Nej, men då hyrde jag/vi både på andrahandskontrakt och förstahand.Men var ditt första boende ett boende som funkat för hela livet? Mitt första boende var ett studentrum, där var det rätt självklart att jag inte skulle kunna eller vilja bli kvar. Sen flyttade jag till en liten tvåa med min partner, den funkade fint för oss två, men vi var helt på det klara med att en liten tvåa med minimalt badrum och ingen tvättmaskin inte skulle vara särskilt lämplig att ha barn i, och att vi så småningom skulle bo nån annanstans. Efter första barnet flyttade vi till en trea, och när det andra började bli lite större till en fyra. Där är det lite stopp. Vi har inte råd med fler rum, så en fyra får räcka för oss fyra. Målet är att vi ska ha råd att bo kvar här, men vi får se om vi kanske får flytta till något mindre när vi går i pension. Jag tänker att det är så det ser ut för många, att man bor så stort och fint som man har råd till just då, och byter upp sig vartefter?
Visst är det en bostadskarriär på ett sätt, men mer som konsekvens av att man flyttar allteftersom behoven ändras. Och, eftersom man vet att det är så, så har åtminstone vi vägt i valet av vad vi köpt att det ska vara en bostad med hyfsad god efterfrågan (läge/typ av lägenhet), så att den går att sälja när den dagen kommer.
Men jag hatar att flytta så tröskeln är verkligen enorm och att då flytta till något man inte tror kommer att funka snart känns himla trist.