Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

Flesta TRAVARE går igenom besikningar för att man ska ha dom som promenad hästar. extriört är det många som ej klarar att bli dressyr hästar. Hur ofta rids den? Är han snäll att rida ut? Ledarskap JA men lär dig själv först. kanske en häst som kan o förstår. Vifta m grimmskaft vifta m spö? Va är skilnaden? :confused:
Älgen;:banana: Hååler m om mycke.

Så om en häst bockar ska man sitta av och leda den?

Jag tror inte det på någotvis kommer få den sluta med att bocka.
Däremot bör ryttaren vara kunnig nog att korrigera en bockning från ryggen samt veta VARFÖR bockar hästen.

Ryttaren i detta fall kan inte vara så jättekunnig då man anser att hästen travar dåligt..En travare behöver hjälp för att hitta takt och form i gångarterna. Inte bli jagad eller ledd i grimma.

Kan du komma med några konkreta förslag istället för att vara dum o spydig

Ursprungligen postat av älgen

Däremot bör ryttaren vara kunnig nog att korrigera en bockning från ryggen samt veta VARFÖR bockar hästen.

Jag håller med äglen här! Jag hade aldrig för mitt liv hoppat av hästen och lett den för att den bockade. Jag har erfarenhet nog till att veta vad jags ka göra i dessa situationer. Skulle det mot all förmodan vara så, så hade jag inte för mitt liv kommit på att jag skulle jaga i väg hästen och börja med opraktiserade NH-konster. Vad skulle det vara bra för i detta sammanhanget? Jag hade istället fågat efter någon annan som kanske har mer kunskap som skulle kunna sätta sig upp på hästen och kunna korrigera från ryggen. Bockningar får du inte bort genom att träna NH?! Upp på ryggen och lär dig kontrollera hästen, eller som jag skrev, be någon annan kunnig att hjälpa till i dessa situationer.

Åter igen! I vilka situationer bokar hästen? Bara helt plötsligt när du skrittar, är det när du försöker böja den åt höger/vänster?
Du tror helt och hållet att den gör det för att den är dum och ska jävlas?

Jag håller med Älgen.

Till TS:
Kolla att hästen är frisk. Kolla utrusting. Kanske börja om med inridningen. Eller så är det så att hästen är helt enkelt för svår för dig att rida.

Jag förstod det som att det inte var din häst och då skall du absolut prata med ägaren i första hand. Inga experiment utan ägarens tillstånd och vetskap.

Jag uppfattar inte Älgen som "dum" utan bara rättfram. Det är inte alltid man får de svar man vill ha när man lägger ut en fråga.
Mvh

Tora

:bow: till både dig och älgen.

Till dig som vill ha konkreta råd, är det inte ett konkret råd att sluta jaga hästen som troligen inte förstår nånting och istället söka hjälp?

Bockningar får du inte bort genom att träna NH?! Upp på ryggen och lär dig kontrollera hästen, eller som jag skrev, be någon annan kunnig att hjälpa till i dessa situationer.

Men OM hästen bockar för att testa ryttaren, eller protesterar för att de "inte har lust", så tycker jag absolut att NH är ett utmärkt sätt att börja på. När du har ledarskapet över hästen, och den litar på dig, kommer den inte längre testa eller provocera ditt ledarskap. Men jag tycker Ts ska ta hjälp av någon som är rutinerad så att hon lär sig när eftergift behövs, och lära sig se hästens signaler. Naturligtvis ska hästen vara helt frisk, men det förutsätter jag att den är eftersom Ts säger det.

Men OM hästen bockar för att testa ryttaren, eller protesterar för att de "inte har lust", så tycker jag absolut att NH är ett utmärkt sätt att börja på. När du har ledarskapet över hästen, och den litar på dig, kommer den inte längre testa eller provocera ditt ledarskap.

Det är nog olika från häst till häst.
Min häst litade på mig till 100% från marken redan från början, däremot inte på ryggen.

Det beror nog lite på varför hästen bockar och vad det är som har hänt.

KL

Jag har själv travare (och nej tack inga nedlåtande grejer nu ;)) och undrar om din häst är stimulerad? Min kan då ta till de värsta akrobatikgrejerna för att hon är pigg och då har hon inte tid att lyssna, travaren är ju trots allt avlad för att springa fort och framåt.

Hur länge är den riden? det kan ju vara så att den itne klarar av att göra det du ber den om än.

och slutligen hur länge har du ridit? Travare kan ibland vara väldigt svårridna (iaf när de gäller att jobba inte bara ridas ute) det kan ju vara så att du tyvärr inte har erfarenheten som krävs...

hej! rider på ridskola där en häst gör precis likadant!
Då sa ridläraren till mej att när hon börjar att bocka o studsa ska man försöka hålla upp huvet o driva på! Ramlade av de två första bockningarna men sen satt jag kvar, då slutade hon o tyckte inte att det va kul längre!;)

Som många andra skriver, hon bad om hjälp inte en stor skopa skit:mad:

TS bad inte om hjälp, hon undrade hurvida det hon gjorde rätt eller fel!! Det är också det som älgen m fl svarat på. Att ge träningstips över internet med den kunskap om ekipaget som går att finna i tråden är fullständigt befängt och kan vara direkt farligt!

Visst är det det! Men jag kan inte se hur Nh-övningar kan göra någon skada så länge det sitter i huvudet på hästen.

Men OM hästen bockar för att testa ryttaren, eller protesterar för att de "inte har lust", så tycker jag absolut att NH är ett utmärkt sätt att börja på. När du har ledarskapet över hästen, och den litar på dig, kommer den inte längre testa eller provocera ditt ledarskap. Men jag tycker Ts ska ta hjälp av någon som är rutinerad så att hon lär sig när eftergift behövs, och lära sig se hästens signaler. Naturligtvis ska hästen vara helt frisk, men det förutsätter jag att den är eftersom Ts säger det.

Jag anser inte att konsten att klara av att sitta kvar på en bockande häst kommer från NH. Att en häst bockar har inte med ditt ledarskap att göra eller att den inte litar på dig.

När jag red ville jag att han skulle trava - riktig trav och inte den konstiga han höll på med. Jag tänkte att eftersom att det inte går från ryggen, får det väl gå från marken. Därför jagade jag runt honom.

Jag gissar på att den "konstiga" trav din häst höll på med kan vara pass....Och detta ska absolut inte bestraffas....detta ska tränas bort....

Detta tränas endast bort genom mjuk ridning, balans, tålamod och kunnighet....Och ännu mer tid....

//Domino_s

Ibland är han totalt omöjlig, som idag när jag red i paddocken. Det gick inte att trava en riktig trav, utan det blev en hoppig, pinnig, konstig... nånting - ja inte trav iaf. Drev så klart hela tiden samt la till spö för att han skulle gå frammåt, men då bockade han och så var vi inne på den lilla volten igen. Höll på sådär ett bra tag, tillslut insåg jag att vi inte kom någon vart och att jag måste försöka på ett annat sätt.

Detta är en ganska perfekt beskrivning på pass om man inte vet vad det är....enligt mej....

Rätta mej gärna om jag har fel...

//Domino_s

Ryttaren i detta fall kan inte vara så jättekunnig då man anser att hästen travar dåligt..En travare behöver hjälp för att hitta takt och form i gångarterna. Inte bli jagad eller ledd i grimma.

:bow::bow:

som jag förstod det rör det sig som en häst som lärt sig små knep sedan tidigare (kanske beror på en sadel som tidigare suttit fel, eller vad vet jag) men alltså: hästen vill av någon anledning bli av med sin ryttare, och vet hur den ska göra. Och TS konstaterar att den inte har ont, så det får man lita på.

Ofta sitter problemen man får när man rider i själva ledarskapet. Vad jag förstod så hade hästen inte "dålig" trav, utan den var snarare överenergisk och studsade fram, var inte intresserad av att lyssna alls (?).

Är man inte superskicklig ska detta INTE korrigeras från ryggen, eller rättare sagt inte alls, för det ända man vill är att få hästen att samarbeta.

Jag tycker TS gjorde rätt i att sitta av (nej, hästar tänker inte i vinst eller förlust, det är ett dumt mänskligt påhitt) och arbeta hästen från marken istället. Sedan hur hon gör det beror på..

Att bara jaga runt hästen för att trötta ut den gör ju mer skada än nytta, jag skulle nog snarere gjort en klassisk "join-up", dvs. drivit hästen ifrån mig, flyttat på den, och letat efter tecken till att den lyssnar, och vill komma till mig. Mycket arbete i just traven, hästens koncentration riktad på dig, den ska kunna öka och minska genom att du ökar eller minska din energi.
Sedan när man får kontakt till hästen, skulle jag träna på ryggning, flytta framdel, bakden (för tryck) m.m.
När du känner att hästen är "med dig", då rider du.
Lycka till! :)

Det är väl inte direkt så att jag rådde henne att slå hästen i huvet för fan!?
Och om du kan läsa mellan raderna så kanske du skulle kunna anta att hon söker efter tips daaaaaaaaaaaaaaaaaah

Det är väl inte direkt så att jag rådde henne att slå hästen i huvet för fan!?
Och om du kan läsa mellan raderna så kanske du skulle kunna anta att hon söker efter tips daaaaaaaaaaaaaaaaaah

O tippset va att der sitter i huvet på hästen. Har ej nämnt att du tillgriper våld.

Men vem är en människa att uttala sig om att det inte sitter i huvudet på hästen, som tar till egna knep, inte kan hantera en häst som bockar och sen frågar om hon gjorde rätt?

Nej, det kan hända att den inte vet. Desto större anledning att börja från marken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar