Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
Till alla vill jag säga, tack för att ni ens orkar läsa igenom mina problem! Tack för alla värmande ord, och tack för att ni bryr er och kommer med förslag och tips!
Den jag trodde jag skulle få stöd av är min mor, men givetvis är hennes försvar att jag inte tar hand om hästen ordentligt, att han är för kort kommen i sin utbildning, och att hon tar hem honom om det här fortsätter
Yoshi
Ja, jag är också glad att jag inte skadat mig mer. Dock är knät fortfarande svullet och blått och känns allt annat än bra. Har svaga knän och är därför lite rädd för att överbelasta dem, vilket gör att jag har lite problem med att hålla emot eller försöka sitta kvar när han bråkar också!
Ja, flytten hoppas jag blir av. Måste bara hitta ett ok jobb först, sen är jag ganska så säker på att jag blir Strömstadbo!
Alfur
Han har stått här ute nu i ca 1 månad. Han fick ta det lugnt i början och jag lät honom ha en lugn och rolig igångsättning. Så man tycker ju att han borde ha stabiliserat sig pga flytten vid det här laget.
Innan det här hände trodde jag att jag kännde honom uta noch innan. Eller ja, det gör jag nog kanske. Nu har jag haft honom endast 2 år, men jag vet och känner varenda liten rörelse han gör. Jag kan förutspå allting och var nästan lite förvånad över hur bra sammarbete vi hade. Men det var
innan detta hände, nu känns han som en helt annan häst.
Rädd tvivlar jag faktiskt på om jag skall vara ärlig. Man märker verkligen på Barki när han är rädd, och när han är sur eller vill testa en och jävlas. Och hittils har jag inte sett någon som helst rädsla i hans ögon.
Jag har redan tagit ett steg tillbaka, och trodde att det räckte. Jag har varit otroligt noga redan från början att inte stressa fram något. Men jag kanske måste gå ännu längre bak i utvecklingen för att hitta problemet...
Brandybus
Nej jag vet att det egentligen inte ärdet, jag skämms nästan för att tänka så
Men jag vet bara hur mycket längre han skulle ha kommit om jag hade, och kunnat, handla på annat sätt i vissa situationer. Det känns så hemskt bara att ha hans liv i mina händer. Och det hjälper inte att både tränare och mamma och en hel del personer tjatar och vill se mer resultat och pååekar att han inte alls är någon unghäst längre.
Ja verkligen! Jag är givetvis aldrig rädd för honom, men rädd för vad han kan göra med sig själv! Att jag skadar mig, det kan jag leva med. Men om han sliter sig och springer ut på vägen och det eskalerar, ja då skulle jag aldrig kunna leva med mig själv...Så det skulle absolut vara smidigare med en ridbana, för hans egen skull.
Och nej han är inget yrväder, han är en jäkla orkan! haha
Gullan86
Han testar mig absolut, ingen tvekan om det. Men det känns dock som att han aldrig "lär sig". Han slutar aldrig testa va djag än gör. Jag är otroligt noga med grunder och hantering. Jag vill ha en häst som ser upp till mig som ledsagare, som kan lita på mig och därmed sammarbeta med mig på bästa sätt, det är jag hemskt noga med. Och Barkis och min relation har varit jättebra hittils. Jag är bland de få som har hanterat honom ordentligt, och när han kom var han liten och nervös. Men han växte snabbt när han hittade en trygghet i mig, och det har vi fortsatt på. Visst har vi haft våra nergångar, speciellt de gånger han tror sig varit hingst och inte alls är intresserad av att lyssna på mig. Men det har aldrig varit såhär svårt att få honom koncentrerad igen.
Nej hans tänder är inte kollade på klinik, men de är kollade. tror tillochmed att det var PM som kollade, men är inte säker. Han visar inte att han har ont någonstans. Och munnen är absolut inga problem varken när man tar i honom eller känner efter i munnen. Veterinär tänker jag ta ut när jag misstänker att han verkligen har problem med kroppen, då är det självklart, men jag vill gärna ha åtminstone en liten glimt av att det skulle vara något fysiskt innan det börjar ringar...
Ja han har respekt för stängsel, men vill han kan ha krypa ut, det vet jag. Så plaststolp vågar jag inte lita på när han får ett "ryck", det låter mest farligt.
Han visar inte på att jag skulle behöva göra en join-up från början, det har vi endast behövt göra 2 gånger i hans liv, och det räcker. Han vet vad det är frågan om. När jag ber honom så följer han mig. Men jag antar att det är i drivande position det brister lite. För där är han koncentrerad och lyssnar jättefint, men så säger han ifrån om det minsta och exploderar och vill inte mer. Stillastående åtminstone ha rjag full kontroll och han flyttar sig för mig endast med små fingerrörelser. Där är kommunikationen perfekt.
Tar han ett steg mot mig, ber jag honom helt enkelt ta ett steg ifrån mig igen genom att bara luta mig lite mot honom, eller lägga ett tryck på bogen som jag släpper när han backar igen. Så jag är noga med småsaker, jag försöker vara väldigt uppmärksam på minsta lilla tillstymmelse till att han testar mig och försöker bossa med mig. Men problemet är ju som sagt att han aldrig slutar. Jag kan ha hans fulla koncentration och vara den givna ledaren i en sekund, men så i nästa måste jag göra om allting för han testar mig igen. Hur blir jag av med det?!
Jag är verkligen ingen höjdare på kommunikation och kan allting, men hittils har det räckt med den medvetenhet jag har nu. Skulle hemskt gärna ta ut tränare för att hjälpa mig och få mig att utvecklas, men där tryter pengarna....
Flytta skulle jag gärna göra imorgon, och det fanns något alternativ att flytta till! Här i göteborg är det inte så lätt att hitta något som verkligen passar till ett ok pris och inte för långt bort. Stallet jag står i nu skulle passat oss perfekt om barki varit "normal" och k*rringen inte sagt fel angående busskort, vilket är det som gör det dyrare. Busskortet ut dit för en månad kostar nästan som stallhyran. Men jag letar som en tok, och förhoppningsvis blir det till pojkvännen i Strömstad det bär av, och då löser sig allt. Då skulle jag må bra, och mår jag bra kan jag hjälpa barki att må bra.
Jag stressar verkligen inte med Barki, men när ingenting går som det skall, och fasiken inte mycket har hänt på 2 år, då blir man lätt frustrerad helt enkelt.
Lilla_my och michis:
Tack, jag skall verkligen försöka tänka bort allting
Känns bara som att det är hans liv som jag slösar bort, han skulle säkert ha det bättre hos någon annan känns det ofta som. Men det blir väl så när man får alla småfel påpekade hela tiden av folk runtomkring en...