C
chrysler
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
Vi har mkt grövre gräs i våra hagar & mina hästar håller sig smala
Vi har mkt grövre gräs i våra hagar & mina hästar håller sig smala
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan svara på ett ungefär ..fin han är, måste då fråga, foderfixerad som jag är
vad äter en sån snygging för att se så vältränad ut då?
hur mkt tränas han?
hur kan du hålla han så smal på DET gräset?
Charmig bild! Han ser jätte nöjd ut på den
Eftersom hästen bara ska skritta så skulle du kunna välja att gå med hästen istället. Löser problemet med bettval. Håll uppe gångtempot bara*KL*
Hej allihopa, har suttit och läst om er ett tag nu (men skriver inte så ofta ) men alla verkar ha sådan koll på varandra så jag ville oxå va med hihi
Blir så avundsjuk på alla framsteg ni gör och träning och allt sådant, ni verkar så duktiga allihopa! min häst har varit konvalecent sedan mars pga en senskada och de enda framsteg vi har gjort är på det mentala planet, förutom att skadan blivit bättre! Nu får jag äntligen skritta ca 1 timme om dagen men då visar det sig att hon gått och belastat benen snett och hon börjar mer och mer dra åt vänster... Tog dit ET i tisdags som kollade igenom henne och tydligen har hon kompenserat med halsen på något sätt och dessutom blivit stel i käkmuskulaturen (som kanske även kan bero på tänderna???) så hon rekommenderade att jag skulle ta dit tandläkare oxå när jag ändå höll på MEN att jag skulle rida bettlöst innan tandläkaren hunnit kolla, och hon kunde inte komma försen tidigast om 2 veckor!!! och jag har aldrig ridit utan bett förut *hjälp* suttit och läst massor om det nu oxå men vet inte vad man ska välja, funderade på repgrimma???
Mvh
fin han är, måste då fråga, foderfixerad som jag är
vad äter en sån snygging för att se så vältränad ut då?
hur mkt tränas han?
Gimsteinn har väldigt lätt för tölten och jag var minst sagt imponerad när han töltade på som en klocka, och det gör väldigt bra för lösgjordheten i ryggen!
du gör som när du rider, samlat ihop och ger samma tecken/kommando som från ryggen, men det är sååå mkt roligare/bättre från marken för då kan du se hur han rör sig och även vara snabb att peta på rumpan så han inte faller i trav.
man kan även samla ihop mkt mera då man ser allt från sidan och ja, man ser hur den rör sig och jag tycker det är skitbra träning.
man kan träna på formen med och se hur hästen ser ut i olika former.
kl
Min tjockis fick följa med ut på en handhästtur igår och verkade nöjd med det. Han har dock känts lite seg och trött i några dagar. Jag funderar på om det är så att han börjar sätta päls eller om det är allt jäkla regnande som slukar energi. De har inte så mycket gräs kvar i hagarna nu, men ska snart få öppnat upp till en stor del där det är mycket högt (ej så näringsrikt) gräs. Jag har gett dem lite hö och det verkar behövas eftersom de äter upp det. Kanske behöver han helt enkelt mer energi?
Han är ju tjock och go så det går nog ingen nöd på honom, men han verkar faktiskt lite slö. Jag ska upp om en stund och titta till honom (han ska vila idag). Det är gott att han har lite hull att ta av när hösten närmar sig, med tanke på hur han såg ut förra vintern. Jag ska försöka ta kort på honom någon dag så ni får se hur han ser ut nu
//Julia
Inget bete?
Du är inte ensam om det fenomentet. Både Gauti och syrrans 3 islänningar är slöa och loj nu. Jag tror det beror på pälssättningen som börjar nu. Man märker det rätt tydligt på hästarna tycker jag.
När jag samlar ihop hästen vid longering med repgrimma och en lina, så börjar jag med att visa tecken på att innerfram ska flytta lite utåt (ej korsa frambenen) genom att peta/peka mot hästens skänkelläge, så att hästen inte faller inåt på bogen. För det mesta resluterar detta också i att innerbak placeras mer snett inunder hästen. Nästa steg är att peta lite på korset för att hästen ska vinkla bäckenet samt peta lite på innerbak för att hästen ska placera det rätt. Jag ber sedan hästen att byta takt genom att hålla pisken vid skänkelläge (eller peka mot det) eller vid innerbak (när det är påväg att lyftas) samt komplettera med ett röstkommando. Under tiden hästen jobbar kan det behövas en påminnelse med ett pet här eller där, men bara när hästen visar att det behövs =)
På detta vis kan jag träna samling i alla gångarter från marken utan att ta i hästens mun. Enklast är det förståss i den/de gångarter som hästen har lättast för, men med träning fungerar det även med de gångarter som hästen har svårt för! Med Thytur har jag mest fokuserat skritten och traven hittills, men har så smått påbörjat tölten nu.
//Julia
Fast jag har en som blir knäpp i bollen istället, hon kan börja bocka och bete sig obehagligt när man rider, det var likadant vid den här tiden förra året, resten av året är hon snäll och go, så jag misstänker att det har med pälssättningen att göra och är extra försiktig vid ridning. Jag ger henne även tillskott av B-vitamin om det skulle vara så att det hjälper är det bra annars har jag bara gjort av med lite pengar i onödan.