Sv: Grisägare, se hit!
Jag respekterar din åsikt! Men jag tycker att det är viktigt att man inte sväljer all info. som nu t.ex. Djurensrätt sprider med hull och hår! De får ju saker som är mycket positiva att framstå negativt, bara för att de inte vill se något annat. Många faktorer utelämnas mest troligt för att det förstör den bild som de så gärna vill måla upp. Och allt dras över en kant. De är egentligen i mitt tycke inte intresserade av sanningen utan av sin sanning, vilket blir något helt annat!
Har skrivit ett inlägg tidigare här i tråden där det handlade om ekologiskt, där beskriver jag vår lösdrift och den är ganska representativ, även om det kan vara olika på olika gårdar.
Det som jag mest strider för är fördommarna mot oss bönder, om varför vi gör det vi gör och hur vi gör det. Som detta med att tjäna pengar på djurens bekostnad, visst det finns alltid rötägg men de når ju ingen större framgång på sikt även om det är trist för drabbade djur. Vi har t.ex. investerat i dyrare gummimattor och rivit ut de gamla, som visserligen var ok, men det visade sig när vi lade in några som test att korna gärna väntade på att de skulle bli lediga för att få lägga sig där. Att de har det bra är roligt både för korna och min plånbok, vilket i detta fall visade sig snabb.
Att få en mjölkko t.ex. att producera bra hänger på fler egenskaper än en. Att bara ha de genetiska förutsättningarna funkar inte, lika lite som det funkar att tro att bara man har Briar som pappa till sitt föl så får man en häst i toppklass! Miljö, hantering och mat är ju lika viktiga samt individuella behov. Och anledningen till att vi har satt in robot är att våra kroppar orkar inte jobba 12 timmars dagar eller längre numer. Samt att korna mår bättre av att mjölkningen ter sig exakt lika och jämnare fördelad och även på eget initiativ till en viss del. Vi får ju även mer tid att bara umgås med våra djur i stället för att bara se undersidan på korna 7 timmar per dag vid mjölkning. Nu finns det mer "kramtid".
Synd att du inte tål kor, för annars hade du gärna fått komma hit och titta både på vår gård och andra lösdrifter häromkring. Har en hemsida som du kan nå på min profil, där det går att se lite bilder, tyvärr inte så djupgående men det kommer fler vad det lider!
Kicki