Sv: Gjorde jag rätt?
Så om en häst bockar ska man sitta av och leda den?
Jag tror inte det på någotvis kommer få den sluta med att bocka.
Däremot bör ryttaren vara kunnig nog att korrigera en bockning från ryggen samt veta VARFÖR bockar hästen.
Ryttaren i detta fall kan inte vara så jättekunnig då man anser att hästen travar dåligt..En travare behöver hjälp för att hitta takt och form i gångarterna. Inte bli jagad eller ledd i grimma.
som jag förstod det rör det sig som en häst som lärt sig små knep sedan tidigare (kanske beror på en sadel som tidigare suttit fel, eller vad vet jag) men alltså: hästen vill av någon anledning bli av med sin ryttare, och vet hur den ska göra. Och TS konstaterar att den inte har ont, så det får man lita på.
Ofta sitter problemen man får när man rider i själva ledarskapet. Vad jag förstod så hade hästen inte "dålig" trav, utan den var snarare överenergisk och studsade fram, var inte intresserad av att lyssna alls (?).
Är man inte superskicklig ska detta INTE korrigeras från ryggen, eller rättare sagt inte alls, för det ända man vill är att få hästen att samarbeta.
Jag tycker TS gjorde rätt i att sitta av (nej, hästar tänker inte i vinst eller förlust, det är ett dumt mänskligt påhitt) och arbeta hästen från marken istället. Sedan hur hon gör det beror på..
Att bara jaga runt hästen för att trötta ut den gör ju mer skada än nytta, jag skulle nog snarere gjort en klassisk "join-up", dvs. drivit hästen ifrån mig, flyttat på den, och letat efter tecken till att den lyssnar, och vill komma till mig. Mycket arbete i just traven, hästens koncentration riktad på dig, den ska kunna öka och minska genom att du ökar eller minska din energi.
Sedan när man får kontakt till hästen, skulle jag träna på ryggning, flytta framdel, bakden (för tryck) m.m.
När du känner att hästen är "med dig", då rider du.
Lycka till!