Jag tror, som många andra varit inne på, att man också riskerar att försköna den tid då ens föräldrar hittade hus och tänka att det var så lätt på den tiden. Jag känner igen mig mycket i trådstarten och frustrationen över att allt är så dyrt och att vi, med två bra löner, inte haft råd att köpa ett sådant hus vi önskar där vi vill bo, men jag har mer och mer insett att vi ju har andra levnadsvanor som mina föräldrar inte hade. Mina föräldrar hade råd att köpa radhus i nära anslutning till Göteborg på 80-talet och sedermera ett hus i en småstad där de ville bo, med hjälp av ett lån från mina morföräldrar. Men jag ärvde nästan alla kläder från min syster som i sin tur ärvde från kusiner, vi åkte skridskor med cykelhjälm och åt aldrig på restaurang. Vi hade alltid med mat när vi var på resa och bodde på vandrarhem, aldrig utomlands. Det är såklart skillnad på hur vi nu blivit vana vid att leva. Mina barn har massor med nya kläder och leksaker och vi åker på semester med restaurangbesök varje dag osv. Klart att det påverkar.
Enda anledningen till att jag idag överhuvudtaget bor i hus är för att jag kunde haka på min sambo som haft råd att köpa lägenhet som jag sen flyttade in i, han hade också sparade pengar (pga hög lön) så att vi kunde betala en handpenning. Utan honom hade jag varit körd på bostadsmarknaden tyvärr.