Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Med ett så vackert namn kan han inte vara annat än en riktigt pärla :D :love:
Skönt att du känner att du börjar få tillbaka glädjen med hästarna igen !

KL.
Nu har jag äntligen börjat sätta igång båda min feta monster.
Den lilla är fräsch :D :D :D :D
Red igår och tömkörde idag.
Ási är mjuk som jag vet inte vad och är väldigt följsam och lätt att ha med att göra.
Små pärlor :love:

Sprettur: Har du ingen bild på din nya? :)

Idag har jag och Hilda varit på promenad. Hon skötte sig jättebra när vi gick förbi kossor och plaskade i vattenpölar.
Hade hoppats på att promenaden skulle få fart på bebisen som jag vill ha ut nu. Men icke.

Perla verkar trivas bra som mamma. Hon är jätteduktig med Líf. De har gått på bete hela dagarna nu och *peppar peppar* det har fungerat bra. Tyvärr är hon lite väl tunn, jag stödfodrar med hö och jag hoppas hon inte blir tunnare än vad hon är nu. Upp i vikt tror jag inte hon kommer gå sålänge hon ger di. Hon har inte gått ner nått nämnvärt sen hon fölade.
Det är ju positivt om man ser det ur fångens perspektiv att hon inte är överviktig.

Irpa- jag har ett jättebra stöd av min syster och alla kring mig, alla har stöttat mig och ställt upp otroligt mycket. Det har varit ett jättejobbigt hästår måste jag säga.. Det började ju med Dúkka.. sen känns det bara som att det gått utför, men jag hoppas att jag har viljan och kraften, för det krävs ju en del. Men jag hoppas..

Michis- visst har han ett fint namn, får hoppas att det tar oss någonstans ;)

Ajda- jo jag har lite bilder, han är fet som ett svin dock.... :angel: men han har blivit bättre sen han kom hem.

Jag provrider, bilden är tagen från film- kass kvalité...
Tlt_0002.jpg

Första ridningen hemma.
EMMA_3.jpg

En kompis till mig rider honom
DSC_2009.jpg

DSC_2027.jpg

Sötis bild
beskuren.jpg

Och en till..
Staste.jpg

Ååh vad vacker :love:

KL

Idag red jag voltarbete, rakt fram och lite till voltarbete.
Försökte hitta bakbenen och balansen på herr Lok igen, och det gick serru! :D
Tog ca 30 minuter innan han blev mjuk, rakt spår fram i tölt, vänd hem ofrivilligt - bråk - vänd tillbaka och fram fram fram.
Tillslut gav han sig ;)
Vände hem, töltade ganska bra, in på voltarbete och sen rakt fram i motsatt riktning. Han gick RIKTIGT bra på väg hem sen.
Töltade med en resning jag aldrig sett på honom! :love:
Duktig pålle! Hoppade av och gick 15 minuter med honom :D Han var ganska trött ;)

Mamma pratade med Elvar idag och Óskadís mår jättebra :D
Min lilla flicka, jag vill att hon blir stor nuuuuu :love:

Bilder från tävlingen igår. Fyrgången gick helt ok, tölten var som vanligt på banan hopp o skuttig o travtaktig. Men i töltklassen(T7) så blev hon plötsligt passtaktig! Hmmm Dessutom så fick jag bråka med henne längs grindsidan, hon var t.o.m. på väg att hoppa staketet! O så bråkade vi längs motsatta långsidan där ville kvekki in på gräset(mot grinden). Hon var ett riktigt åbäke faktiskt. Vi slutade på en andraplats i V5 4.53p Och en fjärdeplats i tölten på pinsamma 3.4p... :grin:

skritttavling.jpg

toltbra.jpg

(En av de få stunder hon gick riktigt fint)

travtavling.jpg

galopptavling.jpg

Galoppen blev först fel, men jag märkte det o kunde korrigera direkt.

Jag upplever att kvekki inte har nån bjudning/vilja att röra sig på banan, hon vill bara "ut". Har ni andra haft samma känsla och hur har ni löst det? Hemma i skogen/på vägarna flyger vi fram men på banan är energin borta, hjälper inte ens att vi är fler på banan... *suck*

Jag red en pålle som hoppade ut från banan!
Man fick försöka peppa honom framåt "braaa, duuktig!!", hålla stöd på innertygel och spöet på ytter.
Andra gången vi gick in så höll han sig på banan och tyckte faktiskt det var riktigt kul! :)
Var lite en fix-idé av att det var skittråkigt!

Gaaaah blev alls inge bra idag, tar det från början.

Provade ha med bebis idag, först kom han inte med ut ur hagen.
Sedan sprang han omkring utanför stallet på gården, mitt bland allt detta mina barn:eek:
Så småningom kikar han in i stallet och börjar välta omkull redskap och fodertunnor.
Tycker det blir för farligt så jag tar på honom grimman och binder upp honom.
Det går jättebra för han är en ängel att hålla på med.
Så står han lugnt tills mamma är färdig.
Lossar honom och tar ut Kaela, han följer med ut ur stallet men sedan springer han runt om stallet, vid gödselstacken.

Jag börjar jobba med Kaela och säger åt barnen att akta sig och inte gå för nära honom.
Han kommer inte ner till oss en endaste gång medans vi jobbar, han roar sig med att springa på grusvägen och ramla,äta på barnpoolen osv.
Kaela blir orolig och kan inte koncentrera sig hon är van vid att han går kvar i hagen och nu blir hon orolig.
Lägger tungan över bettet lyckades hon med:grin:
Tar in Kaela och bebis följer efter, han vill dock inte dia eller så utan ger sig på redskapen ytterligare en gång:devil:
Binder upp honom igen och skyndar mig att få iordning Kaela.
Ut till hagen igen utan bebis, för inte vill han till mamma ens nu efter 1,5 h:eek:han går ut och betar bakom stallet.
Det hjälper inte att Kaela gnäggar innifrån hagen, så jag får fånga honom och leda honom in.
Men nej han diade inte ens när dom kom ut i hagen igen.

Så nästa gång blir bebis kvar, det är lugnast.
Dessutom vill jag inte behöva binda upp honom, tycker det är för tidigt.
Vill bara hantera honom lite ibland.
Han är så himla trevlig att hålla på med så jag vill inte äventyra det.
Det är absolut inte så att jag är ute och gosar en massa i hagen med honom för jag tror att en del härinne trott det.

Exemen har blivit lite bättre så jag fortsätter med Vegebom salvan:)

Före:
21271182.jpg

Efter:
22859194.jpg

Någon skillnad?

Igår red jag för första gången på jätte länge. Det var mörk (22.00) och han har inte blivit riden på länge, jag red barbacka:grin: Intelligensnivån lika med noll ungefär. Men vi levde när vi kom tillbaka och han var pigg och glad hela tiden. Sprang på som en galning, för självklart red jag så att jag fick galoppbackarna hemåt:angel: Han kan springa min lilla skit!

så svårt att se i den vinkeln kan du inte visa ett gammalt kort rakt från sidan som han står på de nya.

*knapp*

Jag är arg!
Inatt skall Yrpa och Gála gå ute för det skall inte regna.
Vilket har gjort att jag har haft dem inne ett par timmar nu. Så ser jag grannungen komma gående med en kompis. Dom har tidigare vart i stallet när Yrpa stod inne, då sa jag klart och tydligt att man INTE får hänga utanför deras box och försöka klappa Gála. Vad tror ni dom gör när jag går ut i stallet igen för att ge Yrpa kraft och sedan släppa ut dem?

DOM STÅR OCH KASTAR SPÅN på Yrpa och Gála.
En 7 åring skall väl fan veta att man inte gör så?

Jag sa att hon inte får vara nere i stallet utan sin mamma. Vi har redan bestämt att dom skall flytta eftersom jag behöver boxarna själv nu när jag "snart" får hem mitt nya sto som jag "snart" köpt.
Men så hade jag tänkt att skicka iväg både Yrpa och den nya på lösdrift över vintern (det nya stoet beroende på när hon kan importeras) och sedan ta hem dem när det är avvänjning som skall ske. Och då kunde ju dom stå kvar över vintern. Men icke. Nu åker dom ut så det skriker om det.

Med tanke på hur han sett ut tidigare sommrar så är han riktigt fin nu!!

Börja träna unge!
Jag kommer ju snart och hälsar på!

Jag är jätte glad att han gått ner så mycket som han gjort, utan motion. På översta bilden är han 205 cm kring buken och 168 cm vid frambenen. Nu idag är han 189 cm i buken och 164 cm vid frambenen. Så det går ju åt rätt håll:D

Börja träna unge!
Jag kommer ju snart och hälsar på!

Jag red ju igår, räcker inte det:angel::D

Kasta spån på dom:eek: Vad har man innanför pannbenet då? Vid sådana tillfällen får man bita sig själv i tungan för att inte kläcka ut sig ord till barnen som man kanske inte ska säga! Porta dom från stallet om dom inte kan bete sig som folk!

*knapp*

Jag är arg!
Inatt skall Yrpa och Gála gå ute för det skall inte regna.
Vilket har gjort att jag har haft dem inne ett par timmar nu. Så ser jag grannungen komma gående med en kompis. Dom har tidigare vart i stallet när Yrpa stod inne, då sa jag klart och tydligt att man INTE får hänga utanför deras box och försöka klappa Gála. Vad tror ni dom gör när jag går ut i stallet igen för att ge Yrpa kraft och sedan släppa ut dem?

DOM STÅR OCH KASTAR SPÅN på Yrpa och Gála.
En 7 åring skall väl fan veta att man inte gör så?

Jag sa att hon inte får vara nere i stallet utan sin mamma. Vi har redan bestämt att dom skall flytta eftersom jag behöver boxarna själv nu när jag "snart" får hem mitt nya sto som jag "snart" köpt.
Men så hade jag tänkt att skicka iväg både Yrpa och den nya på lösdrift över vintern (det nya stoet beroende på när hon kan importeras) och sedan ta hem dem när det är avvänjning som skall ske. Och då kunde ju dom stå kvar över vintern. Men icke. Nu åker dom ut så det skriker om det.

Du hängde väl upp dom i öronen? :devil:. Det hotade alltid en gubbe oss med när vi var elaka.

Jag kan ju kontrollera min ilska ibland. Och när det kommer till barn så verkar jag vara begåvad på just "anger management".

Jag stirrade på dem och pekade på dörren, dom lommade ut väldigt snabbt.. Eller skall vi säga vesslade sig ut. Yrpa var rätt nervös och fölet stod bakom Yrpa intill väggen. Fy fan.

Dom sprang bort till sina hästar, sen kom den tjejen som inget har här att göra och gick förbi, jag blängde och hon sa "Jag skall inte gå in till hästarna" "NEJ; TACKA FAN FÖR ATT DU INTE SKALL DET!!!! Ni har inget här att göra och det skall banne mig ----------------- mamma få veta. Hit kommer ni inte utan ----------- mamma"

*morr morr*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 011
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar