Jag är nog några år äldre än dig (var 22 för 15 år sen), men gick ut gymnasiet med ett ganska stort sparkonto då jag jobbade parallellt med gymnasiet, vilket typ alla mina kompisar också gjorde. Jag fick kanske ut 2-8000 beroende på hur mycket jag jobbade och betalade inte hemma, så det var ju bara spar och festpengar
Jag tror kanske att det var just att mina föräldrar faktiskt inte hade en chans att köpa ett hus/lägenhet för 600 000 när de fick sitt första barn vid 27-års ålder som gjorde att vi alla blev lite drillade i att tänka efter. Sen har de absolut haft ekonomin att hjälpa oss vid behov, men alltid med lån med ränta. Tror min lillebror har ett stort lån till dem utan att veta exakt hur stort. Jag var iaf medveten om vilka val jag behövde ta då för att jag kände att det var viktigt att köpa och komma in på marknaden. Men det var inte poängen med den här tråden
jag tycker också mina föräldrar haft tur.
Poängen var att vi har haft möjligheten även om vi är födda på 80-talet. Men jag tror det där som ofta kommer upp i såna här trådar om orättvisa inte alltid handlar om orättvisa utan att man gjort olika val. Och att det är klart att om någon gjort en serie val (som innebär att man valt bort något annat) som 35-åring som innebär att man äger något (fastighet/lägenhet/fonder/aktier osv) som är värt 5-6 miljoner så är det svårare att konkurrera på marknaden om man inte gör det, oavsett hur mycket man tjänar. Då kanske man måste börja på samma nivå som andra gjorde för 15 år sen för att jobba sig upp. För det är ju inte min lön som gör att jag kan köpa en lägenhet/hus för de summorna.