Jag och en nära vän planerar att starta ett litet kollektiv tillsammans, max 4 personer.
Vi håller på att leta lägenhet eller hus nu, vilket såklart är svårt då vi letar i Göteborg med omnejd. Men det får ta den tid det tar, det är inte akut liksom.
De krav vi har på boendet är att det inte skjuts så ofta i området och inte så ofta bilbränder (min bil vill leva). Men också att det ligger i utkanten av staden så jag har lätt att ta mig ut från stan till hästen.
Tanken med kollektivet är att vi båda känner att vi inte vill bo ensamma längre, utan att människor är typ skapta för att inte vara ensamma.
Vi kommer också ha som regel att man är vegan och vänster i sin politiska uppfattning för att vi ska fungera bra tillsammans.
Jag har bott några år i kollektiv tidigare, men då har det inte fungerat så bra då vi inte valt varandra utan bara råkat hamna i samma bostad. Vilket inte kommer ske denna gång, utan vi kommer leta i kompiskretsen efter folk som vill bo med oss och som vi vet att vi skulle trivas med.
Men det vore roligt att höra era erfarenheter av att bi i kollektiv.
Har ni gjort det? Varför? Hur fungerade det? Rutiner? Regler? Osv
Har ni inte gjort det? Varför? Tankar runt det?
Skriv allt ni tänker på gällande kollektiv!