Huruvida man har dragit en nitlott i livet beror på vad man jämför med, och om man är missnöjd beror också på vilka förväntningar man har.
Nu verkar det som att din mamma
@SiZo lyckades ha flyt med att kunna spara mycket av sin inkomst, och dessutom kunnat köpa i ett bra läge, både ekonomiskt och geografiska. Men det blir också lite svår jämförelse att göra, ni verkar i övrigt ha rätt olika situationer t ex. Och varför är det just din mamma du ska jämföra ditt liv med, varför inte min mamma eller din mormor? Eller någon annan? Väldigt många av dem som idag har det du önskar har antingen kompromissat med jobb, geografiskt läge eller haft kunskap, ork och kontakter för att kunna renovera. En del har haft tur eller fått ekonomisk hjälp, men många har haft nytta av något annat. Nu låter din sambo helt låst av jobb och därmed geografiskt läge, du är låst till vad för boende du vill ha och ingen av er kan/vill renovera, det är en ekvation som helt enkelt behöver kompromisser.
Jag förstår att det är en besvikelse att inte kunna ordna sitt liv precis som man vill ha det, och jag tycker också att det är okej att verbalt uttrycka det, att "gnälla" lite. Bara man inte fastnar självömkan och i känslan av Den Stora Orättvisan, "alla andra har..." osv, det leder lätt till en offerkofta som bara är destruktiv för en själv.
Kanske hade svaren i tråden sett lite annorlunda ut om trådstarten varit uttryckt mer som "sorgen över att inte kunna..." än "gnäll" över detsamma. En sorg pga insikten att en dröm (troligtvis) inte är inom räckhåll är fullt förståeligt, att gnälla antyder mer om att man tycker att det är något man tycker att man inte borde drabbas/utsättas för.
Det är väl en känd kunskap att 90-talisterna (kanske en bit in på 80?) är den första generation som under sin livstid troligtvis kommer ha det sämre än sina föräldrar. Men samtidigt har vi det bättre än alla tidigare generationer och bättre än en stor andel av alla som lever på denna jord samtidigt som oss. Så varför är det just mina föräldrar jag ska jämföra mig med? Det kanske inte är jag som hade otur, det kanske är de som hade tur...?