Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

.
Det jag menade var att även gnagare som har det riktigt illa har det ändå bättre än som jag nämnde som exempel, grisar för köttproduktion.

Nej, varför skulle en stackars kanin som far illa ha det bättre än en gris som far illa?

Jag tycker djurhållningen många gånger är skit och försvarar inte alls dåligt skötta kor och grisar, kycklingar, hönor ihopträngda i trånga lösdriftslokaler.

Men om djurrättsaktivisterna riktade sin lykta åt de små tamdjuren skulle de med största sannolikhet få liknande bilder,fast de inte ingår i någons meny.
Hur många marsvin, kaniner, fåglar, råttor finns det inte ihopträngda i små burar utan att de får komma ut? Djurplågeri!

Det jag menade var att Sverige har en av världens hårdaste djurskyddslagar. Kontrollen på produktionsdjur är omfattande. även om du har tre små kor i en lada slipper du inte undan regelbundna kontroller. Det är heller inte bara djurskyddskontroller utan även t ex märkningskontrollanter som kommer ut och kollar. Om det då är något fel med djurhållningen anmäls det självklart.

Jag har praktiserat t ex hos länsveterinären så jag har varit med en del och kollat ute på gårdarna. Visst har men sett en del djur som mår mindre bra men metadels är det faktiskt välskötta djur.

För att ta kaniner som exempel:
När produktionsdjuren kontrolleras letar man efter allt som hindrar deras naturlig beteende och det ska åtgärdas snarast. Små sällskapskaniner kanske inte ligger i sin egen avföring och de står knappast uppbundna hela vintern, men å andra sidan är det ingen som kollar att de får lagom mycket mat, att de får gräva, får klorna klippta, har tillräckligt stor yta att röra sig på osv. Jag har tyvärr sett massvis med vanvårdade kaniner, men också massvis med skitiga och glada produktionsdjur som får utlopp för sina naturliga beteenden hela livet och som sedan slutar på tallriken. :)

Trots de hårda djurskyddslagarna tillåts grisar att hållas som på bilderna jag länkade till. Det tycker jag bevisar att lagarna skulle behöva bli mycket, mycket hårdare.

Den ekologiska produktionen är idag väldigt liten och den är förresten, enligt min åsikt, inte tillräckligt bra för djuren den heller.

Nej, varför skulle en stackars kanin som far illa ha det bättre än en gris som far illa?

Därför att det finns olika grader av att fara illa. Den ena kan ha det sämre än den andra, om du förstår vad jag menar

Men om djurrättsaktivisterna riktade sin lykta åt de små tamdjuren skulle de med största sannolikhet få liknande bilder,fast de inte ingår i någons meny.
Hur många marsvin, kaniner, fåglar, råttor finns det inte ihopträngda i små burar utan att de får komma ut? Djurplågeri!

Jag står fortfarande fast vid att det förekommer att tamdjur far illa, men att de största problemen finns inom köttproduktionen.
I den här produktionen ligger det ju vinstintresse, och man får större vinst om man sparar in på djuren. Alltså är mycket vanvård medveten här.

Vinstintresse finns ju sällan bland vanliga djurägare, därför beror vanvård av sällskapsdjur mest på okunnighet, och långt ifrån alla djurägare är ju okunniga.

Min syster fick för sig att skaffa 2 sällskapsgrisar i sommras, de var verkligen trevliga djur och de trivdes bra med hästarna i stallet, de fick gå lösa ute i trakten och alla uppskattade deras sällskap, brukade ligga och sola, sprang i hagen med hästarna (såg hemskt roligt ut när det kom 6 galloperande hästar och 2 grisar efter i full fart fast längre bak). När det började bli kallt så fick de en "grishage" med ett litet hus i, när det närmade sig julen då de hade blivit stora, var bara småbäbisar när hon tog dom, då vart de julskinka. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att inte äta dem för när man vet att de har haft ett underbart liv på de gröna ängarna med sina hästkompisar och hundkompisar så tycker man att de ska fylla sitt syfte. Kanske låter grymt men så är det.

Tänk om man hade sparat på alla djur bara för att man tycker om dom, då skulle världen minsann inte vara den finaste, det skulle vara för mycket av allt och inte tala om vilken plats de skulle ta för att vara ärlig :confused:

Jag står fortfarande fast vid att det förekommer att tamdjur far illa, men att de största problemen finns inom köttproduktionen.
I den här produktionen ligger det ju vinstintresse, och man får större vinst om man sparar in på djuren. Alltså är mycket vanvård medveten här.

Vinstintresse finns ju sällan bland vanliga djurägare, därför beror vanvård av sällskapsdjur mest på okunnighet, och långt ifrån alla djurägare är ju okunniga.

Man kan inte medvetet vanvårda djur inom köttproduktion, som du säger, och samtidigt få en vinst.
Man kan sköta de mindre bra och gå med vinst.

Är det mer OK med ett marsvin som sitter ensam i en trång bur och aldrig får komma någonannanstans, än en gris?

Den ekologiska produktionen är idag väldigt liten och den är förresten, enligt min åsikt, inte tillräckligt bra för djuren den heller.

Var vänlig och ge några exempel på ekologisk djurhållning som inte är tillräckligt bra, om man följer kraven?:devil:

Vad nu? Ska grisarna eller kossorna få en egen säng att sova i och en tv med matchande fotölj med fotstöd? Man kan inte börja behandla djuren som människor för att ett djur är inte en människa.

Djur på de ekologiska gårdarna bor i princip redan i himlen, de blir välskötta och får äta sig tjocka och leva loppan. Man kan ta ett exempel med hästar för att få någon att förstå, är det rätt att en häst ska stå i en spilta eller en box större delen av tiden när den inte är i en tråkig inhägnad och mumsar på hö eller blir riden eller körd, möjligtvis står på grönbete? Alltså allvarligt. Jag säger inte att det är fel att ha det så, alla har ju så iprincip förutom lösdriftshästarna, men ekologiska slaktdjur har det minst lika bra som hästarna.

Är du medveten om att man får avdrag på slakten om man skickar dåligt skötta djur. Det räcker liksom med att djuren är skitiga för att få avdrag, så i Sverige lönar det sig INTE att dra ner på djurens välmående. Där har vi alltså ytterligare en kontroll av produktionsdjuren. kaninen eller marsvinet i miniburen som aldrig ätit bra foder och fått klorna klippta saknar fortfarande kontroller.

Tänk om man hade sparat på alla djur bara för att man tycker om dom, då skulle världen minsann inte vara den finaste, det skulle vara för mycket av allt och inte tala om vilken plats de skulle ta för att vara ärlig :confused:

Men man "sparar ju på" de människor man tycker om... Och sen var djuren här på jorden före oss, och enligt mej är det fortfarande deras plats och ger oss inte rätt att hålla dem i, för dem (och mej!) helt onaturliga förhållanden som slakterin osv.

Vad nu? Ska grisarna eller kossorna få en egen säng att sova i och en tv med matchande fotölj med fotstöd? Man kan inte börja behandla djuren som människor för att ett djur är inte en människa.

NaCl sa aldrig att slaktdjuren skulle få egna möbler och bli behandlad som en människa, bara att de skulle få utlopp för sina naturliga beteenden, som vem som helst fattar INTE är att kolla på TV i soffan med fötterna på ett fotstöd.

NaCl sa aldrig att slaktdjuren skulle få egna möbler och bli behandlad som en människa, bara att de skulle få utlopp för sina naturliga beteenden, som vem som helst fattar INTE är att kolla på TV i soffan med fötterna på ett fotstöd.
Nej kanske inte, det var nog ett dåligt exempel men du förstår poängen med det. Alla djur ska få utlopp för deras känslor men sen så beror det ju på vad det är för bönder, som sagt, ekologiska bönder har det oftast bra hos sina djur.

Sen så har jag en annan sak att tillägga, dett med "vanvård" av slaktdjur. En bonde som bor här i trakten blev anmäld av slakteriet för vanvård då det kom in en tjur som hade hornet felväxt så det pekade mot ögat och när djuret kom till slakt så hade tjuren fått skavsår på "ögonbrynet". Skiten med detta är att bonden i fråga hade kontaktat veterinär för att han skulle komma o fixa hornet men dom var tyvärr lediga då och kunde inte komma, så nu ska han upp inför rätten och helt ärligt så vet jag inte en bonde som tar så väl hand om sina djur som han gör och de har det verkligen bra. På sommarn så har de en skitstor lägda att gå o beta på o dom får dessutom hö på det så har dom fint stall osv. Så jag tycker det är HEMSKT fel att de inriktar sig på fel sorts bondar.

*knapp*

Två fel gör inte ett rätt så att dåligt skötta sällskapsdjur dras in i debatten ser jag inget vettigt alls i.

För att svara på ursprungsfrågan - jag har inte grisar själv, men hade jag det och åt kött öht så hade jag förmodligen gladeligen ätit gris också. Det jag däremot har är bla råttor och marsvin och hade jag erbjudits råttkött eller marsvinskött till middag så hade jag gott tagit en smakbit åtminstone, om jag ätit kött öht. Kött som kött liksom.

Nu är jag visserligen vegetarian, men ändå :p Ser ingen anledning till att favorisera djurarter när man äter kött, bortsett från om det finns djurarter där alla sköts jättedåligt och man inte vill stödja sån djurhållning förstås.

Nej, det har inte med saken att göra.
Det jag menar är precis det jag skrev - två fel gör inte ett rätt. Att många sällskapsdjur lever pissliv gör inte att köttdjur också ska göra det. Det enda det innebär är att det krävs förbättringar på båda sidorna och inte att man ska låta allt bero.

Nej, det har inte med saken att göra.
Det jag menar är precis det jag skrev - två fel gör inte ett rätt. Att många sällskapsdjur lever pissliv gör inte att köttdjur också ska göra det. Det enda det innebär är att det krävs förbättringar på båda sidorna och inte att man ska låta allt bero.

Instämmer!

baraclara har svarat på gul_zebra.
Se citatet. ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 886
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka