Det är väl just det här jag motsätter mig. I tråden pratar man om vilka uppoffringar som krävs som att alla i ung ålder förstår vad man väljer och vad man väljer bort. Men om du inte förstår hur bostadsmarknaden fungerar vet du ju heller inte vad du väljer bort. Jag trodde att vägen till god ekonomi, och därmed det boende en i framtiden vill ha, gick genom utbildning och arbete. Så jag utbildade mig och arbetade. Att ta sikte på att tidigt köpa en billig bostadsrätt som en investering har inte ens existerar i min sfär. Jag har inte valt bort det och vunnit något annat, jag har inte alls förstått att jag hade kunnat göra en investering. Jag hade gjort allt rätt för min ekonomi, trodde jag, som utbildat mig och lönearbetade. Investeringar i fastighet, aktier mm. var ord jag kanske hörde på nyheterna ibland och jag trodde att det var någonting som bara rika sysslade med.
Så det jag försöker säga är att vi i tråden pratar om att ”do the work” som att alla vet exakt vad the work är, med att göra framgångsrika investeringar. Det är väl bara att göra, eller inte göra. Jag hävdar att det inte är så enkelt. Jag ville ha en bra framtid så jag pluggade, det var så mycket jag förstod. En akademisk examen är bra för jobb och lön. Jag läste humaniora. Min make som ville detsamma men dessutom kom från kretsar där folk hade koll på vilka yrken man skulle satsa på om man ville tjäna pengar valde en mer lukrativ utbildning. Vi båda pluggade 5 år, har jobbat hårt båda två, han tjänar mer än dubbla min lön idag.
Man kan ju tyvärr inte plötsligt bli 20 år igen och ha den kunskap man har idag, eller kapacitet för den delen. Jag valde inte bort bostadsköp som ung till förmån för något annat, jag förstod aldrig vad det innebar och vad de kunde utmynna i. Jag tror inte jag är ensam. Men jag har fått mycket annat genom mina val, bott på platser och träffat människor. Trivts med studier och arbete. Men nej jag har absolut inte alltid förstått exakt vilka alternativ som legat på bordet för mig och vad jag valt, och valt bort, och dessutom vilka av dessa val som skulle ha betydande påverkan på framtiden.