Sv: Grisägare, se hit!
Att du har den åsikten för att du själv har smådjur i bur, trots att du hävdar motsatsen!
Kicki
Då kan jag bara konstatera att du inte har den blekaste aning om vad du snackar om och bara skämmer ut dig själv när du inbillar dig att du vet bättre än mig vad som cirkulerar i min skalle.
Ja, jag har husdjur.
Ja, jag är mot att husdjur behandlas illa.
Nej, jag tycker
inte att illa behandlade husdjur rättfärdigar illa behandlade livsmedelsdjur.
Att vissa husdjur blir dåligt behandlade innebär inte att djur inom livsmedelsindustrin också ska bli det, det innebär att det finns saker som måste åtgärdas både i livsmedelsindustrin
och bland husdjuren. Varför har du så jävla svårt att få in det i din skalle?
Det är just det! Läste ett reportage häromdagen om ett hönseri med golvgående höns som hade 3(!) tuppar i gänget på massor av hönor. Skulle gissa att en stor andel av deras ägg var befruktade.
Följande även som svar på Maalins fråga:
Jag tycker att, om man för djurens bästa väljer att vara veggare och samtidigt onyanserat uttalar sig kritiskt om djurhållning åt alla håll, så ska man också själv avhålla sig från allt vad djurprodukter heter, hålla djur i fångenskap eller på andra sätt utnyttja dom. Om inte annat så för trovärdighetens skull.
Det är sant, vilket jag också tagit upp beträffande grisar, att en del djurhållning är dålig. Den behöver alltså förbättras för djurens skull, och om ni veggare jobbade för detta (och äter den mat ni föredrar) i stället för dessa utbrott av oinitierade påhopp på lantbrukare, slakterier osv, så skulle ni få åtminstone min respekt. Som det nu är, skakar man bara på huvudet åt era dumheter.
LIA
Att ha tupp med höns när det inte är kravmärkt är dock ganska ovanligt har jag för mig. Och även om ägget är befruktat så är det bara ett litet embryo, den har inte utvecklat något medvetande eller nånting liksom.
Själv vill jag ha egna höns att äta ägg från nån gång i livet, de hönsen kommer ha tupp
Hur kommer det sig att så fort man är just vegetarian så måste man vara värsta ultraveganen för att inte stämplas som hycklare? Resonerar du likadant när det gäller tex barn och svält? "Om du inte skänker pengar till Rädda barnen så är du en hycklare som gör det till SOS barnbyar också!".
Alla har olika förutsättningar, alla har olika åsikter (jag själv ser tex inget fel i ägg sålänge de kommer till på ett sätt som inte innebär lidande för hönsen, så varför ska jag då sluta med ägg? Samma sak med husdjur, sålänge de lever bra liv så ser jag inga som helst fel i att ha husdjur). Det är bättre att göra lite än ingenting helt enkelt och att man avstår från en korv innebär inte automatiskt att man är anti precis allt som har med djur att göra, det innebär inte heller att man måste vara anti för att inte vara en hycklare.
Jag är emot dålig behandling av djur och jag är emot onödigt lidande. Om jag då äter ägg från höns som levt ett bra liv, hur kan det vara dubbelmoral, hyckleri eller vad du nu vill kalla det? Hyckleri på riktigt däremot vore väl snarare om man blir ultravegan helt emot sina åsikter, för att man "ska" vara det för att man är hycklare om man inte är det. Världen är inte svart eller vit, man måste inte välja mellan att äta allt eller inget, man kan välja själv om man vill äta allt, inget eller bara vissa saker.
Jobba hur menar du? En del av att jobba för djurs välmående innebär just spridning av info vilket man med fördel kan göra på just forum som här på buke (även om en del gör det på dåliga sätt). Jag skulle själv gärna jobba för djurs välmående om jag haft möjlighet men nu har jag inte det och får göra så gott jag kan efter mina förutsättningar, som innebär att vara just vegetarian utan att gå längre med kosten, i nuläget iaf.