Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Men är det inte så att allt handlar om pengar? Klart det är dyrare att hålla djuren på ett bra sätt, och köttet från dem blir ju därmed dyrare. Och av egen erfarenhet vet jag att mååånga i mataffären är så bekväma att de absolut inte skulle köpa kött som är dyrare.

Är du bonde eftersom du är så tvärsäker!? Och allt handlar inte om pengar, vet du vad vi har i timpenning!? Skulle det handla om enbart pengar så vore jag väl otroligt korkad som är mjölkbonde och tjänar mindre än våra anställda!?

Det är klart att man vill gå med vinst, hur ska man annars överleva!? Men en bra djurhållning borgar för en god ekonomi. Dålig djurhållning = dålig ekonomi och på sikt konkurs!

Kicki :)

Man kan ju sälja ekologisk mjölk, ost, ägg m.m och kanske ta inträde till gården. Det är ju naturligtvis inget jag planerar för tillfället att göra, jag säger bara att det skulle vara roligt...

Men du skulle ju bara ha dem som sällskap, rimmar ju dåligt med ovanstående!

Du skrev att, "hålla dem under onaturliga förhållanden"! Är det naturligt att hålla en häst i fångenskap då och rida på den!?

Så länge man låter djuren få utlopp för sina naturliga beteenden, är jag nöjd. Och dagens hästar är ju framavlade främst för att ridas på.

Och nej, jag rider inte, jag är allergisk :crazy:

Är du bonde eftersom du är så tvärsäker!? Och allt handlar inte om pengar, vet du vad vi har i timpenning!? Skulle det handla om enbart pengar så vore jag väl otroligt korkad som är mjölkbonde och tjänar mindre än våra anställda!?

Det är klart att man vill gå med vinst, hur ska man annars överleva!? Men en bra djurhållning borgar för en god ekonomi. Dålig djurhållning = dålig ekonomi och på sikt konkurs!

Nej jag är inte bonde, men mycket handlar ju om pengar när det gäller jobb, eller hur? Varför ska man annars jobba?! :smirk:

Men för att de ska må bra måste ju korna mjölkas och då kan man ju lika gärna sälja mjölken!

Tycker du inte att det är elakt att ta bort kalven från dennes mor för att sälja mjölken då? :confused:

Och ingen kalv = ingen mjölk. :angel:

Jag antar att du som vegetarian inser att djur även dödas på grund av att du äter ägg och dricker mjölk? Är dessa djur mindre värda eller struntar du bara i det så länge du slipper äta dem?

Tyvärr har jag ingen gris så jag kan inte svara på huvudfrågan, sen äter jag sällan/aldrig griskött av andra skäl. Jag äter dock inte hästkött eftersom jag håller på med hästar. Det känns lite för nära och jag skulle inte äta hund, katt, kanin av samma anledning. Däremot ser jag egentligen inget moraliskt fel på att äta häst och tycker det vore betydligt bättre om det vore lagligt i Sverige istället för att de exporteras till andra länder vilket innebär långa transporter m.m.

Senast ändrad:

Jag menar ju att djuren inte ska behöva leva i såna hemska förhållanden som många slaktdjur gör! Vi har ingen rätt att göra så mot de oskyldiga djuren.
Jag håller med dig om att djurhållningen ska vara annorlunda än vad den är på många ställen. Det finns ingen automatik i att djuren ska fara illa för att vi ska äta kött. Tvärtom.
Det är lagar och regler som borde ändras och fr a efterlevas så att djuren får leva på ett så naturligt sätt som möjligt. Att t ex ha grisar instängda i små boxar där dom tvingas ligga i sin egen avföring är inte acceptabelt ur det synsättet. Grisar är både renliga och intelligenta djur som på alla sätt mår dåligt av detta liv.

Problemet är ekonomi! Lönsamheten sjunker ju mindre man koncentrerar verksamheten och ju mer personalintensiv den blir. Lek med tanken att vi skulle tvinga alla att ha sina grisar ute och på lösdrift. Skulle konsumenterna köpa det köttet som antagligen skulle kosta klart mer än vad det importerade gör? Skulle man upptäcka att man faktiskt får ett betydligt bättre och godare kött?

Ekvationen är svår att lösa, men man måste vara realistisk nog att inse att svaret inte är att göra alla till vegetarianer!

LIA

PS! Jag fick visst aldrig något svar på hur du kan äta ofödda hönsbarn?

PS! Jag fick visst aldrig något svar på hur du kan äta ofödda hönsbarn?

Har de inte befruktats så blir det inga gula pipisar av äggen ;) Samtidigt är kycklingen bara ett embryo när man tar äggen om det är befruktat. Den har inte utvecklat ett lidande typ och är tämligen död när det äts, antar jag iaf.
Sen finns det ju sånadär übervidriga undantag när man hittar ett foster i ägget men det är rätt ovanligt som jag fattat det. Har inte hittat nåt foster själv än sålänge iaf.
//Zäbra, vegetarian men äggätare

Nej jag är inte bonde, men mycket handlar ju om pengar när det gäller jobb, eller hur? Varför ska man annars jobba?! :smirk:

Nej jag förstår att du inte är bonde för då skulle du, likt mig, se på saker från mer än ett håll. Av den anledningen så tror du att det här är ett jobb som vilket som helst, men det är det inte! Även om man givetvis vill ha betalt för sina produkter och sitt arbete, vilket man sällan får, så är det en livsstil! SAMT att god ekonomi OCH god djurhållning hänger ihop, även om vissa vill påstå annat! :smirk:

Sedan så tycker jag att fler som har synpunkter och anser sig veta hur djur på jordbruk minsann har det, FÖRST bör besöka några innan de gör alltför generella uttalanden.

Men för att de ska må bra måste ju korna mjölkas och då kan man ju lika gärna sälja mjölken!

Du behöver ju inte ta kalv efter kon, samt gå likt hästar med sina föl. Du kan ju inte mjölka i en hink och sälja hemifrån och ska du leverera mjölk till mejeriet så måste du komma upp i en viss mängd för att det ska vara lönt att hämta! Och ska du kunna orka mjölka såpass mycket per dag behöver du en mjökanläggning och den kostar en rejäl slant!

Det här är väldigt upp i det blå faktiskt och inte realistiskt för fem öre.

Så länge man låter djuren få utlopp för sina naturliga beteenden, är jag nöjd. Och dagens hästar är ju framavlade främst för att ridas på.

Och nej, jag rider inte, jag är allergisk :crazy:

Och dagens kor för att mjölkas och ätas, likaså grisar isf. så vad är skillnaden!? Det var ju prat om NATURLIGT beteende! :angel:

Hade du läst tråden ordentligt så hade du sett att hon aldrig svarade på det jag skrev :smirk:

Har inte med saken att göra! Detta var det inlägg av ginnies som jag :bow:! "Varför inte, kan det bero på att du har sällskapsdjur i bur" Sedan om du än svarar henne att det inte har med saken att göra, ändrar inte min uppfattning! :smirk:

om du inte vore allergisk skulle jag råda dig att göra studiebesök i några olika ladugårdar och svinhus för du vet uppenbarligen inte riktigt vad du pratar om. Annars kan du börja med att läsa på mjölkpaketen, de brukar ha små faktarutor om hur mjölken blir till och vad bonden gör till exempel :)

Isåfall skulle jag ju givetvis låta kalven få ta så mycket den behövde först.

Ja, det vet jag, och det är hemskt... Men om du måste veta, så har vi redan problem i min familj när det gäller matvanor (min syster har anorexia), så jag tror inte att mina föräldrar skulle klara av om jag skulle gå ett steg till och bli vegan! Det är tillräckligt mycket bråk vid matbordet ändå.
Sen köper vi bara lokalproducerad, ekologisk mjölk och ägg.

Jag visste inte att det var olagligt i Sverige, men jag håller med om att det vore bättre om det var det, så man slipper långa transporter och ännu mer miljöproblem.

Jag menar också på att det mesta handlar om pengar..
Och jag måste hålla med gul_zebra angående äggen, kycklingen har ju inte fått lida för något, då ägget inte är befruktat, men jag tycker ändå att det är obehagligt att äta ägg... Det känns fel på något sett.

Jag tror inte att alla vill jobba som bonde, eller jag VET att inte alla vill det, liksom att alla inte heller vill vara målare, eller vad som helst. Och jag förstår att det är en livsstil och kräver intresse.

Men jag tror fortfarande att på många ställen finns inte den goda djurhållningen, men ändå den goda ekonomin.

Sen är jag som sagt allergisk, men jag skulle gärna besöka ett jordbruk om jag fick chansen!

Du behöver ju inte ta kalv efter kon, samt gå likt hästar med sina föl. Du kan ju inte mjölka i en hink och sälja hemifrån och ska du leverera mjölk till mejeriet så måste du komma upp i en viss mängd för att det ska vara lönt att hämta! Och ska du kunna orka mjölka såpass mycket per dag behöver du en mjökanläggning och den kostar en rejäl slant!

Det här är väldigt upp i det blå faktiskt och inte realistiskt för fem öre.

Kan jag inte få drömma lite? Ursäkta mig så otroligt mycket om du tar illa upp på det..:smirk: Jag tycker bara att djuren ska ha det bra, oavsett om de ska hamna på någons tallrik eller om de är ett sällskapsdjur.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 889
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka