Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag upplever att kvekki inte har nån bjudning/vilja att röra sig på banan, hon vill bara "ut". Har ni andra haft samma känsla och hur har ni löst det? Hemma i skogen/på vägarna flyger vi fram men på banan är energin borta, hjälper inte ens att vi är fler på banan... *suck*

Kan det inte vara så att hon ine tycker det är så jättekul inne på banan? Hon är ju ändå bara fem så det gäller att tillvara på hennes vilja nu när hon är så ung och egentligen bara det hon tycker är roligt (och oftast är det att vara i skogen) och varva med att busgaloppera och sedan var lite seriös hundra meter och sen ge sig när man fått det man velat, t.ex. några steg i tölt där hon går stabilt, och sen ta ner till skritt eller bralla iväg i galopp eller liknande. Hon är så fin så det är synd om hon tappar viljan nu!

Annars tycker jag hon ser fin ut! Speciellt på töltbilden :)

Ser jättefint ut på bilderna, särskilt med tanke på att hon är så ung och ni inte tävlat mycket!

När det gäller viljan så tänk på att er utveckling har gått framåt med stormsteg på sistone! När allt går bra är det lätt att få höga förväntningar, men tänk på att ni har så många år på er att tävla och annat. Det är inte bråttom, rid ut mycket och jobba henne lite åt gången. Testa att bara "busa" lite på banan ibland så hon inte bara förknippar det med arbete, kör lite galopprace eller nå´t annat som hon gillar!

Sprettur: Vad fin han ser ut att vara. Härlig färg också. Hoppas du kommer trivas bättre med honom! Hur gammal är han?

Moa: Kjarni ser helt klart bättre ut nu!

Irpa: Jag förstår att du blev arg! Jäkla ungar!

Kvandi: Hon ser jättefin ut. Perla hade också en tendens att "dö" på banan. Jag antar att det blir bättre med mer träning och inte för mycket av den. Försök att ha kul så mycket det bara går med henne och håll gärna till mest i skogen. Har du möjlighet att åka och träna på ovalbana är det jättebra. Då kan ni nöja er med att bara galoppera i full fart där och få henne att förknippa banan med lite fart och fläkt.

Hej igen ja då blev det repgrimma eftersom jag kände mig lite osäker hur man ska rida/passa in hackamoren... Hittade dock ingen fin/billig som jag ville köpa så fick knyta en själv så det kändes lite ostabilt ;)

Men allt gick såååå himla bra, men ibland fick jag för mig att hon typ glömde bort att jag satt på ryggen ;) Har ju aldrig ens haft repgrimma på henne innan så kollade av lite innan jag hoppade upp, men vi var ute lite över en timme i skogen och egentligen lyssnade hon inte mycket sämre än med bett, bara liiite svårare att styra och få stopp haha Men hon e så himla snäll så allt gick toppen (och vi red inte ensamma) bara det att hon hatar att vända hemåt så det var egentligen enda problemet att det tog lite tid hihi

Bildbevis:
22868083.jpg

IrpaSnirpa, vad är det för pålle du hittat på Island ?

_moa_, han ser mkt bättre ut nu! Han har fått upp magmusklerna (trots att han har vilat ..) och ser inte ut att ha så mkt fett över revbenen. Bra jobbat! Själv kämpar jag vidare med min, det går sakta och säkert nedåt!

måste bara fråga eftersom alla verkar veta men inte jag.

SRETTUR, vilken sprettur är du? var det du som hade musblacken och sen en skimmel och sen ett svart sto eller du är en helt annan?

i så fall vad har du haft för häst innan?

vad roligt att det gick bra, knöt du den repgrimman själv? himla bra gjort i så fall den ser ju ut som en vanlig på bilden iaf.

men du gjorde en "repgrimmeknut" där du sätter ihop grimman under ganachen väl? så att man lätt får upp repgrimman för egentligen skall man aldrig binda en häst i repgrimma eftersom det materialet är så himla starkt så hästen skadar sig om den försöker komma loss.

fin häst du har:) påminner om ett sto jag verkligen gillade...

måste bara fråga eftersom alla verkar veta men inte jag.

SRETTUR, vilken sprettur är du? var det du som hade musblacken och sen en skimmel och sen ett svart sto eller du är en helt annan?

i så fall vad har du haft för häst innan?
Sprettur är den som hade musblacken, (Skimmel vet jag inte :o), sen ett svart sto.

:)

Sprettur: Han är ju superfin!!!:love::love::love:
Ser supertrevlig ut! Hoppas det går bra med honom!!
Ruskigt fin färg!

Kul att se er!

Grrrrrr.. :devil:
DÄRFÖR ska jag aldrig skaffa barn.. Räcker med mina kusiner, phew.. Uffa. "HADE DU VARIT EN HÄST HADE JAG SMÄLLT TILL DIG FÖR LÄNGE SEN!! :mad:" :D

gjorde som det beskrevs på den här länken: www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm
(med den enkla knuten) eller menade du där man "knäpper" grimman?
Fast jag hade henne ändå uppbunden i den vanliga grimman när vi stod i stallet!
Tack jag e verkligen jätteglad att det gick så bra, var lite nervös innan måste jag säga ;), men eftersom hon i princip har ignorerat bettet på sista tiden så gick det inte sämre än då iaf...

Jaha, vad hette den hästen då? ;)

Senast ändrad av en moderator:

ALLA
Tack så otroligt mycket! jo det är den samme Sprettur. Musblack, skimmel och svart.. Fan det känns ju som att jag köper hästar på rullande band, och säljer för den delen.. fruktansvärt.. men men. nu hoppas jag att det är slut på elände iallafall.

Ikväll var vi ute och red, allt kändes helt fantastiskt, vi börjar nog veta lite vad vi vill båda två och jobbar tillsammans lite mer och det kan ju vara bra ;)

Lite mer om Gyllir: Han heter Gyllir från Margaretehof och är 6 år gammal efter Draumur från Stallgården. Han är inriden som hingst 4 år och jag känner islänningen som ridit in honom, det känns tryggt. Han är stabil och trygg i dressyren och går fint i form i samtliga gångarter, bäst i tölten faktiskt ;)
han har inte gjort något alls innan jag köpte honom, mer än att bli riden. Jag köpte honom direkt ifrån Margaretehof.

Verkligen grattis såg nu att du hade köpt en ny kille ser härlig ut. Ska blir kul med lite mer bilder framöver och följa er.
Grattis

Fatima

Själv är man inte hästägare ÄN, men ska kolla på Pokkadis imorgon igen. Är helt ner kärad i henne, så bestämt mig, hon eller ingen!! .. Längta tills jag få hem henne, som jag förhoppningsvis få. Så kan jag skryta lite om den underbara häst jag kmr få (a) .. Haha, hoppas det är tillåtet att vara glad och stolt ;D!

IrpaSnirpa, vad är det för pålle du hittat på Island ?

En söt pålle, 4 år gammal.
Mer än så säger jag inte. För inget är klart. Vi har massa kvar att fixa innan det är klart, men hon är "tingad" och inom ett par veckor borde det vara klart.. ;)

En vacker dag kommer en bild på henne, då är hon redan här.. :p Om jag kan hålla mig tills dess. :p

Väl utvalda personer här vet ju vilken häst det är.

Kiickan, Ajda, Lillamy: Jo, hon tycker nog det är ren pest o pina o springa runt runt där inne... Men i paddocken brukar hon inte "hålla på" utan kämpar o sprattlar med god energi o samarbetsvilja. Vi har ju 1,5mil till ovalbanan o tre mil till vår tränares paddock så det skal inte bli särskilt ofta vi är iväg, men det har varit en period det sista med många resor. Men nu skall jag försöka hålla mig hemma, har ju fått tag i en tjej som är domare o jätteduktig som skall komma hem o träna oss längs grusvägarna. Hoppas det kan bli bra.

Det blir ju lite överdrivet att lasta, åka iväg o hyra ovalbana för att bara rejsa runt -men vi skall se om det går att fixa. Om inte annat så skall jag iaf inte tävla två klasser i fortsättnigen utan nöja mig med en så slipper hon stå o vänta o vänta o vänta... Då kör vi in på banan, gör vårt program o färdigt. Det borde räcka. Men jag vet inte om jag skall skippa sista tävlingen i år, att komma på km med 3.4p i bagaget är ju ingen höjdare ;)

Grrrrrr.. :devil:
DÄRFÖR ska jag aldrig skaffa barn.. Räcker med mina kusiner, phew.. Uffa. "HADE DU VARIT EN HÄST HADE JAG SMÄLLT TILL DIG FÖR LÄNGE SEN!! :mad:" :D

Det handlar ju trots allt om uppfostran, Jag har lärt mina ungar (nu stora) att visa respekt och hänsyn till alla slags djur och mina är underbara. Så skaffa lugnt du ett gäng ungar :rofl:

Jag träffade ju ungarna i typ 5 minuter o fick krupp redan då :mad: "jag brukar stå häääär borta och titta" Jo, eller hur :grin:

Stryk skulle de ha :mad:

Det är ju också så att de flesta av oss blir lite nervösa (talar mest för mig själv nu:angel:) eller kanske det är rättare att säga - lite extra taggade - när det är tävling. Du kanske rider annorlunda. Kanske blir du lite passiv (som jag) eller extra aktiv vilket båda två kan leda till att Kveikja tycker det är trist. Jag har också problemet att det inte finns nån bana i närheten att träna på.
En ovalbana är ju också ganska stor (om man jämför med paddocken) om man inte är van att rida på en bana tycker i alla fall jag att det ibland känns som om långsidorna aldrig tar slut....
Om du ska tävla nästa tävling eller inte beror ju på om du är beredd att se det som BARA träning eller inte, dvs om du tror du kan komma hem med 3,4 i bagaget och ändå känna dig nöjd med att ha fått lite tävlingerfarenhet:idea:. Om du vet med dig att det bara kommer att göra dig besviken är det kanske bättre att vänta och träna lite mer först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 021
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar