sig. Men det svåra är bara att det inte går att kräva den koncentrationen av honom när han är såhär, så hur löser man det då :crazy: (har inte heller ridbana, så situationen blir snabbt farlig både för honom och mig när han börjar bråka och man skall försöka "tygla" honom och tänka ännu mer)

Blir bara så frustrerad, vi kommer aldrig någonvart känns det som. Han är för guds skull fyllda 6 år, och inte i närheten av var vi borde vara. Så fort det gått frammåt har något kommit ivägen. Det går inte alls bra. Och det är mitt fel! Så enkelt är det ju :cry:

(pmar dig snart! Tror inte du fick mitt förra heller, för det kom tillbaka för några dagar sedan?!:crazy::p)

Aj aj aj låter inte kul men vilken tur att du inte har gjort illa dig mer med tanke på allt som hände.

Hinner inte skriva så mkt men mitt råd är att du ska flytta för hästen gör det säkert inget om han flyttar igen. Det viktiga är att du är nöjd vilket du inte är nu och det känner han.

Jag kan pma dig i morgon.

Var försiktig ta ett ljupt andetag och känn efter i magen vad du vill.

Kram
Fatima

Hur länge har han stått på nya stället? När Alfur flyttat så brukar han börja krångla efter ett tag, inte direkt. Kanske tar det ett par veckor innan han bott in in sig eller så visar sig otryggheten inte förrän efter en viss tid. Nu beter han sig inte i närheten av hur din häst gör, han stegrar sig bara lite när man ska lämna stallplan.

En annan tanke är väl att han är ganska ung, och har mkt energi om det inte varit någon kontinuitet i träningen (rätta mig om jag har fel). Det verkar som han är otrygg och rädd? Om han sliter sig och blir rädd för saker och drar iväg. Och jag förstår om du blir orolig:crazy:, verkligen.

Kanske ska ta ett par steg tillbaka, och vara medveten och beredd på hur han kan komma att reagera. Tränsa redan vid hagen? Jobba honom från marken och verkligen försöka iaktta honom i hans reaktioner.

Så skulle jag göra tror jag. Jag vet inte hur länge du ägt honom, och hur väl du känner honom, men de kan alltid överraska en. Jag har haft Alfur i 5 år och han har visat en hel del nya sidor denna sommaren;), tex blev han hingst huxflux... Om mina tankegångar inte passar på din häst så bortse från dem bara:). Hoppas det löser sig!

Att ni inte har kommit längre spelar ju egentligen ingen roll, jag ser hellre att man tar det lite väl lugnt än att stressa fram något. Och det är väl vad du har gjort (tagit det lugnt alltså...).

Tror också att du skulle veta om du var tvungen att ta ut en veterinär, men jag sattsar på att han är understimulerad. Försöka komma igång igen och se hur det går tycker jag - men du känner honom ju bäst. Dock har jag alltid upplevt Barki som ett litet yrväder :p Charmtroll.

Förstår att hela situationen bli knepigare om du inte har tillgång till ridbana eller liknande, det underlättar ju väldigt när dem är lite bångstyriga. Det känns mycket tryggare.

Tror inte heller att jag fick ditt förra? Men aja :p

Tack :) Han är ett riktigt charmtroll :love:

Snerra:
Tack :D Och ja, han är riktigt rolig att rida iaf de flesta dagarna ;)
Speciellt passen på honom är outstanding :love:

jag har aldrig passat så jag vet inte hur det ska kännas men det låter bra!! :D

HAr någon mött en Älg någon gång!?
Måste berätta om i går när vi red ut!

Där går jag och snerra i gådan ro, snerra nosar i marken, jag sitter och slö rider lite, mamma går bakom med en vännina och pratar.
Jag böjer mig ner för att pussa snerra på halsen och klappa henne och prata lite. Efter ett tag tittar jag upp och framför mig och snerra står en Älg Tjur!!! Jag fick en chock! (snerra bryr sig inte, nosar i marken bra) när mamma och väninnan kommer närmare så säger jag: Mamma! Det står en älg där! Mamma får panik och vill vända, väninnan vill oxå vända, så vi vänder. Jag tittar bakåt och Älgen står och kollar på oss, den tar två steg framåt och då släpper choken och jag får PANIK! Det står en Älg Bakom mig som tar upp HELA vägen! Snerra känner att jag blir spänd och börjar snabba på stegen mamma och väninnan skyndar på stegen! den tar änu ett steg mot oss och jag känner att det bränner lite innanför ögonen! Snerra blir änu mer närvös och börjar tölta. Då hör jag bakom mig hur älgen bör en tvärsväng och galoperar år andra hållet! (tack och lov!) DET låssade en STOR sten frånh hjärtat!!
Jag kan skaka när jag tänker på de! tänk om den hade anfalligt! Jag vill inte dö av en ÄLG!!!

Aja, nu ska jag sova, och kanske drömma mardrömmar om Älgar... :p

natt Natt!!

Men kära du, hur ska en älg-stackare döda dig när du sitter på hästryggen tänkte du? :P

Göra stora super-älg-ninja-moves'en med högerklöven eller? :D

Älgar blir mest bara nyfikna, rädda och väldigt sällan arga,annat än om man försöker komma emellan dem och deras senaste kalv.

stackare, jobbigt att du känner så.

men HA INTE SÅ BRÅTTOM KÄNN DIG INTE STRESSAD bara pga hans ålder, det var just det jag kände, när alla sa att men han är ju si o så gammal då ska ha ha gjort si och så och han ska kunna si och så mkt bla bla bla BLA....skit i vad alla tycker och tänker, skit i hur mkt han SKA kunna.

slappna av, och börja om, som någon skrev tyckte jag var ett jättebra tips.
tänk att han är unghäst igen, även om du kanske aldrig känt att han varit annat så testa ett tag och behandla honom som oinriden.
vad är det för sadel du har nu? kollade du hans tänder på klinik innan du flyttade så du iaf uteslutet grund "ont:et".

har han respekt för el band och plats stolp???
sätt i så fall upp en liten paddock du kan träna i ev en rundpaddock du kan träna i.

släpp han lös och arbeta från marken låt han bralla av sig och bara spriga runt för att det är kul.

när han gjort det kan du testa och tömmköra honom ev göra en join up med grimma och ett längre grimmskaft innan du tömmkör.

jag tror egentligen att det är så att han testar dig igen, han vill se om du duger till som stark ledare, han verkar tycka att du brister lite i ledaskapet så han tar uppdraget i egna hovar emellanåt det får du inte låta fortsätta för då kommer du få det tufft.

gör INGET du känner dig osäker på utan gör en tid framöver endast sånt du verkligen känner att du har kontroll över.
rid inte om han e farlig i ridningen.
låt han komma till ro först och låt han bralla av sig innan du rider i så fall.

va de inte ett tag sen du red eller?

den klassiska frågan från mig,
"vad gör du om han tar ett steg emot dig när du står framför honom?"

minsta lilla småsak, på alla punkter testar han dig, dag ut och dag in, varje dag, speciellt unghästar testar, de kräver en ledare även äldre hästar men har man väl visat dem vem som är ledaren så "varar" det längre på äldre mer kloka hästar.
unga hästar testar oftare är min erfarenhet.

du måste vara snabb och mkt uppmärksam för att lägga märke till när han testar dig men det är de små detaljerna som man inte får missa i träningen.

jag tror att det aldrig går att träna på ett bra sätt med en häst som känner sig osäker på ledarskapet.
den försöker hela tiden ta över och det uppstår bara bråk hela tiden.

men om ni har en väg sådär nära i ingen ridbana o du knappt har råd o åka dit så skulle jag flytta.

försök hitta ett ställe med islandshästar kanske en flock han kan gå i och göra av med massa energi.

jag tycker det känns som att ni aldrig riktigt kommit igång så du kan inte hänga upp dig på att han faktiskt är 6år och ska kunna allt som andra 6åringar kan.

han är kanske som en häst riden 6månader i utbildningen han är kanske bara 4år i huvudet.
de mognar ju olika fort med.

jag tycker inte att det är förräns nu 8år gammal som min Thengill börjat mogna och han är fortfarande väldigt barnslig.

men ta det lungt, njut med din häst istället skit i tävlingar och sånt skit ni kommer när ni är redo som jag säger om thengill i mig.

jag HATAR att det skall vara sån j*vla press hela tiden.
varför kan man inte bara rida för att det är roligt.

ska säga det med att det är normalt för unghästar att gå igenom olika faser under åren de kan kännas som helt andra hästar helt plötsligt men det är utvecklingen som gör det.

lycka till.
kram

hihi älgar är jättevanligt att man träffar i skogen kommer inte ihåg alla gånger jag och thengill träffat på älgar av alla varianter, tjurar, kalvar, kor med kalvar osv osv.

thengill har aldrig varit rädd för dem inte jag heller men jag har respekt för kor med kalvar eftersom de kan gå till anfall om man har otur så de skall man ha respekt för men det är mkt sällan det händer.
men iaf min häst liknar ju en älg så haha.

thengill gillar älgarna o vill gärna springa efter.

MEN en gång träffade vi på en fjolårs kalv kommer ihåg att thengill bara var 5år men redan mkt van vid älgar.
vi hade precis gått förbi några ston och min "låtsas hingst" thengill vill väldigt gärna tillbaka till stona och bråkade lite när jag skulle gå vidare.
jag satt barbacka med typ 14 paddar under + ridoverall o de va vinter så jag var inte så smidig precis.

så träffade vi på älgen, inget med det jag drev framåt och tänkte att älgen den springer ju bara iväg.
men innan jag hann göra nåt så tvärvände och kastade sig thengill tillbaka mot stona(han blev alltså inte rädd för älgen han tog bara tillfället de vet jag) jag gled av i bara farten och höll
kvar i tyglarna men tyvärr gled jag under honom(han galopperade) och började känna hur han trampade med BRODDAR på mig sån tur var hade jag mkt kläder på mig.
men jag var tvugen att släppa taget och vände mig om o såg thengill galoppera iväg med paddarna hängandes under magen.

suck....men jag hade förlänge sen glömt älgen så den var jag inte rädd för skulle gå till attack eller så.
endå hade jag nog inte släpats mer än några meter.

sprang efter tillbaka till det andra stallet där de hade börjat släppa sina hästar lösa in i stallet, himla lyckat med stona.
men de var så snälla så de fångade in thengill åt mig.

när jag kom fram var jag helt skakis mest för att jag kände mig så hjälplös när thengill stack iväg utan mig och jag inte kunde göra nåt.
ville ju att han skulle stanna.

sen upptäckte vi att jag blivit trampad av broddarna i ansiktet.
det blödde från kinden och det hade blivit ett snitt rakt över mitt ögonlock, tack o lov hade jag tydligen blundat, det gick så snabbt.

red sen hem till mitt stall tillsammans med grannarna(med stona) fick låna en sadel haha. mest för att jag skulle känna att ja inte blev rädd o inte thengill heller.

sen åkte vi direkt till sjukhuset.
inte så farligt men var lite öm över revbenen.

efter den händelsen som är min värst avramling på thengill hittils så blir jag lite rädd när jag ser älgar även om jag vet att det inte var älgens fel men det sitter kvar lite.

har endå dumt nog fått respekt för dem.
men de är himla fina att se och de springer ju för det mest bara iväg för de blir rädda.

men som sagt det är vanligt att få se älgar o andra vilda djur, det hör lixom till och de e ju de som e så roligt med ridningen i naturen med.

men som sagt jag hoppas inget allvarligare händer med thengill o mig, jag fortsätter klamra mig fast hihi.

haha måste berätta en sak till påtal om att klamra sig fast.

min först hästkärlek en arab korsning, han stack på en äng med mig jag hade väl ridit några månader eller nåt.
hade egentligen noll balans. han stack hemåt mot stallet jag förväntade mig att han skulle skena in i stallet men sån tur var så gjorde han inte det.

men iaf, han stack iväg där på ängen då och jag flög fram på nåt sätt och hängde i ena knä vecket över hans hals, fy tusan alltså det kan man snacka om att inte vilja ramla av men så såg jag marken susa förbi under hans hals där jag hängde och hann t.o.m tänka "jag undrar om jag ska släppa eller inte hmm undra vilket som är smartast" haha glad e jag för att jag höll mig kvar hade gjort j*vligt ont att släppa taget i full sken.
till slut stannade han innan ängen tog slut, de va nog rätt tungt att ha mig hängandes på halsen sen var hn 23år med hihi.
när han stannade så upptäckte jag att jag hängde framför sadeln men jag kunde bara resa upp mig och hoppa bak haha....

så himla fult...

Senast ändrad:

Han är för guds skull fyllda 6 år, och inte i närheten av var vi borde vara.

Tränade en gång en sexåring (inriden när han var fem) som fick en "knäpp" när han var sex och sattes igång efter en vila. Efter att varit världens lugnaste så kunde han bara sticka iväg i full fart och ibland bocka han också. Efter några månaders kämpande med att vara tydlig och konsekvent om vad som gäller (och en del tårar från min sida), så kunde han ridas av barn och såldes till en äldre kvinna som idag (5 år senare) fortfarande är jättenöjd med sin lugna och snälla islandshäst. Kanske ett onödigt inlägg, men en solskenshistoria på ämnet "knäppa sexåringar" i alla fall:D

Tränade en gång en sexåring (inriden när han var fem) som fick en "knäpp" när han var sex och sattes igång efter en vila. Efter att varit världens lugnaste så kunde han bara sticka iväg i full fart och ibland bocka han också. Efter några månaders kämpande med att vara tydlig och konsekvent om vad som gäller (och en del tårar från min sida), så kunde han ridas av barn och såldes till en äldre kvinna som idag (5 år senare) fortfarande är jättenöjd med sin lugna och snälla islandshäst. Kanske ett onödigt inlägg, men en solskenshistoria på ämnet "knäppa sexåringar" i alla fall:D
Och i höst kommer jag ha en träningshäst på 6 år som inte ens är påbörjad ...

Mazarein: Ta ett djupt andetag och känn ingen press pga åldern. Det är inte den allt handlar om.

Ha ha det där fick mig att tänka på min tio åriga valack som aldrig gör en fluga förnär, men nu märkte vi i går att han efter en lång sommarvila (som barnvakt till en 1 årig hingst) har börjat göra små bocksprång = slår emot skänkeln, när ryttaren försökte jobba honom på volt. Nu har jag en tuff tio årig granntjej som red honom och hon totalignorerade dessa tendenser, bara red på och ja bäst vad det va så hade han alldeles glömt bort alla dumma tendenser och töltade på som en klocka.

Så det är nog mycket det där att här han man gått länge och väl i hagen och haft det bra och ja nu ska man börja jobba igen fy tusan:D

Jag har ett annat sto också som gått med föl bl.a. gått med föl under några år och nu senaste stått skadad. Har också lite idéer, lyckades trilla av henne igår (dumma sadeln började ju glida;)) men är jag konsekvent och spelar inte med i hennes game och då sköter hon sig och går bättre och bättre även om hon kan få för sig att försöka komma undan ibland, men det blir allt mer sällan. Precis som någon skrev innan, i morgon är en annan dag - nya möjligheter!

Sen upplever jag alltid att hästarna blir mycket piggare nu i början på hösten. Kanske något som kan bidra till mer livsglädje och fler bus?!
Filipuss har du provat att visualisera ritten innan du sitter upp? Alltså att du ex. sätter dig på en stol, slappnar av och känner in hur du vill att din kropp och hästens kropp skall kännas när du sitter upp och rider. Sen tar du med den avslappnade känslan när du sitter upp, skulle något störa dig när du väl är uppe på hästryggen så återkallar du bara den känslan. Kanske något som skulle kunna stärka dig och få dig att slappna av?

HAr någon mött en Älg någon gång!?

Jag och Filipus brukar möta älg ibland. Dom brukar för det mesta bli rädda om dom hör människor prata så du kan vara lugn. Dessutom är det främst älgkor med kalvar som kan vara "arga". Filipus reagerar knappt på älg ju, han vill bara följa efter dom. Knäppa pålle :love: :D

*kl*
Nu var jag hos osteopaten igen. På en vecka har jag lyckats få två låsningar i ryggen. Ajaj. Ridförbud hela helgen. Nåja, jag ska prova tömköra Filipus idag och imorgon kommer hovis ut så då blir det bara skrittpromenad. Filipus ska även få massage i helgen, främst över korset eftersom han är sne. Han är som sin matte tror jag :D :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 000
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar