Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja? Beror väl på hus och skick?Min uppfattning är att hus är dyrare, om man inte eftersätter underhåll och renoveringsbehov. Sophämtning, vägavgift, el och försäkringar är dyrare. Vatten och avlopp beror ju helt på om det är kommunalt eller inte. Men sen tillkommer som många andra redan påpekat reparationer/löpande underhåll och klumpavgifter, t. ex. slamtömning och liknande. Dessa finns inte i en lägenhet eftersom det är antingen föreningen eller hyresvärden som står för det.
Jag unnar dig verkligen att få flytta till hus och leva din dröm! Men, om du behöver ta hela din inkomst i anspråk varje månad hur ska du täcka underhållsbehovet i ett hus? Vad händer när avloppet behöver bytas, när fönstren och dörrar har gjort sitt eller om något går sönder?
Jo, fast man behöver då antingen ha en buffert från start eller kunna skapa sig en ganska snabbt. Så man bör inte köpa så att inga marginaler finns, det kan bli rejält jobbigt och ledsamt. (Förutom den rent ekonomiska risken att hamna i trubbel med kronofogden.)Nja? Beror väl på hus och skick?
För mig är det betydligt billigare att bo i mitt hus om fyra rum och rejäl tomt än tvåan i stan. Det var det redan innan jag hunnit betala av så mycket på lånet.
Jag underhåller. Har bytt uthustak, borrat brunn, bytt en del i köket, ny kyl/frys och spis, installerat diskmaskin etc. Samlat så har det ändå blivit billigare.
Det som är självklart är klart bara för en själv...En bra sak att kolla om man köper hus med enskilt avlopp är om det är hyfsat nyligen renoverat eller inte. Där går fort 100.000 kronor om kommunen kör sin drive och kräver att man fixar med hot om viten.
Men det mesta går att kolla upp, bedöma och sedan slänga in i förhandlingen om priset man är villig och kan ge. Och på längre sikt har det varit ekonomiskt fördelaktigt att äga sitt boende, så hittar man bara rätt objekt utefter sina förutsättningar och vilja är det ofta ett bra val!
Jag har gjort kalkyler och ska det gå runt måste jag ta hela min inkomst varje månad.
Det kan väl inte kosta så mycket att värma upp?
Plus att jag vill ha ett gäng pärlhönor.
Det har jag en buffert till, det är månadskostnaderna inräknat mat till både mig och hundarna och allt som behövs som kommer ta av inkomsten. Så inget lyxliv utöver det. Men det behöver jag inte. Men jag kommer se till att ha en ”rejäl ”, eller vad man ska räkna det som, buffert. Hundarna har sitt eget konto som nog kommer överleva flera hundar och jag kommer göra ett huskonto där jag aldrig får dra av något som inte behövs för huset eller skötseln.Min uppfattning är att hus är dyrare, om man inte eftersätter underhåll och renoveringsbehov. Sophämtning, vägavgift, el och försäkringar är dyrare. Vatten och avlopp beror ju helt på om det är kommunalt eller inte. Men sen tillkommer som många andra redan påpekat reparationer/löpande underhåll och klumpavgifter, t. ex. slamtömning och liknande. Dessa finns inte i en lägenhet eftersom det är antingen föreningen eller hyresvärden som står för det.
Jag unnar dig verkligen att få flytta till hus och leva din dröm! Men, om du behöver ta hela din inkomst i anspråk varje månad hur ska du täcka underhållsbehovet i ett hus? Vad händer när avloppet behöver bytas, när fönstren och dörrar har gjort sitt eller om något går sönder?
Ah, hade ingen aning om att dom lät så mycket. Brukar alltid stanna och titta på dom för att dom är så fina men har inte märkt det. Kanske finns det mindre ljudliga höns? Får kolla upp vilka regler som gäller, höns är bara en del i det hela så klarar mig absolut utan om det inte går att ha dom i det området.Menar du att du då alltså inte kommer kunna lägga undan ordentligt till buffert? I så fall låter det som en dålig utgångspunkt att hela tiden leva på marginalen. Angående värmekostnad så beror ju det på vad för värmesystem som finns i huset, om det finns några läckor som behöver åtgärdas (dåligt isolerad vind, fönster etc).
Som hönsägare måste jag bara - WHAT? Om du reagerar dåligt på höga ljud så rekommenderar jag verkligen inte pärlhöns (de skriker något fruktansvärt vid minsta lilla grej) och jag antar då att du alltså inte letar boende inom detaljplanerat område och även ett boende med flera kilometer till närmaste granne (pga ljudnivån på pärlhöns)? Ursäkta om jag låter negativ till idén men det är verkligen en speciell typ av höna just när det kommer till ljudet. Sen finns det ju även regler att ta hänsyn till kring höns i detaljplanerat område.
Men menar du att du kommer ha en buffert när du flyttar in men inte möjlighet att fortsätta spara till en buffert under tiden du bor i huset? Vad gör du när bufferten är slut? Ett hus fortsätter att kosta.Det har jag en buffert till, det är månadskostnaderna inräknat mat till både mig och hundarna och allt som behövs som kommer ta av inkomsten. Så inget lyxliv utöver det. Men det behöver jag inte. Men jag kommer se till att ha en ”rejäl ”, eller vad man ska räkna det som, buffert. Hundarna har sitt eget konto som nog kommer överleva flera hundar och jag kommer göra ett huskonto där jag aldrig får dra av något som inte behövs för huset eller skötseln.
Köper bara om jag går med vinst på lägenheten och hittar ett billigare hus så jag får loss några hundra tusen. Det är förutsättningarna. Rimligt och kan gå enligt mäklaren.
Ah, hade ingen aning om att dom lät så mycket. Brukar alltid stanna och titta på dom för att dom är så fina men har inte märkt det. Kanske finns det mindre ljudliga höns? Får kolla upp vilka regler som gäller, höns är bara en del i det hela så klarar mig absolut utan om det inte går att ha dom i det området.
Vilka skönsångare Som kråka fiskmås och höna i ett
Som sagt, mycket ljudliga.
Höns är oftast inga problem inom detaljplanelagt område, men de får inte störa, så att ha tupp med hönsen kan vara svårare, eller då ha en ras som låter ovanligt mycket.Ah, hade ingen aning om att dom lät så mycket. Brukar alltid stanna och titta på dom för att dom är så fina men har inte märkt det. Kanske finns det mindre ljudliga höns? Får kolla upp vilka regler som gäller, höns är bara en del i det hela så klarar mig absolut utan om det inte går att ha dom i det området.
Låter (hahaha) som det är lämpligt att titta på nån annan hönsras.
Som sagt, mycket ljudliga.
Är inte tupparna ganska aggressiva mot varandra och blir könsmogna väldigt tidigt?Låter (hahaha) som det är lämpligt att titta på nån annan hönsras.
Vaktlar är också lite krångliga/känsliga men gulliga.
Har fött upp några hundra vaktlar (Japansk jumbo)Är inte tupparna ganska aggressiva mot varandra och blir könsmogna väldigt tidigt?
Precis så tänker jag, njuta nu när jag är relativt ung,i trettioårsåldern men vet inte om man kallas ung eller medelålders och sen när jag blir lite äldre så kanske jag väljer att flytta tillbaka till bostadsrätt.Flikar in att ingen ju kan veta hur livet kommer te sig, jag kan bli arbetslös och tvungen att sälja mitt hus även om min plan var "vattentät" när jag köpte. TS kanske har utgifter idag som inte är konstanta tex husdjur, fordon, avbetalning osv. Det är alltid en chansning där man kan stå som förlorare och skuldsatt att ta stora lån. Om banken (med kraven som är idag) bedömer att du @Lillefrun kan köpa hus så kan du säkert det! Mäklaren hade jag inte tagit på för stort allvar, de vill tjäna pengar på dig trots allt. Banken är mer mån om att du har pengar. Tar kapitalet slut om 10 år kan huset ha stigit rejält i värde och vara väldigt lågt belånat, och om inte är det kanske värt risken att få sälja en regnig dag för att leva drömmen de åren. Eller så har du fler inkomster vid det laget, har blivit landets mest eftertraktade äggförsäljare eller krukdrejare