Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

De går allesammans i en enorm naturhage som är delat rakt igenom med några trådar. Det funkar ypperligt! Om han skulle gå i hingstflock skulle inte jag få träffa honom något och jag vill inte låta honom vara tills det är dags för inridning - Jag behöver lära känna honom från grund och botten. :)

Nej, Mixy där är en valack men som har mer hingstfasoner för sig än vad Laufi har. :p

Jag satte in ett 3,5m brett naturhinder i Laufis hage idag, 30-40cm högt. Oj så roligt att gå över med höga benlyft! :D Solen har lyst hela dagen och jag tog med mig min bok och satte mig på hällen och läste högt för honom "Flickan på vinden". :D

Jag köpte filmen "Rörelser utan gränser" där de bland annat visar "husmansmassage" - Provade lite på killen och han verkade tycka om det. Det ryckte lite i läppen och sedan ville han gnossa mig likadant. :p

IMG_8642.jpg

IMG_8644.jpg

Idag gick det så himlans bra och rida :D Lyssnade jätte bra, gick i form i traven och tog verkligen i, i galoppen! Och i tölten så blev det helt rent en låång sträcka och det är jag så stolt över Garpur. För han har ju en hel del pass i sig som ska tränas bort och idag så svävade matte på molen :love:

Förresten en fråga som dök upp i huvet på uteritten idag, hur lång tid tycker ni man ska tömköra? Vad tycker ni är rimmligt? Tacksam för svar och sorry för trådkapning :angel:

En bonus bild på mattes stolthet:

Ahha, men vad spännande! Honom har jag sett ett par gånger :) Han är jättefin! Kan ni inte hoppa över Skara och ta saluhästvisningen istället? Roligt att titta på fler hästar på samma ställe också!

Hör av dig om ni ska komma ner, vi ska dit och titta iallafall, brukar vara mysigt!

Jo, det hade ju varit en tanke, men Mathias är så sugen på skara-hästen så jag kommer inte ens fråga. O när jag nu ändå funderar på det, är det inte lite tråkigt med saluvisning så sett att det är många som är intresserade av samma häst? Jag vill nog hellre ha det lite mer privat o få lite tid för sig själv att titta o känna på pållen. O så blir man inte så nervös om många tittar när man provrider.

Jag får hoppas att Grim står kvar även efter visningen. Du får gärna fota honom om du har möjlighet. O berätta hur han verkar. :)

Jo, det hade ju varit en tanke, men Mathias är så sugen på skara-hästen så jag kommer inte ens fråga. O när jag nu ändå funderar på det, är det inte lite tråkigt med saluvisning så sett att det är många som är intresserade av samma häst? Jag vill nog hellre ha det lite mer privat o få lite tid för sig själv att titta o känna på pållen. O så blir man inte så nervös om många tittar när man provrider.

Jag får hoppas att Grim står kvar även efter visningen. Du får gärna fota honom om du har möjlighet. O berätta hur han verkar. :)

Han verkar jättetrevlig av vad jag har sett, fina gångarter över medel. Har en kropp som en hingst, vältrimmad och fin. Han syns om man säger så ;)
Fördelen med en saludag är att man har möjlighet att se på ett par olika hästar på samma ställe. Det verkar funka bra iallafall :) Provridningen brukar hon ta sist, så de som vill testa är kvar, andra åker hem, funderar och kommer tillbaka.
Vet att det är taget nya bilder på hästarna nu i dagarna så de kommer säkert snart ut på hemsidan.

*kl*

Imorgon redan flyttar Filipus.:cry: Han som inte varit borta från mig på eviiigheter åker imorgon över 3 mil ifrån mig och ska bo där till på söndag så jag kan fokusera på all packning och allt. Nu börjar det närma sig med stormsteg. Idag var jag inne på "byn" och shoppade lite för 1000 kr :angel: Nu har jag shoppat sammanlagt inför flytten för minst 5000 kr.. :angel: Tur man hade jobb i somras.

Red den sista ridturen här hemma idag, med tårar i ögonen. Denna vackra natur vi har här hemma är ngt jag kommer sakna men förhoppningsvis är det ännu vackrare där uppe! :laugh:

Förresten, en sak jag tänkt på väldigt mkt är..
Brukar ni rida lätt eller sitta ner i traven på era pållar?
En domare på SM tyckte att alla skulle sitta ner i traven på hästarna men när jag sitter ner i Filipus trav skumpar jag nå fruktansvärt så jag rider lätt ändå, det känns mkt bättre för min rygg men det där med takt & rätt sittben - det existerar inte då :angel:

*kl*
Fast det där är krångligt!
För jag håller med dig om att det ser inte snyggt ut när nån skumpar runt på hästryggen, men det är inte heller så snyggt när man rider lätt. Inte på tävling iaf.

Jag har haft problem med att sitta ner i Fjalars trav, det går fortf inte. 2 år har det tagit mig att kunna sitta ner i kort kort tempo.

Så på tävling brukar jag stå i halvsätt sits. Dvs, jag lätar bara lite ur sadeln men är fjädrande i knäna och benen. På så vis sitter jag inte i sadeln, men jag rider inte heller lätt ;)

Värst är när jag får beslutsångest inne på banan och växlar mellan halvlätt sits, lättridning och skump i sadeln :angel::angel:

Uppdatering från mig då.
Fjalar verkar piggare nu. Äter med aptit. Snart stallar vi in de igen, och snart får jag börja rida igen. En massör gick igenom honom i veckan och hon hittade inga spänningar, han som alltid brukar ha lite spänningar framförallt i halsen! Det bådar gott inför igångsättningen :D
Odinn tycker vilan är tråkig nu. Han står och hänger vid grinden till hagen varje kväll när jag kommer och jag har hittills inte gått in och hälsat på honom men idag kunde jag inte låta bli och han kändes fräsch och vi stod och gosade länge. Där bådar det också gott inför nästa vecka då han skall igång igen.

Senast ändrad:

Idag fick Rodi prova arabens dressyrsadel (Wellington).
RodiW238.jpg

Den glappar bak precis som Svalas dressyrsadel (Dominus). Kanske skulle behållit min Jaspis som var lång och rak? Jag sålde den till en turridningsfirma för 2 år sedan för de behövde en sadel som karlar får plats i.

Köp en topreiter Z då? (tillexempel...)

Den är lång och rak, ganska mjuk i bommen så den anpassar sig lite bättre än sadel med helt stum bom tycker jag.

Den ligger bra på mitt ena sto med väldigt rak rygg.

Helt ok att rida i, men den är väldigt platt och jag har för korta ben för att nå fram till knästöden.

En sådan hade han hos tränaren. Den gled över på yttersidan när han svängde, särskilt utan ryttare, men så gjorde alla sadlar mer eller mindre på hans mamma så det är något han ärvt av henne. ;)

Rodi med Topreiter Z
RAlong.jpg

Rodikyss68.jpg

Roditrav68.jpg

KL.

Idag bedömdes min häst! :D och han var så duktig!
Jag har trott att han skulle ligga på 7,85 exteriört men han fick 8,29 och därför bland de högsta exteriört på hela bedömningen :D:D:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 554
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 125
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka