Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Oj, korntunnan lät ju inte ett dugg bra! Vem som helst som har häst borde väl förstå att man inte ställer en tunna med foder utan lock där hästar kan komma åt den!
Håller tummarna för att hon inte får kolik.

Det hoppas jag också att hon inte får. Det blir till att säkra stallet nu. Foderkammaren byggs uppe i loftet istället. Jag skall sätta igång med det direkt när jag kommer hem. Drygt bara att behöva gå dit upp hela tiden.. *mutter*

Hon såg väldigt pigg och glad ut när hon pruttbrallade, så jag är inte helt jätteöverdrivet nervös. Men man vet ju aldrig. Hon åt av deras mineraler också. Hur är det med sånt? Är det något fara? Yrpa ÄLSKAR mineraler.

Usch. Jag vill åka hem!!

Förstår att du vill åka hem. Även om man har kunniga människor på plats så brukar det inte kännas bra. Själv vill jag alltid ha stenkoll om något är knasigt.
Jag tro inte att mineralerna är någon fara, det är nog värre med kornet. Hörde vid något tillfälle att hästar eg. ska ha fri tillgång till mineraler eftersom de själva känner av hur mkt de behöver. Vet ej om det är en skröna (eller ett sätt att sälja mineraler på), men om det är så behöver du nog inte oroa dig för dem i alla fall.

Kul att någon ville kommentera iaf :D
Tack, vad glad jag blir :) Hon heter Snudda, sto född 98 efter Askur frá Hofstadaseli. Snäll och samarbetsvillig men för tillfälligt tokpigg x) Tänk att då tycker vi alldeles lika du och jag! När jag la upp bilden tänkte jag att ni säkert skulle påpeka att hon bör sätta sig mer på bakdelen samt att hon är lite lång (det är ifos ökat tempo, men hon är ändå lite väl fri i formen). Så det är väl det jag tänkte jobba med fram till nästa tävling. Framförallt ska jag klättra massor och rida övergångar och tempoväxlingar så hon får ett starkt ass ;) Då orkar hon troligtvis sätta sig bättre och hon blir friare i bogarna.
Men tack för kommentaren :)

Kul att höra :) Det bådar ju gott att hon kan vara flott trots att hon inte är helt perfekt riden. Har du något tips på hur man kan träna upp bakdelen, mer än det jag sa? :)

Sambon har precis vart ut och kikat. Enligt de andra i stallet så var det inte så mycket korn som hon åt. Vilket känns bra.

Hon stod i alla fall upp och gnäggade när han kom in. Och nytt fint vatten fick hon. Han är en klippa min sambo.

Men Yrpa, ja hon skall allt få skäll när jag kommer hem.. :mad:

*Kl*

En liten uppdatering från mig då.. Red en sväng idag. Gick bara bra, förutom att Garpur var väldigt stirrig och såg spöken överallt ^^, men det är kul att han är lite på alerten ibland :p Galopperande i backarna och mycket farligheter fanns efter vägen! Haha! Helt underbar min gammel plupp :love:
Red lektion för min syster i förrgår och det gick toook bra för att inte ha ridit där på ett tag :angel: Men Garpur gick jätte bra och mycket bättre än vad jag trodde. Härligt härligt!

Min sötis :love:

Och en liten bouns bild bara för att han är så söt!

Idag är det exakt en månad sen Svaffe vandrade vidare till de gröna ängarna... :( Saknaden efter honom är enorm! Lille busen hoppas du har det bra! Vila i frid...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Idag red jag Filipus i paddocken med vanliga gummiboots på. Det var ngt tungt underlag men Filipus gick helt underbart.

Visst, han blev spänd till o från och ville inte göra som matte sa men efter att jag fixat o trixat lite så gick han på framåt. Först så var han spänd så det blev bara grisepass av hela skiten men jag gav inte upp, utan gjorde jättemkt övergångar skritt-galopp-tölt och till sist lossnade spändheten och han sökte sig framåt-nedåt och takten blev renare. :)

Dessutom har Gummi, Heimir o Vignir haft kurs här i helgen så jag har lyssnat lite på dom och kikat på ryttarna som ridit och fått en del bra råd som jag ska nyttja på min skrot! :D

Nu ska vi ladda om inför heldagskursen! :)

Ser inte dina bilder, men vet att Snudda är jättefin!
Kan du inte ladda upp dom på pixbox elelr photobucket eller så? Sidor som alla kan se.

/Malin

Var på kurs dag 1 idag, satan vilken skillnad :love: Första lektionen gick okej, andra satte vi mera krav på honom och satan vad han gick :love: Taggad inför morgondagen då det är två lektioner till :banana:

Idag har vi haft vår tränare hemma o hållt lektion. Mathias o Snöggurs lektion kan ni se bilder ifrån i gångartstråden. Här är ett litet smakprov...
lektiontlt2.jpg

MEN tyvärr så schabblade min fotograf lite med tiden o kom glatt neråt "paddocken" medan vi höll avslutningsprat. Så det blev helt enkelt inga bilder på mig o kvekki att visa. Men hon gick jättebra, vi tränade skrittarbete för att få henne i form. Hon trampade fint under sig o fattade ganska snabbt poängen med det hela. Samma sak i traven, hon släppte rätt fort o blv mjuk o följsam i nacken med fint undertramp. I tölten orkade hon inte mer än ett par steg efter igångsättning -men hon höll formen o gick helt klockrent o bar sig själv. När jag kännt in mig lite i övningen så lyckades jag oxå både starta i form och efter några få steg sakta av till skritt utan att falla i trav o utan att förlora formen.

Min nyfunna tränare är gudasänd, det känns så himla bra o hennes tips/arbete funkar verkligen. Görkul!

Hästar kan inte reglera mineralbehovet själva, bara salt. Men ja antar att Yrpa överlevde ändå?

Yrpa överlevde. Och Gála också.
Jag skrittade med en av tjejerna ut igår. Gála sparkade mig rakt på knät och på vaden. Det gjorde ONT.

Dom står fortfarande inne för knotten är HEMSKA. Jag släppte ut Yrpa igår när jag kom hem, men hon bara vandrade och ville komma in, så hon fick gå in istället. Hennes täcke har ett litet monster vid namn Gála gjort sönder. Som alla andra eksemtäcken. Imorse var dom väldigt nöjda med att få hö inne. Och eftersom dom andra hästarna också står inne så är det ju rätt skönt för Yrpa. Då får hon lite sällskap.

F.ö igår, Gála vart helt till sig när Frallan följde med. Hon tyckte det var superskoj. Och han också som försökte busa med henne. Gála tyckte nog det var extra roligt eftersom det var första mötet med en annan häst som inte försökte slå ihjäl henne. Vi red runt byn och sedan tog vi ett varv runt åkern. På åkern började Yrpa steppa och småhoppa. Hon ville springa. Gála vart helt vild och sprang och sprang och sprang. Så brallade hon som en galning. Det var kul att se. Så nu skall jag kasta upp en av tjejerna på Yrpa så får dom rida runt på åkern medans jag tar kort på galna Gála.

*kl*

Nu har jag bestämt mig att våga anmäla mig på min och Bósis första öppenklasstävling...i höst! :o Vi har tränat på den ökade tölten lite i sommar, och nu kan han göra någorlunda ökningar, även fast han inte orkar hålla tempot alltför lång sträcka. Och det går väl inte överdrivet fort heller, men men... Eftersom det är mitt sista år som YR i år så testar jag hellre öppenklass nu än nästa år när jag är senior. ;) hehe

Men det ska bli väldigt roligt och väldigt spännande. Ska nog passa på att vara med i dressyr också, när jag ändå är igång och är lite modig.

Tävlingen är om 3 veckor, hoppas jag inte ska bli alltför nervös innan det är dags. :) Kanske ses på Framtids KM? . . .

Ja bäst att passa på medan dressyren finns kvar. läste i Islandshästen att den fr.o.m. 2009 tas bort från nationella tävlingar och SM.

/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 560
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 161
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka