Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag är såå avundssjuk på dig som lyckas få din karl att börja rida, jag har idogt försökt men han nöjer sig med att klappa:devil: Ser ut som en jättetrevlig häst! Och sålänge han är mjuk i handen är det ju bäst att rida på det bett hästen trivs bäst på.

Uppdatering från mig:
Är såååå nöjd med min unghäst:love: Alltid när jag stannar henne (genom att bara andas ut lite tyngre) så bara måste jag krama henne och klappa henne och då blir hon såå stolt:D Red ut henne själv för första gången idag och hon gick som hon aldrig gjort annat, var såå positiv och klättrade upp för berg, svängde runt träd mm. Aldrig det minsta ovillig eller vinglig utan bara helt underbar:) Hon kan nu stå lös i gången med när jag gör iordning henne, helt still när man sitter upp och ja.. hon kan allt och upphör aldrig att förvåna och förtjusa matte =).. dock är hon inte så alldeles vacker just nu för mitt på hennes lilla smäckra kropp sitter en abnorm kula som ska föreställa magen.. undrar vart den kom ifrån:angel:
Min Atlasdotter Tindra verkar dessutom mycket bättre, nästan ett år sedan vi gick omkull och har ridit lugnt sen dess men nu börjar vi rida normalt igen. Hon känns så mycket bättre nu:)

Tack alla som skrev stöttande ord när jag skrev om vår gamle Frigg som togs bort! Anledningen var ett svårt kolikanfall, ett av många =/

En övrig uppdatering är att Eyja, Tindra och ev. Vera ska betäckas nästa sommar:) Antagligen Flipi till Eyja sen får vi se.

Jag ska också tävla Eidfaxi km + vara med på ungdomarnas uppvisning på invigningen :p

Tävlar Snarfari från Wreta i T2 och V5, trevlig femgångskille, dock med otränad pass :)

Hejja Karin! :banana:

*kl*

Eftersom äntligen Tuva tittade ut så kan jag kanske börja ägna några tankar åt hästarna. Nu behöver man inte bära på 20+ kg övervikt längre. Men lillsnuttan tar ju all tid.

Idag longerade jag Frallan (shettisen) för jag fick sånn ångest när jag såg hur fet hon blivit. De andra hästarna går ner i vikt nu på betet, men hon fick världens kula istället.

Har övertalat en kompis om hjälp med Hilda i början också. Kompisen är modigare än mig :angel: Och jag är inte allt för stabil och inte helt oöm än. :o
Nu ska hästen lära sig att man hoppar upp utan pall hade jag tänkt. Hoppas hon har mognat under den här vilan nu. Hon har stått sen mitten av april.

Tack :)

Måste visa er en bild också! :D :angel:

DSC00732.JPG

Grattis!

Idag har jag tömkört Svala. Hon är väldigt känslig vilket är roligt men svårt. När man går vid sidan fungerar det bra men är man rakt bakom henne blir hon orolig och vill vända på huvudet.

Att Yrpa är en mycket kunnig liten dam vet vi om, hon har låst upp boxdörren på något sätt och sedan har hon och Gála helt enkelt traskat ut.

Dom hittades i alla fall i närheten och nu fick jag ett samtal om att de var infångade och inlåsta i boxen med dubbla lås. Jag måste ha Yrpa inne just nu pga ett lite jobbigt sår på benet samt att flugorna och knotten är otroligt hemska nu.

Hon håller inte med om att hon skall stå inne, skitmärr. Jag skall släppa ut dem när jag kommer hem så dom får springa av sig lite. Jag är bara lite nojjig över kolik nu, hon har smällt i sig halva tunnan med korn som de inackorderade har. Jag har sagt att dom måste ha ett lock på, men dom har inte fixat det, senast i förrgår sa jag att den måste flyttas upp på loftet om dom inte fixat ett lock. Så nu sitter dom vakt hos Yrpa under förmiddagen och sambon får gå ut och fixa när dom måste åka.

Så jäkla jobbigt. Och FAN säger jag om tunnfanskapet inte är borta när jag kommer hem.

varför stänger ni inte ytterdörren då?

Tack alla!

Ja då det måste jag väl få lov att säga att den gjorde, även om det inte kändes som det då ;)

Det hoppas jag också att hon inte får. Det blir till att säkra stallet nu. Foderkammaren byggs uppe i loftet istället. Jag skall sätta igång med det direkt när jag kommer hem. Drygt bara att behöva gå dit upp hela tiden.. *mutter*

Hon såg väldigt pigg och glad ut när hon pruttbrallade, så jag är inte helt jätteöverdrivet nervös. Men man vet ju aldrig. Hon åt av deras mineraler också. Hur är det med sånt? Är det något fara? Yrpa ÄLSKAR mineraler.

Usch. Jag vill åka hem!!

är det inte selen som är giftigt för hästar i för hög dos? som finns i mineraler alltså.

Grattis igen har ju redan grattat dig:) går det bra med lillan verkar de finnas tid över för hästarna? har du med henne ut lr någon är barnvakt?

Jag är såå avundssjuk på dig som lyckas få din karl att börja rida, jag har idogt försökt men han nöjer sig med att klappa:devil: Ser ut som en jättetrevlig häst! Och sålänge han är mjuk i handen är det ju bäst att rida på det bett hästen trivs bäst på.

Haha, ja Mathias har imponerat stort på mig. Han har ju ridit mycket som liten o umgåtts med hästar stora delar av livet genom andra flickvänner -men islandshästar hade han inte träffat innan mig. O det kan man ju säga satte fart på hästintresset, speciellt när han efter två år äntligen fick pröva tölt -då var han fast! Och det är verkligen roligt nu hur han älskar sin egna häst, allt skall vara tiptopp o han går ut o kollar till dem o bara pussar på sin häst. Sån har han inte varit innan trots att vi haft mina hästar hemma i två år. Det blev visst lite skillnad när det blev hans eget ansvar.

Roligt att det går så bra med din unghäst, de är så härliga att jobba med när de är unga o glada! Allt är roligt lixom :)

*kl*

Filipus har agerat ridskolehäst idag ;)
Det var två travtjejer som fick rida honom och prova på ren takt i tölten - Filipus töltade så j**la fint, ren takt och allt. Han verkar gilla underlaget i ena paddocken, lite tungt tycker jag men han töltar på så fruktansvärt bra! Traven är nära nu, det märks. :) Dessutom, snart KURS! Ni förstår inte hur mkt jag längtar efter den där förbaskade kursen ;)

Dessutom - Filipus har blivit som en helt annan häst när vi flyttade hit, lyssnar jättebra på mig, jag får hämta honom i hagen, han töltar jättebra! Enda negativa - han går inte att rida på travbanan :eek: Han fick panik och var på tårna hela tiden (tror att det var lite för att det blåste och var en massa hästar överallt, hingstpremiering + 3-dagarskurs) så jag håller mig till ridhuset eller paddocken men nån dag ska jag ut o skritta o kika på alla fina ridvägar här uppe! :D

varför stänger ni inte ytterdörren då?

Stänga ytterdörren?
I ett stall mitt i sommaren? Som dessutom är fullt i alla boxar? Jag har fyra boxar i mitt stall. Två stora hästar och Yrpa och ett föl.

Menar du att du stänger ett sådant stall?

Jag har vart i kontakt med veterinär, och den mängden mineraler som Yrpa fått i sig är inte skadligt för henne.

Case closed.

Men nej, jag stänger inte en stalldörr mitt i sommaren, men däremot har jag satt dit ett extra boxlås nu då det är mer säkert än att stänga stalldörren.

kl

Lite uppdatering från mig. Thytur är tjock och fet! Herregud, han ser ju ut som en gammal ridskoleponny :eek: Han växer just nu också, så rumpan är högre än manken och han ser allmänt ful ut =) Men han är ändå min älskling och uppför sig precis som man ska, så jag kan inte annat än bara älska honom!

Under helgen har det varit ungdomsläger på gården och massa hästar runtomkring, och Tytte har skött sig fint. Han står lös på gårdsplan (med repgrimma och rep som hänger ner och ligger på marken) när jag gör iordning honom och rör sig inte trots alla människor och hästar (till och med en higst) som far omkring runt honom! Duktig pojke =) Han är lite halvseg rent allmänt nu, men jag förstår honom med tanke på hur mycket han fäller och de extra kilorna han släpar på. Snart är hösten här och då ska han bli smal igen (hoppas dock att kunna hålla honom i hull lite enklare denna höst/vinter)! :bump:

Här blir det bildbomb!

spacer.gif

Fula lilla ponnyn =)
_G105995kopia.jpg

Såhär trött ser han ut mest helatiden =)
_G105968kopia.jpg

Stretching
_G105983kopia.jpg

Fortsättning nästa inlägg...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 560
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 164
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar