Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Och dagens kor för att mjölkas och ätas, likaså grisar isf. så vad är skillnaden!? Det var ju prat om NATURLIGT beteende! :angel:

Kicki :)

Personligen skulle jag inte vilja kalla att bli slaktad och uppäten för ett naturligt beteende... Vad vinner kon på det? :crazy:

om du inte vore allergisk skulle jag råda dig att göra studiebesök i några olika ladugårdar och svinhus för du vet uppenbarligen inte riktigt vad du pratar om. Annars kan du börja med att läsa på mjölkpaketen, de brukar ha små faktarutor om hur mjölken blir till och vad bonden gör till exempel :)

Fast nu lider jag ju tyvärr av allergi och min läkare avråder mig från att vistas i ladugårdar, då jag känner av kossor & hö mest.
Och läsa på mjölkpaketen gör jag minsann redan ;) Men där står ju inget om hur köttdjuren har det...

Olagligt, inte görs av ekonomiska skäl. Jag är inte så insatt men jag kan fråga min moster. :o

Angående dina matvanor behöver jag inte veta någonting. Alla gör ju som dom önskar och jag dömer ingen. Men alla tänker inte så långt att de inser att det slaktas djur även inom mjölk och äggindistrin. Alla kalvar och tuppar som föds kan ju inte mjölkas eller lägga ägg och därför dödas de.

Sen angående ekologisk kan man fråga om det är snällare mot kon att få gå med sin kalv i 3 dagar och skapa ett band med den innan den tas bort eller om det faktiskt är skonsammare att ta den direkt.

Senast ändrad:

Jag tror inte att alla vill jobba som bonde, eller jag VET att inte alla vill det, liksom att alla inte heller vill vara målare, eller vad som helst. Och jag förstår att det är en livsstil och kräver intresse.

Men jag tror fortfarande att på många ställen finns inte den goda djurhållningen, men ändå den goda ekonomin.

Sen är jag som sagt allergisk, men jag skulle gärna besöka ett jordbruk om jag fick chansen!

Men givetvis vill inte alla jobba som bonde, varför skulle de vilja det!? Ingen tvingas ju in i bondelivet med en pistol mot sitt huvud. Jag pratar helt ur egen synvinkel eftersom detta är mitt jobb och företagande sedan 20 år. Och det är en livstil, det går inte att ha detta jobb och bara se det som ett jobb vilket som helst och tro att det skulle fungera!

Och nej, dålig djurhållning och god ekonomi går inte ihop, så är det bara. Och detta oavsett vad alla djurrättsaktivister hävdar! Sedan så kanske det går runt hjälpligt, men den som tror att lönsamheten blir hög om man sparar in på djuren vet överhuvudtaget inte vad den pratar om! Tycker att jag kan kosta på mig att vara såpass styv i korken i min position.

Sedan är det ju tråkigt att du är allergisk och inte kan besöka en gård, men av just den anledningen så måste du ju vara lite mer "försiktig" med dina uttalanden och tänka på att din "sanning" inte är något som du har sett med egna ögon. Det som jag stör mig absolut mest på är alla dessa "sanningar" som vissa högt skroderar på diverse hemsidor och liknande, där det är bitvis så töntigt skrivet så man vet inte om man ska gråta eller bli förbannad. Som det man kunde läsa här i länken, där det skrevs en massa trams om varför bönder t.ex. skaffade robot!

För många år sedan så fick jag ett påhopp öga mot öga med en person som var vegan och hade väääldigt många synpunkter på mitt företagande. När jag frågade om hon själv hade djur så berättade hon att hon hade en katt vilket gjorde att jag såg min chans! :devil: Jag frågade om katten då var okastrerad, vilket den då inte var. :eek: Då gick det tydligen bra att, som hon utttryckte sig, "förgripa sig på djur"! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Personligen skulle jag inte vilja kalla att bli slaktad och uppäten för ett naturligt beteende... Vad vinner kon på det? :crazy:

Vad händer då ute i naturen kan man ju undra, att bli "slaktad" och uppäten är väl högst naturligt för ett bytesdjur även om det sker under lite andra former!? Vad vinner hästen isf. på att bli riden!?

Kon funderar inte på döden som vi gör, så dessa tankegångar är ju enbart dina egna.

Fast nu lider jag ju tyvärr av allergi och min läkare avråder mig från att vistas i ladugårdar, då jag känner av kossor & hö mest.
Och läsa på mjölkpaketen gör jag minsann redan ;) Men där står ju inget om hur köttdjuren har det...

Nu är jag inte helt 100 på detta men jag har för mig att största delen av de nötkreatur som slaktas i dag är från mjölkproduktionen. Så mycket kalvar blir det alltså av att producera den mjölken vi producerar i dagsläget.

jag tycker också att du ska ta till dig av vad invinciblestables skriver. Det är en livsstil att vara bonde. Ingen blir bonde för att tjäna pengar för det gör man inte. De bönder jag har träffat har en relation till sina djur. De är fullt beredda att inte köpa nya kläder på ett år om det krävs för att djuren ska må bra. Mjölkbonden kanske har en favoritko t ex 456 för att hon är så kelig och grisbonden blir ledsen när h*n tvingas slakta ut sin favoritsugga. Djuren är inte bara levande maskiner. Den som känner så jobbar nog inte med djur utan snarare med just maskiner.

Sen angående ekologisk kan man fråga om det är snällare mot kon att få gå med sin kalv i 3 dagar och skapa ett band med den innan den tas bort eller om det faktiskt är skonsammare att ta den direkt.

Här har du en mycket bra synpunkt! :bow: Vi låter kalven bara gå med kon i box ett dygn, tidigare lät vi dem gå längre men det blir bara jobbigt i de flesta fall.

Sedan så stirrar många sig helt blinda just på ekologiskt. Vi har en kall stängd lösdrift till våra 75 mjölkkor och en kall öppen drift till ungdjur samt varm lösdrift till kalvar i varierande storlek , med automatisk kalvamma. Korna kan gå in och ut från lösdrift till hage under minst 4 månader. Ungdjur går från öppen drift till bete som de vill under minst 4 månader de åxå, samt att vissa som har rätt ålder inne betar på sammanlagt drygt 30 hektar stor yta under minst 5 mån.

Vi uppfyller alla krav utom ett för att kunna driva gården ekologiskt, och det är avsaknad av tillräckligt stora markarealer. Markbehovet är betydligt större för att få tillräckligt stora skördar utan att använda konstgödsel t.ex. Så för en gård i vår storlek är ekologiskt inte så lätt eftersom marktillgången här i norrland ser eljest ut än t.ex. i skåne. Men vi har ju inte på något sätt sämre djurhållning bara för att vi inte klara av att vara en ekologisk gård, något som många inte har en aning om och inte heller lägger sig vinn om att ta reda på heller, utan likt i många fall tar saker och ting förgivet.

Du har så rätt! :bow: Jag har en älsklingsko 639 Karin :love: Har nu svårt att få henne dräktig vilket i normala fall innebär slakt tillslut, vi har nu kostat på henne långt mer i semineringskostnader än vad det finns ekonomisk täckning för! :D Har provat att korsa in annan ras, vilket brukar funka samt tjurar med hög fertilitet, korsat in andra raser vilket brukar ge bra resultat och ska nu som sista försök ta en Jerseytjur. Inget av detta är ekonomiskt försvarbart och inget man kan göra i någon större utsträckning. :angel:

Men det är ju svårt för folk som inte har en susning att förstå att finns flera bottnar i detta yrke och livsstil som det innebär att vara bonde.

Och jag måste hålla med gul_zebra angående äggen, kycklingen har ju inte fått lida för något, då ägget inte är befruktat, men jag tycker ändå att det är obehagligt att äta ägg... Det känns fel på något sett.
Det borde det göra, om du ska vara konsekvent.
En fråga: Hur vet du om ägget är befruktat eller inte?

Ur PL:s inlägg:
Om äggen är befruktade innehåller de ett levande embryo.

Om ägget är befruktat, äter du alltså en levande varelse.
Om ägget inte är befruktat, äter du ändå en produkt av ett djur.

Om djurens lidande gör skillnaden för dig, skulle du alltså gott och väl kunna äta djur från ställen där man har en djurvänlig produktion. T ex utegrisar på lösdrift och som slaktas hemma. Eller höns som knallar omkring på gårdsplan.

LIA

Men kalven behöver ju sin mamma..?

Men kalven behöver ju sin mamma..?

Isf. så ska den ju gå fram tills dess att den är avvand och det fungerar ju inte i en mjölkkobesättning, det är ju trots allt mjölken vi lever på. Och kalven behöver ju inte sin mamma i den bemärkelsen att dess existens hänger på det, inte som tamboskap. Isf. skulle man ju t.ex. låta alla hundvalpar vara med tiken tills dess att de blir bortstötta och inte ta dem vid c:a 10 veckors ålder heller! Likadant för katter, kaniner o.s.v. alla borde ju då få "gå tiden ut".

Det är betydligt "grymmare" att låta banden bli starka för att sedan bryta dem efter endast några dygn. Hos oss så bor kalvarna i grupp och får mjölk i 2 veckor ur napphink, sedan går de hos den automatiska kalvamman för att käka vidare där. Under hela perioden så är jag "mamman" för dem samt att de har varandra.

För många år sedan så fick jag ett påhopp öga mot öga med en person som var vegan och hade väääldigt många synpunkter på mitt företagande. När jag frågade om hon själv hade djur så berättade hon att hon hade en katt vilket gjorde att jag såg min chans! :devil: Jag frågade om katten då var okastrerad, vilket den då inte var. :eek: Då gick det tydligen bra att, som hon utttryckte sig, "förgripa sig på djur"! :crazy:

Jag såg en film om hur det gick till på ett slakteri, och det var minst sagt fruktansvärt! :eek: Då visste man ju i och för sig inte hur de hade haft det innan, men det spelar egentligen ingen roll, för denna fruktansvärda stress och för att inte tala om lidandet djuren utsätts för, gör att det inte spelar nån roll hur de har haft det innan. Det är ändå så hemskt att de får dö på ett sånt groteskt vis.
Citat från Djurens Rätt:
Djurens Rätt anser att inget djur ska utsättas för den stress och det lidande som hantering och upplevelser på slakteriet innebär. Det är så många moment som är negativa för djuren; transport till slakteriet, urlastning och ankomst till den nya miljön, otäcka lukter, höga ljud, främmande djur, personal som jobbar under hård tidspress, uppstallning, drivning och fixering. Bedövningen fungerar på grund av tekniska problem eller den mänskliga faktorn inte alltid som det var tänkt vilket gör att just bedövningen och avblodningen kan bli oerhört hemsk och smärtsam.

Men hur kan du jämföra kastriring och slakt?! Kastrera gör man ju för att undvika oönskade ungar, och inte för sitt egna nöjes skull. Om man inte kastrerar sina hankatter, blir man många gånger tvungen att döda eventuella ungar på ett ofta fruktansvärt sett! Slakta djuren däremot, gör man för att "vi ska få mat" och det gör man ju inte för djurens bästa precis.

Vad händer då ute i naturen kan man ju undra, att bli "slaktad" och uppäten är väl högst naturligt för ett bytesdjur även om det sker under lite andra former!? Vad vinner hästen isf. på att bli riden!?

Kon funderar inte på döden som vi gör, så dessa tankegångar är ju enbart dina egna.

Dock tror (läs: vet) jag att på slakterierna utsätts djuren för en ännu mer stress och ännu mer lidande än vad ett bytesdjur i naturen gör! Och ändå har ju det djuren fått leva ett högst naturligt liv, innan det blev mat för ett annat DJUR.

Hästen vinner ju på det eftersom att hästar behöver ju mycket motion, eller har jag helt fel??!

Vi uppfyller alla krav utom ett för att kunna driva gården ekologiskt, och det är avsaknad av tillräckligt stora markarealer. Markbehovet är betydligt större för att få tillräckligt stora skördar utan att använda konstgödsel t.ex. Så för en gård i vår storlek är ekologiskt inte så lätt eftersom marktillgången här i norrland ser eljest ut än t.ex. i skåne. Men vi har ju inte på något sätt sämre djurhållning bara för att vi inte klara av att vara en ekologisk gård, något som många inte har en aning om och inte heller lägger sig vinn om att ta reda på heller, utan likt i många fall tar saker och ting förgivet.

Skulle inte du kunna berätta vad lösdrift är? :o
Men jag tycker att det känns bättre att köpa ekologiskt än inte, för det kan ju inte vara sämre än "originalet", om man säger så... Men det är ju min tanke.

En fråga: Hur vet du om ägget är befruktat eller inte?

Ur PL:s inlägg:
Om äggen är befruktade innehåller de ett levande embryo.

Om ägget är befruktat, äter du alltså en levande varelse.
Om ägget inte är befruktat, äter du ändå en produkt av ett djur.

Om djurens lidande gör skillnaden för dig, skulle du alltså gott och väl kunna äta djur från ställen där man har en djurvänlig produktion. T ex utegrisar på lösdrift och som slaktas hemma. Eller höns som knallar omkring på gårdsplan.

LIA

Försöker du får mig att sluta äta ägg? Det är väldigt jobbigt att veta att det kan vara en levande varelse, och jag skulle gärna avstå från att ära, men det finns ju massor av tillsatser i våra livsmedel som kommer från ägg, och jag har fullt sjå med att försöka undvika de tillsatser som "ett djur har fått dö för".

Nej, jag skulle inte få för mej att käka ett djur över huvud taget! Jag tycker det är väldigt motbjudande att äta ett dött djur.

Försöker du får mig att sluta äta ägg? Det är väldigt jobbigt att veta att det kan vara en levande varelse, och jag skulle gärna avstå från att ära, men det finns ju massor av tillsatser i våra livsmedel som kommer från ägg, och jag har fullt sjå med att försöka undvika de tillsatser som "ett djur har fått dö för".
Nope, jag bryr mig inte om vad du väljer att äta.
Däremot diskuterar jag gärna dom argument etc du för fram här. Hittills tycker jag mig se det vanliga hyckleriet från veggars sida. Man tillåter sig att använda djur när man behöver för sin egen konsumtion, hobbyverksamhet etc men skriker i högan sky åt andra som tar steget full ut.

Oavsett du gillar det eller inte, så är människan skapt som allätare!

Nej, jag skulle inte få för mej att käka ett djur över huvud taget! Jag tycker det är väldigt motbjudande att äta ett dött djur.
Prova att äta det medan det lever då! :idea:

LIA

Isf. så ska den ju gå fram tills dess att den är avvand och det fungerar ju inte i en mjölkkobesättning, det är ju trots allt mjölken vi lever på. Och kalven behöver ju inte sin mamma i den bemärkelsen att dess existens hänger på det, inte som tamboskap. Isf. skulle man ju t.ex. låta alla hundvalpar vara med tiken tills dess att de blir bortstötta och inte ta dem vid c:a 10 veckors ålder heller! Likadant för katter, kaniner o.s.v. alla borde ju då få "gå tiden ut".

Det är betydligt "grymmare" att låta banden bli starka för att sedan bryta dem efter endast några dygn. Hos oss så bor kalvarna i grupp och får mjölk i 2 veckor ur napphink, sedan går de hos den automatiska kalvamman för att käka vidare där. Under hela perioden så är jag "mamman" för dem samt att de har varandra.

Men så är det ju med de flesta hundarna! Man köper ju en valp som är ca 10 veckor, kaniner som är 8 v osv.

Det där med kalvarna vet jag ju ingenting om, men det låter ju som att dina har det bra iallafall, men tyvärr har ju inte alla det...

Jag såg en film om hur det gick till på ett slakteri, och det var minst sagt fruktansvärt! :eek: Då visste man ju i och för sig inte hur de hade haft det innan, men det spelar egentligen ingen roll, för denna fruktansvärda stress och för att inte tala om lidandet djuren utsätts för, gör att det inte spelar nån roll hur de har haft det innan. Det är ändå så hemskt att de får dö på ett sånt groteskt vis.
Citat från Djurens Rätt:
Djurens Rätt anser att inget djur ska utsättas för den stress och det lidande som hantering och upplevelser på slakteriet innebär. Det är så många moment som är negativa för djuren; transport till slakteriet, urlastning och ankomst till den nya miljön, otäcka lukter, höga ljud, främmande djur, personal som jobbar under hård tidspress, uppstallning, drivning och fixering. Bedövningen fungerar på grund av tekniska problem eller den mänskliga faktorn inte alltid som det var tänkt vilket gör att just bedövningen och avblodningen kan bli oerhört hemsk och smärtsam.

Men hur kan du jämföra kastriring och slakt?! Kastrera gör man ju för att undvika oönskade ungar, och inte för sitt egna nöjes skull. Om man inte kastrerar sina hankatter, blir man många gånger tvungen att döda eventuella ungar på ett ofta fruktansvärt sett! Slakta djuren däremot, gör man för att "vi ska få mat" och det gör man ju inte för djurens bästa precis.

Du har sett en film ja, det är inte detsamma som att det går till på det viset som praxis. Och den filmen du såg var knappast från sverige!?

Och hur många av djurensrättanhängarna har SJÄLVA besökt ett slakteri!? Tycker att man ska se saker själv innan man gastar allt för mycket. Jag har skickat otaliga djur till slakt och VET hur lastning och hantering går till. Ingen gynnas av att stressa djuren i onödan.

Visst kan man jämföra dessa två!? En person som talar om att man inte ska inte ska "förgripa" sig på ett djur mot dess vilje bör väl inte kastrera sin katt, den gav väl knappast sitt samtycke skulle jag tro!? Och varför skulle det rättfärdiga att kastrera en hankatt bara för att man inte hittar hem till ungarna!? Alla får väl spara sina kattungar, är väl isf. inget argument för att "förgripa" sig på den arma katten. :angel: Samt att den som äger hankatten lider ju föga av dess avkommor, är ju någon annan som får ta hand om dem. Så de flesta kastrerar nog för att slippa skrik och pinkning inomhus, så visst är det något som man till största del gör för sin egen skull. Allt annat är ju bullshit! Men det är alltid lätt att peka finger mot andra, fast man inte sopat utanför sin egen dörr! :smirk:

Problemet i vår diskussion är att du inte har varit "ute på fältet", likt de flesta djurrrättsaktivister. Du kan bara hänvisa till filmer du sett som inte har med sverige att göra i de flesta fall (inget är perfekt) samt att du återger vad andra anser sig veta. Jag däremot står mitt uppe i verkligheten till det vi pratar om. Saker och ting kan gå snett, men det kan det göra med avlivning av husdjur åxå, tråkigt men inget som görs medvetet eller likgiltighet. Men det är ju enkelt att tillskriva bönder, slaktare och liknande egenskaper som är mindre smickrande, det gör det ju ändå lättare att ogilla dem! :cool:

Men så är det ju med de flesta hundarna! Man köper ju en valp som är ca 10 veckor, kaniner som är 8 v osv.

Det där med kalvarna vet jag ju ingenting om, men det låter ju som att dina har det bra iallafall, men tyvärr har ju inte alla det...

Jo, men argumentet att "de behöver sin mamma" passar ju lika bra där. Men det är ju enklare att se bara det man vill se. Resonerar man som du gör så ska det väl gälla även t.ex. kaniner!? Allt annat är väl hyckleri!?

Tyvärr har inte alla hundar, katter, hästar, kaniner, guldfiskar heller det alltid så bra, men det som det mest fokuseras på är produktionsdjur eftersom att det är så HEMSKT att man äter dem, som om de bryr sig. Ett djur bryr sig om NUET och mina djur har, likt många andra, ett bra liv, en snabb död, det enda som är värt något!

Nope, jag bryr mig inte om vad du väljer att äta.
Däremot diskuterar jag gärna dom argument etc du för fram här. Hittills tycker jag mig se det vanliga hyckleriet från veggars sida. Man tillåter sig att använda djur när man behöver för sin egen konsumtion, hobbyverksamhet etc men skriker i högan sky åt andra som tar steget full ut.

Oavsett du gillar det eller inte, så är människan skapt som allätare!

Prova att äta det medan det lever då! :idea:

LIA

:bow::bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka